O Walter Rohrl και η Porsche 924 Carrera GTS Rally πάλι μαζί!


Σαράντα χρόνια μετά τη σεζόν του 1981, όπου ο Walter Röhrl αγωνίστηκε με 924 Carrera GTS, το Porsche Heritage and Museum εξέπληξε τον δύο φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή με ένα πρόσφατα ανακαινισμένο αυτοκίνητο, όπως το δικό του.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 15/5/2021

Στις 15 Μαΐου 2021, η 924 Carrera GTS Rally και ο Walter Röhrl γιορτάζουν, λοιπόν, μια επέτειο: πριν από 40 χρόνια, ο Röhrl και ο συνοδηγός Christian Geistdörfer ξεκίνησαν στη ράμπα εκκίνησης στο International ADAC Metz Rally 1981 σε μια χρυσόμαυρη 924 «Monnet», σηματοδοτώντας την έναρξη της πρώτης και μοναδικής σεζόν ράλι στην οποία ο Röhrl αγωνίστηκε για την Porsche.

Εκείνη τη χρονιά, το Γερμανικό Πρωτάθλημα Ράλλυ τελείωσε με τέσσερις συνολικές νίκες. Τα προβλήματα του οχήματος προκάλεσαν προβλήματα στην ομάδα της Porsche στον πρώτο από τους επτά αγώνες, το Metz Rally, τον Μάιο του 1981, αλλά η απόδοση ήταν ακόμα αρκετά καλή για να τερματίσει στη δεύτερη θέση στη γενική κατάταξη. Στη συνέχεια, ο Röhrl και ο Geistdörfer κέρδισαν το ράλι Hessen και τρεις ακόμη νίκες ακολούθησαν στο Serengeti Safari Rally, Anterior Palatinate Rally και Baltic Rally.

Οι Röhrl και Geistdörfer πήραν μετεγγραφή στην Opel τον επόμενο χρόνο, ενώ η 924 Carrera GTS είχε τον τελευταίο του αγώνα στο Boucles de Spa Rally, τον Φεβρουάριο του 1982. Αυτή τη φορά, ο Jacky Ickx ήταν πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου. Στις 27 Αυγούστου 1982, το «924 GTS test car» παραδόθηκε στο μουσείο της Porsche.

Αφού το αυτοκίνητο επέστρεψε στο εργοστάσιο, το μπλε χρώμα της φίρμας Gitanes για το ράλι στο Βέλγιο αντικαταστάθηκε από το αρχικό χρυσό και μαύρο χρώμα της μάρκας κονιάκ Monnet. Η τεχνολογία και τα χρώματα του αυτοκινήτου παραμένουν αμετάβλητα μέχρι σήμερα. Ο στόχος ήταν να διατηρηθούν τα ίχνη του χρόνου και οι ειδικές διαδρομές που ολοκλήρωσε στην άσφαλτο και το χώμα. Η αποκατάσταση πραγματοποιήθηκε στην ίδια τοποθεσία όπου κατασκευάστηκε το αυτοκίνητο πριν από 40 χρόνια: στο ιστορικό τμήμα αγώνων στο Weissach.

Η πιο ακριβή Porsche παραγωγής όλων των εποχών

Το αγωνιστικό αυτοκίνητο βασίστηκε στην 924 Carrera GTS -το πιο ακριβό αυτοκίνητο στη σειρά μοντέλων το 1981 με τιμή 110.000 μάρκα-, και την πιο ακριβή Porsche παραγωγής όλων των εποχών μέχρι εκείνη τη στιγμή. Η 924 Turbo (Type 931) αποτέλεσε τη βάση για περαιτέρω ανάπτυξη.

Η βελτιωμένη 924 Carrera GT (Type 937) των 210 PS παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 1980 και πήρε ομολογκασιόν για το Group 4. Η πιο ισχυρή έκδοση ήταν η 924 Carrera GTS (Type 939). Η GTS απέδιδε 240 PS και η παραλλαγή Clubsport 275 PS, ενώ η GTR σχεδιασμένη αποκλειστικά για χρήση σε πίστα άγγιζε τους 375 PS.

Η παραγωγή της παρέμεινε μικρή: μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου κατασκευάστηκαν μόλις 50 μονάδες της  924 Carrera GTS, όλα βαμμένα στο χρώμα Guards Red. Συμπεριλαμβανομένων όλων των πρωτοτύπων, κατασκευάστηκαν συνολικά 59 αυτοκίνητα.

Test Car No. 5

Η 924 Carrera GTS Rally που κατασκευάστηκε τον Δεκέμβριο του 1980 ήταν επίσης ένα από τα οχήματα προπαραγωγής και ήταν το πέμπτο από εννέα πρωτότυπα που κατασκευάστηκαν. Ο τετρακύλινδρος turbo, χωρητικότητας δύο λίτρων, κινητήρας του ήταν, επίσης, πρωτότυπος: ήταν ένας κινητήρας χωρίς σειριακό αριθμό, ο οποίος επέζησε σε μια πλήρη σεζόν ράλι χωρίς ζημιά το 1981, και εξακολουθεί να κινεί τη χρυσή και μαύρη 924, η οποία έχει 10.371 χιλιόμετρα στο οδόμετρο, σήμερα.

Το επίκεντρο της αποκατάστασης ήταν η διασφάλιση της πλήρους πρωτοτυπίας μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια και η διατήρηση της πατίνας του αυτοκινήτου. Ακόμη και οι ελαφρώς ξεβαμμένες κόκκινες ζώνες ασφαλείας εξακολουθούν να είναι οι αυθεντικές. Ένα μεγάλο «R» είναι κεντημένο στη ζώνη στην πλευρά του οδηγού και τα αρχικά «CG» εμφανίζονται στην πλευρά του συνοδηγού: Röhrl και Christian Geistdörfer.

