Τι πρόβλημα έχουν τα συστήματα αυτόνομης πέδησης - Ποια είναι η λύση


Ο αμερικανικός, μη κερδοσκοπικός Οργανισμός Insurance Institute for Highway Safety («IIHS») διεξήγαγε δοκιμές στα συστήματα αυτόνομης πέδησης που διαθέτουν πολλά μοντέλα και κατέληξε ότι χρήζουν βελτιώσεων. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 9/2/2022

Όπως έχει αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, από τις 6 Ιούλιου 2022 θα τεθεί σε εφαρμογή ο Κανονισμός 2019/2144, ο οποίος επιβάλλει την υποχρεωτική ύπαρξη σε όλα τα νέα οχήματα πέντε συστημάτων αποφυγής ατυχημάτων.

Ένα από αυτά θα είναι και το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης το οποίο –ως γνωστόν– έχει σκοπό να προειδοποιεί τον οδηγό για ενδεχόμενη σύγκρουση με άλλο όχημα, με πεζό ή με δικυκλιστή.

Το Ασφαλιστικό Ινστιτούτο Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων («Insurance Institute for Highway Safety») το οποίο είναι ένας μη κερδοσκοπικός Οργανισμός στις ΗΠΑ, διεξήγαγε δοκιμές για να διαπιστώσει την απόδοση των συστημάτων αυτόνομης πέδησης σε πολλά διαφορετικά μοντέλα όλων των κατηγορών τα οποία διαθέτουν τα περιλαμβάνουν στον εξοπλισμό τους (βασικό ή προαιρετικό).

Από αυτές, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι χάνεται η αποτελεσματικότητά τους όταν μειώνεται το εξωτερικό φως, είτε επειδή νυχτώνει είτε λόγω κακοκαιρίας. Βάσει των αποτελεσμάτων τού «IIHS», τα εξεταζόμενα συστήματα απέτυχαν να λειτουργήσουν σωστά σε ποσοστό 30% όταν οι επικρατούσαν συνθήκες χαμηλού φωτισμού.

Αυτό αφορά τόσο την ικανότητά τους να ανιχνεύουν έγκαιρα κάποιο προπορευόμενο όχημα, πεζό ή δικυκλιστή, να προειδοποιούν άμεσα τον οδηγό για την ύπαρξή του και να ακινητοποιούν αποτελεσματικά το όχημα σε περίπτωση που αυτός δεν προλάβει να αντιδράσει (για όσα συστήματα έχουν και αυτή τη δυνατότητα). 

Η κυρία Jessica Cicchino, Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου, δήλωσε σχετικά: «Δυστυχώς, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αυτά τα συστήματα δεν ήταν τόσο αποτελεσματικά στο σκοτάδι, δηλαδή όταν συμβαίνουν τα τρία τέταρτα αυτών των περιστατικών ατυχημάτων. Η αλήθεια είναι ότι το κατάλληλο σύστημα θα πρέπει να περιλαμβάνει Head-up Display, το οποίο είναι προαιρετικό στα περισσότερα αυτοκίνητα. Αυτό διαθέτει κάμερα υπέρυθρων ακτίνων η οποία είναι σε θέση να διακρίνει έγκαιρα την παρουσία πεζών την νύχτα».

Τέλος, σύμφωνα με το Άρθρο 6 του Κανονισμού 2019/2144 της Ε.Ε., εκτός του συστήματος αυτόματης πέδησης, από την 6η Ιουλίου τρέχοντος έτους όλα τα νέα αυτοκίνητα –ανεξαρτήτως κατηγορίας– θα πρέπει να έχουν στον βασικό εξοπλισμό τους και τα υπόλοιπα τέσσερα τα οποία είναι: σύστημα ευφυούς ελέγχου ταχύτητας, σύστημα για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος, σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας και διάσπασης προσοχής του οδηγού και σύστημα ανίχνευσης οπισθοπορείας. Επιπλέον, θα διαθέτουν και σύστημα καταγραφής δεδομένων συμβάντος, σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος (κάτι σαν το «μαύρο κουτί» των αεροσκαφών).