Κλιματική Αλλαγή: Στα χέρια των Ταλιμπάν το μέλλον της ηλεκτροκίνησης


Γιατί το Αφγανιστάν ονομάζεται «Σαουδική Αραβία του λιθίου» και πώς μπορεί να παίξει ρυθμιστικό ρόλο στην αυτοκινητοβιομηχανία.

  • Πηγή: DW.COM
  • 19/8/2021

Από όσα μέχρι στιγμής γνωρίζουμε, οι Ταλιμπάν έχουν βγάλει χρήματα κυρίως από το εμπόριο οπίου και ηρωίνης. Τώρα κυβερνούν μια χώρα που έχει πολλούς φυσικούς πόρους, που εποφθαλμιά η Κίνα.

Σε μια έκθεση του 2010, Αμερικανοί στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες και γεωλόγοι εκτίμησαν ότι το Αφγανιστάν - μία από τις φτωχότερες χώρες στον κόσμο - μπορεί να έχει φυσικούς πόρους αξίας σχεδόν 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων ή περίπου 850 δισεκατομμυρίων δολαρίων ευρώ, όπως σίδηρο, χαλκό, κοβάλτιο, λίθιο και σπάνιες γαίες.

Για την επόμενη δεκαετία, αυτοί οι πόροι έμειναν ανέγγιχτοι λόγω της ατελείωτης βίας στη χώρα. Εν τω μεταξύ, η αξία πολλών από αυτά τα ορυκτά έχει εκτιναχθεί στα ύψη κυρίως από την παγκόσμια τάση προς τη χρήση της πράσινης ενέργειας. Μια έκθεση του 2017 από την αφγανική κυβέρνηση υπολογίζει τον ορυκτό πλούτο στα 3 τρισεκατομμύρια δολάρια - αν και περιλαμβάνει ορυκτά καύσιμα.

Το λίθιο, το οποίο χρησιμοποιείται για μπαταρίες σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, smartphone και φορητούς υπολογιστές, είναι σε μεγάλη ζήτηση που αυξάνεται επί του παρόντος κατά 20 % ετησίως. Πριν από μερικά χρόνια το ποσοστό αυτό ήταν 5 έως 6 %. Έγγραφο του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας αποκαλεί το Αφγανιστάν «Σαουδική Αραβία του λιθίου» και εκτιμά ότι οι προμήθειες του Αφγανιστάν είναι τόσο άφθονες όσο αυτές της Βολιβίας - αυτή τη στιγμή οι μεγαλύτερες στον κόσμο.

Ο χαλκός είναι περιζήτητος επίσης από την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη από την έξοδο από την πανδημία του κορονοϊού: η ζήτηση αυξήθηκε κατά 43 % πέρυσι. Περισσότερο από το ένα τέταρτο του μελλοντικού μεταλλευτικού πλούτου του Αφγανιστάν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί με την επέκταση της παραγωγής χαλκού.

Η Κίνα και το Πακιστάν

Ενώ οι δυτικές χώρες έχουν ανακοινώσει ότι δεν θα συνεργαστούν με τους Ταλιμπάν αφότου ανέλαβαν τον έλεγχο της πρωτεύουσας Καμπούλ στις 15 Αυγούστου, η Ρωσία, η Κίνα και το Πακιστάν σκοπεύουν να συνεργαστούν με τους Ταλιμπάν και έτσι η ήττα των ΗΠΑ και του Πακιστάν γίνεται ακόμη πιο ταπεινωτική. Το ίδιο και της Ευρώπης.

Ως κατασκευαστής σχεδόν των μισών βιομηχανικών προϊόντων στον κόσμο, η Κίνα χρειάζεται τη μερίδα του λέοντος από όλες τις πρώτες ύλες. Το Πεκίνο, το οποίο είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στο Αφγανιστάν, προηγείται ήδη στην κούρσα, όσον αφορά την οικοδόμηση ενός αποτελεσματικού συστήματος εξόρυξης στη χώρα Hindu Kush.

"Ο έλεγχος από τους Ταλιμπάν έρχεται σε μια στιγμή που η παροχή ορυκτών είναι στάσιμη στο εγγύς μέλλον και η Κίνα τα χρειάζεται", λέει ο Michael Tanchum από το Αυστριακό Ινστιτούτο Πολιτικής Ασφάλειας της DW. «Η Κίνα είναι ήδη έτοιμη να εξορύξει αυτά τα ορυκτά στο Αφγανιστάν».

Η Metallurgical Corporation of China (MCC), μία από τις μεγαλύτερες κινεζικές εταιρείες εξόρυξης, έχει ήδη μισθώσει τα δικαιώματα εξόρυξης στην αφγανική επαρχία Λογκάρ για 30 χρόνια.

Ωστόσο, ορισμένοι παρατηρητές αμφιβάλλουν ότι οι Ταλιμπάν έχουν τη δυνατότητα και τη θέληση να εκμεταλλευτούν τους φυσικούς πόρους της χώρας, δεδομένου του εισοδήματος που παράγουν από τη διακίνηση ναρκωτικών.

"Αυτοί οι πόροι", δήλωσε ο Hans-Jakob Schindler, διευθυντής του CEP (Counter Extremism Project) στην DW, "ήταν ήδη στο προσκήνιο τη δεκαετία του 1990 και αυτοί (οι Ταλιμπάν) δεν μπόρεσαν να τους προωθήσουν. Πρέπει να αναμένουμε για την ικανότητά τους να αναπτύξουν την αφγανική οικονομία - ή για τη θέλησή τους να το κάνουν».

Με δεδομένο πώς μέχρι το 2040 η ζήτηση για λίθιο θα αυξηθεί έως 40% όπως έχει αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (Δ.Ο.Ε.), γίνεται σαφές το πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος του Αφγανιστάν και του ορυκτού πλούτου του για την εξέλιξη της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση.

Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε τον στόχο της ΕΕ για την κατάργηση των θερμικών κινητήρων έως το 2035 στο πλαίσιο καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, αλλά και τις δράσεις συνολικά, όλων των μεγάλων χωρών του πλανήτη.