Συνέντευξη Ola Kallenius στο Car and Driver


Τι λέει για την πορεία της αγοράς, τα μελλοντικά πλάνα της Mercedes-Benz, την αυτόνομη οδήγηση και την Ελλάδα... 

  • 22/3/2015

"Recovering". Αυτή τη λέξη υπερτόνισε ο Σουηδός επικεφαλής των επιβατικών της Mercedes-Benz, για να υπογραμμίσει την επανατοποθέτηση της μάρκας μέσα από μια ριζική ανανέωση προϊόντων, αλλά και στόχευσης.

Ο Ola Källenius είναι αυτό που λέμε «γέννημα-θρέμμα»… Mercedes. Ο 46χρονος Σουηδός ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στη γερμανική εταιρεία, μπαίνοντας στα βαθιά. Με το που ολοκλήρωσε τις σπουδές του, ανέλαβε επιτελική θέση στο αμερικάνικο εργοστάσιο (Toscaloosa) της Mercedes.

Από τότε έχει βρεθεί σε πολλά κομβικά πόστα, μεταξύ των οποίων του επικεφαλής της AMG (πολλοί τον θεωρούν ως αναμορφωτή της), για να βρεθεί από την 1η του τρέχοντος στο Διοικητικό Συμβούλιο της Daimler AG, αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση του μάρκετινγκ και των πωλήσεων των επιβατικών αυτοκινήτων της Mercedes-Benz, ενώ φήμες θέλουν να αποτελεί τον διάδοχο του Dieter Zetsche! 

Με τον κ. Källenius είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε σε ένα “round table” κατά τη διάρκεια της έκθεσης του Ντιτρόιτ, αποκομίζοντας την εντύπωση πως έχει επίγνωση και άποψη για όλα όσα συμβαίνουν παγκοσμίως. Ακόμη και για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, τα εγγενή προβλήματά της, την υπερφορολόγηση, ενώ έντονο ήταν το ενδιαφέρον του και για τις επικείμενες (σ.σ. τότε) εκλογές.

Πολλά και ενδιαφέροντα ήταν αυτά που ακούσαμε, από τον Källenius σε ό,τι αφορά το επιχειρείν της Mercedes-Benz ανά τον κόσμο, αλλά και στον προϊοντικό τομέα.

Σε ερώτησή μας για το πόσο επηρεάζει τις πωλήσεις της εταιρείας του ένα ασταθές ευρωπαϊκό περιβάλλον, όπως και η πτωτική πορεία του ευρώ, απάντησε: «Η κρίση στην Ευρώπη αναμφισβήτητα επηρεάζει τις πωλήσεις, καθώς εάν δεν βελτιώνεται η καταναλωτική πίστη, δεν μπορούν να έρθουν τα πράγματα όπως τα έχεις υπολογίσει. Πάντως, εμείς στην Ευρώπη με τη νέα γκάμα των αυτοκινήτων μας και το downsizing καταφέραμε να διπλασιάσουμε το μερίδιό μας στις εκτός της Γερμανίας αγορές, μάλιστα τον Σεπτέμβρη είχαμε το ασύλληπτο μερίδιο του 20%! Η παρατεταμένη όμως κρίση δεν είναι καλό νέο για τις πωλήσεις».

Για τους βασικούς στόχους της εταιρείας του, ο 46χρονος Σουηδός είπε: «Επανατοποθετούμαστε στις αγορές, επιθυμώντας να φέρουμε νέους πελάτες, ειδικά στην κόμπακτ κατηγορία με αυτοκίνητα όπως η CLA και η GLA, χωρίς να κάνουμε καμία παραχώρηση σε μεγαλύτερες κατηγορίες που εκπροσωπούμαστε με αυτοκίνητα όπως η πολυτελής S-Class, αλλά και ολοκαίνουργια GLE Coupe».

Οπως τόνισε, η «οικονομία», ο «σπορ χαρακτήρας» και η «υψηλή αισθητική» είναι το τρίπτυχο του βασικού DNA της νέας γενιάς αυτοκινήτων της Mercedes.

