Τι μάθαμε από την πανευρωπαϊκή παρουσίαση του νέου Toyota Yaris


Η παρουσίαση του καινούργιου Toyota Yaris σηματοδοτεί νέα δεδομένα τόσο για την εταιρεία όσο και για τη supermini κατηγορία οχημάτων. Το καινούργιο μοντέλο αναμένεται να προσδώσει μεγαλύτερη αξία στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά και στις ανάγκες των επιβατών του. Στην Ελλάδα, θα είναι διαθέσιμο από τον προσεχή Σεπτέμβριο.

  • ΚΕΙΝΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 29/7/2020

Το Toyota Yaris, το 2000, ανακηρύχτηκε ως «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» από του δημοσιογράφους λεγόμενου ειδικού Τύπου. Κατά μία έννοια, ήταν το αυτοκίνητο που σηματοδότησε τη νέα χιλιετία, άλλαξε τα δεδομένα, παρουσιάζοντας μια εντελώς νέα εικόνα για τα οχήματα της supermini κατηγορίας και αποτέλεσε τη σύγχρονη αντίληψη για το πώς πρέπει να είναι ένα αυτοκίνητο αυτής.

Είκοσι χρόνια αργότερα, το καινούργιο Yaris είναι πιο ώριμο, πιο μοντέρνο και περισσότερο καινοτόμο από ποτέ, στην ως τώρα ιστορία του. Αυτό που είναι η «φυσική συνέχεια» στην εξέλιξή του δείχνει να παραμένει πρωτοποριακό για την κατηγορία του. Οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρείας το βελτίωναν σε κάθε τομέα του και το έκαναν να είναι καλύτερο σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια των επιβατών, των πεζών και των δικυκλιστών, στην προστασία του περιβάλλοντος και στη χρηστικότητά του ως μέσο μετακίνησης.

Η τέταρτη γενιά

Το καινούργιο Yaris αποτελεί τυπικό δημιούργημα της φιλοσοφίας που εφαρμόζει η Toyota. Αντιπροσωπεύει όλες τις εταιρικές αξίες της για την αξιοπιστία και τον σεβασμό προς τον πελάτη, αλλά και κάτι ακόμα: την αναγκαιότητα να παρέχει καλύτερη οδική συμπεριφορά. Ο ανταγωνισμός είχε θέσει τα στάνταρ σε αυτόν τον τομέα και οι Ιάπωνες έπρεπε να προσαρμοστούν. Και όπως είναι φυσικό, το έκαναν με τον δικό τους τρόπο.

Το νέο Yaris βασίζεται στην πλατφόρμα «TNGA» («Toyota New Global Architecture») και συγκεκριμένα στην εκδοχή της «GA-B», δηλαδή αυτή που προορίζεται για τη supermini κατηγορία. Χάρη σε αυτή, οι διαστάσεις του καινούργιου μοντέλου είναι μικρότερες σε μήκος (κατά 0,5 cm) και ύψος (κατά 4,0 cm), ενώ το πλάτος του έχει αυξηθεί κατά 5,0 cm, συγκριτικά με πριν. Αντίστοιχα, αυξημένο κατά επίσης 5,0 cm είναι το μεταξόνιό του. Το μεγαλύτερο πλάτος και μεταξόνιο είχαν ως αποτέλεσμα να είναι αρκετά πιο ευρύχωρο για τους επιβάτες και το πορτμπαγκάζ σε σχέση με πριν, χωρίς να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας που τα στελέχη της Toyota επιθυμούν να έχει το αυτοκίνητο. Με μήκος 3.940 mm παραμένει κάτω από το (θεωρητικό) όριο των τεσσάρων μέτρων, το οποίο έχουν ξεπεράσει πολλοί από τους άμεσους εμπορικούς ανταγωνιστές του.

Η χρησιμοποίηση της νέας πλατφόρμας έδωσε τη δυνατότητα να μειωθεί το μήκος του εμπρός προβόλου κατά 10 mm εμπρός και κατά 45 mm πίσω. Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση κατά 5,7 cm των μετατροχίων συγκριτικά με πριν, έδωσε τη δυνατότητα στους σχεδιαστές της Toyota να προσδώσουν μια πιο σπορτίβ και δυναμική εμφάνιση στο νέο Yaris. Το χαμηλότερο ύψος του αμαξώματός του και το ευρύτερο ίχνος του στον δρόμο είχαν ως αποτέλεσμα να δείχνει πιο σπορ απ’ ό,τι ως τώρα. Σύμφωνα με τα στελέχη της ιαπωνικής εταιρείας, αυτό ήταν απαραίτητο για να μπορεί να προσελκύσει νέους σε ηλικία υποψήφιους αγοραστές αλλά και να φέρει καινούργιους πελάτες σε αυτή, οι οποίοι δεν σκέφτονταν να αποκτήσουν το μοντέλο μέχρι πρότινος. Όπως δηλώνουν, στόχος τους ήταν να δείχνει «έτοιμο να φύγει» (sic) ακόμα και σταθμευμένο.

