Οι πιο πολλά υποσχόμενες νέες τεχνολογίες στην αυτοκίνηση


Το μέλλον του αυτοκινήτου θα είναι ψηφιακό, ηλεκτρικό και άκρως δικτυωμένο. Και σίγουρα πολύ πιο ενδιαφέρον.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕRIC TINGWALL (CAR AND DRIVER, USA), AΠΟΔΟΣΗ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ
  • 4/5/2019

Το τέλος των καθρεπτών

Η αντικατάσταση των καθρεπτών με κάμερες δεν είναι κάτι καινούργιο καθώς εμφανιζόταν για πολλά χρόνια στα πρωτότυπα των εκθέσεων. Όμως πλέον είναι μία πραγματικότητα και σε μοντέλα παραγωγής όπως το Audi e-Tron ή το νέο Lexus ES. Σε σύγκριση με τους κλασικούς καθρέπτες οι κάμερες προσφέρουν διευρυμένη ορατότητα προς τα πίσω, δυνατότητα ζουμ ή αλλαγής της γωνίας, ενώ είναι και πιο αεροδυναμικές (για παράδειγμα στην McLaren Speedtail αποσύρονται εντελώς μέσα στο αμάξωμα, στην λειτουργία «Velocity» έτσι ώστε να φθάσει στην τελική της ταχύτητα). Το μόνο που μένει να λυθεί είναι κάποια νομικά προβλήματα σε ό,τι αφορά τις εγκρίσεις τύπου καθώς και η προφανής αρχική δυσκολία των οδηγών να συνηθίσουν κάτι τόσο καινούργιο. Και βεβαίως να μείνει έστω και ένας καθρέπτης κάπου μέσα στο σαλόνι για το μακιγιάζ των κυριών, συνήθεια που μάλλον δεν θα αλλάξει ποτέ.

Τα μάτια σας στον δρόμο

Τα συστήματα που υποχρεώνουν τον οδηγό να έχει τα μάτια του και την προσοχή του στον δρόμο είναι ενοχλητικά, όμως αυτό είναι και το νόημα της ύπαρξής τους. Δεν μιλάμε για τα συνηθισμένα πλέον συστήματα προειδοποίησης για ξεκούραση τα οποία αντιλαμβάνονται τις μη προβλεπόμενες κινήσεις του τιμονιού αλλά για το σύστημα Driver Focus το οποίο χρησιμοποιεί η Subaru στα αυτοκίνητά της στις ΗΠΑ. Αυτό βασίζεται σε μία κάμερα υπέρυθρων η οποία παρακολουθεί τα μάτια του οδηγού και αν διαπιστώσει ότι έχει πάρει τα μάτια του από τον δρόμο για πάνω από 3 δευτερόλεπτα βγάζει ένα έντονο προειδοποιητικό ηχητικό σήμα. Αν ο οδηγός συνεχίσει να αγνοεί την προειδοποίηση, μπορεί να επιβραδύνει ή και να σταματήσει το αυτοκίνητο. Το σύστημα αυτό ίσως ακούγεται ενοχλητικό και μάλλον είναι αλλά δίνει την δυνατότητα να βγει και off. Βέβαια ο καλύτερος τρόπος για να το βγάλετε εκτός λειτουργίας είναι απλά... να κοιτάτε τον δρόμο.

Φόρτιση χωρίς καλώδια

Η επαγωγική φόρτιση που ήδη εφαρμόζεται σε πολλές συσκευές (για παράδειγμα στα κινητά) θα περάσει και στα αυτοκίνητα, κάνοντας περιττό τον βραχνά των πριζών και των καλωδίων. Έτσι θα μπορείς να παρκάρεις το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο σε ειδικές θέσεις σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο και την ώρα που κάνεις τα ψώνια σου να φορτίζει η μπαταρία του. Η επαγωγική φόρτιση λειτουργεί με μαγνητικά πεδία που μεταφέρουν ενέργεια από την ειδική συσκευή στο έδαφος στο αυτοκίνητο, και αυτή την στιγμή τέτοιες κατασκευές όπως της Continental μπορούν να δίνουν έως και 11 kW ρεύμα, όταν το απλό οικιακό είναι στα 6 με 7 kW.

