Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση. Όσα προβλέπει το νομοσχέδιο


Τα 10.000 ευρώ θα φτάνει το συνολικό όφελος για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού οχήματος στην ελληνική αγορά σύμφωα με όσα ανακοίνωσε ο Κ. Μητσοτάκης. 

  • 5/6/2020

Την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος επέλεξε ο Κ. Μητσοτάκης για την ανακοίνωση των κινήτρων για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

«Η Ελλάδα ετοιμάζεται να μπει στην πρίζα του μέλλοντος. Παρά την πανδημία δεν καθυστερήσαμε και σήμερα ανακοινώνουμε τα μέτρα για τη διάδοση των οχημάτων χαμηλών, αλλά και μηδενικών ρύπων. Ανακοινώνουμε, επίσης, τα μέτρα για τη ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης και τη χωροθέτηση των αναγκαίων σημείων φόρτισης» δήλωσε ο Έλληνας Πρωθυπουργός, προσθέτοντας.

«Επιδοτούμε σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τα 10.000 ευρώ. Κάτι που θα κάνει τη ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο προσιτά  στο μέσο εισόδημα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού, για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50% και το 70% στα νησιά του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης. Αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα».  

Το νομοσχέδιο ορίζει το πλαίσιο βάσει του οποίου θα αναπτυχθεί το δίκτυο φόρτισης στη χώρα ώστε να διευκολυνθεί η χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων και να αυξηθεί στο 30% το μερίδιο τους στην ελληνική αγορά μέσα στα επόμενα 10 χρόνια.

Παράλληλα Επροβλέπει και φορολογικά κίνητρα για την ανάπτυξη βιομηχανικών μονάδων παραγωγής μπαταριών και σταθμών φόρτισης στην ελληνική επικράτεια, δίνοντας προτεραιότητα στις λεγόμενες "λιγνιτικές περιοχές".

Ο Κ. Μητσοτάκης ανέφερε σχετικά: "Τα κίνητρα θα είναι η μείωση φόρων και άλλων βαρών. Μονάδες που θα εγκαθίστανται σε αυτές τις περιοχές θα έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% για πέντε κερδοφόρες χρήσεις. Θα έχουν επίσης μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας. Θα έχουν αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων και οι δαπάνες για αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους προσαυξημένες κατά 15%".

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα θα είναι ισχυρότερα, όπως άλλωστε και για την τοποθέτηση φορτιστών ακόμα και σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης. Ειδικότερα, η αγορά των ηλεκτροκίνητων σκούτερ θα επιδοτείται κατά 20% και των ηλεκτρικών ποδηλάτων κατά 40%.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος απέκλεισε το ενδεχόμενο αύξησης των τελών κυκλοφορίας παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτων, επιβεβαιώνοντας ωστόσο τους περιορισμούς εισαγωγής ρυπογόνων οχημάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή από τρίτες χώρες.

Αναλυτικά, το πρόγραμμα των επιδοτήσεων έχει ως εξής:

Για τα ΙΧ, έκπτωση ίση με το 15% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 5.500 ευρώ συν 500 ευρώ για την (προαιρετική) εγκατάσταση φορτιστή. Επιπλέον, εξαίρεση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τα τεκμήρια. Το μπόνους εφαρμόζεται μόνο για ηλεκτρικά (όχι για υβριδικά ΙΧ).

Για τα σκούτερ, 20% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 800 ευρώ.

Για τα ποδήλατα, 40% της αξίας με όριο επίσης τα 800 ευρώ, ποσό που μπορεί να καλύψει μέχρι και το 50% της τελικής αξίας.

Αν η αγορά νέου συνδυάζεται με την απόσυρση του παλιού ΙΧ ή μοτοσυκλέτας, θα καταβάλλεται επιπλέον μπόνους απόσυρσης, ύψους 1.000 και 400 ευρώ αντίστοιχα.

Για την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων από εταιρείες προβλέπεται αυξημένη έκπτωση της δαπάνης από τα έσοδα. Στην περίπτωση των εταιρικών οχημάτων επιδοτείται και η απόκτηση υβριδικών (όχι μόνο ηλεκτρικών) οχημάτων. Το επιπλέον ποσοστό έκπτωσης είναι αντίστοιχα 50% για ηλεκτρικά και 30% για υβριδικά επί της πραγματικής δαπάνης (π.χ. αν το μηνιαίο μίσθωμα είναι 300 ευρώ, θα εκπίπτουν 450 ή 390 ευρώ αντίστοιχα) και η παραχώρηση στον εργαζόμενο δεν θα φορολογείται ως παροχή σε είδος.