Τι κρύβεται πίσω από τις διασημότερες κινηματογραφικές σκηνές αυτοκινητικής δράσης;


Παρουσιάζουμε τις κινητές εξέδρες για κάμερες, τα διάσημα camera rigs που συλλαμβάνουν τη μαγεία του κινηματογράφου σε υπερυψηλή ταχύτητα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: KYLE KINARD (ROAD AND TRACK, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ILLUSTRATIONS: JOE MCKENDRY
  • 30/4/2021

Χάραζε εκείνο το ψυχρό, παριζιάνικο πρωινό και ο σκηνοθέτης Claude Lelouch τοποθέτησε μια κινηματογραφική μηχανή Éclair 35mm στη Mercedes του στοχεύοντας την καρδιά της πόλης. Οκτώ λεπτά, 10 χιλιόμετρα και 300 μέτρα φιλμ αργότερα ο Lelouch έφτανε στα σκαλοπάτια του Le Sacré-Coeur στο φινάλε της ταινίας του.

Κατά τη διάρκεια της διαδρομής, έτρεξε πέρα από την Αψίδα του Θριάμβου, άγγιξε τα 130 km/h σε ένα αρχαίο λιθόστρωτο, πήγε ανάποδα σε μονόδρομο και σχεδόν πολτοποίησε μια ντουζίνα περιστέρια (και αρκετούς πεζούς).

Δεν πρόκειται για ακροβατικά. Ήταν πραγματικότητα. Αυτή η ανατρεπτική ταινία, C'était un rendez-vous, που κυκλοφόρησε το 1976 εν μέσω λαϊκής οργής.

Η γρήγορη, γεμάτη παλμό, παραβατική ενέργεια της ταινίας - πλαισιωμένη εξολοκλήρου από μια κάμερα δεμένη σε ένα αυτοκίνητο - έγινε ένα εκπληκτικό σημείο αναφοράς του γαλλικού cinema vérité - μια μορφή ακατέργαστης, αυτοσχεδιαστικής δημιουργίας ταινιών με βασικό δόγμα «πάμε και ό,τι γίνει».

Σε αυτό το πνεύμα, ο Lelouch τοποθέτησε μια κάμερα χαμηλά στον προφυλακτήρα μιας Mercedes 450SEL 6.9. Αυτή η προοπτική έφερε μια αίσθηση άκοπης ταχύτητας και αποκάλυψε μια αλήθεια: Όσο πιο κοντά στον κίνδυνο, τόσο μεγαλύτερη είναι η συγκίνηση. Αλλά ο Lelouch δεν ήταν ο πρώτος που τοποθέτησε κάμερα σε αυτοκίνητο.

Οι κινηματογραφιστές κυνηγούσαν την αίσθηση της ταχύτητας για περισσότερο από έναν αιώνα. Από την κάμερα που είναι γραπωμένη στο ρύγχος ενός Ford GT40 στην ταινία Grand Prix (1966) μέχρι τις σύγχρονες καταδιώξεις με αυτοκίνητα που κουβαλάνε τερατώδη «Russian arms», τους γιγάντιους βραχίονες στήριξης καμερών, αναζητούμε τις αυτοκινούμενες camera rigs, τις εξέδρες εικονοληψίας και τις εμβληματικές λήψεις που έχουν τραβήξει.

Grand Prix

1966

Ford GT40

Metro Goldwyn Mayer

Α. Αυτή η ταινία στοχεύει στο συνοφρυωμένο πρόσωπο του Τζέιμς Γκάρνερ με φόντο αγωνιστικά μονοθέσια. Πενήντα χρόνια αργότερα η ταινία, παραμένει μία από τις πιο μεγαλειώδεις με αγώνες αυτοκινήτων που έγιναν ποτέ. Η δράση γυρίστηκε από κοντά, από οικείες οπτικές γωνίες που δίνουν την αίσθηση της αχαλίνωτης ταχύτητας και του άμεσου κινδύνου.

Β. Η ομάδα παραγωγής τού Grand Prix έβαλε εμπρός και πίσω κάμερες σε ένα -Μα τον Θεό!- Ford GT40. Οι φωτογραφίες της περιόδου εκείνης δείχνουν ότι η βάση των καμερών στερεώθηκε απευθείας με το σασί του αυτοκινήτου, προσφέροντας τη σταθερότητα που απαιτείται για τη μαγνητοσκόπηση των αυτοκινήτων της Formula από μόλις μερικά εκατοστά μακριά.

