Τα πρώτα σημάδια ενός turbo που καταρρέει


Οι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες αποτελούν τον κανόνα τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, είναι κρίσιμο λοιπόν να μπορούν να αναγνωριστούν τα πρώτα σημάδια μιας ενδεχόμενης δυσλειτουργίας τους.

  • 30/3/2021

Ο κινητήρας είναι γνωστό ότι παράγει δύναμη μέσω ενός μίγματος καυσίμου και αέρα, το οποίο αναφλέγεται. Το τούρμπο τροφοδοτεί παραπάνω αέρα στον κινητήρα με αποτέλεσμα να αυξάνεται αναλογικά και η ποσότητα του καυσίμου με αποτέλεσμα την παραγωγή μεγαλύτερη ισχύς.

Ένας υπερσυμπιεστής καυσαερίων λειτουργεί στις 250.000 στροφές το λεπτό και έτσι υπόκειται σε έντονες πιέσεις και θερμοκρασίες. Βέβαια, η εξέλιξη της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια έχει καταστήσει τα τούρμπο πολύ πιο αξιόπιστα απ’ ότι στο παρελθόν, χωρίς αυτό να σημαίνει φυσικά ότι δεν προκύπτουν προβλήματα.

Αστοχία υλικού ή ακόμα και η φυσιολογική φθορά μπορεί να προκαλέσουν τη δυσλειτουργία ενός στροβιλοσυμπιεστή, την οποία μπορεί κανείς να εντοπίσει και να… αντιμετωπίσει με το μικρότερο δυνατό κόστος, εάν και εφόσον διακρίνει τα πρώτα σημάδια ενός προαναγγελθέντος… brake down.  

   

Ασθενική επιτάχυνση

Αν παρατηρείτε πολύ αργή απόκριση από το γκάζι του αυτοκινήτου σας, τότε είναι πολύ πιθανόν ότι ο υπερσυμπιεστής να παρουσιάζει κάποιο πρόβλημα. Ένα πρόβλημα όμως στην τροφοδοσία του καυσίμου μπορεί να οδηγήσει στο ίδιο αποτέλεσμα. Όπως και να έχει, η υστέρηση στην απόκριση είναι ένα θέμα που θα πρέπει να το δει άμεσα ένας μηχανικός.

Αλλαγή στη χροιά ή την ένταση του ήχου

Η λειτουργία του υπερσυμπιεστή παράγει στις περισσότερες των περιπτώσεων έναν χαρακτηριστικό ήχο. Ουσιαστικά είναι ο ήχος από την περιστροφή της τουρμπίνας ή της εκτόνωσης της πλεονάζουσας πίεσης.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που η ηχητική «υπογραφή» του κινητήρα σας αλλάξει και ο χαρακτηριστικός ήχος της λειτουργίας του στροβιλοσυμπιεστή ενισχυθεί τότε αυτό είναι ένα σημάδι που θα πρέπει να σας οδηγήσει στο συνεργείο.

Αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου

Η ξαφνική αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου σε γνώριμες συνθήκες κίνησης αποτελεί ένα ακόμα δείγμα δυσλειτουργίας της μονάδας υπερτροφοδότησης. Στην περίπτωση, λοιπόν, που ένας στροβιλοσυμπιεστής δυσλειτουργεί είναι πιθανόν το μείγμα του καυσίμου να μην είναι το προβλεπόμενο και ο κινητήρας να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο ώστε να παράξει το επιθυμητό έργο. Αυτό σταδιακά θα αυξήσει τη μέση τιμή της κατανάλωσης σε υψηλότερα από τα συνηθισμένα επίπεδα.

Εμφάνιση μπλε καπνού από την εξάτμιση

Η εκπομπή λευκού καπνού από την εξάτμιση επί της ουσίας σημαίνει ότι μια μικρή ποσότητα λαδιού εισέρχεται είτε στο σύστημα εξαγωγής του κινητήρα είτε στον θάλαμο καύσης και αναφλέγεται μαζί με το μείγμα καυσίμου.

Σε έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, η αιτία του συγκεκριμένου προβλήματος είναι πιθανόν να προέρχεται από τη μονάδα του turbo, η οποία μπορεί να έχει παρουσιάσει κάποια ρωγμή.

Στα περισσότερα αυτοκίνητα, ο στροβιλοσυμπιεστής ενσωματώνεται στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να αντικατασταθεί ολόκληρο το συγκεκριμένο τμήμα του κινητήρα, ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες μπορεί κανείς να αντικαταστήσει/επισκευάσει μέρος της μονάδας υπερτροφοδότησης.

Αξίζει να γνωρίζετε ότι όσο πιο γρήγορα διαπιστώσουμε τη βλάβη τόσο λιγότερες είναι η πιθανότητες να προκαλέσουμε μεγαλύτερη ζημιά στον κινητήρα, συνεπώς είναι κρίσιμο να «διαβάσουμε» τα σημάδια που ενδεχομένως να υποδεικνύουν τη δυσλειτουργία ενός turbo.