Το Formula Student Festival 2025 ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, το Car and Driver έδωσε το βήμα στις ομάδες Formula Student των Πολυτεχνικών σχολών της Ελλάδας, ώστε να αναδείξουν τις καινοτομίες, τα επιτεύγματα και τα μελλοντικά πλάνα τους στον θεσμό που απασχολεί χιλιάδες φοιτητές ανά τον κόσμο. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του επίσημου θεσμού Formula Student Greece που πρόσφατα παρουσιάστηκε στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής των Ελλήνων.
Η φετινή έκδοση του Formula Student Festival, η οποία έλαβε χώρα από την Παρασκευή 26 έως και την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2025 στο χώρο του παλαιού Δημαρχείου στη Γλυφάδα, με την υποστήριξη και τη συνεργασία του Δήμου Γλυφάδας, είχε θέμα «Ανακαλύπτοντας την Αυτοκίνηση του Αύριο: Καινοτομία, Ενέργεια, Τεχνολογία, Κινητικότητα - Οι Πολυτεχνικές σχολές οδηγούν τις εξελίξεις στην Αυτοκίνηση».
Το Formula Student Festival 2025 πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού καθώς και της Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ)
Οι ομάδες των ελληνικών Πολυτεχνικών σχολών βρέθηκαν στο επίκεντρο της διοργάνωσης, παρουσιάζοντας τις θέσεις, την ιστορία και τα σχέδιά τους για το μέλλον, ανταλλάζοντας ιδέες και αναλύοντας, ταυτόχρονα, τα επιτεύγματα της αγωνιστικής χρονιάς που ολοκληρώθηκε. Οι νίκες, τα βάθρα και οι πρωτιές των ελληνικών ομάδων Formula Student έλαμψαν κατά τη διάρκεια του Festival, δίνοντας «καύσιμο» στα μέλη τους να συνεχίσουν να ονειρεύονται.
UoP Racing Formula Student Team
Η UoP ιδρύθηκε το 2002 με τη στήριξη του LMS (Laboratory of Manufacturing Systems & Automation) του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών. Έκτοτε, από τη UoP έχουν περάσει περισσότερο από 500 φοιτητές, πολλοί εκ των οποίων συνεχίζουν την ενασχόλησή τους με την ομάδα και μετά την αποφοίτησή τους.
Πρόκειται για την πρώτη ελληνική ομάδα που κατασκεύασε μονοθέσιο Formula Student. Μάλιστα, η επιτυχία ήρθε από την πρώτη κιόλας χρονιά συμμετοχής της στον θεσμό, δηλαδή το 2002, όποτε έλαβε την τέταρτη θέση συνολικά στον διαγωνισμό του Ην. Βασιλείου με το UoP1. Την επόμενη χρονιά, το 2003, η UoP επέστρεψε με το ίδιο μονοθέσιο στο Ην. Βασίλειο για να κατακτήσει την πρώτη θέση γενικής κατάταξης, λαμβάνοντας επίσης το βραβείο σχεδιασμού IMech Design Award.
Εκτός αυτού, είναι η πρώτη ελληνική ομάδα που πέρασε από τα θερμικά μοτέρ στον ηλεκτρισμό το 2014, κατακτώντας, μάλιστα, την πρώτη θέση συνολικά στον διαγωνισμό της Τσεχίας την ίδια χρονιά, αλλά και η πρώτη που ανέπτυξε τετρακίνητο μονοθέσιο το 2022.
Το σημερινό μονοθέσιο, ονόματι UoP8e, ζυγίζει μόλις 218 κιλά, χάρη στο μονοκόκ αμάξωμα από ανθρακόνημα και αποδίδει 80 kW (περίπου 109 PS), με τη ροπή να ανέρχεται στα 1.046 Nm. Τα 0-100 km/h ολοκληρώνονται σε λιγότερο από 2,8 sec, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 120 km/h. Σύμφωνα με την ομάδα, το UoP8e παράγει έως και 132,5 kg κάθετης δύναμης στα 60 km/h.
ART Aristotle Racing Team
Η Aristotle Racing Team ιδρύθηκε το 2006 από μια παρέα 9 φοιτητών του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που είχε ως κοινή την αγάπη της για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ήταν η πρώτη ομάδα στη Β. Ελλάδα που κατασκεύασε βενζινοκίνητο μονοθέσιο, την ART7, με την οποία, μάλιστα, έλαβε μέρος στον πρώτο της διαγωνισμό το 2007.
