Όλες οι απαντήσεις στις απορίες σας για την ηλεκτροκίνηση


Τα αμιγώς ηλεκτρικά και εξηλεκτρισμένα –εν γένει– αυτοκίνητα είναι μέρος της καθημερινότητάς μας, πλέον. Αν και γίνεται πολλή κουβέντα γι’ αυτά, υπάρχουν πολλά ερωτήματα που μας απασχολούν και τα οποία αφορούν τόσο στην απόκτησή τους, όσο και στη χρήση τους. Ας δούμε τις απαντήσεις σε αυτά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ-ΕΠΙΛΕΜΕΙΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 3/1/2022

1. Γιατί να αγοράσω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Η αρχική απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι επειδή θεωρείται πιο οικολογικό μέσο μετακίνησης και έχει σημαντικά μικρότερο κόστος χρήσης και συντήρησης, σε σχέση με ένα όχημα με θερμικό κινητήρα. Επίσης, είναι μόδα, πλέον, και η απόκτησή του αλλάζει το προσωπικό προφίλ και, ενδεχομένως, το κοινωνικό status για τα οποία σε βλέπουν οι υπόλοιποι. Για τον ιδιοκτήτη ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου οχήματος το κόστος φόρτισης των μπαταριών του, καθαυτό, είναι κατά πολύ μικρότερο από την ανεφοδιασμό με καύσιμο ή μηδενικό, στην περίπτωση που η ενέργεια προέρχεται από ανανεώσιμη πηγή η οποία είναι εγκατεστημένη, λόγου χάριν, στο σπίτι του (βεβαίως, απαιτούνται χρήματα για να γίνει η αντίστοιχη επένδυση σε κατάλληλη υποδομή, σε μια τέτοια περίπτωση). Τέλος, ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα δεν εκπέμπει ρύπους και διοξείδιο του άνθρακα κατά τη χρήση του, είναι πιο άμεσο σε επιτάχυνση από ένα αντίστοιχο με συμβατικό κινητήρα και πιο ήσυχο στο ταξίδι.

2. Είναι πράγματι οικολογικό και φιλικό προς το περιβάλλον ένα ηλεκτρικό όχημα;

Αυτό, εν πολλοίς, εξαρτάται από τον κύκλο ζωής και χρήσης του. Μπορεί ένα τέτοιο όχημα να μην εκπέμπει ρύπους και διοξείδιο του άνθρακα όταν κινείται, ωστόσο η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται για τη φόρτισή του αλλά και τη κατασκευή των μπαταριών του έχει περιβαλλοντικό κόστος, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο για την παραγωγή ενός οχήματος με θερμικό κινητήρα. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν αρχίσει να δημοσιεύονται στις ΗΠΑ, ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα μικρών διαστάσεων αρχίζει να είναι πράγματι οικολογικό, αφού θα έχει διανύσει τουλάχιστον 27.000 μίλια (περίπου 43.000 km). Τότε θα έχει αναπληρώσει με τη χρήση του το αρχικά μεγαλύτερο ενεργειακό αποτύπωμα που απαιτήθηκε για την κατασκευή του και την παραγωγή ενέργειας για τη φόρτισή του, σε σχέση με ένα συμβατικό. Όταν πρόκειται για ένα μεγαλύτερων διαστάσεων ηλεκτρικό όχημα, παραδείγματος χάριν ένα της μεσαίας κατηγορίας, τότε η διανυθείσα απόσταση αυξάνεται στα 40.000 μίλια (περίπου 64.000 km). Για ένα μεγάλο αμιγώς ηλεκτρικό SUV, η απόσταση αυτή είναι 60.000 μίλια (περίπου 96.500 km). Ωστόσο, στα αποτελέσματα των ερευνών αναφέρεται ότι όσο θα εξελίσσεται η τεχνολογία των μπαταριών και θα επεκτείνεται το δίκτυο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, θα μειώνεται και η συνολική απόσταση η οποία απαιτείται για να θεωρείται πραγματικά οικολογικό ένα EVόχημα.