«Ηλεκτρικά» φρένα

Έχοντας "εξηλεκτρίσει" το μεγαλύτερο μέρος του αυτοκινήτου, ήρθε η ώρα και για το σύστημα πέδησης να περάσει στη νέα εποχή. Τα συστήματα Brake-By-Wire έχουν ήδη εμφανιστεί στα EV (όπου βελτιστοποιούν την ανάκτηση ενέργειας), όμως αργά αλλά σταθερά περνούν και στα συμβατικά αυτοκίνητα όπως οι Alfa Romeo Stelvio/Gulia. Σε συνδυασμό με τις κλασικές υδραυλικές διατάξεις, τα Brake-By-Wire συστήματα μειώνουν το βάρος, έχουν πιο γρήγορη διαχείριση της πέδησης, ενώ προσφέρουν και μεγαλύτερη ευελιξία στις ρυθμίσεις τους. Καθώς αυτά τα συστήματα θα εξελίσσονται θα δίνουν την ευχέρεια στους μηχανικούς να ρυθμίζουν την αίσθηση του πεντάλ και την απόκρισή του η οποία θα βασίζεται στα οδηγικά προφίλ που έχουν επιλεγεί και για το υπόλοιπο set-up του αυτοκινήτου. Το σύστημα βασίζεται στην αποστολή ηλεκτρικών σημάτων σε μία βαλβίδα η οποία σπρώχνει το υγρό του υδραυλικού συστήματος προς τις δαγκάνες. Μάλιστα η τελευταία εξέλιξη στον τομέα αφορά την πατέντα της Brembo με την οποία οι δαγκάνες στον πίσω άξονα θα είναι και αυτές ηλεκτρομηχανικές, όπως συμβαίνει εδώ και αρκετά χρόνια στην Formula 1.

Επιστροφή στις ρίζες (κυριολεκτικά)

Ξεχάστε το GPS και υποδεχτείτε το GPR. Πρόκειται για ένα ραντάρ που έχει εξελίξει η εταιρία WaveSense σε συνεργασία με το MIT (το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης) και χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά από τον αμερικάνικο στρατό στο Αφγανιστάν ώστε να βρίσκουν τον δρόμο τους τα οχήματα όταν δεν υπήρχε ορατότητα ή κινούνταν σε εχθρικά εδάφη. Το ραντάρ αυτό στέλνει έναν ηλεκτρομαγνητικό παλμό στο έδαφος και συλλέγοντας τα στοιχεία από το υπέδαφος (ρίζες, διαφορετικά πετρώματα, υπόγεια κανάλια κ.λπ.) δημιουργεί έναν «χάρτη» του δρόμου στον οποίο κινείται το αυτοκίνητο. Το σύστημα αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει τα αυτόνομα αυτοκίνητα να κινούνται στους δρόμους μιας πόλης χωρίς να δίνουν σημασία στις αλλαγές που έχουν επέλθει στην επιφάνεια ενώ παράλληλα θα τους επιτρέπει να κινούνται με ασφάλεια ακόμα και όταν ο δρόμος είναι καλυμμένος με χιόνι, η αν υπάρχουν έντονα καιρικά φαινόμενα (βροχή, ομίχλη κ.λπ.).

Ποιος πήρε το τηλεκοντρόλ;

Οι εποχές που το ταμπλό του αυτοκινήτου ήταν ογκώδες συνονθύλευμα από πλαστικό, ποτηροθήκες και τριξίματα οδεύει σταθερά προς την ανυπαρξία. Η πρόταση της κινέζικης εταιρίας Βyton δείχνει ξεκάθαρα τη νέα εποχή, με το παλιό «καλό» ταμπλό να έχει αντικατασταθεί με μία μακρόστενη οθόνη 48 ιντσών η οποία καλύπτει τον χώρο από την μία κολόνα έως την άλλη. Σαν να μην έφθανε αυτό υπάρχουν άλλες δύο οθόνες, μία πάνω στο τιμόνι 7 ιντσών και άλλη μία 8 ιντσών ανάμεσα στα καθίσματα. Η εταιρία υποστηρίζει ότι η σχεδίαση έχει γίνει έτσι ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του οδηγού ενώ τηρούνται και όλες οι προδιαγραφές ασφαλείας.

Δυναμώστε τον ήχο!