Η πατίνα έπρεπε να διατηρηθεί

Εκτός από τα φθαρμένα ανταλλακτικά, έναν αριθμό εξαρτημάτων πλαισίου και το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου, τα υπάρχοντα εξαρτήματα ελέγχθηκαν, ανακατασκευάστηκαν και εγκαταστάθηκαν ξανά χωρίς παρεκκλίσεις κατά τη διαδικασία αποκατάστασης -από τις γνήσιες δαγκάνες φρένων 911 Turbo έως το ψυγείο.

Μια ενδοσκοπική εξέταση του κινητήρα και του συνδεδεμένου στροβιλοσυμπιεστή KKK 26 δεν έδειξε προβλήματα, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων αποσυναρμολογήθηκε και ελέγχθηκε για λόγους ασφαλείας, αλλά δεν παρουσίασε σχεδόν καθόλου σημάδια φθοράς. Επιπλέον, το εργαστήριο του Μουσείου Porsche είχε έναν αγωνιστικό συμπλέκτη για να ολοκληρώσει το σύστημα μετάδοσης κίνησης, και η Pirelli είχε επίσης ένα σετ ελαστικών στο μέγεθος 255/55 R15 με το πέλμα από τότε.

Το αυτοκίνητο εξακολουθεί να φέρει την υπογραφή εκείνων που το δημιούργησαν. Κατά την εκτέλεση του project, οι ειδικοί του Weissach μπόρεσαν να βασιστούν στην εμπειρία, την τεχνογνωσία και την πλήρη τεκμηρίωση ενός πρώην συναδέλφου τους, του Roland Kussmaul. Ένας οδηγός-δοκιμαστής, μηχανικός και οδηγός ράλι ο ίδιος, κατασκεύασε το αυτοκίνητο μέσα σε δύο μήνες για το Γερμανικό Πρωτάθλημα Ράλλυ το 1981, ενώ η Schmidt Motorsport από τη Νυρεμβέργη ήταν υπεύθυνη για το σέρβις κατά τη διάρκεια των αγώνων του αγώνα.

Τα ειδικά χαρακτηριστικά της 924 περιλάμβαναν, μεταξύ άλλων, τους συνδέσμους του πίσω άξονα με κάλυμμα από fiberglass για προστασία από ζημιές από πέτρες, παχιά μεταλλικά ελάσματα στο κάτω μέρος του πατώματος για την προστασία δοχείου λαδιού και κιβωτίου ταχυτήτων, καθώς και την αντλία καυσίμου.

Μέγιστο απόρρητο

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην επανενεργοποίηση του αυτοκινήτου» λέει ο Kuno Werner, επικεφαλής του εργαστηρίου του μουσείου. «Δεν ήταν η τεχνολογία, αλλά το να κρατήσεις το project μυστικό». Το σχέδιο ήταν ότι η 924 Carrera GTS να εμφανιστεί στην πόρτα του δύο φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή Ράλι στα 74α γενέθλιά του. «Αλλά ο Walter Röhrl γνωρίζει τόσους πολλούς ανθρώπους εδώ που ήταν δύσκολο να κρατήσει το έργο μυστικό».

Τελικά, η αναβίωση του ράλι ολοκληρώθηκε με επιτυχία: στις αρχές Μαρτίου. Η ομάδα από το Μουσείο Porsche και ο Roland Kussmaul εξέπληξαν τον Röhrl με την «Monnet» στα γενέθλιά του. «Ήταν μια τεράστια έκπληξη για μένα. Άφησα το αυτοκίνητο πριν από 40 χρόνια και από τότε δεν έχω καθίσει ξανά. Ήμουν έκπληκτος όταν ο Roland εμφανίστηκε ξαφνικά μέσα σε αυτό», λέει ο Walter Röhrl. «Αυτό το αυτοκίνητο άνοιξε την πόρτα της Porsche για μένα. Γι’ αυτό νιώθω έναν ιδιαίτερα στενό δεσμό με αυτό. Για μένα, είναι ένα ταξίδι πίσω στο παρελθόν. Αισθάνθηκα αμέσως 40 χρόνια νεότερος».

Roland Kussmaul
Roland Kussmaul

Η υπερτροφοδότηση ήταν νέα πριν από 40 χρόνια. Και ασυνήθιστη, επίσης, όπως θυμάται ο Röhrl όταν οδηγούσε στους δρόμους του Βαυαρικού Δάσους. «Ως οδηγός αυτοκινήτων με ατμοσφαιρικού κινητήρες, τα χαρακτηριστικά των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων σε έκανε να τρελαίνεσαι. Το turbo lag ήταν τεράστιο! Για να βγεις γρήγορα από τις στροφές, έπρεπε να επιταχύνεις ξανά λίγο πριν από τη στροφή και να διατηρήσεις ψηλά τις στροφές του κινητήρα».

Η νεοσύστατη, τότε, αγωνιστική ομάδα της Porsche περίμενε ότι δεν θα είχαν πραγματικά καμία πιθανότητα ενάντια στον ισχυρό ανταγωνισμό, το 1981. Ο στόχος, ήταν ο τελικός. «Αλλά το αυτοκίνητο ήταν γρήγορο από την αρχή», συνεχίζει ο Röhrl. «Στην αρχή είχαμε περίπου 250 ίππους, αργότερα περισσότερους. Αλλά τα δυνατά σημεία τής 924 ήταν ο χειρισμός και η πρόσφυση, όχι η δύναμη. Και όλα συνέχισαν να λειτουργούν υπέρ μας. Αυτό είναι χαρακτηριστικό για την Porsche».

Ακολουθήστε το Car Αnd Driver στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τον μαγικό κόσμο του αυτοκινήτου.