Τον Ιούλιο του 2024, η ΕΕ επέβαλε προσωρινούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, αυξάνοντας τους εισαγωγικούς δασμούς έως και 48%, με στόχο την προστασία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών από τον ανταγωνισμό που επωφελείται από χαμηλό κόστος παραγωγής και κρατικές επιδοτήσεις στην Κίνα.
Η απόφαση προκάλεσε αντιδράσεις τόσο από ευρωπαϊκές όσο και από κινεζικές εταιρείες. BMW και Volkswagen εξέφρασαν ανησυχίες ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να πλήξουν την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα. Από την άλλη πλευρά, NIO και BYD δήλωσαν ότι, παρά την αντίθεσή τους στους δασμούς, παραμένουν προσηλωμένες στις ευρωπαϊκές τους στρατηγικές.
Μετά την επιβολή των δασμών, οι πωλήσεις των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ παρουσίασαν μείωση. Συγκεκριμένα, οι κινεζικές μάρκες κατέλαβαν μερίδιο 8,5% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο του 2024, μειωμένο από το 9,6% την ίδια περίοδο το προηγούμενο έτος.
Η SAIC, ιδιοκτήτρια της MG, είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν κατά 42% τον Σεπτέμβριο, με συνολικά 6.717 μονάδες. Αντίθετα, η BYD σημείωσε αύξηση πωλήσεων κατά 162% τον ίδιο μήνα, με 4.376 μονάδες. Ωστόσο, αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι η εταιρεία είχε πολύ χαμηλές πωλήσεις το 2023 και δεν ήταν τόσο εδραιωμένη όσο η MG, η οποία είχε σημειώσει σημαντική ανάπτυξη το ίδιο έτος.
Ταυτόχρονα την βοήθησαν και οι στρατηγικές κινήσεις που έκανε προχωρώντας σε επενδύσεις επι ευρωπαϊκού εδάφους, όπως η κατασκευή νέου εργοστασίου στην Ουγγαρία, για να αντιμετωπίσει τους υψηλότερους δασμούς. Επιπλέον, στη Γερμανία, οι κινεζικές μάρκες αποτελούσαν το 8% των ταξινομήσεων τον Ιούλιο του 2024, από 13% τον Ιούνιο, ενώ στη Γαλλία, η πτώση ήταν στο 5% από 8%.
Σε γενικότερο επίπεδο, το 2024, οι πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 10,4%, σε αντίθεση με την αύξηση σχεδόν 81% που σημειώθηκε το 2023, σύμφωνα με την Ένωση Κινέζων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (CAAM). Αντίθετα, τα υβριδικά αυτοκίνητα εκτοξεύτηκαν κατά 190% το περασμένο έτος, συνεχίζοντας την τάση ανάπτυξης που είχε ξεκινήσει το 2023 με αύξηση 47,8% στις εξαγωγές.
Σύμφωνα με την CAAM, αναμένεται περεταίρω επιβράδυνση των εξαγωγών οχημάτων από την Κίνα. Αυτή η επιβράδυνση έρχεται σε αντίθεση με την ελαφρά ανάκαμψη που αναμένεται για τις πωλήσεις οχημάτων στην Κίνα, καθώς η επέκταση των πολιτικών κινήτρων αναμένεται να ενισχύσει τις πωλήσεις στην μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως. Η CAAM προβλέπει επίσης επιβράδυνση της ανάπτυξης των πωλήσεων οχημάτων νέας ενέργειας, που περιλαμβάνουν τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά, με αύξηση 24,4% το 2025, σε σύγκριση με 35,5% το προηγούμενο έτος.
Η επιβολή αυξημένων δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ είχε άμεσο αντίκτυπο, μειώνοντας τις πωλήσεις και το μερίδιο αγοράς των κινεζικών εταιρειών. Παρά τις προκλήσεις, ορισμένες κινεζικές εταιρείες προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους, επενδύοντας σε τοπική παραγωγή και συνεχίζοντας την επέκτασή τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Η κατάσταση παραμένει δυναμική, με τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ ΕΕ και Κίνας να βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο, καθώς και οι δύο πλευρές προσπαθούν να βρουν ισορροπία μεταξύ προστασίας των εγχώριων βιομηχανιών και προώθησης του ελεύθερου εμπορίου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Kosmocar: Οι εξουσιοδοτημένοι έμποροι και συνεργάτες που βγαίνουν εκτός δικτύου
ACEA: Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας
«Ελληνικό» Mazda MX-5 μπήκε στο Nurburgring - Δείτε πόσα km/h έπιασε (video)