Τι αλλάζει στην Opel η "γαλλική" διοίκηση


Η PSA ΠΟΥ ΠΛΕΟΝ ΑΣΚΕΙ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΤΗΝ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΑΙ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ, ΜΕ ΤΗΝ OPEL ΝΑ ΟΔΕΥΕΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΞΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΕΡΔΟΦΟΡΙΑ!

 
  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/10/2018

Εφημερίδα της πόλης του Mainz ανέφερε πως μετά από τις θερινές διακοπές του 2018 η PSA θα μείωνε τους ρυθμούς παραγωγής στα εργοστάσια της Opel στο Rüsselsheim και στο Eisenach. Στην πρώτη πόλη ο ρυθμός θα μειωνόταν από τα 55 οχήματα την ώρα στα 42 και στη δεύτερη από 37 στα 30. Από την πλευρά του, το εργατικό δυναμικό φοβάται περαιτέρω ανάλογους περιορισμούς, αφού μια μονάδα χρειάζεται ένα συγκεκριμένο όγκο παραγωγής, ώστε να είναι ανταγωνιστική.

Η Opel ξανά στην κερδοφορία

Φαίνεται ότι η «ανακαίνιση» της Opel υπό τη διαχείριση του ομίλου PSA φέρνει στη γερμανική φίρμα πρόοδο. Έπειτα από 20 χρόνια, στα οποία η Opel «έπλεε» στο... πέλαγος των ζημιών, είναι τώρα δυνατόν, χάρη στα σκληρά μέτρα λιτότητας, για πρώτη φορά να αποδειχθεί κερδοφόρος. Κατά το α’ εξάμηνο της χρονιάς, τα λειτουργικά κέρδη έφτασαν τα 502 εκατ. ευρώ. «Μετά από πολλά χρόνια, η ανάκαμψη είναι μια απόδειξη για τη δυναμική της εταιρείας παρά τις αντίθετες προσδοκίες», δήλωσε ο Jean-Baptiste de Chatillon, οικονομικός διευθυντής της PSA. Είναι, όμως, μόνο η αρχή. Η θυγατρική εταιρεία πρέπει να συνεχίσει να βελτιώνεται, ώστε να φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο.

Αλλαγές στη διαχείριση της εταιρείας

Το εποπτικό συμβούλιο των Opel/Vauxhall τοποθέτησε τους Frederic Brunet και Xavier Duchemin από την 1η Αυγούστου 2018 στη θέση των διευθύνοντων συμβούλων. Ο πρώτος είναι ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας και ο δεύτερος είναι ο νέος διευθυντής πωλήσεων, after sales και marketing. Αμφότεροι θα αναφέρονται στον CEO των Opel/Vauxhall, Michael Lohscheller.

Το κέντρο ερευνών απειλείται με αφανισμό - το εργατικό δυναμικό ανθίσταται

Ήδη από τις αρχές του Αυγούστου του 2018 υπήρξαν τα πρώτα δημοσιεύματα, που ήθελαν την PSA να οδηγείται στην πώληση τεσσάρων τομέων του κέντρου εξέλιξης στο Rüsselsheim -κινητήρες, μηχανική οχημάτων, τεχνολογία εργαλείων και βαφής- με όφελος σχεδόν 500 εκατ. ευρώ. Οι διαπραγματεύσεις προχώρησαν τόσο πολύ, που η γαλλική εταιρεία Altran ετοιμάζεται να αναλάβει την τύχη των τεσσάρων τομέων, εξέλιξη που θα επηρεάσει σαφώς το επαγγελματικό μέλλον 3.980 εργαζομένων. Επιπλέον, η PSA στην περίπτωση της μερικής πώλησης οφείλει να θέσει μια ορισμένη χρησιμοποίηση της παραγωγικής ικανότητας με τις δικές της προοπτικές, προκειμένου να είναι ελκυστική για τους πιθανούς αγοραστές. Η PSA δήλωσε ότι δεν έχει λάβει απόφαση ακόμη, εξαιτίας της απότομης πτώσης του όγκου των παραγγελιών της GM.

