Η Rivian «πέταξε στα σκουπίδια» τη συμφωνία με τη Mercedes για ηλεκτρικά van!


Μόλις 3 μήνες από την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές, η αμερικανική start-up έκανε πίσω, αλλά η Mercedes δεν πτοείται.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 12/12/2022

Τα μνημόνια συνεργασίας δεν οδηγούν πάντα σε οριστική συμφωνία και αυτό επιβεβαιώθηκε τη Δευτέρα (12/12), με την Rivian να αποσύρεται από την επικείμενη δημιουργία κοινοπραξίας με την Mercedes-Benz για την κατασκευή αμιγώς ηλεκτρικών van.

«Αποφασίσαμε να σταματήσουμε τις συζητήσεις με την Mercedes-Benz πάνω στο MoU που υπογράψαμε νωρίτερα φέτος για την από κοινού παραγωγή ηλεκτρικών van στην Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή, πιστεύουμε ότι η εστίαση στη δραστηριότητά μας πάνω σε πελάτες λιανικής, καθώς και στην υπάρχουσα εμπορική μας δραστηριότητα, αντιπροσωπεύουν τις πιο ελκυστικές βραχυπρόθεσμες ευκαιρίες για μεγιστοποίηση της αξίας για τη Rivian», ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Rivian, RJ Scaringe, σε γραπτή ανακοίνωση την οποία διένειμε μέσω e-mail.

Η ουσία της οπισθοχώρησης της αμερικανικής start-up για ηλεκτρικά van και adventureοχήματα βρίσκεται στην φράση της επικεφαλής του τμήματος οικονομικών της εταιρείας, Claire McDonough: «Η παύση αυτής της συνεργασίας αντανακλά τη διαδικασία συνεχούς αξιολόγησης των μεγάλων κεφαλαιουχικών μας έργων, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις τρέχουσες και τις αναμενόμενες οικονομικές μας συνθήκες».

Τα οικονομικά της Rivian δέχονται ισχυρό πλήγμα φέτος. Το πρώτο 9μηνο του 2022 ανακοίνωσε καθαρές ζημίες ύψους 5 δισ. δολαρίων, με αποτέλεσμα το καλοκαίρι να απολύσει περίπου το 6% του προσωπικού της, σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης μετρητών.

Κι όμως, όταν στις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου ανακοινώθηκε από τις δύο πλευρές η υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας, τίποτα δε φαινόταν ότι θα οδηγούσε σε ναυάγιο. Μάλιστα, είχαν γνωστοποιηθεί οι προθέσεις για κατασκευή εργοστασίου στην Πολωνία όπου «τα επόμενα χρόνια» θα κατασκευάζονταν τουλάχιστον 2 ηλεκτρικά vans, ένα για κάθε εταιρεία.

Αμερικανικά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η κίνηση αυτή της Rivian εντάσσεται στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να εξοικονομήσει χρήματα για σχέδια που μοιάζουν πιο «ασφαλή». Αυτή τη στιγμή πουλά φορτηγά και SUV σε πελάτες λιανικής, ενώ έχει σε ισχύ και συμφωνία με την Amazon για ελαφριά van. Ωστόσο, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο μελλοντικής συνεργασίας με την Mercedes.

Από την πλευρά τους, οι Γερμανοί δε φάνηκαν να επηρεάζονται ιδιαίτερα από τη συγκεκριμένη εξέλιξη. «Η εξερεύνηση στρατηγικών ευκαιριών με την ομάδα της Rivian στο μέλλον παραμένει μια επιλογή», δήλωσε ο Mathias Geisen, επικεφαλής της Mercedes-Benz Vans και πρόσθεσε: «Η συνεργασία μας με την ομάδα της Rivian βασίστηκε σε ένα κοινό πάθος μηχανικής και ένα ισχυρό πνεύμα συνεργασίας. Γι' αυτό σέβομαι και κατανοώ την απόφαση της Rivian να δώσει προτεραιότητα βραχυπρόθεσμα στις υπάρχουσες καταναλωτικές και εμπορικές δραστηριότητές της».

Ωστόσο, σε δική της ανακοίνωση, η Mercedes-Benz Vans ξεκαθάρισε ότι συνεχίζει κανονικά τα σχέδια για την κατασκευή ενός νέου εργοστασίου στο Jawor της Πολωνίας, το οποίο θα παράγει αποκλειστικά μεγάλα ηλεκτρικά φορτηγά χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της Mercedes. Χωρίς τη Rivian ως συνεργάτη, η επέκταση του Jawor θα ήταν μικρότερη από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί, δήλωσε η Mercedes.

Η επιλογή του Jawor δεν είναι τυχαία, καθώς εκεί η Mercedes-Benz Cars κατασκευάζει θερμικούς κινητήρες από το 2019 και μπαταρίες από το 2021. Τα νέα ηλεκτρικά van θα βασίζονται στην πλατφόρμα VAN.EA.