Το σκάνδαλο Ghosn και οι απίστευτες αμοιβές των κορυφαίων στελεχών


Ο Carlos Ghosn είναι ένα από τα σημαντικότερα πρόσωπα της δεκαετίας και ο άνθρωπος που δημιούργησε τον μεγαλύτερο όμιλο παγκοσμίως ενώνοντας τις Renault, Nissan, Mitsubishi.

  • 17/2/2019

Ποιος δεν θα ήθελε να ταξιδεύει με το προσωπικό του Learjet, να γεύεται τα ακριβότερα πιάτα του κόσμου, να διαμένει στα πολυτελέστερα ξενοδοχεία, να πίνει τα καλύτερα κρασιά. Ειδικότερα όταν μιλάμε για ένα από τα μεγαλύτερα στελέχη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με μια πετυχημένη καριέρα δεν θέλει και πολύ για να ξεπεραστούν τα όρια δημιουργώντας την αίσθηση του άτρωτου και του άφθαρτου. Ειδικά όταν συνδυαστεί με την απληστία. Αυτό προφανώς συνέβη (και) στον Carlos Ghosn στην πορεία του να αναδειχθεί ο στρατηγός και των τριών κατασκευαστών που πέρυσι σημείωσαν τον μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων παγκοσμίως.

Ο 64χρονος Γαλλό-Λιβανέζος που γεννήθηκε στην Βραζιλία ήταν ο άνθρωπος που βοήθησε να ανακάμψει η Nissan και αυτός που κατά πολλούς έσωσε την Mitsubishi από την χρεωκοπία. Το μυστικό του ήταν πως ήταν «σκληρός». Η τακτική του σχετικά απλή και με μαθηματική ακρίβεια: απολύσεις και λουκέτο σε εργοστάσια. Με λίγα λόγια θα πρέπει να θυσιάζονται οι λίγοι για να σωθούν οι πολλοί. Ειδικά στην Nissan, ο Ghosn είχε την φιγούρα ενός αποφασιστικού Σαμουράι με τους Ιάπωνες να πίνουν σάκε στο όνομα του (μέχρι και ήρωα σε κόμικς τον είχαν κάνει). Τίποτε όμως δεν είναι το ίδιο από την Δευτέρα 19 Νοεμβρίου όπου ο «πολύς» Carlos Ghosn συνελήφθη στο αεροδρόμιο του Τόκιο από τις τοπικές αρχές ως ένας κοινός φοροφυγάς.

Η πιο πρόσφατη εξέλιξη είναι πως οι εισαγγελείς του Τόκιο απήγγειλαν και επίσημα στον πρώην πρόεδρο των Nissan & Mitsubishi τις κατηγορίες για φοροδιαφυγή και κατάχρηση ξένων περιουσιακών στοιχείων, στο διευθυντικό στέλεχος της Nissan Greg Kelly που φέρεται ως συνεργός του Ghosn, καθώς και στην ίδια την Nissan. Πλέον ο Ghosn κατηγορείται πως την περίοδο 2011-2016 είχε αποκρύψει σχεδόν τις μισές του απολαβές από τη Nissan που υπολογίζονται συνολικά στα 88 εκατομμύρια δολάρια! Από εκεί και πέρα θα δούμε ένα μεγάλο δικαστικό αγώνα που ίσως και να τραβήξει χρόνια. Ήδη υπάρχουν στοιχεία πως ο Ghosn διατηρούσε κατοικίες στο Ρίο ντε Τζανέιρο, τη Βηρυτό, το Παρίσι και το Άμστερνταμ δίχως να υπάρχει επιχειρηματική αιτιολόγηση και δίχως να συμμετέχει στην μίσθωση των ακινήτων. Επίσης ερευνώνται για οικονομικές ατασθαλίες εταιρίες startup όπου οι Ghosn και Kelly είχαν διευθυντική θέση.

Το θρίλερ θα έχει πολλά επεισόδια και εμπλεκόμενους με τις πιο πρόσφατες φήμες να αναφέρουν πως: η κόρη του Ghosn πρόλαβε να πάρει μαζί της ενοχοποιητικά έγγραφα και μετρητά από το διαμέρισμα στο Rio de Janeiro, ο Ghosn είχε αποζημιώσει την αδερφή του με 100.000 δολάρια σε ρόλο άφαντου συμβούλου στη Nissan αλλά και ότι ο Ghosn θα καθαιρούσε μεγάλο στέλεχος της Nissan το οποίο τελικά τον πρόλαβε «δίνοντας τον» στις αρχές.

