Με το «αριστερό» η Βρετανία στην εποχή της ηλεκτροκίνησης - Πτώχευσε εταιρεία μπαταριών


Το σχέδιο των 4 δις της Britishvolt, με την τεράστια μονάδα παραγωγής, κατέρρευσε και μαζί με αυτό τα όνειρα των χιλιάδων πολιτών για νέες θέσεις εργασίας.

  • ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 19/1/2023

Οι κραδασμοί που βιώνει η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία τα τελευταία χρόνια έγιναν ακόμα πιο έντονοι με την οριστικοποίηση του Brexit που έφερε τον περιορισμό των επενδύσεων στον κλάδο. Αυτή η κατάσταση είχε ως αποτέλεσμα να κινητοποιηθούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς ώστε να εκπονηθεί ένα σχέδιο που στόχο θα έχει να βάλει δυναμικά τη χώρα στη νέα εποχή που ξημερώνει για την αυτοκίνηση, δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. 

Mε όλες τις μεγάλες μονάδες κατασκευής αυτοκινήτων να βρίσκονται σε... ξένα χέρια (Stellantis, Mini, Nissan, Toyota, Rolls-Royce, Bentley) έγινε τα τελευταία τρία χρόνια μια προσπάθεια να γίνουν επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. 

Μία από αυτές, ίσως η πιο σημαντική, προήλθε από την εταιρεία Britishvolt που ιδρύθηκε το 2019 από μία ομάδα τραπεζιτών για να κατασκευάσει συστήματα μπαταριών. Οι στόχοι που ορίστηκαν εξαρχής ήταν υψηλοί και μιλούσαν για παραγωγή μπαταριών για 300.000 αυτοκίνητα ετησίως, ενώ το project γινόταν ακόμα πιο ελκυστικό με τις αναφορές για 3.000 άμεσες θέσεις εργασίας και άλλες 5.000 έμεσες

Μετά από αρκετή σκέψη και ενώ είχαν πέσει διάφορα σενάρια στο τραπέζι, το Gigafactory της Britishvolt αποφασίστηκε να γίνει στην πόλη του Blyth, κοντά σε μία εγκαταλελλειμένη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω καύσης άνθρακα.

Ο προϋπολογισμός του έργου είχε υπολογισθεί στα 3,8 δις λίρες εκ των οποίων τα 2 δις αφορούσαν στην κατασκευή του νέου Gigafactory. Τον Σεπτέμβριο του 2021 ξεκίνησαν οι εργασίες στην περιοχή που θα γινόταν το εργοστάσιο και όλα έδειχναν ότι αργά ή γρήγορα αυτή η μεγάλη επένδυση θα αποδώσει καρπούς για την βρετανική οικονομία αλλά και για τους πολίτες της. 

Όμως η λαϊκή ρήση «όπου «ακούς πολλά κεράσια, κράτα μικρό καλάθι» επιβεβαιώθηκε αφού η εταιρεία στέρεψε από κεφάλαια με αποτέλεσμα η Britishvolt να κηρύξει πτώχευση και ο σχεδιασμός να καταλήξει στον κάλαθο των αχρήστων.

Σύμφωνα με αναφορές στα βρετανικά μέσα ο βασικός λόγος που η εταιρεία πτώχευσε ήταν η άρνηση της βρετανικής κυβέρνησης να την στηρίξει με μη επιστρεπταία κεφάλαια. Παράλληλα, οι υποψήφιοι πελάτες, μεταξύ των οποίων γράφεται ότι ήταν η Lotus και η Aston Martin, εμφανίζονταν θετικοί για συνεργασία ωστόσο δεν προχώρησαν σε προκαταβολές αφού διατηρούσαν επιφυλάξεις για την υλοποίηση του project. Και τελικά επιβεβαιώθηκαν...

Την ίδια στιγμή η Britishvolt φέρεται πολύ πριν ξεκινήσει την παραγωγή να έχει μισθολόγιο 300 ατόμων τα οποία της κόστιζαν κάθε μήνα 3 εκατ. λίρες. Αυτό σημαίνει ότι ο μέσος μισθός ήταν 10.000 λίρες που ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί πως είναι μη βιώσιμος για μία επιχείρηση που στήνεται.

Πλέον, η εταιρεία βρίσκεται υπό τον έλεγχο ειδικού διαχειριστή της Ernst & Young σε μια προσπάθεια να γίνει αναδιάρθρωση. Το καλύτερο σενάριο θέλει έναν επενδυτή να εμφανίζεται εξ ουρανού και να αναλαμβάνει την εταιρεία βάζοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη. Αν αυτό δεν συμβεί τότε το όνειρο της Βρετανίας για μια μεγάλη μονάδα παραγωγής μπαταριών θα καταλήξει σε εφιάλτη.