Από τις αρχές Σεπτεμβρίου του 2018 τα σχέδια έγιναν πιο συγκεκριμένα. Ο -εκ Γαλλίας- πάροχος μηχανικών υπηρεσιών Segula διαπραγματευόταν με την Opel τη μερική εξαγορά. Η ίδια η γερμανική εταιρεία επιβεβαιώνει τις διαπραγματεύσεις, υποστηρίζοντας ότι αυτό επιτυγχάνεται με την εξασφάλιση θέσεων εργασίας στους τομείς της έρευνας και της εξέλιξης, ώστε να αντισταθμιστεί η μείωση των παραγγελιών εργασίας από εξωτερικές εταιρείες. Η Opel ανακοίνωσε ότι «η πρόταση της Segula Technologies στοχεύει στη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής μονάδας μηχανολογίας και ακόμα ενός κέντρου στο Rüsselsheim. Οι δραστηριότητες θα ξεπεράσουν την αυτοκινητοβιομηχανία και θα αντικατοπτρίζουν τη δομή των πελατών της Segula Technologies. Μετά από συμφωνία, η Segula Technologies θα αναλάβει τις εγκαταστάσεις εξέλιξης οχημάτων και κινητήρων και μέχρι 2.000 υπαλλήλους στο κέντρο εξέλιξης του Rüsselsheim. Η Segula Technologies σκοπεύει να αναλάβει την προστασία των εργαζομένων από απολύσεις μέχρι τον Ιούλιο του 2023.» Αλλά το εργατικό δυναμικό δε συμφωνεί με την πώληση και προτείνει εναλλακτικές λύσεις. Σε περίπτωση πώλησης, απαιτεί δικαίωμα επιστροφής για τους 2.000 μηχανικούς, που εμπλέκονται.

Η «ανακαίνιση» της Opel αναλυτικά

Η Opel και το συμβούλιο εργαζομένων ανακοίνωσαν σε κοινή δήλωσή τους στις 29 Μαΐου 2018 ότι πρέπει να ακυρωθούν στη Γερμανία 3.700 θέσεις εργασίας - εκ των οποίων 3.500 εργαζόμενοι έχουν ήδη αποδεχθεί πρόγραμμα εθελουσίας μερικής συνταξιοδότησης, πρόωρη συνταξιοδότηση και αποζημίωση αποχώρησης. Οι υπόλοιποι περίπου 15.000 Γερμανοί υπάλληλοι της Opel θα λάβουν προστασία κατά της απόλυσης μέχρι το 2023. Για μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, οι συλλογικές μισθολογικές αυξήσεις θα υπολογίζονται στους υψηλότερους μισθούς, οι οποίοι περιλαμβάνουν ήδη τις συμπληρωματικές πληρωμές που συμφωνήθηκαν στη συλλογική σύμβαση του 2018. Βέβαια, οι αυξήσεις των μισθών μετά το 2020 θα αναβληθούν μέχρι το 2023.

Η ένωση εργαζομένων “IG Metall” απειλούσε να σπάσει τη γραμμή εκ των προτέρων αν δεν υπήρχαν εγγυήσεις εργασίας για τις εγκαταστάσεις στο Rüsselsheim, στο Eisenach και στο Kaiserslautern κατά το έτος 2020. Επί μήνες, η διαμάχη μεταξύ της Opel και της ένωσης συνεχιζόταν, γεγονός που καθιστούσε πολύ πιο δύσκολη την εξεύρεση λύσης. Η ένωση και το συμβούλιο εργαζομένων είχαν αρχικά αντιταχθεί στην παραίτηση από τους μισθούς των 19.000 υπαλλήλων της Opel στα γερμανικά εργοστάσια. Ωστόσο, η PSA ζήτησε παραχωρήσεις και έκανε τις επενδύσεις σε μονάδες εξαρτώμενες από το βαθμό ανταγωνιστικότητάς τους.

Το Grandland X και ως plug-in υβριδικό από το Eisenach

Σύμφωνα με την κοινή ανακοίνωση της Opel με το συμβούλιο επιχείρησης, θα πραγματοποιηθούν «σημαντικές» επενδύσεις και στις τρεις μονάδες, συμπεριλαμβανομένου του κέντρου εξέλιξης από το 2018 έως το 2023. Ένα μέρος αυτών των επενδύσεων εντάσσεται στις δύο μετατοπίσεις παραγωγής για το Opel Grandland X στο Eisenach, συμπεριλαμβανομένης της υβριδικής έκδοσης, η οποία θα κατασκευάζεται εκεί από το 2020. Ο ακριβής όγκος επενδύσεων θα ανακοινωθεί αργότερα από την Opel.

