Πώς θα ήταν ένα SAAB σήμερα;


Η SAAB Automobile AB έπαψε να υπάρχει πριν από περίπου δέκα χρόνια. Πολλοί αναπολούν τα οχήματά της, τα τεχνολογικά και τα αγωνιστικά επιτεύγματά της σε περασμένες εποχές. Όμως, πώς θα έμοιαζε ένα μοντέλο της στις ημέρες μας;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ERNST HELLBY.
  • 20/3/2021

Η 19η Δεκεμβρίου 2011 ήταν μια κακή ημέρα για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη σουηδική. Τα ανώτατα στελέχη της General Motors στην οποία άνηκε η SAAB Automobile AB ανακοίνωσαν την χρεωκοπία της εταιρείας, βάζοντας τέλος σε μια επιχειρηματική πορεία 66 χρόνων. Όποιες προσπάθειες έγιναν από τότε ως και το καλοκαίρι του 2016 για την αναβίωσή της κατέληξαν ασύμφορες και γι’ αυτό άκαρπες.

Η SAAB, ως αυτοκινητοβιομηχανία, διακρίθηκε από την ίδρυσή της ως και τη δεκαετία του 1980, κυρίως. Είτε με την απλότητα και ανθεκτικότητα των οχημάτων της, είτε στα ράλι, είτε με τις τεχνολογικές καινοτομίες για την ασφάλεια και τις επιδόσεις των μοντέλων της. Κυρίως, διακρινόταν για τη φήμη που την ακολουθούσε: ήταν η αυτοκινητοβιομηχανία που προερχόταν από μια αεροπορική βιομηχανία και πάντα υπήρχε ένας υποσυνείδητος συσχετισμός. 

Η εταιρεία που είχε έδρα το Trollhättan λείπει σε πολλούς λάτρεις των μοντέλων της ανά τον κόσμο και ιδίως στους Σουηδούς. Ένας από αυτούς, ο κ. Ernst Hellby σχεδίασε στο χαρτί τις ιδέες του για το πώς θα μπορούσε να είναι στις ημέρες μας ένα μοντέλο της, στην περίπτωση που η SAAB εξακολουθούσε να δραστηριοποιείται επιχειρηματικά. 

Πρωτότυπο SAAB 9-X (2001).
Πρωτότυπο SAAB 9-X (2001).

Ο κ. Hellby, ο οποίος είναι σχεδιαστής στο επάγγελμα, δήλωσε ότι εμπνεύστηκε για τη δημιουργία των σκίτσων τόσο από το πρωτότυπο 9-X, το οποίο είχε παρουσιάσει η SAAB το 2001 στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, όσο και από κλασικής εμφάνισης αντικείμενα που υπήρχαν στο πατρικό σπίτι όπου μεγάλωσε.

Στις εικόνες που δημιούργησε βλέπουμε ένα αισθητικά ενδιαφέρον όχημα (crossover, φυσικά) το οποίο έχει έντονο τον χαρακτήρα των μοντέλων της εταιρείας και μοιάζει με το προ εικοσαετίας πρωτότυπο. Εάν υπήρχε ακόμα η SAAB σίγουρα θα είχε στη γκάμα της ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο (ενδεχομένως και περισσότερα σε αριθμό), καθώς οι Σουηδοί είναι ευαίσθητοι στο θέμα προστασίας του περιβάλλοντος. Έτσι, και ο κ. Hellby σχεδίασε το υποτιθέμενο νέο μοντέλο ως ηλεκτρικό.