Μεγάλη ζήτηση για αυτοκινούμενα οχήματα


Ο κορωνοϊός έδωσε μεγάλη ώθηση στην αγορά των αυτοκινούμενων οχημάτων και –δευτερευόντως– των τροχόσπιτων, τα οποία δεν απευθύνονται πλέον μόνο σε ηλικιακές κατηγορίες των 50 ετών, αλλά και σε νεότερους οικογενειάρχες.

  • TOY ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 28/5/2022

Η αγορά των αυτοκινούμενων οχημάτων και –κατά δεύτερο λόγο– των τροχόσπιτων είναι μία από τις ελάχιστες με θετικό πρόσημο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Πολλοί νέοι καταναλωτές ανακάλυψαν τα πλεονεκτήματα των διακοπών με τέτοιου είδους οχήματα, λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις και της έλλειψης εναλλακτικών προτάσεων. Ο κορωνοϊός λειτούργησε ως καταλύτης και επιτάχυνε τις εξελίξεις δημιουργώντας έτσι ένα ρεύμα υπέρ του λεγόμενου Caravaning, το οποίο αποτυπώνεται εύγλωττα και σε νούμερα.

Στη γερμανική αγορά αυτοκινούμενων οχημάτων, που είναι με διαφορά η μεγαλύτερη στην Ευρώπη, ταξινομήθηκαν το 2020 γύρω στα 76.000 ανάλογα μοντέλα, πλήθος που  αντιστοιχεί σε μία αύξηση άνω του 40% σε σχέση με το 2019. Το 2021 πωλήθηκαν σε όλη την Ευρώπη περίπου 260.000 καινούργια οχήματα ελεύθερου χρόνου, με τα 106.138 από αυτά να ταξινομούνται στη Γερμανία, ενώ εξαιρετικά θετικές είναι οι προβλέψεις και για τα επόμενα χρόνια. Η τάση είναι πάντως σαφέστατα υπέρ των αυτοκινούμενων οχημάτων και σε βάρος των τροχόσπιτων, που υστερούν σε πρακτικότητα και ευελιξία, αλλά αποτελούν την οικονομικότερη λύση.

Το 88% των ενδιαφερομένων για κάμπινγκ με αυτοκινούμενα οχήματα αναφέρει ως πρώτη αιτία της προτίμησής του την αίσθηση ανεξαρτησίας  που αποπνέουν και ως δεύτερη την άμεση επαφή με τη φύση. Τρίτο κατά σειρά κίνητρο αποτελεί η μεγαλύτερη ασφάλεια απέναντι στον κορωνοϊό,  αυτήν που προσφέρει ένα αυτοκινούμενο μοντέλο, σύμφωνα με το 62% των ερωτηθέντων.

Η δημοφιλέστερη κατηγορία των αυτοκινούμενων οχημάτων είναι εκείνη  που βασίζεται σε επαγγελματικά οχήματα μεσαίων διαστάσεων, όπως, παραδείγματος χάριν,   ενός Fiat Ducato ή ενός Volkswagen Crafter και η οποία κατέχει αυτήν τη στιγμή ένα μερίδιο της τάξης περίπου 50% επί του συνόλου. Τα συγκεκριμένα μοντέλα γνωρίζουν μεγάλη ζήτηση και από ένα ηλικιακά νεότερο αγοραστικό κοινό, όπως είναι οικογένειες με μικρά παιδιά, ενώ στο παρελθόν απευθύνονταν τα αυτοκινούμενα οχήματα κυρίως σε μεσήλικες με υψηλά εισοδήματα και πολύ ελεύθερο χρόνο. Μάλιστα, οι νεότεροι επιλέγουν αυτοκινούμενα οχήματα, επειδή ταιριάζουν –εκτός των άλλων– στο lifestyle τους και συχνά τα αγοράζουν ακόμα και για καθημερινή χρήση και όχι μόνο για εξορμήσεις τα Σαββατοκύριακα και για διακοπές.

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε  ότι εκτός από την αγορά των καινούργιων αυτοκινούμενων μοντέλων και τροχόσπιτων ευδοκιμεί, πλέον, και εκείνη των αντίστοιχων μεταχειρισμένων οχημάτων, αλλά και των αξεσουάρ τους. Μία από τις αιτίες της στροφής σε μεταχειρισμένα αυτοκινούμενα οχήματα είναι, φυσικά, το χαμηλότερο κόστος κτήσης τους. Ωστόσο, υπάρχει και ένας δεύτερος λόγος  που έχει σχέση με τις ελλείψεις ημιαγωγών και άλλων υλικών και φρενάρει την παραγωγή τους, με αποτέλεσμα τη δημιουργία πολύ μεγάλων χρόνων αναμονής για ένα καινούργιο όχημα της συγκεκριμένης κατηγορίας.   

Απολύτως ενδεικτική είναι η περίπτωση του εξειδικευμένου γερμανικού ομίλου Erwin Hymer Group, που έχει γεμάτα τα βιβλία παραγγελιών του, ωστόσο αναγκάζεται να  λειτουργεί σποραδικά, να υπολειτουργεί, εξαιτίας των προαναφερόμενων ελλείψεων, με συνέπεια να περιμένουν οι πελάτες του έως και ενάμιση χρόνο για το καινούργιο τους όχημα. Κάτι, δηλαδή, που συμβαίνει και στην αγορά των ΙΧ,  αλλά με σχετικά ηπιότερο τρόπο.