Μπορεί ο Carlos Ghosn να μην είναι πια ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance ήταν όμως επί σειρά ετών από τους πιο καλοπληρωμένους κορυφαίους μάνατζερ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και για αυτό κατά καιρούς έχει βρεθεί στο στόχαστρο του Μακρόν (και όχι μόνο). Πάντως δεν είναι μόνο ο Ghosn. Υπάρχουν και άλλα στελέχη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας που δεν θα πρέπει να παραπονιούνται για τις ετήσιες απολαβές τους, σύμφωνα με στοιχεία του πρακτορείου Reuters.

Πρώτη και καλύτερη η Mary Barra, η CEO της General Motors που απολαμβάνει 21,96 εκατομμύρια δολάρια. Και αν απορείτε πως διαμορφώνεται αυτό το ασύλληπτο ποσό, αυτό κατανέμεται σε 2,1 εκ. σε μισθό, 10,7 εκ. σε μετοχές, 4,96 εκ. σε μπόνους και 4,2 εκ. σε άλλα πάγια έξοδα. Μάλιστα το 2017 η Barra είχε συγκεντρώσει το απίστευτο ποσό των 22,6 εκατομμυρίων δολαρίων. Το ποσό αυτό μπορεί να ακούγεται αστρονομικό, όμως αξίζει να σημειωθεί ότι είναι… χαμηλότερο κατά 6 εκατομμύρια σε σχέση με το 2015. Στη συνέχεια ακολουθεί ο Carlos Ghosn με 16,9 εκ. δολάρια τα οποία αντιστοιχούν να λαμβάνει σε 8,4 εκ. από την Renault, 6,5 εκ. από την Nissan και 2 εκ. από την Mitsubishi. Εννοείται πως ο άμοιρος Ghosn σύντομα θα πέσει με τους «φτωχότερους» της λίστας μιας και θα λαμβάνει μισθό μόνο από την Renault.

Πέρυσι ο Mark Fields της Ford ήταν το δεύτερο καλύτερα αμειβόμενο στέλεχος της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας με 22,1 εκ. δολάρια. Πάντως και ο αντικαταστάτης του, ο Jim Hackett, παίρνει αρκετά λιγότερα, μόλις 16,7 εκ. δολάρια στα οποία περιλαμβάνονται 1,34 εκ. δολάρια σε μισθούς, 10,37 εκ. σε μετοχικά μερίσματα, 5,02 εκ. σε άλλες αποζημιώσεις και μπόνους. O εκτελεστικός πρόεδρος Bill Ford λαμβάνει 15,6 εκ. Από τους πιο «κακοπληρωμένους» είναι ο Dieter Zetsche της Daimler. Οι ετήσιες απολαβές του απαρτίζονται από 2,29 εκ. δολάρια σε μισθό, 3 εκ. σε μετοχές και 4,5 εκ. σε λοιπά...«εξτραδάκια». Σειρά έχει ο Harald Krueger της BMW με 9,5 εκ. δολάρια εκ των οποίων τα 1,71 εκ. είναι ο μισθός τους και τα 7,6 τα μπόνους. Ο Dan Ammann είναι ο πρόεδρος της General Motors και λαμβάνει 9,3 εκ. δολάρια όταν ο Elon Musk ως CEO έχει έναν πολύ βασικό μισθό στα 37.000 δολάρια.

Βέβαια εδώ η κατάσταση είναι κάπως μπλεγμένη για τον μεγαλομέτοχο της Tesla μιας και το ποσό μπορεί να αγγίξει τα 2,6 δις δολάρια, κάτι που έχει εγκριθεί από τους μετόχους. Δεν περιλαμβάνει κανένα επίδομα αμοιβής ή μετρητών, αλλά καθορίζει ανταμοιβές με βάση την αξία της μάρκας που ανέρχεται στα 650 δισεκατομμύρια δολάρια για την επόμενη δεκαετία. Πολύ χαμηλότερα βρίσκονται οι απολαβές των ασιατικών στελεχών. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως ο Πρόεδρος της Hyundai Motor, o Chung Mong-Koo, αμείβεται με μόλις 4 εκ. δολάρια.