Το κέντρο εξέλιξης στο Rüsselsheim θα ενσωματωθεί στο αντίστοιχο δίκτυο της PSA και, μεταξύ άλλων, θα αναλάβει την επόμενη γενιά των κινητήρων ΕP (τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας). Επιπλέον, το κέντρο θα είναι υπεύθυνο για την εξέλιξη όλων των μοντέλων της Opel σε πλατφόρμες PSA.

Corsa από το 2019 στη Zaragoza

Την πρώτη απόφαση για το εργοστάσιο και το πρώτο προς παραγωγή μοντέλο μετά από την εξαγορά της Opel από την PSA, ανακοίνωσε στα μέσα του Φεβρουαρίου του 2018 ο επικεφαλής της Opel, Lohscheller: Το νέο Corsa, λοιπόν, θα κατασκευάζεται από το 2019 αποκλειστικά στη Zaragoza της Ισπανίας. Από το 2020, η εν λόγω μονάδα θα κατασκευάζει και το ηλεκτροκίνητο Corsa, το πρώτο ηλεκτρικό Opel, που παράγει η ίδια η γερμανική εταιρεία. Το Corsa παράγεται από το 1982 στη Zaragoza, μονάδα που κατασκευάστηκε επιπλέον για το μικρό αυτοκίνητο.

Το Corsa F θα είναι η 6η γενιά του μικρού της Opel και θα βασίζεται για πρώτη φορά στην τεχνολογία της PSA. Είναι μετά από το Grandland X, το Crossland X και το Combo το τέταρτο Opel, που βασίζεται στην τεχνολογία της PSA. Το 2017 κατασκευάστηκαν στη Zaragoza 876.672 αυτοκίνητα. Με τα Corsa, Crossland X, Mokka X και Citroën C3 Aircross, υπάρχει ήδη ένα μείγμα PSA-Opel στη γραμμή παραγωγής.

Η PSA επέβαλε στην Opel το μελλοντικό πλάνο PACE

O στόχος των χαμηλών εκπομπών CO2, η αποδοτικότητα, η στρατηγική των ηλεκτροκίνητων μοντέλων - ο πρόεδρος του ομίλου PSA, Carlos Tavares, στις πρώτες 100 μέρες μετά από την ανάληψη της Opel έδειξε την αυστηρότητά του και την τεράστια προσήλωσή του στο στόχο. Με βάση το μελλοντικό πλάνο PACE σκοπεύει να φέρει την Opel σε άμεση συνεργασία με την PSA. Τα αρχικά του PACE εξηγούνται ως εξής: Profitability and Performance (κερδοφορία και απόδοση), Agility and Accountability (ευκινησία και ευθύνη), Collaboration and Customer Focus (συνεργασία και εστίαση στον πελάτη) και Enablement και Empowerment (ικανότητα και ενδυνάμωση).

Τι αναφέρει το μελλοντικό σχέδιο για τα νέα μοντέλα της Opel;

Έως το 2020 θα κυκλοφορήσουν τέσσερα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Δύο από αυτά έχουν ήδη ανακοινωθεί: Το Opel Grandland PHEV (plug-in υβριδικό) και το αμιγώς ηλεκτροκίνητο Corsa. Στο Rüsselsheim θα κατασκευάζεται ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας D (στο μέγεθος του Insignia), πιθανώς ένα μεγάλο crossover, που θα βασίζεται στην πλατφόρμα της PSA EMP2 (Peugeot 308 έως 5008). Στο Eisenach θα κατασκευάζεται μελλοντικά ένα SUV πάνω στην ίδια πλατφόρμα. Το σχέδιο προβλέπει επίαης την ύπαρξη δύο αντί για εννέα πλατφόρμες - δηλαδή την Compact Modular Platform (CMP) και την EMP2 της PSA. Ο αριθμός των κινητήρων μειώνεται. Ο συγκεκριμένος περιορισμός της πολυπλοκότητας εξοικονομεί χρήματα κατά την εξέλιξη και την κατασκευή των αυτοκινήτων.

