Το πρώτο... ΒΗΜΑ για την απόσυρση των παλαιών ΙΧ από τους δρόμους - Τι αλλάζει στα τέλη κυκλοφορίας


Το Υπουργείο Οικονομικών είναι αποφασισμένο να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας για να μη χάνουν έσοδα τα κρατικά ταμεία. Οι σκέψεις για την απόσυρση.

  • 5/2/2024

Η προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2024 για όλα τα οχήματα λήγει στις 29 Φεβρουαρίου 2024. Ωστόσο, από την άνοιξη και μετά, θα μπει στο τραπέζι η συζήτηση για την αναπροσαρμογή τους.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», το Υπουργείο Οικονομικών πρόκειται να συστήσει ομάδα εργασίας, με σκοπό την εφαρμογή ενός νέου τρόπου υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας για μια πολύ σημαντική «μερίδα» των ΙΧ.

Η ανάγκη αυτής της αλλαγής, πάντα σύμφωνα με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ, προκύπτει από τα μειωμένα έσοδα που υπάρχουν για το Υπουργείο από την πώληση, τα τελευταία χρόνια, πολλών οχημάτων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Και αν αυτό, ασφαλώς, κάνει καλό στο περιβάλλον, δεν ισχύει το ίδιο και για τα έσοδα του κράτους.

Με βάση το ισχύον σύστημα, τα τέλη κυκλοφορίας για όσα οχήματα έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά από την 1η Νοεμβρίου του 2010 υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων. Έτσι, τα καινούριας τεχνολογίας ΙΧ εκπέμπουν λιγότερα καυσαέρια και άρα το ποσό που πληρώνουν οι ιδιοκτήτες τους είναι χαμηλότερο σε σχέση με όσα έχουν πρώτη άδεια κυκλοφορίας έως τις 30 Νοεμβρίου του 2010. Για τα τελευταία, τα τέλη υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα.

Όσο πιο καινούριο είναι ένα ΙΧ, τόσο λιγότερα τέλη πληρώνει. Ενδεικτικά, για τα οχήματα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από την 1/1/2021 και μετά, τα τέλη κυμαίνονται από 0 έως 2,85 €/gr εκπομπών CO2. Για όσα κυκλοφόρησαν πρώτη φορά από 1/11/2010 έως 31/12/2020, το αντίστοιχο τίμημα κυμαίνεται από 0 έως 3,72 €/gr. Αντίθετα, για τα παλιότερα ΙΧ, βάσει των κυβικών εκατοστών των κινητήρων τους, τα τέλη ξεκινούν από 22 € και φτάνουν έως 1.380 €.

Με βάση τις συγκεκριμένες πληροφορίες, στόχος των αρμοδίων δεν είναι η «τιμωρία» όσων επέλεξαν ΙΧ σύγχρονης τεχνολογίας με χαμηλότερους ρύπους, αλλά η κατάλληλη αναπροσαρμογή του τρόπου υπολογισμού, ώστε και το σύστημα να είναι πιο δίκαιο, αλλά και ο στόχος των εσόδων ύψους 1,2 δισ. ευρώ να συνεχίσει να επιτυγχάνεται.

Αυτό που ξεκαθαρίζεται είναι ότι οι ιδιοκτήτες παλιών, ρυπογόνων ΙΧ (που αποκτήθηκαν τη δεκαετία του ’90 και του 2000) δεν πρόκειται να δουν μείωση στα τέλη κυκλοφορίας, έστω και αν σε πολλές περιπτώσεις τα ποσά είναι δυσανάλογα από την τρέχουσα αξία των οχημάτων τους.

Για τους συγκεκριμένους ιδιοκτήτες, εξετάζεται η διαδικασία παροχής κινήτρων για την απόσυρση των αυτοκινήτων τους και την απόκτηση νέων, σύγχρονης τεχνολογίας. Ωστόσο, αυτή η εξέλιξη εξαρτάται από τις δυνατότητες που θα υπάρξουν για τα ανάλογα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και το πόσα οχήματα θα αφορά το συγκεκριμένο μέτρο.

Στο παρελθόν, το μέτρο της απόσυρσης κάλυπτε ένα μέρος ή το σύνολο του Τέλους Ταξινόμησης, ωστόσο τα EV στις μέρες μας απαλλάσσονται από αυτό. Υπενθυμίζεται ότι εδώ και πολλούς μήνες υπάρχει σε εξέλιξη η συζήτηση για τα τεκμήρια διαβίωσης, αλλά και την κατάργηση του φόρου πολυτελείας.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Πόσα χρήματα εισπράττει ετησίως το ελληνικό δημόσιο από κάθε αυτοκίνητο

Τα τεκμήρια που ισχύουν σήμερα στα Ι.Χ. – Πόσο μειώνονται με βάση την παλαιότητα (πίνακας)

Κατάργηση τεκμηρίων και φόρου πολυτελείας: Γιατί πρέπει να μειωθούν και τα τέλη κυκλοφορίας στα παλαιότερα ΙΧ