Η εξέλιξη της ομάδας από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα υπήρξε ραγδαία: ανέβηκε στο βάθρο της γενικής κατάταξης για πρώτη φορά το 2012 με την ART12, ενώ το 2014 κατασκεύασε το πρώτο της μονοθέσιο με πλήρες αεροδυναμικό πακέτο και το 2016 ήρθε το πρώτο μονοθέσιο με μονοκόκ σασί από ανθρακόνημα. Μέχρι τώρα, η ART έχει δημιουργήσει συνολικά 8 αγωνιστικά μονοθέσια, με τα οποία έχει συμμετέχει σε πάνω από 30 αγώνες.
Η αγωνιστική σεζόν του 2025 έχει αποδειχθεί ως μια από τις πιο επιτυχημένες στην ιστορία της ομάδας. Κατέκτησε την πρώτη της νίκη στον διαγωνισμό Alpe Adria στην Κροατία, ενώ ήρθε τρίτη στο Formula Student της Αυστρίας, εκπληρώνοντας το όνειρό της να «πατήσει» στο εμβληματικό Red Bull Ring. Όσο για το ελληνικό event Formula Student, σημείωσε τη νίκη στη βενζινοκίνητη κατηγορία.
Συνολικά, η ART κατέχει την 23η θέση στο World Ranking ανάμεσα σε 420 ομάδες Formula Student από όλο τον κόσμο. Μάλιστα, η ομάδα περιμένει ότι με τα φετινά της αποτελέσματα θα αναρριχηθεί ακόμη περισσότερο στην παγκόσμια κατάταξη, η οποία ανανεώνεται στα τέλη κάθε χρονιάς.
Όσο για τη νικηφόρα ART25, δηλαδή το φετινό μονοθέσιο που παρουσιάστηκε τον περασμένο Ιούλιο, βασίζεται στην επίσης επιτυχημένη ART24 του 2024. Φέρει custom τετρατάχυτο κιβώτιο που σχεδιάζει και κατασκευάζει η ίδια η ομάδα, όπως και μονοκόκ σασί από ανθρακόνημα και αποτελεί το πιο εξελιγμένο δείγμα δουλειάς της ομάδας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.
Minautor Racing Team
Η Minautor Racing Team ιδρύθηκε στα τέλη του 2023 και αποτελεί μια από τις νεότερες ομάδες Formula Student της Ελλάδας. Αναγνωρίστηκε επίσημα από το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο τον Οκτώβριο του 2024 και διατηρεί τη βάση της στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Σύμφωνα με τα μέλη της, η Minautor θέλει να «δημιουργήσει κάτι που μέχρι χθες φάνταζε απίστευτο», αναφερόμενη στο πρώτο της μονοθέσιο, η κατασκευή του οποίου θα ξεκινήσει μέσα στον Οκτώβριο. Πρόκειται για ένα πισωκίνητο μονοθέσιο με χειροκίνητο κιβώτιο, με το οποίο η ομάδα θα στοχεύσει στο να περάσει όλα τα inspections και να τερματίσει στους διαγωνισμούς που θα συμμετέχει.
Η ομάδα εστιάζει στην καινοτομία και την αξιοπιστία του μονοθεσίου, τα οποία, σύμφωνα με την ίδια, είναι εξίσου σημαντικά με την ταχύτητα
Ένας από τους πυλώνες της Minautor Racing Team είναι το γεγονός ότι πιστεύει στη συνεργασία όχι μόνο μεταξύ των μελών της αλλά και με τις άλλες ομάδες: «Ο ανταγωνισμός μας εμπνέει αλλά η συνεργασία μας ενώνει. Όλοι μαζί ως κοινότητα μπορούμε να πάμε πιο μακριά».
FSTUC
Η FSTUC του Πολυτεχνείου Κρήτης έχει την «καρδιά» της στα Χανιά. Ιδρύθηκε το 2020 από πρωτοετείς φοιτητές κατά τη διάρκεια της καραντίνας, δίνοντας αρχικά έμφαση στην έρευνα και τη μελέτη για τη δημιουργία του πρώτου της μονοθεσίου, το οποίο παρουσιάστηκε το 2023. Την ίδια χρονιά ήρθε η πρώτη της «εξόρμηση» σε διαγωνισμό Formula Student, με την ίδια να συμμετέχει στο Formula Student Italy.
Ακολούθησε το δεύτερο μονοθέσιο το 2024, με το οποίο επέστρεψε στον διαγωνισμό της Ιταλίας, ενώ το 2025 έλαβε μέρος σε δύο διαγωνισμούς, δηλαδή στον Alpe Adria της Κροατίας και εκείνον της Ελλάδας. Στην Κροατία, η FSTUC με το μονοθέσιο Tallos κατέκτησε τη 18η θέση συνολικά, ενώ ήρθε 7η στο cost and manufacturing, κάτι που περιγράφει ως ένα «μεγάλο βήμα για την ομάδα μας, αφού ήταν η πρώτη φορά που πήραμε μέρος σε έναν σοβαρό διαγωνισμό, ο οποίος θεωρείται ως ένας από τους πιο ανταγωνιστικούς».
