Save The Manuals: Τα τελευταία μοντέλα της BMW με χειροκίνητο κιβώτιο


Καθώς η BMW περιορίζει ολοένα και περισσότερο την παρουσία του μηχανικού κιβωτίου στη σύγχρονη γκάμα της, τρεις μόνο Μ εκδόσεις συνεχίζουν να εκπροσωπούν μια παράδοση δεκαετιών, η οποία πλησιάζει στο τέλος της.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: BMW, ΑΡΧΕΙΟ
  • 2/12/2025

Η επιβεβαίωση ότι η BMW Z4 ολοκληρώνει την εμπορική της πορεία του το 2026 δεν εξέπληξε κανέναν μεν, σηματοδότησε όμως μια σημαντική στιγμή για τη μάρκα.

Η G29 Z4, ήταν το τελευταίο μη-Μ μοντέλο της BMW που μπορούσε να συνδυαστεί με χειροκίνητο κιβώτιο. Χωρίς να αφήσει κάποιο διάδοχο πίσω της για να καλύψει το κενό, μετά το τέλος της παραγωγής της, η δυνατότητα επιλογής τριών πεντάλ περιορίζεται αποκλειστικά στις σπορ δημιουργίες του τμήματος M.

Με την απόσυρση της Z4, απομένουν μόνο τρία μοντέλα να κρατούν ζωντανό το κλασικό κιβώτιο. Το μικρότερο σε μέγεθος και κόστος M2 λειτουργεί πλέον ως η βασική είσοδος στον κόσμο των χειροκίνητων BMW, ενώ τα μεγαλύτερα M3 και M4 διατηρούν τη δυνατότητα επιλογής χειροκίνητου μόνο στις βασικές εκδόσεις, αφού οι πιο ισχυρές Competition, διατίθενται αποκλειστικά με το οκτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο.

Η σταδιακή απόσυρση των χειροκίνητων BMW δεν είναι ξαφνική. Τα τελευταία “κανονικά” μοντέλα που προσφέρονταν με 6άρι χειροκίνητο, η προηγούμενη Σειρά 1 και το 2 Gran Coupe, έχουν ήδη αντικατασταθεί από εκδόσεις που δίνουν έμφαση στα διπλού συμπλέκτη αυτόματα. Η μετατόπιση της κλίμακας προς την αποδοτικότητα, την ευκολία χρήσης και την ηλεκτροποίηση αφήνει ολοένα και λιγότερο χώρο για το κλασικό κιβώτιο.

Το χρονοδιάγραμμα που φέρνει το τέλος πιο κοντά

Αν υπάρχει ένα μοντέλο που αναμένεται να χάσει πρώτο το χειροκίνητο, αυτό είναι η M3. Η παραγωγή της σημερινής γενιάς εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2027 και οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι η επόμενη εκδοχή του, πιθανότατα με κωδικό G84, θα έρθει μόνο με xDrive και αυτόματο κιβώτιο.

Η M4, από την άλλη, φαίνεται να έχει μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής με την παραγωγή της να φημολογείται πως θα συνεχιστεί έως τα μέσα του 2029, μαζί με την Μ2 που επίσης δείχνει να παραμένει στο προσκήνιο για μερικά ακόμη χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, οι παραγγελίες σταματούν πάντα νωρίτερα από το τέλος παραγωγής, κάτι που σημαίνει ότι το πραγματικό παράθυρο αγοράς κλείνει αρκετούς μήνες νωρίτερα.

Θα δούμε νέο Μ χειροκίνητο μοντέλο;

Η ελπίδα για την επιβίωση του χειροκίνητου κιβωτίου δεν έχει εξαφανιστεί πλήρως. Η Αντιπρόεδρος της BMW M, Sylvia Neubauer, άφησε πρόσφατα ένα μικρό περιθώριο αισιοδοξίας, τονίζοντας ότι η εταιρεία εξακολουθεί να εξετάζει δημιουργικές λύσεις και ότι, αν οι μηχανικοί της καταφέρουν να υλοποιήσουν ένα νέο χειροκίνητο Μ, η διοίκηση δεν θα το αποκλείσει. Ωστόσο, η ρεαλιστική εικόνα είναι διαφορετική. Ο επικεφαλής της M, Frank van Meel, ξεκαθάρισε ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα δεν πρόκειται να αποκτήσουν πραγματικό χειροκίνητο. Το πολύ να υιοθετήσουν μια προσομοιωμένη εμπειρία αλλαγών ταχυτήτων, μαζί με τεχνητά ηχητικά εφέ, ώστε ο οδηγός να έχει μια πιο πλούσια αίσθηση ταχύτητας. Το επερχόμενο ηλεκτρικό M3 “ZA0”, που αναμένεται να λανσαριστεί προς το 2027, πιθανότατα θα ενσωματώνει αυτή την τεχνολογία.

Αν δεν υπάρξει άλλο Μ μοντέλο με χειροκίνητο κιβώτιο, η BMW αναμένεται να αξιοποιήσει εμπορικά και συμβολικά τα τελευταία χρόνια των M2, M3 και M4 με ειδικές εκδόσεις. Μια περιορισμένης παραγωγής δημιουργία, ίσως με βάση την M2, σε αντίστοιχο πνεύμα με τη πρόσφατη 3.0 CSL, δεν φαντάζει καθόλου απίθανη. Η Neubauer επιβεβαίωσε ότι υπάρχει ήδη «κρατημένη θέση» στο πρόγραμμα της ομάδας μικρών σειρών της BMW M, χωρίς όμως ακόμη να αποκαλύπτεται ποιο μοντέλο θα αποτελέσει τη βάση. Αν τελικά προκύψει μια τέτοια έκδοση, θα αποτελέσει αναμφίβολα την τελευταία καθαρόαιμη επαφή της BMW με τον μηχανικό κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Απόλυτη παράνοια: BMW M2 με 1.100 PS ντριφτάρει μέσα στο εργοστάσιο των Βαυαρών στο Μόναχο (video)

BMW M7: Το super sedan που όλοι θα ήθελαν και δεν ήρθε ποτέ (photos)

BMW M4 CS 2025: Οδηγούμε το εκρηκτικό κουπέ των 550 PS στα Μέγαρα