Η Κίνα παραμένει η βασική αγορά για την εταιρεία του, όπως τόνισε, ενώ δήλωσε θετικός στη λογική του «παγκοσμίου αυτοκινήτου» αναφέροντας το παράδειγμα της S-Class, που σε κάποιες αγορές φέρει ελάχιστες τροποποιήσεις προκειμένου να υπερκαλύπτει τις σχετικές ιδιαιτερότητες ή νόρμες. Για παράδειγμα, οι Αμερικανοί οδηγοί επιθυμούν περισσότερη άνεση, ενώ οι Ευρωπαίοι είναι πιο ενθουσιώδεις, οπότε υπάρχουν σχετικές τροποποιήσεις σε πλαίσιο και αναρτήσεις, ενώ ανέφερε και το παράδειγμα των Κινέζων, που επειδή κάθονται στις πίσω θέσεις, επιθυμούν περισσότερο χώρο, εξ ου και η C-Class long…

Για το πώς εξηγεί της αυξημένες πωλήσεις της AMG σε μια χώρα με αυστηρά όρια ταχύτητας όπως η ΗΠΑ, ανάφερε πως «…ένα σπορ αυτοκίνητο είναι το ίδιο απολαυστικό ακόμη με χαμηλές ταχύτητες. Είναι δύσκολο να εξαντλήσεις τα όριά του, ακόμη και στις γερμανικές autobahn. Γι΄ αυτό και στις ΗΠΑ έχουμε δημιουργήσει το AMG Driving Academy, όπου στο ασφαλές περιβάλλον της πίστας, οι ειδικοί μας μπορούν να δώσουν πολύτιμες πληροφορίες και οι ιδιοκτήτες των AMG να γνωρίσουν τα αυτοκίνητά τους».

Για την ελληνική αγορά δήλωσε ότι «...όσο επανακάμπτει η οικονομία, θα επανακάμπτει και η αγορά αυτοκινήτου και κυρίως η premium κατηγορία».

Για τις δύο μεγάλες αγορές, την Κίνα δήλωσε ικανοποιημένος για το 30% της αύξησης των πωλήσεων και εξίσου ικανοποιημένος για τις πωλήσεις στη Ρωσία παρά την κρίση που αντιμετώπισε με την Ουκρανία και το πετρέλαιο.

Στον προϊοντικό τομέα, ο κ. Källenius ανάφερε πολλές φορές τη λέξη «ελκυστικό» χαρακτηρίζοντας την γκάμα των αυτοκινήτων του, λέγοντας πως η GLE Coupe, αλλά και η επερχόμενη GLE (αντικαταστάτης της ML) δεν πρόκειται να αποκτήσει 2λιτρο βενζινοκινητήρα (από τη στιγμή που υπάρχει plug in έκδοση με χαμηλή κατανάλωση), αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο για έκδοση 4Χ2… Για τη Maybach, ότι μπορεί να μην είναι ένα αυτόνομο αυτοκίνητο (σ.σ. αφορά την πιο luxury έκδοση της S-Class), ωστόσο έχει τον χαρακτήρα, την πολυτέλεια, αλλά και το τεχνικό υπόβαθρο που μπορεί να χτυπήσει στα ίσια τους ανταγωνιστές (σ.σ. Bentley, Rolls), έχοντας ένα ακόμη ατού, τις πιο χαμηλές τιμές πώλησης.

Ρωτήσαμε τον κύριο Källenius και για την αυτόνομη οδήγηση, ο οποίος ανάφερε ότι δεν είναι trend αλλά κάτι που θα αποτελέσει επανάσταση την επόμενη 10ετία, καθώς ο οδηγός θα έχει δύο επιλογές: να οδηγεί ο ίδιος ή να επιλέγει τον αυτόματο πιλότο σε έναν αυτοκινητόδρομο, προκειμένου να διαχειριστεί διαφορετικά τον χρόνο του.

«Ηδη το πρόγραμμα αυτό που το έχουμε ξεκινήσει με την S-Class, πλέον το ενσωματώσαμε στις E-Class και C-Class. Και συνεχίζουμε», ενώ εκφράστηκε θετικά στην ερώτησή μας, εάν εμπιστεύεται την αυτόνομη οδήγηση «…εάν εμπιστεύεσαι τα φρένα σου, ναι, μπορείς να εμπιστευτείς και το πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης. Μια σειρά από συστήματα ασφαλείας είναι εκεί για να σε προστατεύουν».

Βεβαίως, η συζήτηση δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθεί και στην ηλεκτροκίνηση, για την οποία ο κ. Källenius εκτίμησε ότι τα πράγματα θα είναι εντελώς διαφορετικά την επόμενη 5ετία, καθώς «…θα λυθούν πολλά προβλήματα, με πρώτο αυτό της αύξησης της αυτονομίας, αλλά και του fun-to-drive χαρακτήρα, κάτι που θα εκτινάξει τις πωλήσεις τους».

Ο κ. Källenius, κλείνοντας τη συζήτηση, μας δήλωσε ότι η πρώτη θέση στις παγκόσμιες πωλήσεις δεν είναι αυτοσκοπός, όσο η κατασκευή ελκυστικών, τεχνολογικά προηγμένων και κορυφαίων σε οδηγική εμπειρία αυτοκινήτων. «Εάν διαθέτεις τα τρία αυτά στοιχεία, τότε και οι στόχοι των πωλήσεων θα επιτευχθούν», κατέληξε.