SUV vs Crossover - Ποιες είναι οι βασικές διαφορές τους


Τα SUV και Crossover αποτελούν την πιο δημοφιλή κατηγορία στην αγορά αυτοκινήτου. Οι διαφορές μεταξύ τους όμως είναι λεπτές. Πάμε να τις δούμε.

  • 11/5/2023

Τα κάθε είδους SUV και Crossover κερδίζουν όλο και περισσότερο τις προτιμήσεις των αγοραστών και τα μερίδια αγοράς τους αυξάνονται συνεχώς. Και όχι άδικα. Προσφέρουν πολλά περισσότερα από ένα απλό μικρό ή μικρομεσαίο hatchback και από τα μεσαία σεντάν που άλλοτε είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος, η ύπαρξη τετρακίνησης σε πολλές περιπτώσεις (αν και η τάση είναι αυτή να αποτελεί τη μειοψηφία) και συνεπώς οι δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου, σε κομμάτια με πατημένο χωματόδρομο, λίγο χιόνι ή απλά σε μία πιο απόμακρη παραλία το καλοκαίρι κάνουν τις χρήσεις τους απεριόριστες. Παράλληλα, πολλοί αγοραστές αποζητούν την υπερυψωμένη θέση οδήγησης και το αίσθημα ασφάλειας που νιώθουν από αυτή μαζί με την καλύτερη περιμετρική ορατότητα.

Πλέον, με την εμπορική απήχηση τους και την άνοδο των πωλήσεων τα τελευταία χρόνια να είναι θεαματική, από τα λίγα μοντέλα που υπήρχαν μέσα σε λίγα χρόνια βρίσκουμε δεκάδες προτάσεις σε κάθε κατηγορία, από την κατηγορία Α των μικρών αυτοκινήτων πόλης, έως τα πολυτελέστατα και πανάκριβα SUV από εταιρείες όπως οι Jaguar, Land Rover, Lamborghini και φυσικά τη γερμανική τριάδα Audi, BMW, Mercedes. Ειδικά, στις πιο δημοφιλείς κατηγορίες των B-SUV και C-SUV επικρατεί πραγματικός συνωστισμός από νέα μοντέλα.

Ο πολλαπλασιασμός των SUV μοντέλων στην αγορά (και φυσικά τα τμήματα marketing των κατασκευαστών) οδήγησε στην εμφάνιση πολυάριθμων ακρωνύμιων και ονομάτων για τον ορισμό αυτού του τύπου μοντέλων. Crossover, SAV ή CUV είναι μερικά από αυτά. Οι διαφορές μεταξύ τους είναι λεπτές. Ας κάνουμε μία προσπάθεια να τις αποσαφηνίσουμε.

Τα SUV

Ο όρος SUV (από τα αρχικά των λέξεων Sport Utility Vehicle) είναι ο πιο διαδεδομένος. Δημιουργήθηκε για να ορίσει εκείνα τα μοντέλα που προέκυψαν μετά τα πιο σκληροτράχηλα και απόλυτα off-road 4x4 και είναι μεν κοντά στην αισθητική των εκτός δρόμου οχημάτων, αλλά μηχανολογικά και οδηγικά είναι πιο αφοσιωμένα και προσανατολισμένα στην άσφαλτο. Συνήθως η ύπαρξη συστήματος τετρακίνησης είναι προαιρετική και δεν διατίθεται σε όλες τις περιπτώσεις. O πρώτος διδάξας και για πολλούς ο ιδρυτής της κατηγορίας δεν είναι άλλος από το Toyota RAV4.

Τα SUV προσφέρουν, λόγω του μεγέθους και του ύψους τους, περισσότερες επιλογές και χώρους από ένα συμβατικό αυτοκίνητο, με την δυνατότητα να μπορούν να βγαίνουν από την άσφαλτο, χάρη στη μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος.

Πολλά από τα πρώιμα μοντέλα του είδους διέθεταν αμαξώματα πολύ κοντά σε εκείνα των παραδοσιακών εκτός δρόμου 4x4, ακόμα και με πλαίσια τύπου σκάλας. Αργότερα και ενώ η κατηγορία και η ιδέα των SUV επεκτάθηκε, άρχισαν να εμφανίζονται νέα μοντέλα πιο κοντά σε αυτά που ξέρουμε σήμερα, όμοια τεχνικά με τα συμβατικά μοντέλα, αλλά με την απαραίτητη αισθητική εκτός δρόμου.

Και τα crossover;

Ο όρος Crossover αποδίδεται σε εκείνα τα μοντέλα που συνδυάζουν δύο πολύ διαφορετικές κατηγορίες. Εξ ου και το όνομα, που κυριολεκτικά σημαίνει «διασταύρωση» στα αγγλικά. Καθώς δεν υπάρχουν προηγούμενα, κάθε κατασκευαστής χρησιμοποιεί τον όρο όπως πιστεύει ότι ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες του και σύμφωνα με τις επιταγές του τμήματος marketing. Μάλιστα πολλοί κατασκευαστές επινόησαν κάποιους νέους όρους, όπως στην περίπτωση της BMW, η οποία χρησιμοποιεί τον όρο SAV (Sport Activity Vehicle) αντί για SUV.

Ως εκ τούτου, οι λέξεις SUV και Crossover χρησιμοποιούνται με κάπως άναρχο τρόπο. Σε γενικές γραμμές, θα λέγαμε ότι ένα crossover μοντέλο είναι αυτό που βασίζεται σε ένα υπάρχον συμβατικό μικρό ή μικρομεσαίο μοντέλο, χωρίς την μεγάλη διαφοροποίηση που έχει ένα SUV. Πάρτε για παράδειγμα τα crossover Citroen C4 C-Cross και KIA XCeed που βασίζονται εξ ολοκλήρου στα αντίστοιχα hatchback και station wagon μοντέλα ή το μικρότερο Audi A1 Citycarver και το A4 Allroad.

Στην Ευρώπη, όσο περισσότερο ένα μοντέλο έχει μια παραδοσιακή εμφάνιση εκτός δρόμου και δική του υπόσταση στη γκάμα της εταιρείας σαν ξεχωριστό μοντέλο, τόσο περισσότερο χρησιμοποιείται το ακρωνύμιο SUV και όσο μικρότερο είναι το αυτοκίνητο ή παραλλαγή ενός άλλου μοντέλου, τόσο πιο συχνά χρησιμοποιείται ο όρος Crossover.

Ίδιος τύπος αυτοκινήτου, πολύ λεπτές διαφορές

Εν ολίγοις, αυτό που πρέπει να γνωρίζουν όλοι οι χρήστες είναι ότι αυτή τη στιγμή όλα αυτά τα ονόματα (SUV, SAV, CUV, Crossover...) δεν αντικατοπτρίζουν διαφορετικές τυπολογίες, αντίθετα, όλα αναφέρονται στον ίδιο τύπο οχήματος. Οι υπερυψωμένες εκδόσεις με μια συγκεκριμένη off-road αισθητική (είτε σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό), αλλά που εξακολουθούν να είναι στον πυρήνα τους παραδοσιακά ασφάλτινα επιβατικά αυτοκίνητα, παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες τα παρουσιάζουν με διαφορετικούς ορισμούς και χαρακτηριστικά. Και όπως πάντα εναπόκειται στις προτιμήσεις και τις ανάγκες του καθενός να επιλέξει αυτό που του ταιριάζει καλύτερα.