Πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρεάζει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία;


Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιούργησε ακόμα περισσότερα προβλήματα στην παραγωγικότητα των ευρωπαϊκών και ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών, λόγω των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη Ρωσία. Ας δούμε τι έχει γίνει, ως τώρα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΠΗΓΗ: AUTOMOTIVE NEWS EUROPE.
  • 4/3/2022

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Βρετανίας και των ΗΠΑ να επιβάλλουν οικονομικές κυρώσεις στη Ρωσία, λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, περιλαμβάνει και την παραγωγική και επιχειρηματική δραστηριότητα και των εταιρειών κατασκευής αυτοκινήτων με την πρώτη. 

Οι συνεχιζόμενες πολεμικές επιχειρήσεις στο ουκρανικό έδαφος ανάγκασαν τα στελέχη των ευρωπαϊκών και ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών να διακόψουν τη λειτουργία των εργοστασίων τους στη Ρωσία και να σταματήσουν την εξαγωγή αυτοκινήτων που παράγονται στη Δυτική Ευρώπη προς τη χώρα.

Ωστόσο, ο συνεχιζόμενος πόλεμος έχει διαταράξει και την εφοδιαστική αλυσίδα των εταιρειών καθώς προμηθεύονταν εξαρτήματα από τα εργοστάσιά τους σε Ουκρανία και Ρωσία. Ας δούμε αναλυτικά πώς επηρεάζεται καθεμιά από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στο δυτικό μέρος της Γηραιάς Ηπείρου.

Aston Martin, Jaguar Land Rover 

Η Βρετανία πρωτοστάτησε στην επιβολή κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας και Ρώσων στην καταγωγή δισεκατομμυριούχων. Κατά συνέπεια, οι Aston Martin και Jaguar Land Rover ανακοίνωσαν ότι σταματούν οποιαδήποτε οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα με τη χώρα, όπως και την εξαγωγή των μοντέλων τους στη ρωσική αγορά. 

Audi

H Audi ανακοίνωσε ότι θα διακόψει την παραγωγή των A4 και A5 στο εργοστάσιό της στο Ingolstadt για το χρονικό διάστημα μεταξύ 7-11 Μαρτίου. Το ίδιο θα κάνει και στο εργοστάσιό της στο Neckarsulm για το χρονικό διάστημα μεταξύ 7-18 Μαρτίου. Σε αυτό, κατασκευάζονται τα A6 και A7. Στέλεχος της εταιρείας διευκρίνισε ότι εάν χρειαστεί, από τις εξελίξεις, θα παραταθεί η διακοπή της παραγωγικής διαδικασίας ή θα ληφθούν και επιπλέον μέτρα.

Ford

Η Ford σταμάτησε προσωρινά την επιχειρηματική δραστηριότητά της στη Ρωσία. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο κ. Jim Farley, o Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, διακόπτεται προσωρινά η παραγωγική διαδικασία της στη χώρα και συνεργασία της με τη (ρωσική) Sollers PJSC. Eπίσης, θα η εταιρεία θα δωρίσει 100.000 δολάρια στο «Global Giving Ukraine Relief Fund».

Honda

H Honda σταμάτησε τις εξαγωγές αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών της στη ρωσική αγορά, ακολουθώντας τα μέτρα κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας.

Mercedes-Benz

H εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα αναπροσαρμόσει το πρόγραμμα βαρδιών των εργαζομένων σε συγκεκριμένα εργοστάσιά της και θα προσπαθήσει να αποφύγει την προσωρινή διακοπή λειτουργίας κάποιων εξ’ αυτών. Τα στελέχη της Mercedes-Benz αναμένουν μείωση της παραγωγής σε εργοστάσιά της ανά την Ευρώπη, λόγω της μειωμένης τροφοδοσίας τους με τα απαραίτητα τμήματα και εξαρτήματα τα οποία κατασκευάζονται στην Ουκρανία.