Μετά τις κάμερες και τα ραντάρ οι εταιρίες αναζητούν και νέα πεδία για να δημιουργήσουν το απόλυτα προστατευμένο αυτοκίνητο της επόμενης ημέρας. Η Mercedes-Benz έχει ετοιμάσει το "PreSafe Sound", ένα σύστημα που εκπέμπει στην καμπίνα έναν ήχο μιας συγκεκριμένης συχνότητας κλάσματα του δευτερολέπτου πριν γίνει η σύγκρουση. Στόχος είναι να προετοιμάσει τα αυτιά των επιβατών για το σοκ της σύγκρουσης και να προστατεύσει τα τύμπανά τους. Η ιδέα πίσω από αυτή την εφαρμογή έχει να κάνει με την διατήρηση του μεγαλύτερου μέρους των αισθήσεων των επιβατών ακόμα και μετά την σύγκρουση, κάτι που πιθανόν να αποβεί ζωτικής σημασίας στο να απομακρυνθούν το συντομότερο από το αυτοκίνητο. Η Porsche από την πλευρά της δημιούργησε ένα νέο σύστημα με το οποίο χάρη σε ειδικά μικρόφωνα "ακούει" τα εμπρός ελαστικά και ανάλογα τον ήχο που καταγράφει αντιλαμβάνεται αν το αυτοκίνητο πλησιάζει στην επικίνδυνη κατάσταση του aquaplaning. Στην συνέχεια προειδοποιεί τον οδηγό και μπαίνει αυτόματα στο πρόγραμμα οδήγησης Wet Mode το οποίο προσαρμόζει τα μηχανικά και ηλεκτρονικά υποσυστήματα του αυτοκινήτου σε πιο ήπιες αντιδράσεις.

Όλα στο παρμπρίζ!

Tα μικρά Head Up Displays θα είναι σύντομα παρελθόν, καθώς μία ιαπωνική εταιρία ονόματι Sekisui Chemical έχει δημιουργήσει ένα ειδικό επίστρωμα για τα παρμπρίζ το οποίο μπορεί να αντανακλά το φως. Σε συνδυασμό με έναν προτζέκτορα τοποθετημένο κάπου στο ταμπλό, μετατρέπει όλη την επιφάνεια του παρμπρίζ σε χώρο προβολής όχι μόνο των μέχρι σήμερα γνωστών ενδείξεων (όπως ταχύτητα, σύστημα navigation κ.λπ.) αλλά και όλων των πληροφοριών που θα έχουν τα μελλοντικά αυτοκίνητα όπως για παράδειγμα την ύπαρξη πεζών ή ζώων ή άλλα επικίνδυνα στοιχεία στον δρόμο εμπρός.

Smartphones for Smartcars

Έχοντας μετατρέψει το κινητό μας τηλέφωνο σε κέντρο ελέγχου πολλών από των καθημερινών μας δραστηριοτήτων, είναι θέμα χρόνου να έλθει και στο αυτοκίνητο. Ήδη οι κάτοχοι των Tesla Model 3 μπορούν να ξεκλειδώνουν και να εκκινούν το αυτοκίνητό τους μέσω της σύνδεσης Bluetooth των κινητών τους ενώ αναμένεται να μπει στο παιχνίδι και η τεχνολογία NFC που είναι ήδη γνωστή από τα smartphones. H τεχνολογία NFC δεν έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει από απόσταση, είναι όμως χρήσιμη καθώς προσφέρει τις υπηρεσίες της ακόμα και όταν έχει πέσει η μπαταρία. Αυτό που μένει να λυθεί είναι τα ενδεχόμενα προβλήματα ασφάλειας που δημιουργεί αυτή η νέα τάση, καθώς αφήνει πολλά παραθυράκια σε κακόβουλες ενέργειες από hackers (ξεχάστε τον παλιό κλέφτη με τον λοστό...).

Το «δαχτυλίδι» του μέλλοντος

Η ιδέα της αμερικάνικης εταιρίας Orbis με την ονομασία Ring Drive μοιάζει η Λυδία λίθος για την δημιουργία ενός λιγότερου πολύπλοκου και -κυρίως- πιο ελαφρού συστήματος μετάδοσης της ηλεκτρικής ενέργειας στους τροχούς. Το εν λόγω σύστημα υιοθετεί έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα ο οποίος τοποθετείται έκκεντρα στον άξονα και μεταδίδει την ισχύ του σε ένα δαχτυλίδι το οποίο είναι ενσωματωμένο στον τροχό. Η Orbis υποστηρίζει ότι το σύστημα είναι σημαντικά ελαφρύτερο από την κλασική διάταξη αλλά το πιο σημαντικό είναι ό,τι μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε όχημα με την κίνηση εμπρός, μετατρέποντάς το σε τετρακίνητο και υβριδικό! Η εταιρία έχει προς επίδειξη ένα Honda Civic Type R με δύο τέτοιες διατάξεις στους πίσω τροχούς, με την κάθε μία να αυξάνει την ισχύ κατά 70 ίππους (σύνολο 140), εκτοξεύοντας τις επιδόσεις του ιαπωνικού hatchback σε απίστευτα επίπεδα.

