Τι έχει στο μυαλό του ο Marchionne για την Alfa Romeo;


Ο CEO του γκρουπ Fiat-Chrysler έχει ένα πολύ δύσκολο έργο μπροστά του ώστε να ανατρέψει τις απώλειες του ιμίλου FIAT στην Ευρώπη. Κληρώνει για την Alfa Romeo.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ
  • 3/5/2014

Ο CEO του γκρουπ Fiat-Chrysler Sergio Marchionne, έχει ένα πολύ δύσκολο έργο μπροστά του ώστε να ανατρέψει τις οικονομικές απώλειες της FIAT στην Ευρώπη που σύμφωνα με τους αναλυτές τα τελευταία τρία χρόνια έχουν αγγίξει τα 2,15 δισ. ευρώ.

Το σχέδιο «αναγέννησης» του Marchionne για την ανάκαμψη του gruppo FIAT στην ευρωπαϊκή αγορά, που συμπεριλαμβάνει τις εταιρίες Fiat, Alfa και Lancia, θα αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης στρατηγικής η οποία θα αποκαλυφθεί από τον όμιλο Fiat-Chrysler στις 6 Μαΐου 2014. Ο CEO στοχεύει να εκμεταλλευτεί πλήρως τις συνέργειες μεταξύ όλων των εταιριών του ομίλου.

Το σχέδιο του αναμένεται να συμπεριλαμβάνει επενδύσεις της τάξης των 9 δις ευρώ σε οχήματα τα οποία έχουν καθυστερήσει πολύ να βγουν στην παραγωγή από την Fiat και την Alfa και τα οποία θα παίξουν πρωταρχικό ρόλο ώστε να σταματήσουν οι ευρωπαϊκές απώλειες μέχρι το 2016. Για να υπάρξει αυτή η μεταστροφή σύμφωνα με τους αναλυτές, ο Marchionne θα πρέπει να σταματήσει τις χρονικές απώλειες σε μοντέλα της Alfa τα οποία είχαν ανακοινωθεί εδώ και πολλά χρόνια ότι θα περνούσαν στην παραγωγή και ακόμα δεν έχουν καν παρουσιαστεί, ενώ θα πρέπει ταυτόχρονα να βελτιώσει και την χρήση των εργοστασίων της Fiat στην Ευρώπη τα οποία αυτή τη στιγμή υπολειτουργούν.

Το σχέδιο της Fiat για να κάνει και πάλι τα ιταλικά εργοστάσια κερδοφόρα είναι να ξεκινήσει την παραγωγή σε αυτά περισσότερων μοντέλων από τη Maserati και Alfa Romeo τα οποία θα προορίζονται για εξαγωγές και να παράγει και μοντέλα της Jeep στην Ιταλία. Σύμφωνα με ανώτερα στελέχη μάλιστα της Fiat, και η γκάμα της ιταλικής φίρμας θα εμπλουτιστεί και θα δοθεί μεγάλο βάρος στα best-seller της Fiat όπως οι οικογένειες του 500 και Panda.

Σε αντίθεση με τους περισσότερους ανταγωνιστές της όπως η Ford, PSA/Peugeot-Citroen και Opel, η Fiat θέλει να αποφύγει το κλείσιμο των εργοστασίων στην Ευρώπη.

Το τεράστιο εργοστάσιο της Fiat στο Mirafiori το οποίο φυσικά βρίσκεται στο Τορίνο όπου εδρεύει η FIAT, κάποτε ήταν ικανό να παράγει μέχρι και 600.000 οχήματα το χρόνο. Σήμερα είναι ένα από τα λιγότερο χρησιμοποιούμενα εργοστάσια στην Ευρώπη. Όπως και με τους υπόλοιπους κατασκευαστές μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη, η Fiat θεωρεί ότι ο κυριότερος λόγος για το συνεχώς συρρικνούμενο αριθμό των πωλήσεων στη γηραιά ήπειρο είναι η εκτεταμένη οικονομική ύφεση με τα έσοδα να έρχονται κυρίως από την υγιή αμερικάνικη αγορά και τις ανερχόμενες ασιατικές.

«Διαχείριση ύφεσης»

Σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ο Marchionne αποφάσισε να μειώσει τις επενδύσεις στην «μαμά» Fiat ώστε να διατηρήσει ρευστό στα ταμεία του gruppo, γεγονός όμως που οδήγησε στο να υπάρχουν λιγότερα μοντέλα στις αντιπροσωπείες και τελικά σε μειωμένο μερίδιο στην ευρωπαϊκή αγορά το οποίο κυμάνθηκε στο 6,2% το 2013 από 9,3% το 2009.