«Big Small»

Αυτή η φράση-απόφθεγμα συνοδεύει το καινούργιο Yaris τόσο ως φιλοσοφία δημιουργίας του όσο και ως κεντρική ιδέα για την προϊοντική παρουσίασή του. Όπως ανακοινώθηκε, η δυσκαμψία του αυξήθηκε κατά 37% σε σχέση με πριν και έχει βελτιωθεί στους τομείς της ηχομόνωσης και της ποιότητας κύλισης. Επίσης, έχουν χρησιμοποιηθεί καλύτερης ποιότητας υλικά ώστε να δίνει και μια εικόνα πολυτέλειας. Ένας βασικός τομέας κατά την εξέλιξή του ήταν η βελτίωση και της οδικής συμπεριφοράς του. Η περισσότερο δύσκαμπτη και επέτρεψε την επαναρρύθμιση της ανάρτησης. Η τελευταία αποτελείται από γόνατα τύπου MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο εμπρός και από ημιάκαμπτο άξονα πίσω, δηλαδή δεν έχει αλλάξει η διάταξή της σε σχέση με πριν. Όμως, στο νέο Yaris, είναι πιο σφιχτή, ιδίως στο πίσω μέρος, χωρίς να επηρεαστεί η άνεση των επιβατών. Πέραν αυτού, βελτιώθηκε και το σύστημα διεύθυνσης ώστε να προσφέρει καλύτερη αίσθηση και πληροφόρηση στον οδηγό και να είναι αμεσότερο και ακριβέστερο. 

Το μεγαλύτερο εσωτερικό πλάτος του οχήματος επέτρεψε την κατά 2,0 cm απομακρυσμένη τοποθέτηση των εμπρός καθισμάτων. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την αναγκαιότητα της ευρυχωρίας αλλά και με την τοποθέτηση αερόσακων στα εμπρός καθίσματα, μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, για μεγαλύτερη προστασία τους σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης. Το κάθισμα του οδηγού είναι τοποθετημένο κατά 2,1 cm χαμηλότερα, το μικρότερης διαμέτρου τιμόνι μπορεί να προεκταθεί έως και 7,7 cm περισσότερο προς τον οδηγό, ενώ η κονσόλα είναι μικρότερη σε ύψος από πριν. Έτσι, σύμφωνα με την Toyota, έχει βελτιωθεί η θέση οδήγησης και η ορατότητα προς τα εμπρός.  

Οι κινητήρες

Το καινούργιο μοντέλο θα διατίθεται σε τρεις εκδόσεις αναφορικά με τους κινητήρες του. Με τον τρικύλινδρο 1.0 VVT-i των 72 PS, με τον καινούργιο τρικύλινδρο 1.5 VVT-i των 122 PS και, φυσικά, με τον (τρικύλινδρο) 1.5 Hybrid Dynamic Force. Όπως είναι αναμενόμενο, ο τελευταίος αποτελεί το τεχνολογικό επίτευγμα, καθώς διαθέτει το τέταρτης γενιάς υβριδικής διάταξης σύστημα που έχει εξελίξει η Toyota. Αυτό αποτελείται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και δύο ηλεκτροκινητήρες. H μέγιστη συνδυαστική ισχύς του συστήματος είναι 116 PS, αυξημένη κατά 16% σε σχέση με πριν.

Αναλυτικότερα, ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί σε θερμοδυναμικό κύκλο Atkinson, αποδίδει μέγιστη ισχύ 93 PS/5.500 rpm και μέγιστη ροπή 120 Nm/3.600-4.800 rpm. O ηλεκτροκινητήρας που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς όποτε χρειάζεται αποδίδει 80 PS, ενώ ο δεύτερος λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες. Αυτές είναι ιόντων λιθίου, η τάση τους έχει αυξηθεί στα 177,6 V (από τα 144 V), ενώ έχει μειωθεί ο αριθμός των κυψελών που τις αποτελούν (48 έναντι 120 πριν). Αυτό σημαίνει ότι είναι μικρότερες σε διαστάσεις, κάτι που επέτρεψε την τοποθέτησή τους κάτω από πίσω κάθισμα, μαζί με τη δεύτερη μπαταρία που χρησιμοποιείται για τη λειτουργία των υπόλοιπων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων του οχήματος. Επίσης, το βάρος τους έχει μειωθεί κατά 12 kg.

Σύμφωνα με την Toyota, το Yaris Hybrid έχει μέση τυποποιημένη κατανάλωση 3,7 l/100 km (βελτιωμένη κατά 20% σε σχέση με πριν) και μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 85 g/km, βάσει του πρωτοκόλλου «WLTP». Χάρη στο καινούργιο σύστημα υβριδικής διάταξης, το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο ακόμα και όταν η ταχύτητά του φτάνει τα 130 km/h, εάν πληρούνται οι συνθήκες προς τούτο (χαμηλό φορτίο, επίπεδος δρόμος).

Προτεραιότητα η ασφάλεια

Το καινούργιο Yaris θα διαθέτει στοn βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεών του το σύστημα «Toyota Safety Sense» το οποίο έχει αναβαθμιστεί και προειδοποιεί τον οδηγό για πιθανή σύγκρουση με όχημα ή πεζό. Πλέον, εάν ο οδηγός δεν αντιληφθεί κάποιον πεζό ή δικυκλιστή, το σύστημα αναλαμβάνει να ακινητοποιήσει το όχημα. Το ίδιο κάνει και κατά τη διαδικασία της στάθμευσης, όταν ο οδηγός έχει πλησιάσει πολύ κοντά σε κάποιο σταθερό εμπόδιο. Επίσης, στον βασικό εξοπλισμό θα περιλαμβάνεται και το σύστημα «Active Cruise Control».

Το καινούργιο Yaris θα διατίθεται στη χώρα μας από τον προσεχή Σεπτέμβριο και οι παραγγελίες του έχουν ξεκινήσει ήδη. Όπως ανακοινώθηκε από την ελληνική αντιπροσωπεία, οι τιμές του θα ξεκινούν από τα 13.000 ευρώ για την έκδοση με τον 1.0 VVT-i, από τα 15.380 ευρώ για αυτή με τον 1.5 VVT-i και από τα 17.140 ευρώ για το Yaris Hybrid.