3. Ποια η διαφορά μεταξύ ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος και ενός Plug-in Hybrid;

Ένα αμιγώς ηλεκτρικό (EV) βασίζεται μόνο στις μπαταρίες του και στην ενέργεια που αυτές έχουν για να κινηθεί. Ένα Plug-in Hybrid (ή, αλλιώς, PHEV) διαθέτει μικρότερες σε μέγεθος, βάρος και ενεργειακή χωρητικότητα μπαταρίες, οι οποίες του επιτρέπουν να κινηθεί ως αμιγώς ηλεκτρικό για περιορισμένη απόσταση (συνήθως μεταξύ 30-50 km).Στη συνέχεια αναλαμβάνει ο θερμικός κινητήρας να κινήσει το όχημα, αλλά και να φορτίζει τις μπαταρίες. Ένα Plug-in Hybrid όχημα διαθέτει και ηλεκτροκινητήρα που δίνει κίνηση στους τροχούς και λειτουργεί και ως γεννήτρια για να παράγει ενέργεια γι’ αυτές, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να φορτίζονται και μέσω αντίστοιχου καλωδίου, είτε σε απλό οικιακό δίκτυο είτε μέσω ταχυφορτιστή.

4. Τι είναι ένα Mild Hybrid Electric Vehicle (mHEV); Θεωρείται υβριδικό;

Ένα όχημα το οποίο χαρακτηρίζεται ως «Ήπιο Υβριδικό» διαθέτει έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα που λειτουργεί μόνο ως μίζα για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης ή/και ως γεννήτρια για να φορτίζει μια μικρή μπαταρία 12 V, 24 Vή 48 V, αναλόγως του οχήματος και του συστήματος που επιλέγει η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία. Ένα «ελαφρού τύπου υβριδικό ηλεκτρικό όχημα» δεν μπορεί να κινηθεί ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας του δεν συνδέεται με τους τροχούς (όπως συμβαίνει σε ένα Hybridή Plug-inHybrid). Το σύστημα Mild Hybrid Electric Vehicle (mHEV) υπάρχει αποκλειστικά για να μειώνεται η εκπομπή ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα από τον θερμικό κινητήρα. Έτσι, ένα όχημα mHEV δεν είναι «υβριδικό» με την πραγματική τεχνολογική υπόστασή του, αλλά θεωρείται τέτοιο με τη γενικότερη έννοια και επωφελείται από κάποια σχετική έκπτωση στην τιμή αγοράς του, αναλόγως της πολιτικής που ακολουθεί η κάθε εταιρεία.

5. Τι θα πληρώσω για να φορτίσω το αμιγώς ηλεκτρικό ή το Plug-in Hybrid όχημά μου;

Το κόστος εξαρτάται από την τιμολογιακή πολιτική του παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας που έχουμε στο σπίτι μας και από το πόσο χρεώνει την κιλοβατώρα. Για τη φόρτιση σε δημόσιο μέρος, η χρέωση ενδέχεται να είναι μεγαλύτερη, καθώς συνυπολογίζεται και ο τύπος του ταχυφορτιστή, το κόστος εγκατάστασής του και το κέρδος για την εταιρεία που τον εκμεταλλεύεται. Όταν πρόκειται για οικιακή φόρτιση, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η επιπλέον ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται για τις μπαταρίες του οχήματος θα αυξήσει τον αριθμό των κιλοβατώρων που θα καταναλώσουμε και αυτό να έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή κλίμακας και την αύξηση του ποσού που θα καλούμαστε να πληρώνουμε σε κάθε λογαριασμό.

6. Πόσο διαρκεί η φόρτιση;

Ο χρόνος που απαιτείται γι’ αυτό εξαρτάται από την ενεργειακή χωρητικότητα των μπαταριών που διαθέτει το όχημα, τον τύπο του φορτιστή που χρησιμοποιεί κάποιος και τη δυνατότητα του δικτύου. Κάποιος μπορεί να φορτίσει το όχημά του στο σπίτι του, με μια απλή σούκο πρίζα ή να επενδύσει ένα ποσό για να εγκαταστήσει έναν wallbox, ώστε να έχει ταχύτερη φόρτιση. Τα μικρά ηλεκτρικά ή τα Plug-inHybrid οχήματα δύνανται να φορτίσουν τις μπαταρίες τους και σε απλή παροχή κατά τη διάρκεια της νύχτας. Σε μια τέτοια περίπτωση, υπολογίζεται ότι για κάθε μία ώρα φόρτισης προστίθεται σε αυτές ενέργεια ικανή να κινήσει το όχημα για 10-15 km. Με την εγκατάσταση ενός οικιακού ταχυφορτιστή, η φόρτιση είναι ταχύτερη και μπορεί να φτάσει να πληρώνει τις μπαταρίες με έναν ρυθμό που θα παρέχει έως και 50 km ανά ώρα φόρτισης. Τέλος, σε δημόσιες εγκαταστάσεις όπου οι ταχυφορτιστές είναι από 40-135 kW οι μπαταρίες ενός οχήματος δύνανται να φορτίσουν μεταξύ μισής και μίας ώρας.