Το αποκαλούμενο σχέδιο «Διαχείριση ύφεσης» σύμφωνα με τους αναλυτές βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση. Το Fiat Group επίσης «συρρικνώνει» αρκετά και την ιστορική φίρμα Lancia, περιορίζοντάς την μόνο σε εγχώριες πωλήσεις και ουσιαστικά μόνο με ένα μοντέλο στην Ιταλία, την Ypsilon. Τα μέχρι τώρα στοιχεία πάντως είναι σχετικά διφορούμενα για τον Marchionne. Η Fiat-Chrysler «παραπάτησε» επικίνδυνα όταν μετονόμασε σε Lancia όλα τα μοντέλα της Chrysler στην Ευρώπη.

Το μετονομασμένο Chrysler 300 πούλησε μόλις 2.229 οχήματα ως Lancia Thema στην Ευρώπη το 2013, όταν ο στόχος των ετήσιων πωλήσεων ήταν 10.000 με 12.000 μονάδες. Το Chrysler Town & Country ως Lancia Voyager κατάφερε να πουλήσει μόλις 3.436 μονάδες στην Ευρώπη πέρσι, όταν το 2012 οι πωλήσεις του ήταν στις 5.025 μονάδες, ενώ ο στόχος ήταν κατά πολύ υψηλότερος στις 15.000 μονάδες. Τέλος, η Lancia Flavia (ουσιαστικά μιλάμε για ένα Chrysler 200 με ιταλικά σήματα) κατάφερε να πουλήσει μόλις 462 μονάδες το 2013, από 534 το 2012 (τα στοιχεία είναι από την JATO Dynamics).

Από την άλλη πλευρά,  η αναγέννηση της Maserati από τον Marchionne είχε πολύ καλά αποτελέσματα. Μέχρι στιγμής η Maserati έχει περίπου 3.500 παραγγελίες ανά μήνα, σύμφωνα με δηλώσεις του υπευθύνου της εταιρείας το Μάρτιο του 2014 Harald Wester. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι οι ετήσιες πωλήσεις μπορεί να κυμανθούν κοντά στις 42.000 μονάδες από 15.400 που ήταν οι ετήσιες πωλήσεις της Maserati το 2013.

Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες η Maserati θα προσθέσει ένα ακόμα σπορ όχημα στην γκάμα των μοντέλων της, την Alfieri coupe, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Αυτό θα γίνει λίγο μετά την παρουσίαση ενός πολυτελούς SUV, του Levante που αναμένεται να παρουσιαστεί μέσα στο 2015. Η Alfieri θα αποτελεί άμεσο αντίπαλο της Porsche 911 Turbo και της Jaguar F-Type. Η επιτυχία της Maserati το πιθανότερο είναι ότι θα αποτελέσει τη βάση της στρατηγικής για τα μελλοντικά σχέδια του γκρουπ Fiat για την Alfa.

Τα σχέδια του Marchionne για την Alfa θα αποκαλυφθούν φυσικά και αυτά στις 6 Μαΐου. Αυτή θα είναι η τέταρτη προσπάθεια του CEO της εταιρίας για την «αναγέννηση» και ενδυνάμωση της Alfa. Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, το Fiat γκρουπ σχεδιάζει να δημιουργήσει νέα sedan και SUV με κίνηση στους πίσω τροχούς ώστε να δώσει το κατάλληλο «boost» στην Alfa και να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις εταιρείες όπως η BMW. Τα νέα μοντέλα θα ξεκινήσουν να διατίθενται στην αγορά μέσα στο 2016. Οι κορυφαίες εκδόσεις των νέων μοντέλων θα έχουν κάτω από το καπό κινητήρες οι οποίοι θα είναι εξελιγμένοι από τη Ferrari.

Μετά από την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Chrysler Group, τον Ιανουάριο του 2014, το βιομηχανικό χρέος της Fiat ανέρχεται πλέον σε περισσότερα από 10 δισ. ευρώ από 6,65 το 2013, σύμφωνα με εκτιμήσεις των αναλυτών. Όπως καταλαβαίνετε, η ανάγκη διαχείρισης της ύφεσης είναι πλέον πιο επιτακτική από ποτέ...