Volkswagen: Νέος πονοκέφαλος από την κρίση των ημιαγωγών και... μια αχτίδα ελπίδας


Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δοκιμάζεται εκ νέου από τη γεωπολιτική σύγκρουση ΗΠΑ–Κίνας, όμως επιχειρεί να αποτρέψει τα χειρότερα βρίσκοντας εναλλακτική πηγή προμήθειας ημιαγωγών.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: VW
  • 24/10/2025

Η Volkswagen βρίσκεται για ακόμη μια φορά αντιμέτωπη με τις σκιές μιας νέας κρίσης ημιαγωγών, η οποία απειλεί να παραλύσει τη λειτουργία του ιστορικού εργοστασίου της στο Wolfsburg σύμφωνα με δημοσίευμα του Autocar. Από τις 24 Οκτωβρίου, η παραγωγή του εμβληματικού Golf αναστέλλεται προσωρινά, στο πλαίσιο προγραμματισμένης συντήρησης, αλλά και λόγω αβεβαιότητας γύρω από τη διαθεσιμότητα μικροτσίπ.

Η παύση αυτή έρχεται ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας αναταραχής που προκάλεσε η απαγόρευση εξαγωγών ημιαγωγών της Nexperia από την Κίνα, μετά την κρατικοποίηση της εταιρείας από την ολλανδική κυβέρνηση, κίνηση που πραγματοποιήθηκε υπό έντονες πιέσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αφού η Ουάσινγκτον είχε απειλήσει να προσθέσει τη Nexperia στη “μαύρη λίστα” εμπορικών συναλλαγών, επικαλούμενη ανησυχίες για τη σχέση της με την κινεζική Wingtech. Ως απάντηση, το Πεκίνο προχώρησε σε απαγόρευση εξαγωγής των ημιαγωγών της εταιρείας, πυροδοτώντας μια νέα κρίση εφοδιασμού που ήδη εξαπλώνεται όχι μόνο σε διεθνείς αλλά και σε ιαπωνικούς κατασκευαστές.

Η Nexperia, με έδρα το Nijmegen της Ολλανδίας, ειδικεύεται σε οικονομικά, μαζικής παραγωγής μικροτσίπ, όχι σε προηγμένα chips, αλλά σε εξαρτήματα που επιτελούν καθημερινές και κρίσιμες λειτουργίες, όπως διακόπτες, ηλεκτρικά κυκλώματα και χειριστήρια τιμονιού.

Παρότι οι συγκεκριμένοι ημιαγωγοί δεν ανήκουν στην «αιχμή» της τεχνολογίας, η απουσία τους αποδεικνύεται εξίσου καταστροφική: είναι τα «ταπεινά» εξαρτήματα που κρατούν την αλυσίδα συναρμογής ζωντανή.

Η Volkswagen δεν προμηθεύεται απευθείας από τη Nexperia, αλλά μέσω ενδιάμεσων προμηθευτών. Ωστόσο, η διακοπή ροής προκαλεί ντόμινο καθυστερήσεων σε ολόκληρο το δίκτυο. Η ίδια η εταιρεία αναγνωρίζει ότι οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να επεκταθούν σε λιγότερο από 10 ημέρες σε κρίσιμους προμηθευτές εξαρτημάτων και να επηρεάσουν ολόκληρο τον ευρωπαϊκό κλάδο μέσα σε διάστημα δύο εβδομάδων, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg.

Η αντίδραση της Volkswagen: αναζήτηση σωτηρίας

Christian Vollmer, επικεφαλής παραγωγής της Volkswagen
Christian Vollmer, επικεφαλής παραγωγής της Volkswagen

Μέσα σε αυτό το τεταμένο σκηνικό, μια νότα αισιοδοξίας έρχεται από δηλώσεις του Christian Vollmer, επικεφαλής παραγωγής της Volkswagen. Μιλώντας στη Handelsblatt, αποκάλυψε ότι η εταιρεία εξασφάλισε πρόσβαση σε εναλλακτικό προμηθευτή μικροτσίπ, ικανό να αντισταθμίσει τις απώλειες από τη Nexperia.

«Διαθέτουμε έναν εναλλακτικό συνεργάτη που μπορεί να καλύψει το κενό στην προμήθεια των μικροτσίπ της Nexperia», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η δήλωση αυτή ήρθε να καθησυχάσει την αγορά, αν και τα ερωτήματα παραμένουν:

Πόσο γρήγορα μπορούν να παραδοθούν τα νέα εξαρτήματα; Και κυρίως, θα είναι συμβατά με τα υπάρχοντα συστήματα των μοντέλων της VW;

Οι τεχνικές δοκιμές και οι διαδικασίες πιστοποίησης μπορεί να διαρκέσουν εβδομάδες ή και μήνες, ωστόσο η ύπαρξη εναλλακτικού καναλιού δίνει στην εταιρεία τον αναγκαίο χρόνο αναπνοής.

Παρά το γεγονός ότι η Volkswagen δεν εμπλέκεται άμεσα στις διαπραγματεύσεις με τη Nexperia, εκτιμάται ότι χρησιμοποιεί το βάρος της στην αγορά για να εξασφαλίσει προμήθειες εκ μέρους μικρότερων συνεργατών της.

Η γερμανική κυβέρνηση, από την πλευρά της, παρακολουθεί την κατάσταση «με ανησυχία», όπως δήλωσε εκπρόσωπος του καγκελαρίου Friedrich Merz σε ενημέρωση τύπου στις 22 Οκτωβρίου. Το Βερολίνο βρίσκεται σε εντατικές συνομιλίες σχετικά με τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η υπόθεση Nexperia για τη στρατηγική ασφάλεια του βιομηχανικού εφοδιασμού της χώρας.

Η Volkswagen, προνοώντας για κάθε ενδεχόμενο, έχει ήδη ενεργοποιήσει σχέδιο κρίσης και βρίσκεται σε επαφή με πιθανούς νέους προμηθευτές εδώ και αρκετές εβδομάδες. Παράλληλα, εξετάζει τη δυνατότητα προσφυγής στο πρόγραμμα Kurzarbeit, ώστε να αποφευχθούν απολύσεις σε περίπτωση που οι διακοπές παραγωγής παραταθούν. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε καίρια καμπή. Ενώ οι μεγάλες εταιρείες όπως η Volkswagen διαθέτουν τα μέσα για να διαπραγματευτούν ή να αναπροσαρμόσουν την εφοδιαστική τους αλυσίδα, οι μικρότεροι προμηθευτές ενδέχεται να υποστούν ανεπανόρθωτες ζημιές μέσα σε λίγες μόλις ημέρες.

ΠΗΓΗ: AUTOCARHandelsblatt

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

VW EVX: Το νέο concept της Italdesign είναι ο ορισμός του coupe crossover (photos)

Σοκ: Πόσο θα κοστίσει στην Volkswagen η στροφή της Porsche στις ΜΕΚ

Μοιάζει συνηθισμένο, αλλά δεν είναι: Volkswagen Passat με W8 κινητήρα και θωράκιση! (video)