Αξιόπιστη λύση στη μείωση του κόστους των καυσίμων κατά 50 % ειδικά στα μεγάλου κυβισμού ΙΧ, μπορεί να αποτελέσει η λύση του υγραερίου (LPG - Liquid Petroleum Gas).
Η νομοθετική ρύθμιση που επιχειρείται περί απελευθέρωσης της διαδικασίας τοποθέτησης της συσκευής αλλά και της αύξησης των σημείων τροφοδοσίας, αφενός στοχεύει στο να ρίξει το κόστος της τροποποίησης που σήμερα κυμαίνεται μεταξύ των 1.000 και 3.000 ευρώ, αφετέρου να δώσει λύσεις στο θέμα του ανεφοδιασμού, που αποτελούσε το μείζον πρόβλημα στους ενδιαφερόμενους.
Στην Ελλάδα ευρεία χρήση του υγραερίου παρατηρείται στα ταξί με κινητήρες βενζίνης (συνήθως παλαιάς τεχνολογίας), ωστόσο στην Ευρώπη και δη στην Ιταλία, πολλοί είναι εκείνοι οι οδηγοί που έχουν καταφύγει σε αυτή τη λύση για να μειώσουν το κόστος των μετακινήσεών τους. Και για να μην υπάρχει καμία παρερμηνεία, ένας βενζινοκινητήρας καταναλώνει την ίδια περίπου ποσότητα καυσίμου είτε καταναλώνει βενζίνη είτε υγραέριο και έχει παρόμοιες και καμιά φορά και ελάχιστα καλύτερες επιδόσεις με υγραέριο. Το όφελος όμως προκύπτει από τη διαφορά της τιμής των δύο καυσίμων, καθώς ένα λίτρο βενζίνη κοστίζει διπλάσια και παραπάνω από ότι η αντίστοιχη ποσότητα υγραερίου (σήμερα 1,48 ευρώ η βενζίνη / 0,68 ευρώ το υγραέριο ανά λίτρο).
Τύποι υγραεριοκίνησης
Χρήση υγραεριοκίνησης μπορεί να πραγματοποιήσει κανείς με τους εξής δύο τρόπους: να αγοράσει ένα καινούργιο υγραεριοκίνητο αυτοκίνητο ή να τοποθετήσει την συσκευή αργότερα σε κάποιο ειδικό συνεργείο.
Στην πρώτη περίπτωση (καινούργιο) έχουμε να κάνουμε με τα λεγόμενα Bi-Fuel οχήματα, δηλαδή αυτά που μπορούν να τροφοδοτηθούν με δύο τύπους καυσίμων (στην περίπτωσή μας βενζίνη και υγραέριο) όπου η επιλογή γίνεται μέσω διακόπτη στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Τέτοια αυτοκίνητα πωλούν ήδη στη χώρα μας η Subaru (Forester LPFi), αλλά και η SEAT (Leon BiFuel), ωστόσο το σύνολο των κατασκευαστών διαθέτουν αντίστοιχα αυτοκίνητα, ακόμη και στις μικρές κατηγορίες.
Τα αυτοκίνητα αυτά είναι πιο ακριβά από 1.000 ευρώ στις μικρές κατηγορίες και μπορούν να ξεπεράσουν τις 3.000 ευρώ στις μεγαλύτερες. Κάνοντας κάποιος μια αναγωγή θα δει πως στα αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ., όπου η μέση κατανάλωση είναι περίπου στα 14 λίτρα / 100 χλμ. (14 λίτρα Χ 1,47 ευρώ= 20,5 ευρώ ανά 100 χλμ.) , με το υγραέριο μπορεί να πέσει σε κόστος στα μισά, δηλαδή όσο αντιστοιχεί σε ένα αυτοκίνητο πόλης. Και αυτό γιατί, η κατανάλωση μπορεί να είναι η ίδια (14 λίτρα / 100 χλμ.), αλλά με 0,68 ευρώ / λίτρο που είναι το κόστος του υγραερίου, απαιτούνται μόνον 9,52 ευρώ. Δηλαδή ο ιδιοκτήτης ενός μεγάλου ΙΧ (π.χ. SUV) εφόσον διανύσει το χρόνο 10.000 χλμ., στην περίπτωση της βενζίνης θα χρειαστεί 2.050 ευρώ, ενώ στου υγραερίου 952, γεγονός που σημαίνει ότι ήδη από τον πρώτο χρόνο μπορεί να κάνει απόσβεση της συσκευής ή του επιπλέον κόστους στην περίπτωση ενός καινούργιου. Στις μικρότερες κατηγορίες (αυτοκίνητα πόλης) είναι ευνόητο ότι η απόσβεση γίνεται πιο αργά, οπότε είναι στην κρίση του οδηγού εάν θα επιλέξει ένα Bi-Fuel όχημα ή όχι.
Βεβαίως, όλα αυτά ισχύουν υπό την προϋπόθεση ότι θα παραμένει μεγάλη η διαφορά στην τιμή ανά λίτρο μεταξύ των δύο καυσίμων.