Αvatar (Ή «Βλέποντας» το Αόρατο)

Όταν η πραγματικότητα αντιγράφει την κινηματογραφική επιστημονική φαντασία. Το Invisible-to-Visible, ή αλλιώς το I2V, είναι μια μελλοντική τεχνολογία που δημιουργήθηκε από την Nissan και επιτρέπει στον οδηγό να «βλέπει» πέρα από το οπτικό του πεδίο, ακόμα και πίσω από γωνίες ή αρκετά μέτρα μακριά. Οι αισθητήρες που βρίσκονται μέσα στο όχημα συγκεντρώνουν πληροφορίες τόσο από όσα γίνονται γύρω από το αυτοκίνητο όσο και από το cloud, έχοντας έτσι πλήρη εικόνα για το τι συμβαίνει σε μία ακτίνα αρκετών μέτρων. Το ίδιο σύστημα μπορεί να «συνδέσει» τους επιβάτες του οχήματος με άλλους ανθρώπους μέσω εικονικού κόσμου, παρέχοντας την δυνατότητα να εμφανίζονται μέσα στο αυτοκίνητο ως τρισδιάστατα είδωλα Avatar. Και σαν να μην έφθανε όλο αυτό, το τελειωτικό χτύπημα έρχεται με την δυνατότητα επέμβασης στην παραμονή μέσα στο αυτοκίνητο, αλλάζοντας για παράδειγμα τον καιρό, από μια βροχερή μέρα σε μία ηλιόλουστη μέσω προβολής στις γυάλινες επιφάνειες. Μήπως είναι πλέον υπερβολικό να μιλάμε για «αυτοκίνητο»;

Το μέταλλο χωρίς βάρος

Το μαγνήσιο δεν είναι άγνωστο ως υλικό στην αυτοκινητοβιομηχανία, όμως χάρη στις νέες εξελίξεις είναι πλέον πολύ πιο εύκολο να χρησιμοποιηθεί σε ευρεία κλίμακα. Η εταιρία Alite δημιούργησε το Super Magnesium, ένα νέο κράμα αυτού του υλικού, το οποίο βελτίωσε σημαντικά τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα τόσο σε σχέση με το αλουμίνιο (ελαφρύτερο και πιο άκαμπτο) ή το carbon fiber (φθηνότερο έως και 50%). To Super Magnesium προσφέρει μεγαλύτερη αντοχή στην διάβρωση, αυξημένες δυνατότητες διαμόρφωσης, και πολύ πιο ισχυρή αντοχή στις παραμορφώσεις από τα υπάρχοντα κράματα μαγνησίου, όντας την ίδια στιγμή 20% έως και 35% ακριβότερο από το αλουμίνιο. Το νέο αυτό μέταλλο μπορεί να κατεργαστεί με πολλούς νέους τρόπους έτσι ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολύ περισσότερα τμήματα του αυτοκινήτου, από συνδέσμους της ανάρτησης μέχρι ολόκληρα τμήματα του αμαξώματος. Τα πρώτα δείγματα του Super Magnesium βρίσκονται ήδη στα χέρια των αυτοκινητοβιομηχανιών, όμως μέχρι να δοκιμαστεί, είναι σίγουρο ότι δεν θα το δούμε σε αυτοκίνητο παραγωγής πριν το 2020.

Έξυπνα Νavi

H χρήση εξειδικευμένων αυτοκινήτων για την καταγραφή των δρόμων έχει προσφέρει αρκετά, όμως δεν παρέχει αρκετές πληροφορίες στα αυτόνομα αυτοκίνητα όταν πρόκειται να κινηθούν μακριά από αυτοκινητόδρομους ή σε μικρές άγνωστες πόλεις. Η Continental σε συνεργασία με το Michigan Department of Transportation συνεργάστηκαν πάνω σε μία πολύ έξυπνη ιδέα: Εφοδίασαν με καταγραφικά διάφορα δημόσια οχήματα από σκουπιδιάρικα μέχρι περιπολικά, που κάνουν καθημερινά μία τακτική ρουτίνα σε συγκεκριμένα δρομολόγια. Έτσι οι χάρτες των πιο απομακρυσμένων περιοχών γίνονται πιο λεπτομερείς και πιο ακριβείς στις πληροφορίες τους. Μία παραλλαγή αυτής της ιδέας είναι η παροχή που προσφέρει η Mercedes-Benz στα συστήματα Navigation που διαθέτει στην Αμερική. Εκεί σε συνεργασία με την αστυνομία κάποιων πόλεων (όπως για παράδειγμα το Ντάλας) έχει καταγράψει τις περιοχές όπου υπάρχει αυξημένη εγκληματικότητα και παρέχει την δυνατότητα στον οδηγό να επιλέξει την διαδρομή του ώστε να τις αποφύγει.