7. Μπορώ να φορτίσω το αμιγώς ηλεκτροκίνητο ή το Plug-in Hybrid όχημά μου όταν βρέχει; Μπορώ να πλύνω το αυτοκίνητο με νερό μόνος μου ή να περάσω με αυτό μέσα από λιμνάζοντα νερά στον δρόμο;

Δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού ή Plug-in Hybrid οχήματος όταν βρέχει, είτε για την πιθανότητα ηλεκτροπληξίας είτε για να προκληθεί ζημιά στο αυτοκίνητο εξαιτίας βραχυκυκλώματος. Τόσο η υποδοχή του αυτοκινήτου όσο και αυτή του φορτιστή διαθέτουν πολλές δικλίδες ασφαλείας και η παροχή ρεύματος προς το όχημα αρχίζει μόνον όταν οι υποδοχές του καλωδίου είναι σωστά τοποθετημένες και ασφαλίζουν όταν αρχίσει η διαδικασία φόρτισης. Όταν ο οδηγός αποφασίσει να αφαιρέσει το καλώδιο από το αυτοκίνητο, το σύστημα επιτρέπει την εξαγωγή του, αφού πρώτα έχει σταματήσει η παροχή ρεύματος προς αυτό. Επίσης, είναι απολύτως ασφαλές να πλύνει κάποιος το ηλεκτρικό αυτοκίνητό του, με τα χέρια του, σε πλυντήριο αυτοκινήτων με βούρτσα αλλά και να περάσει από λιμνάζοντα νερά στον δρόμο. Οι μπαταρίες και τα ηλεκτρικό κύκλωμα του οχήματος είναι απολύτως στεγανοποιημένα. Ακόμα και στην απευκταία περίπτωση που ένα αμιγώς ηλεκτρικό ή Plug-in Hybrid όχημα πέσει στη θάλασσα (ή σε πισίνα), δεν υπάρχει κίνδυνος ηλεκτροπληξίας για τους επιβάτες του.

8. Σε περίπτωση σύγκρουσης, ένα ηλεκτρικό όχημα δεν είναι περισσότερο επικίνδυνο για τους επιβάτες του σε σχέση με ένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης;

Τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όσο και ο «EuroNCAP» διεξάγουν crash tests και στα αμιγώς ηλεκτρικά και Plug-in Hybrid οχήματα με τα ίδια αυστηρά πρωτόκολλα πραγματοποίησης των δοκιμών πρόσκρουσης για να διαπιστώσουν την παρεχόμενη ασφάλεια για τους επιβάτες. Ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα δεν έχει καύσιμο, λάδι ή άλλα εύφλεκτα υγρά, όπως ισχύει σε ένα «κανονικό» (sic). Συνεπώς, σε περίπτωση σύγκρουσης, δεν μπορεί να προκληθεί φωτιά εξαιτίας αυτών. Επίσης, οι μπαταρίες βρίσκονται σε ένα πλήρως στεγανοποιημένο περιβάλλον και το ηλεκτρικό κύκλωμα διακόπτεται αμέσως σε ένα τέτοιο συμβάν. Σε περίπτωση που για κάποιο λόγο αυτές αναφλεγούν, η φωτιά δεν εξαπλώνεται γρήγορα. Ωστόσο, χρειάζεται ειδική αντιμετώπιση για την κατάσβεσή της και πολύ μεγάλη ποσότητα νερού. Οι πυροσβέστες γνωρίζουν και εκπαιδεύονται πλέον και στην κατάσβεση φωτιάς σε ένα ηλεκτρικό όχημα, όπως και στο πώς θα επέμβουν για να απεγκλωβίσουν με ασφάλεια κάποιον που έχει παραμένει στο αυτοκίνητο ύστερα από μια σύγκρουση.