Συσκευή υγραερίου
Η τοποθέτηση της συσκευής του υγραερίου στο αυτοκίνητο εξαρτάται από τον τρόπο τροφοδοσίας. Εάν είναι με καρμπυρατέρ, αποτελείται από την δεξαμενή (φιάλη), και τις βαλβίδες ασφαλείας, ροής, πίεσης και πλήρωσης. Για παράδειγμα, εάν η θερμοκρασία φθάσει στους 70 βαθμούς Κελσίου «επεμβαίνει» η βαλβίδα πίεσης. Κατά τον εφοδιασμό, όταν η δεξαμενή γεμίσει κατά 80% με υγραέριο, τότε η βαλβίδα πλήρωσης, επεμβαίνει για να μην δεχθεί άλλο καύσιμο. Η δεξαμενή τοποθετείται στον χώρο των αποσκευών και καταλαμβάνει ελάχιστο χώρο.
Στο χώρο του κινητήρα υπάρχει ο «πνεύμονας», ο οποίος μετατρέπει την πίεση του υγραερίου που είναι στις 4-6 ατμόσφαιρες κάτω από τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής πίεσης, συγκεκριμένα στα 0,9 bar. Η ατμοσφαιρική πίεση ανεβαίνει με τις στροφές του κινητήρα. Οι συσκευές αυτές ξεκινούν από τα 1.000-1.500 ευρώ περίπου και το κόστος τους μπορεί να ανέβει ανάλογα με τον τύπο του καρμπυρατέρ.
Στους κινητήρες με σύστημα τροφοδοσίας ψεκασμού (injection), χρειάζεται επιπλέον ένας εγκέφαλος, ο οποίος επεμβαίνει στο σύστημα διαχείρισης του κινητήρα. Η οθόνη με τις ενδείξεις του εγκεφάλου αυτού, τοποθετείται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Με το σύστημα αυτό η εκκίνηση του κινητήρα γίνεται με καύσιμο την βενζίνη και κατόπιν αυτόματα η κατ’ επιλογήν περνάμε σε υγραέριο. Η επιλογή αυτή έχει να κάνει με το γεγονός ότι με την βενζίνη επιτυγχάνονται καλύτερες εκκινήσεις ειδικά τα κρύα πρωϊνά.
Οι συσκευές αυτές είναι πιο ακριβές και μπορούν να φθάσουν και τα 3.000 ευρώ. Όσο για τον ανεφοδιασμό στις μεγάλες πόλεις της χώρας τα πρατήρια με υγραέριο επαρκούν, ενώ με τη νέα νομοθετική ρύθμιση αναμένεται το πρόβλημα αυτό να λυθεί.
Πλεονεκτήματα
Στις συγκριτικές δοκιμές οχημάτων που χρησιμοποιούν υγραέριο, diesel χαμηλού θείου και σούπερ αμόλυβδη βενζίνη, αποδείχθηκε ότι τα επίπεδα των οξειδίων του αζώτου είναι ίδια στο υγραέριο και τη βενζίνη, ενώ το diesel παράγει κατά εξήντα έξι φορές περισσότερα. Όσον αφορά στους ρύπους του διοξειδίου του άνθρακα (CO2), που είναι υπεύθυνοι για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, το υγραέριο και πάλι πρωτοπορεί. Παράγει 11,4 % λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τις βενζίνες και 2,1 % από το diesel (πηγή ΕΝΩΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΥΓΡΑΕΡΙΟΥ ΕΥΡΩΠΗΣ).
Τέλος, η καύση του υγραερίου δεν προκαλεί κανένα από τους επικίνδυνους ρύπους (βενζόλιο, φορμαλδεϋδη, ακεταλδεϋδη, βουταδιένιο) που προσβάλουν την υγεία του ανθρώπου.
Αναφορικά με το κόστος της χιλιομετρικής χρήσης, υπολογίζεται ότι μπορεί να προσφέρει οικονομία έως και 30% σε σχέση με την βενζίνη.
Τι θα πρέπει να ξέρετε
Η διαρροή του καυσίμου είναι ένας ανασταλτικός λόγος της υγραεριοκίνησης. Όμως, τα σύγχρονα συστήματα και ειδικά οι εργοστασιακές εκδόσεις είναι ασφαλέστατες, με την προϋπόθεση βεβαίως να υπάρχουν πιστοποιήσεις.
Στην Ελλάδα το πράσινο φως για την υγραεριοκίνηση δόθηκε το 2000 (ΦΕΚ 23 Μαρτίου 2000), όπου και ορίστηκαν οι κανονισμοί ασφαλείας και οι υποχρεώσεις του ιδιοκτήτη που θα κάνει τη μετατροπή στο όχημά του (προβλέπεται αντικατάσταση των βασικών εξαρτημάτων της μετατροπής μετά από παρέλευση πενταετίας, ενώ πρέπει να αντικαθίσταται η δεξαμενή καύσιμου κάθε δέκα χρόνια). Επίσης μετά την εγκατάσταση θα πρέπει το όχημα να περάσει ΚΤΕΟ και να συμπληρωθεί στην άδεια κυκλοφορίας η δυνατότητα χρήσης και υγραερίου ως καυσίμου.
Να σημειώσουμε πως σε ό,τι αφορά στην ασφάλιση του αυτοκινήτου το οποίο έχει μετατραπεί και σε υγραεριοκίνητο τίποτε δεν μεταβάλλεται, υπό την προϋπόθεση ότι όλα έχουν γίνει σύννομα.
Υγραέριο: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε
Αξιόπιστη λύση στη μείωση του κόστους των καυσίμων κατά 50 % ειδικά στα μεγάλου κυβισμού ΙΧ, μπορεί να αποτελέσει η λύση του υγραερίου (LPG - Liquid Petroleum Gas).
-
21/10/2010