Τα 5 προβλήματα που "πονοκεφαλιάζουν" την Tesla


Η εταιρεία του Elon Musk έφτασε σε ανώτατο όριο παραγωγής πριν από λίγους μήνες, ωστόσο δεν μπόρεσε να τον διατηρήσει, με αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων και της τιμής των μετοχών της. Πώς η Tesla μπορεί να ανατρέψει τα σερί ήττας;

  • 7/7/2022

Ο ούριος άνεμος έχει σταματήσει προσωρινά να φυσά για την Tesla με αποτέλεσμα να έχει χάσει την ορμή της. Το δεύτερο τρίμηνο δεν ήταν το καλύτερο για την εταιρεία, αν και παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Προς το παρόν, η Tesla έχει μερικά προβλήματα να διορθώσει πριν καταφέρει να σπάσει τα προηγούμενα ρεκόρ της. Τα προβλήματα αυτά αναλύονται παρακάτω:

1) Η παραγωγή πέφτει για πρώτη φορά μετά από καιρό και η ποιότητα λείπει από τη Γερμανία

Το ξέσπασμα του COVID στη Σαγκάη, όπου βρίσκεται το κύριο εργοστάσιο της Tesla, έπρεπε να κλείσει για 20 ημέρες και χρειάστηκε μερικές εβδομάδες για να ανακάμψει, με την παραγωγή περίπου 90.000 αυτοκινήτων έχει να χαθεί. Από την άλλη, τα προβλήματα με την έλλειψη υλικών εμποδίζουν τόσο το νέο Giga factory στο Austin όσο και το Giga factory στο Βερολίνο να φτάσουν στην προγραμματισμένη παραγωγή.

Δεν υπάρχουν μόνο προβλήματα... ποσότητας, αλλά και ποιοτικά. Στο εργοστάσιο στη Γερμανία, η παραγωγή σταμάτησε για δύο εβδομάδες για να διορθωθούν προβλήματα με την ποιότητα στο Tesla Model Y με αποτέλεσμα την απώλεια επιπλέον χρόνου, ενώ υπάρχει δυσκολία στην εύρεση καταρτισμένων εργατών.

2) Η ηγετική της θέση αρχίζει να τίθεται σε κίνδυνο

Αποτυγχάνοντας να ανταποκριθεί στις προσδοκίες παραγωγής, η Tesla έχασε προσωρινά τον τίτλο της ως ο κορυφαίος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων. Το πρώτο εξάμηνο του έτους, ο κινεζικός κολοσσός BYD πούλησε 638.157 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, ενώ η Tesla πούλησε 564.743 μονάδες. Φυσικά, μιλώντας για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, η Tesla είναι ακόμα πολύ μπροστά από τις 323.519 μονάδες της BYD.

Μεσοπρόθεσμα, ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι μεγάλοι κατασκευαστές όπως η Ford ή η General Motors μπορούν να φτάσουν στα επίπεδα της Tesla και να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα από εκείνη, εάν εκπληρωθούν τα προγραμματισμένα σχέδια των «παραδοσιακών» κατασκευαστών. H Volkswagen έχει επίσης παρόμοιες φιλοδοξίες.

3) Προβλήματα ανεφοδιασμού και υψηλότερες τιμές

Η Tesla κατάφερε να αποφύγει πολλά προβλήματα προμήθειας ζωτικών εξαρτημάτων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως μικροτσίπ ή μπαταρίες, χωρίς να υποστεί σημαντικές αυξήσεις στην τιμή των πρώτων υλών από τους προμηθευτές της. Δεν απέφυγε όμως να προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών πολλές φορές μέσα σε ενάμιση χρόνο.

Από τον Ιανουάριο του 2021, το Tesla Model 3 ανατιμήθηκε μεταξύ 8.000 και 11.000 δολαρίων στις Ηνωμένες Πολιτείες, ανάλογα με την έκδοση και το Model Y από 10.000 και 16.000 δολαρίων. Η τιμή του Model S έχει αυξηθεί από 16.000 έως 25.000 δολάρια, ενώ το Model Χ επιδέχθηκε τη μεγαλύτερη αύξηση, από 19.000 δολάρια έως 31.000 δολάρια.

4) Τέλος της τηλεργασίας και χιλιάδες απολύσεις

Τον Ιούνιο, μια εσωτερική επικοινωνία από την Tesla δόθηκε στη δημοσιότητα στην οποία η τηλεργασία καταργήθηκε, καθώς ήταν δυνατή η εργασία από το σπίτι μόνο για 40 ώρες την εβδομάδα. Επιπλέον, ανακοινώθηκε η απόλυση του 10% του εργατικού της δυναμικού, αν και τελικά θα αφορά «μόνο» στο 3,5% του προσωπικού που θα αποχωρήσει από τα γραφεία της Tesla.

Αυτές οι απολύσεις ανταποκρίνονται με το κακό προαίσθημα του Elon Musk για το πού πηγαίνει η οικονομία, το οποίο ακολουθεί τις προειδοποιήσεις οικονομολόγων για οικονομική ύφεση στις αναπτυγμένες αγορές. Πάντως τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα της Tesla θα ανακοινωθούν στις 20 Ιουλίου, οπότε και αναμένουμε.

5) Κυρώσεις στις αγορές

Το άθροισμα όλων αυτών των παραγόντων, που προστίθεται στο γεγονός ότι το 2022 δεν θα υπάρχουν νέα μοντέλα, σημαίνει ότι τις τελευταίες 52 εβδομάδες σχεδόν όλα τα κέρδη στο χρηματιστήριο έχουν εξανεμισθεί. Η τιμή της μετοχής της Tesla κυμάνθηκε μεταξύ 620,46 και 1.243,49 δολαρίων στον NASDAQ, προσπαθώντας επί του παρόντος να επιστρέψει στο επίπεδο των 700 δολαρίων (η υψηλότερη τιμή της μετοχής της έφθασε τον Νοέμβριο του 2021).

Είναι αλήθεια ότι όλες οι εταιρείες χάνουν κεφάλαια, η Tesla έχει υποχωρήσει περισσότερο από τον μέσο όρο του NASDAQ σε 52 εβδομάδες και έχοντας την εικόνα μιας πολύ ασταθούς επένδυσης που δεν αποδίδει μερίσματα για τη διατήρηση θέσεων χαρτοφυλακίου. Όμως άλλοι start-up κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ χειρότερα, όπως η  Rivian, και η Lucid.