9. Πόση είναι η πραγματική αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος;

Αυτή είναι μία συνθήκη η οποία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Πάντως, δεν φτάνει τον αριθμό των χιλιομέτρων που ανακοινώνουν οι εταιρείες, ως τώρα τουλάχιστον. Διευκρινίζουμε ότι η μέγιστη αυτονομία που ανακοινώνεται από αυτές, ακόμα και βάσει του πρωτοκόλλου «WLTP», είναι εφικτή μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις τις οποίες ακολουθούν οι εταιρείες όταν πρόκειται να κάνουν την εν λόγω μέτρηση και να ανακοινώσουν τον αριθμό. Στην πραγματικότητα, η αυτονομία εξαρτάται από το επιπλέον βάρος του οχήματος, από τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν, από τη γενικότερη κλίση του δρόμου που κινείται το όχημα, από την αποδοτικότητα του συστήματος φόρτισης των μπαταριών κατά την πέδηση, από τον τρόπο που οδηγούμε, από το επιλεγμένο πρόγραμμα στο σύστημα παραμετροποίησης στην παροχή ενέργειας στον (ή στους) ηλεκτροκινητήρα (ηλεκτροκινητήρες). Πάντως, η πραγματική αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (θα) αυξάνεται χρόνο με χρόνο, καθώς θα εξελίσσεται η τεχνολογία των μπαταριών και η ενεργειακή χωρητικότητά τους. Τα στελέχη των εταιρειών θεωρούν εφικτή μια πραγματική αυτονομία μεταξύ 500-700 km, αναλόγως της κατηγορίας στην οποία ανήκει το ηλεκτρικό όχημα, εντός της επόμενης πενταετίας, πάντα για αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής.

10. Πόση είναι η διάρκεια ζωής των μπαταριών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Επειδή, προς το παρόν, η εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στην αγορά αυτοκινήτου μετρά λίγα χρόνια, δεν υπάρχουν πραγματικά στοιχεία από την πολυετή μελέτη των δεδομένων σε αυτόν τον τομέα. Ωστόσο, βάσει αυτών που υπάρχουν έχει διαπιστωθεί ότι οι μπαταρίες διατηρούν το 75%-90% της αρχικής ενεργειακής χωρητικότητάς τους, έπειτα από τη διάνυση 200.000 km ή ακόμα και 300.000 km από το όχημα στο οποίο βρίσκονται. Η διαφορά έγκειται στην τεχνολογία που διαθέτουν και στα υλικά που αποτελούν τα στοιχεία τους.Πάντως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρείες που διεξάγουν αντίστοιχες έρευνες, αναφέρουν ότι οι μπαταρίες διαρκούν όσο και η ζωή του αυτοκινήτου.

11. Τι γίνεται εάν χαλάσουν οι μπαταρίες του ηλεκτρικού οχήματός μου σε σύντομο χρονικό διάστημα από την απόκτησή του; Πόσο θα κοστίσει η αντικατάστασή τους; Τι γίνεται έπειτα από μια σύγκρουση στη οποία ενδέχεται να έχουν επηρεαστεί και αυτές;

Οι εταιρείες που διαθέτουν αμιγώς ηλεκτρικά ή Plug-in Hybrid οχήματα δίνουν εγγύηση καλής λειτουργίας για κάποιο χρονικό διάστημα, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ έξι και οκτώ ετών από την ημερομηνία απόκτησης του οχήματος (ή τη διάνυση 160.000 km) και υπό την προϋπόθεση της σωστής χρήσης και συντήρησής του. Μάλιστα, πρόσφατα, από την ελληνική αντιπροσωπεία της Lexus ανακοινώθηκε ότι υπάρχει η πρόθεση να είναι εντεκαετής η εγγύηση για τις μπαταρίες των μοντέλων της (ή μέχρι τη συμπλήρωση 160.000 km). Σε αυτό το χρονικό διάστημα, οι εταιρείες αναλαμβάνουν την αντικατάσταση των προβληματικών τμημάτων των μπαταριών ή ακόμα και όλης της συστοιχίας τους, ένα χρειαστεί. Όμως, πέραν αυτού, το κόστος επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη και –προς το παρόν– είναι σημαντικό. Η κάθε εταιρεία έχει τη δική της τιμολογιακή πολιτική και ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να ρωτά και να ενημερώνεται σχετικά με αυτό. Το ποσό για την αντικατάσταση των μπαταριών ενδέχεται να υπερβαίνει την αξία του ίδιου του οχήματος, με την απομείωση της λόγω παλαιότητάς του (σημ.: βάσει των ισχυόντων τιμών τώρα). Σε περίπτωση σύγκρουσης, γίνεται αξιολόγηση του οχήματος, του χώρου των μπαταριών και του ηλεκτρικού κυκλώματος από το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της εταιρείας, όπου υπάρχει και η ανάλογη εκτίμηση για το εάν χρειάζεται αντικατάστασή τους ή όχι και σε τι έκταση θα είναι αυτή (μερική ή ολική).