Nissan

Η Nissan ανέστειλε τις εξαγωγές οχημάτων της προς τη Ρωσία αναφέροντας ως αιτία τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα τα οποία σχετίζονται με τη σύγκρουση στην Ουκρανία. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία πέρυσι πούλησε 53.000 οχήματα στη ρωσική αγορά, αναμένει «περαιτέρω προκλήσεις» (sic) που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε διακοπή τής παραγωγής οχημάτων της στη χώρα.

Renault

Η γαλλική εταιρεία έχει πολύ ανεπτυγμένη συνεργασία και δραστηριότητα στη Ρωσία σε σχέση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Renault επηρεάζεται πιο πολύ από την επιβολή κυρώσεων (διακοπή παραγωγής) στη χώρα και η μετοχή της έχει μειωθεί σημαντικά στο διάστημα από τότε που ξεκίνησε η εισβολή του ρωσικού στρατού στην Ουκρανία.

Stellantis

O Όμιλος Stellantis ανακοίνωσε ότι έχει δημιουργήσει δύο ομάδες με σκοπό να παρακολουθούν τις επιπτώσεις που θα προκύψουν γι’ αυτόν από την επιβολή κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας. Η μία, αναλύει κατά πόσο επηρεάζεται καθημερινά από τον πόλεμο και η δεύτερη έχει ως στόχο την προστασία των 71 εργαζομένων του Ομίλου στην Ουκρανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα οικονομικά αποτελέσματα όλων των εταιρειών τής Stellantis που δραστηριοποιούνται στη Ρωσία είναι περίπου 20 δισεκατομμύρια ευρώ. 

Toyota

Από την Toyota ανακοινώθηκε ότι από σήμερα Παρασκευή 4 Μαρτίου θα διακοπεί η παραγωγή αυτοκινήτων της στο εργοστάσιό της στην Αγία Πετρούπολη στο οποίο κατασκευάζει τα Camry και RAV4 για τη ρωσική αγορά. Βάσει των στοιχείων που γνωστοποίησε η ιαπωνική εταιρεία, σε αυτό εργάζονται 2.000 άτομα και παράγονται περίπου 80.000 οχήματα ετησίως.

Volkswagen, Skoda, Porsche, Bentley, Lamborghini

Οι συγκεκριμένες εταιρείες του Ομίλου VAG επηρεάζονται αρκετά από τις επιβληθείσες κυρώσεις. Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι σταματά προσωρινά τη λειτουργία των δύο εργοστασίων της στη Ρωσία στα οποία κατασκευάζονται μοντέλα της αλλά και οχήματα της Skoda για την εγχώρια αγορά. Επίσης, αναμένει να σταματήσει η παραγωγή και στο Wolfsburg (Γερμανία) λόγω έλλειψης εξαρτημάτων. 

Επιπλέον, ο γερμανικός Όμιλος διέκοψε τις εξαγωγές μοντέλων των Bentley, Lamborghini και Porsche τα οποία είναι δημοφιλή μεταξύ των πλουσίων στην αγορά της χώρας. Ως αποτέλεσμα, η Porsche ανακοίνωσε ότι διέκοψε την παραγωγή στο εργοστάσιό της στη Λειψία (όπου κατασκευάζονται οι Macan και Panamera) λόγω έλλειψης στην εφοδιαστική αλυσίδα. 

Volvo

H σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία σταμάτησε τις εξαγωγές μοντέλων της στη Ρωσία. Η Volvo πούλησε πέρυσι περίπου 9.000 οχήματά της στην ρωσική αγορά 

Τέλος, από την AvtoVAZ, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ρωσίας, ανακοινώθηκε ότι θα διακοπεί η κατασκευή οχημάτων θα σταματήσει τα εργοστάσιά της στο Togliatti και στο Izhevsk τόσο το Σάββατο 5 Μαρτίου, όσο και το διάστημα μεταξύ 9-11 Μαρτίου, καθώς αντιμετωπίζει έλλειψη στις προμήθειες ηλεκτρονικών εξαρτημάτων.