Πανάξιος Πρωταθλητής!


Ο Max Verstappen είναι για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά Παγκόσμιος Πρωταθλητής Formula 1. Ίσως κι ο ίδιος να περίμενε πως θα «σφράγιζε» τον τίτλο με κάπως… διαφορετικό τρόπο απ’ αυτόν που βίωσε στη Σουζούκα, αλλά το αποτέλεσμα είναι ένα και το αυτό.

Η αλήθεια είναι ότι ούτε κι ο ίδιος ο Ολλανδός είχε καταλάβει ότι είχε εξασφαλίσει τον τίτλο μετά τον αγώνα. Ακόμα κι όταν έγινε γνωστή η ποινή των πέντε δευτερολέπτων στον Charles Leclerc, ο Ολλανδός κοίταζε τριγύρω του για να βρει μια… επιβεβαίωση, πριν πανηγυρίσει τον δεύτερο διαδοχικό τίτλο του.

Η αλήθεια είναι ότι η FIA φρόντισε γι’ ακόμα μία φορά να μας… μπερδέψει, καθώς η αλλαγή των κανονισμών και η απονομή λιγότερων βαθμών εάν ένας αγώνας δεν ολοκληρωθεί στο 100% του, είχε έναν πολύ καθοριστικό… αστερίσκο.

ΟΙ μειωμένοι βαθμοί απονέμονται όταν ένας αγώνας διακοπεί και δεν ξαναξεκινήσει μέσα στο χρονικό διάστημα των τριών ωρών. Στη Σουζούκα, όμως, εντός του τριώρου ο αγώνας επανεκκίνησε έπειτα από τη σχεδόν δίωρη διακοπή με κόκκινη σημαία, έτσι δόθηκαν κανονικά όλοι οι βαθμοί κι όχι μειωμένοι όπως θα συνέβαινε εάν ο αγώνας είχε διακοπεί π.χ. στον 35ο γύρο και δεν ξαναξεκινούσε.

Με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, ο Verstappen πήρε το Πρωτάθλημα για δεύτερη σερί σεζόν, χωρίς να μπορεί κι ο ίδιος να το πιστέψει, καθώς ακόμα και την ώρα που έδινε συνέντευξη στον Jenson Button στο βάθρο των νικητών, ήταν αποσβολωμένος και έψαχνε να δει τι είχε συμβεί.

Όλο αυτό το σκηνικό, βεβαίως, σε κανέναν βαθμό δεν αλλοιώνει το αποτέλεσμα. Ο Verstappen πανάξια κατέκτησε τον τίτλο, ήταν θέμα χρόνου να συμβεί τούτο, όμως σίγουρα δεν μπόρεσε να το πανηγυρίσει όπως θα ήθελε!

Γιατί, όμως, έγιναν όλα αυτά; Μετά το… μπάχαλο του Σπα το 2021, η FIA άλλαξε τον κανονισμό αναφορικά με τον τρόπο που δίνονται οι βαθμοί στα γκραν πρι που δεν ολοκληρώνονται όλοι οι γύροι τους.     

Το άρθρο 6.5 αναφέρει στην αρχή πριν εξηγήσει τα διάφορα σενάρια: «Εάν ένας αγώνας διακοπεί σύμφωνα με το άρθρο 57 και δεν μπορεί να συνεχιστεί, οι βαθμοί για κάθε τίτλο θα απονέμονται σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια...»

Το Ιαπωνικό GP δεν εμπίπτει σε αυτό, ωστόσο, επειδή έπεσε η καρό σημαία, καθώς είχε φτάσει στο μέγιστο όριο των τριών ωρών του αγώνα. Αυτό σήμαινε ότι η απονομή των βαθμών δεν εξαρτιόταν από την τελική απόσταση που διανύθηκε.

Η FIA διευκρίνισε, ωστόσο, ότι «οι κανόνες σχετικά με τη μειωμένη κατανομή βαθμών (άρθρο 6.5) ισχύουν μόνο σε περίπτωση διακοπής του αγώνα που δεν μπορεί να συνεχιστεί, και επομένως απονέμονται πλήρεις βαθμοί και ο Max Verstappen είναι παγκόσμιος πρωταθλητής».

Ενδεικτικό του γιατί οι κανόνες έχουν κακογραφεί σε ό,τι αφορά στη μειωμένη απόσταση αγώνα και τους λιγότερους βαθμούς, σύμφωνα με τους κανόνες όπως είναι γραμμένοι, ένας αγώνας που ξαναρχίζει, ακόμα κι αν διεξαχθεί μόλις ένας γύρος θα μπορούσε να δώσει πλήρεις βαθμούς στους πρώτους δέκα, εφόσον πριν τη διακοπή του είχε ολοκληρωθεί έστω ακόμα ένας γύρος! Απίθανα πράγματα, δηλαδή!

Όπως και να ‘χει, στην πρώτη φορά που χρειάστηκε να εφαρμοστεί ο τροποποιημένος κανονισμός αναφορικά με τους βαθμούς, διαπιστώθηκε πως δεν ήταν ξεκάθαρο ακριβώς τι έπρεπε να συμβεί, με συνέπεια να δημιουργηθεί όλη αυτή η αναστάτωση.

Η οποία (αναστάτωση) θα είχε αποφευχθεί εάν δεν είχε τιμωρηθεί ο Leclerc και δεν έχανε τη δεύτερη θέση. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο Max Verstappen είναι πανάξιος Πρωταθλητής και η δημόσια παραδοχή των άλλων οδηγών περί τούτου αποτελεί την πλέον τρανή απόδειξη του μεγέθους της επιτυχίας του Ολλανδού.