12. Ποιο είναι το κόστος και η περιοδικότητα στα σέρβις ενός ηλεκτρικού οχήματος; Πού μπορώ να το συντηρήσω;

Ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, αν και διαθέτει σύγχρονη τεχνολογία και πολλά ηλεκτρονικά συστήματα, δεν έχει πολλά κινούμενα μέρη, όπως ισχύει σε ένα αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα. Κατά μέσο όρο, ένας ηλεκτροκινητήρας αποτελείται από περίπου είκοσι τμήματα τα οποία δεν χρειάζονται περιοδική συντήρηση. Έτσι, δεν υπάρχουν τμήματα που να χρειάζονται λίπανση ή αντικατάσταση λόγω φθοράς. Σε ένα ηλεκτρικό όχημα τα τακάκια των φρένων θα χρειαστούν αλλαγή, για παράδειγμα. Όμως και αυτό θα γίνει σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα απ’ ό,τι σε ένα αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα, καθώς το σύστημα αναγέννησης ενέργειας που διαθέτει μειώνει την ταχύτητα, χωρίς να απαιτείται πάντα η πίεση του πεντάλ του φρένου. Ακόμα και στο διαφορικό ή στο «κιβώτιο ταχυτήτων» δεν χρειάζεται να γίνει αλλαγή λιπαντικού, καθώς είναι σφραγισμένα και αντέχουν «όση είναι η ζωή του αυτοκινήτου», όπως ανακοινώνουν οι εταιρείες. Ωστόσο, χρειάζεται να γίνεται έλεγχος του οχήματος στα ηλεκτρονικά συστήματά του, στο ηλεκτρικό κύκλωμα και στις μπαταρίες, διαδικασία που πραγματοποιείται σε εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο, καθώς απαιτούνται τα κατάλληλα διαγνωστικά ηλεκτρονικά μηχανήματα και υπολογιστές. Επίσης, ελέγχονται το κύκλωμα ψύξης του οχήματος και των μπαταριών, τα απαραίτητα υγρά που υπάρχουν στο αυτοκίνητο, παραδείγματος χάριν: πλυστικό υγρό ή υγρό φρένων, φίλτρου καμπίνας επιβατών . Η περιοδικότητα μεταξύ των προγραμματισμένων επισκέψεων για συντήρηση είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι σε ένα με συμβατικό όχημα, καθώς σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα δεν χρειάζεται το λεγόμενο «μικρό» σέρβις. Άρα, αυτή μπορεί να γίνει κάθε ενάμιση ή δύο χρόνια, αναλόγως της πολιτικής που ακολουθεί ή κάθε εταιρεία. Το ποσό που απαιτείται εξαρτάται από το κύρος που έχει αυτή και από την κατηγορία στην οποία ανήκει το μοντέλο. Για παράδειγμα, για ένα χρονικό διάστημα πέντε ετών, το κόστος των προγραμματισμένων σέρβις κυμαίνεται μεταξύ περίπου 250 έως περίπου 1.000 ευρώ (βάσει ισχυουσών τιμών).

13. Το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο από τις μπαταρίες σε ένα ηλεκτρικό ή Plug-in Hybrid όχημα θα επηρεάσει την υγεία μου, όταν το χρησιμοποιώ διαρκώς για να μετακινούμαι;

