Σε ποια ηλικία πρέπει να σταματά η οδήγηση; Τι απαντούν οι ειδικοί


Μία ανάλυση από ειδικούς επισημαίνει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι οδηγούν 7 έως 10 χρόνια περισσότερα από όσα θα έπρεπε, με βάση την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, ενώ αρκετοί δηλώνουν ότι δε θα σταματήσουν ποτέ να οδηγούν.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 18/12/2025

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει όριο ηλικίας για να σταματήσει κάποιος να οδηγεί. Αυτό που προβλέπεται είναι ότι η ανανέωση του διπλώματος είναι υποχρεωτική για όσους συμπληρώνουν το 65ο έτος της ηλικίας τους. Μετά τα 65, η ανανέωση πρέπει να γίνεται κάθε 3 χρόνια ενώ μετά το 80ο έτος κάθε 2 χρόνια.

Πότε, όμως, θα πρέπει κάποιος να αφήσει το τιμόνι; Σύμφωνα με αρκετούς ειδικούς, δεν υπάρχει μια προκαθορισμένη ηλικία η οποία να εφαρμόζεται «οριζόντια» σε όλες τις περιπτώσεις. Αντί γι’ αυτό, σύμφωνα με παρόχους υγειονομικής περίθαλψης όπως η Kaiser Permanente, το συγκεκριμένο ζήτημα θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ανά περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψιν μια σειρά από παράγοντες όπως τα αντανακλαστικά, τα επίπεδα όρασης και ακοής, τα συναισθήματα του ηλικιωμένου και οι εναλλακτικές λύσεις μεταφοράς.

Η συγκεκριμένη ανάλυση επισημαίνει, ωστόσο, ότι οι οδηγοί άνω των 70 ετών έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε ατύχημα από οποιαδήποτε άλλο ηλικιακό γκρουπ, με εξαίρεση τους κάτω των 25 ετών. Παράλληλα, υποστηρίζει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι οδηγούν 7 έως 10 χρόνια περισσότερα από όσα θα έπρεπε, με βάση την κατάσταση στην οποία βρίσκονται.

Η Kaiser Permanente συνιστά τη συζήτηση με τον προσωπικό γιατρό για κάθε ηλικιωμένο που αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα υγείας, προκειμένου να αναλυθεί το αν αυτά δημιουργούν πρόβλημα στην οδήγηση. Επίσης να λαμβάνουν υπόψιν διάφορα «προειδοποιητικά» σημάδια, όπως αν άλλοι οδηγοί τους κορνάρουν συχνά, αν εμπλέκονται σε τακτά χρονικά διαστήματα ακόμα και σε ασήμαντα ατυχήματα, αν αντιμετωπίζουν πρόβλημα να παραμείνουν στη λωρίδα κυκλοφορίας στην οποία βρίσκεται το όχημά τους και αν «χάνονται» ακόμα και σε δρόμους που γνωρίζουν.

Παρόμοιες είναι και οι συστάσεις του τμήματος πληροφοριών για την υγεία των καταναλωτών της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ. Προσθέτει στα γεγονότα που «κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου» την έκφραση ανησυχίας για τις οδηγικές ικανότητες από φίλους και συγγενείς, την απροθυμία άλλων να μετακινηθούν με τον ηλικιωμένο οδηγό όταν τους προτείνει κάτι τέτοιο, τη χωρίς λόγο οδήγηση είτε πολύ γρήγορα είτε με πολύ χαμηλές ταχύτητες αλλά και την «ανακάλυψη» ζημιών στο αμάξωμα που ο οδηγός δε θυμάται πώς προέκυψαν.

Επίσης, παραθέτουν τα αποτελέσματα στατιστικών στοιχείων από το Ινστιτούτο Ασφάλειας Οδικών Μεταφορών των ΗΠΑ βάσει των οποίων το ποσοστό ατυχημάτων ανά μίλι οδήγησης είναι υψηλότερο για τους οδηγούς ηλικίας 80 ετών και άνω σε σύγκριση με σχεδόν όλες τις άλλες ηλικιακές ομάδες.

Τέλος, μια παλιότερη έρευνα που δημοσιεύθηκε από την Εθνική Βιβλιοθήκη Ιατρικής των ΗΠΑ με θέμα «Σε ποια ηλικία νομίζετε ότι θα σταματήσετε να οδηγείτε; Απόψεις ηλικιωμένων ενηλίκων των ΗΠΑ», κατέδειξε ότι από το 58,4% των ερωτηθέντων που απάντησαν ορίζοντας χρονικό διάστημα και όχι κάποιον άλλο παράγοντα (πχ. προβλήματα στην όραση), το 49,2% των ατόμων ηλικίας μεταξύ 65 και 74 ετών και το 41,9% ηλικίας μεταξύ 70 και 74 ετών ισχυρίστηκε ότι θα συνεχίσει να οδηγεί για τουλάχιστον άλλα 20 χρόνια.

Το 26,1% του συνόλου των ερωτηθέντων έδωσε απάντηση που δε σχετίζεται με την ηλικία (πχ παθολογικά αίτια), ενώ το 10,6% ξεκαθάρισε ότι δε θα σταματήσει ποτέ να οδηγεί. Υπήρξε και ένα 4,9% που αρνήθηκε να απαντήσει ή είπε ότι δεν γνωρίζει πότε θα το κάνει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ο Richard Hammond πέρασε ξανά το τεστ για το δίπλωμα οδήγησης και... απέτυχε (video)

Στο Gov.gr Wallet οι βαθμοί ποινής των οδηγών και οι ειδοποιήσεις για αφαίρεση διπλώματος

Lidl: Τι άλλαξε στη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;