Τι θα γίνει με τα Ampera-e και Mokka X;

Μοντέλα, που βασίζονται ακόμη σε πλατφόρμες της GM -ή έχουν εξελιχθεί από τον αμερικανικό όμιλο-, όπως τα Mokka X και Ampera-e δεν έχουν καμία τύχη, καθώς θα βγουν εκτός προγράμματος. Μάλιστα, για το Ampera-e ο Tavares έχει ήδη πει ότι «αυτό το αυτοκίνητο κάθε άλλο παρά κερδοφόρο είναι». Άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία, που ανακοίνωσε η ίδια η Opel, το 2017 πουλήθηκαν στην Ευρώπη περίπου 2.000 Ampera-e... Αφήστε, που ο χρόνος παράδοσης κυμαίνεται μεταξύ 3 και 4 μηνών. Από το 2018 και μετά, η Opel επιθυμεί να παρουσιάζει κάθε χρόνο ένα σπουδαίο καινούργιο μοντέλο. Το πρώτο απ’ αυτά είναι το νέο Combo, που εξελίχθηκε σε πλατφόρμα της PSA. Έως το 2020 θα ακολουθήσουν άλλες οκτώ πρεμιέρες, συμπεριλαμβανομένων των εκδόσεων αμαξωμάτων.

Συμμαχία στους ηλεκτροκινητήρες

Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, η PSA συνάπτει μια συμμαχία με την ιαπωνική εταιρεία Nidec, που ειδικεύεται στους ηλεκτροκινητήρες. Με τη γαλλική θυγατρική της PSA, Nidec Leroy-Somer, οι Γάλλοι έχουν δημιουργήσει μια κοινοπραξία, στην οποία κάθε ένας από τους εταίρους κατέχει το 50%. Αποστολή είναι η κατασκευή ηλεκτροκινητήρων στη Γαλλία, που θα χρησιμοποιηθούν σε μοντέλα όλων των εταιρειών του ομίλου - δηλαδή Peugeot, Citroen, DS και Opel. Η γαλλοιαπωνική κοινοπραξία πρόκειται να ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους και οι εταιρείες σχεδιάζουν να επενδύσουν συνολικά 220 εκατομμύρια ευρώ.

Πώς θα βρεθεί η Opel στην κερδοφόρο ζώνη;

Μέχρι το 2020, η Opel θα πρέπει να επιτύχει περιθώριο κέρδους της τάξης του 2% και μέχρι το 2026 θα πρέπει να φτάσει το 6% - στόχος της PSA που ήδη επιτυγχάνεται, σύμφωνα με τον Tavares. Για να επιτευχθεί, όμως, αυτός πρέπει κάθε αυτοκίνητο να παράγεται κατά 700 ευρώ φθηνότερα. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις πρέπει να εξοικονομήσουν το 30% του κόστους, ενώ οι δαπάνες έρευνας και εξέλιξης θα μειωθούν κατά 25%. Επίσης, τα έξοδα του marketing θα μειωθούν κατά 10%, για τα έξοδα των υπηρεσιών μέσω Η/Υ και τα επαγγελματικά ταξίδια θα δαπανηθούν λιγότερα χρήματα. Η χρησιμοποίηση της παραγωγικής ικανότητας των μονάδων πρέπει να διπλασιαστεί και η ποικιλομορφία των συστατικών να μειωθεί στο ήμισυ.

Πώς θα διατηρήσει η Opel την ταυτότητά της;

Ο Lohscheller υποστηρίζει: «Η Opel παρέχει τη γερμανική τέχνη της μηχανικής με γλυπτό σχεδιασμό και προσιτή πρόσβαση στην τεχνολογία. Η Opel παραμένει μια πραγματική γερμανική μάρκα». Ως παράδειγμα, ο επικεφαλής της Opel αναφέρει το Grandland X, το οποίο εξελίχθηκε με βάση την πλατφόρμα EMP2 μαζί με το Peugeot 3008. Ο πρόεδρος της PSA, Carlos Tavares, καλεί τη γερμανική ομάδα εξέλιξης να δώσει στα αυτοκίνητα τυπικά γερμανικά χαρακτηριστικά.