Στο ελληνικό event, σχεδόν μία εβδομάδα αργότερα, η FSTUC ήρθε 3η στη γενική κατάταξη, συμμετέχοντας για πρώτη φορά σε δυο δυναμικά αγωνίσματα. «Για εμάς, η αγωνιστική χρονιά του 2025 ήταν απαιτητική, αλλά και αρκετά εποικοδομητική», περιγράφουν τα μέλη της.
Εκτός από τα αγωνιστικά της επιτεύγματα του 2025, η FSTUC εξελίχθηκε και δομικά τη χρονιά που σχεδόν έχει ολοκληρωθεί. Συγκροτήθηκε ο τομέας του Electrical Vehicle, ενώ παράλληλα επενδύεται χρόνος στην έρευνα και την ανάπτυξη, όπως και την εξέλιξη της τηλεμετρίας της ομάδας. Όσο για το μονοθέσιο καθεαυτό, ζυγίζει περίπου 278 κιλά, αποδίδει 67 PS και 70 Nm ροπής και είναι το πρώτο που φέρει αεροδυναμικό πακέτο εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από την ομάδα.
Prom Racing Navios
Η Prom Racing Navios μετρά ήδη 17 χρόνια στον θεσμό Formula Student, έχοντας ιδρυθεί το 2008 από μια παρέα 5 φίλων και συμφοιτητών από το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Η ομάδα έχει έναν ξεκάθαρο στόχο: να αλλάξει το κατεστημένο στην εκπαίδευση.
Το 2011 συμμετείχε στο 3ο Formula Student Cup στην Ιταλία με τη ‘Susie’, ενώ το 2020 πέρασε για πρώτη φορά στην ηλεκτροκίνηση, συμμετέχοντας σε διαγωνισμούς στην Ουγγαρία, τη Γερμανία, την Κροατία και την Τσεχία, όπου μάλιστα κατέκτησε την πρώτη θέση γενικής κατάταξης.
Από το 2021 διατηρεί την έδρα της στο Εργαστήριο Κατεργασιών των Υλικών του ΕΜΠ, κάνοντας τα πρώτα βήματα για τη μετάβαση στην αυτόνομη οδήγηση, με την ανάπτυξη του πρώτου συστήματος κατηγορίας driverless να πραγματοποιείται το 2023, όποτε δημιουργήθηκε και η ομάδα Alumni. Πρόκειται για την «αδερφή» ομάδα αποφοίτων που υπήρξαν μέλη της Prom και έχει καταφέρει να στηρίξει ενεργά τη συνέχεια αυτής της προσπάθειας, χτίζοντας μια γέφυρα ανάμεσα στις γενιές της.
Το μονοθέσιο του 2025, η P25, είναι το 10ο μονοθέσιο της ομάδας, η οποία έχει κατασκευάσει συνολικά 5 θερμικά και 5 ηλεκτρικά, εκ των οποίων τα 3 τελευταία είναι αυτόνομα. Παρουσιάστηκε τον Ιούνιο και έκτοτε έχει αγωνιστεί στους διαγωνισμούς Formula Student σε Ελβετία, Αυστρία και Πορτογαλία, κατακτώντας συνολικά 9 βάθρα σε επιμέρους αγωνίσματα και σημειώνοντας τη 2η θέση overall στην Πορτογαλία.
Φέρει δύο ηλεκτροκινητήρες στον πίσω άξονα, σχεδόν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένοι από την ομάδα, όπως άλλωστε είναι το 90% των μερών του μονοθεσίου, στα οποία περιλαμβάνονται, για παράδειγμα, οι inverters και η διάταξη ελέγχου και ισχύος. Έχουν τοποθετηθεί ζάντες από ανθρακόνημα, οι οποίοι έρχονται να αντικαταστήσουν τις μαγνησίου, μειώνοντας το βάρος.
Εκτός αυτού, η Prom έχει εξελίξει μια νέα μονάδα μπαταρίας με 280 κελιά, το οποίο είναι κατά 3,5 κιλά ελαφρύτερο σε σχέση με το προηγούμενο. Όσο για τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, η ομάδα βασίζεται τόσο σε κάμερες, αλλά και σε αισθητήρες LiDAR.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η MG έδωσε το «παρών» στο Formula Student Festival 2025