Προς το παρόν, δεν υπάρχουν επίσημες μελέτες που να δείχνουν ότι το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο από τις μπαταρίες ενός ηλεκτρικού ή Plug-in Hybrid οχήματος ενδέχεται να προκαλέσει κάποιο πρόβλημα υγείας στους επιβάτες. Σύμφωνα με έρευνα που έχει πραγματοποιήσει η Διεθνής Επιτροπή για την Προστασία από την Μη-ιονίζουσα Ακτινοβολία (ICNIRP) που έχει συστήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση,το ποσοστό τής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας που εκπέμπεται σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα είναι μικρότερο από το 20% της μέγιστης ασφαλούς τιμής για τον άνθρωπο που αυτή ορίζει. Συγκεκριμένα, τα μέλη της επιτροπής πραγματοποίησαν μετρήσεις σε συνολικά 11 αυτοκίνητα, διάφορων εταιρειών και κατηγοριών. Από αυτά, τα οκτώ ήταν αμιγώς ηλεκτρικά (ένα εκ των οποίων διέθετε κυψέλες καυσίμου), δύο είχαν βενζινοκινητήρα και ένα πετρελαιοκινητήρα. Στα οχήματα με τους θερμικούς κινητήρες, η τιμή της εκπεμπόμενης ακτινοβολίας μετρήθηκε στο 10%της μέγιστης ασφαλούς τιμής για τον άνθρωπο ενώ στα αμιγώς ηλεκτρικά ήταν μικρότερη από το 20% της μέγιστης ασφαλούς τιμής για τον άνθρωπο.

14. Είναι δύσκολο να οδηγήσω ένα ηλεκτρικό όχημα;

Όχι. Ιδίως εάν είστε εξοικειωμένοι με την οδήγηση ενός οχήματος με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, η διαδικασία είναι ίδια. Εάν όχι, θα μάθετε να το χρησιμοποιείτε σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα (όπως και ένα Plug-inHybrid) δεν έχει τον θόρυβο του θερμικού κινητήρα όταν λειτουργεί. Συνεπώς, χρειάζεται κάποια αυξημένη προσοχή τόσο για να μην το αφήσουμε ενεργοποιημένο όταν βγαίνουμε από αυτό, όσο και όταν κινούμαστε κοντά σε πεζούς ή δικυκλιστές, καθώς ενδέχεται να μην έχουν αντιληφθεί το όχημα. Επίσης, κάποιος πρέπει να συνηθίσει τον αμεσότερο και σχετικά έντονο ρυθμό επιτάχυνσης, ιδίως εν κινήσει, σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο όχημα μόνο με θερμικό κινητήρα, όπως και τον αντίστοιχα έντονο ρυθμό επιβράδυνσης όταν σηκώνει το πόδι του από το δεξί πεντάλ.

15. Τι γίνεται όταν σταματήσει να λειτουργεί ξαφνικά ένα ηλεκτρικό όχημα κατά τη διάρκεια που κινείται;

Παρά τη σχετικά μικρή χρονική περίοδο που τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα διατίθενται κανονικά στην αγορά, οι τεχνολογίες και τα συστήματα τα οποία υπάρχουν σε αυτό είναι δοκιμασμένα για χρόνια. Ωστόσο, πάντα υπάρχει μια μικρή πιθανότητα να παρουσιαστεί κάποια δυσλειτουργία που θα επηρεάσει την ικανότητά του να συνεχίσει την κίνησή του. Σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα είναι πιο δύσκολα σε σύγκριση με ένα συμβατικό όχημα. Το σύστημα κίνησης και η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα δίνουν τον χρόνο και τη δυνατότητα στον οδηγό να σταθμεύσει το αυτοκίνητο στην άκρη του δρόμου, όμως απαιτείται η μεταφορά του στο εξουσιοδοτημένο συνεργείο για να εντοπιστεί η βλάβη. Αναλόγως ποια θα είναι αυτή, ο χρόνος παραμονής του οχήματος στο συνεργείο μπορεί να είναι μεγαλύτερος από αυτόν που απαιτείται για ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

16. Τι ισχύει για την ασφάλιση ενός αμιγώς ηλεκτρικού ή Plug-in Hybrid αυτοκινήτου; Το καλύπτουν οι ασφαλιστικές εταιρείες;

Ένα αμιγώς ηλεκτρικό ή Plug-in Hybrid όχημα έχει επιπλέον ανάγκες ασφαλιστικής κάλυψης από ό,τι ισχύει σε ένα με θερμικό κινητήρα. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει αντίστοιχα προγράμματα τα οποία καλύπτουν περιπτώσεις όπως την αποζημίωση σε περίπτωση κλοπής καλωδίου φόρτισης, υλικές ζημιές κατά τη φόρτιση, αστική ευθύνη κατά τη φόρτιση ή προσωπικό ατύχημα οδηγού κατά τη διαδικασία αυτής. Φυσικά, η ασφάλιση ενός αμιγώς ηλεκτρικού ή Plug-in Hybrid αυτοκινήτου πρέπει να περιέχει όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που προβλέπει η σχετική νομοθεσία.