Le Mans

1971

Porsche 917

CBS PHOTO ARCHIVE

Α. Πείτε ό,τι θέλετε για την αξία του Le Mans ως ταινίας (είναι κακή), αλλά το εκτόπισμα του McQueen την έκανε επιτυχημένη, χάρη στις αγωνιστικές λήψεις. Η παραγωγή συμπεριέλαβε stunt οδηγούς με πραγματική αγωνιστική ανατροφή, υποστηριζόμενη από ένα αποτέλεσμα που αναδείκνυε την αυθεντικότητα.

Β. Το σωληνωτό πλαίσιο της Porsche Le Mans 917 δέχθηκε βάσεις καμερών για πολλαπλές εν κινήσει λήψεις, συμπεριλαμβανομένης αυτής της ποδιάς του αυτοκινήτου σε υψηλή ταχύτητα, επιτρέποντας στην κάμερα να συρθεί -σχεδόν- κυριολεκτικά στην άσφαλτο.

C´était un rendez-vous

1976

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9

CBS PHOTO ARCHIVE

Γ. Πιο απλά δεν γίνεται: Ο σκηνοθέτης της ταινίας τοποθέτησε μια κάμερα 35 mm στο ρύγχος του φοβερού sedan V8 της Mercedes, και στη συνέχεια ξεκίνησε την πρωινή του διαδρομή στους δρόμους του Παρισιού. Ο ήχος της Ferrari προστέθηκε αργότερα στην τελική κόπια, αλλά η Benz έκανε όλη τη βρώμικη δουλειά.

Fast & Furious 6

2013

Porsche Cayenne με Russian Arm

UNIVERSAL PICTURES

Α. Αυτή λήψη περιλαμβάνει όλα όσα συστήνουν μια ταινία Fast & Furious: έναν σούπερ ήρωα μια λαχταριστή ποικιλία από φοβερά αυτοκίνητα και ακροβατικά (συν ένα τεθωρακισμένο, έτσι για το ξεκάρφωμα). Κάθε νέα ταινία της σειράς ανεβάζει τον πήχη, απαιτώντας πιο δραματικές και θεματικές καταδιώξεις (και ίσως περισσότερα τανκς).

Β. Η Porsche Cayenne Turbo των 500 ίππων έχει έξι θέσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός χειριστή που ελέγχει την κίνηση του «Russianarm», του τεράστιου βραχίονα που κρατά μια κάμερα. Η κατασκευή του βραχίονα απορροφά τους κραδασμούς, ενώ ένας κινητήρας στη βάση του μπορεί να περιστρέψει την κάμερα γύρω από το αυτοκίνητο σε μόλις πέντε δευτερόλεπτα.

Ford v Ferrari

2019

Επίπεδο Rig

20TH CENTURY STUDIOS

Γ. Λίγες,πλέον, σύγχρονες ταινίες αναζητούν ιστορίες για αγώνες αυτοκινήτου με αυθεντικό τρόπο. Για αυτό, είμαστε ευγνώμονες για τη Ford v Ferrari. Δεν ήταν τέλεια, αλλά πόσες ταινίες με αυτοκίνητα κερδίζουν βραβεία Όσκαρ;

Δ. Παρ’ όλο που το κινηματογραφικό φιλμ δεν καταγράφει πάντα την ταχύτητα και τον κίνδυνο που κάνει τα αγωνιστικά πλάνα να ξεχωρίζουν (αυτή η σκηνή, για παράδειγμα, είχε όλη την ενέργεια μιας… νεκροφόρας), αυτή η πλατφόρμα για την κάμερα μας επιτρέπει να εμβαθύνουμε στις λεπτομέρειες. Δείτε, για παράδειγμα, το σπασμένο παρμπρίζ, τους τροχούς και τα κουμπιά της υφασμάτινης οροφής της Cobra. Κάθε λεπτομέρεια είναι εντελής και το κοινό πλησιάζει αρκετά για να τα απολαύσει όλα.

ΚΑΘΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΑΡΚΕΤΑ ΚΟΝΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΑΠΟΛΑΥΣΕΙ

Πλατφόρμα κάμερας αναρτημένη σε σωληνωτό πλαίσιο

Οκτώ μεγαλειώδεις αμερικάνικοι κύλινδροι

Οριζόντια φτερωτή ψυγείου

Πλευρική κάμερα για πίσω tracking

Πίσω κάμερα

Éclair cam-flex 35mm

6,9 λίτρα V8 κάτω από το καπό

Αντίβαρο

Russian Arm

Βάση κάμερας

Επίπεδο τρέιλερ

Ηθοποιός

Shelby 289 Cobra

Πλευρική κάμερα

Εμπρός κάμερα