Η Παγκόσμια Οδική Ομοσπονδία (IRF – International Road Federation) έδωσε στην δημοσιότητα τα πλέον πρόσφατα στατιστικά στοιχεία για την οδική πραγματικότητα χωρών όλου του κόσμου – και πολλά ενδιαφέροντα δεδομένα που εκτείνονται χρονικά ως το 2023 γίνονται διαθέσιμα και για την Ελλάδα.
Τα συγκεντρωτικά αυτά στοιχεία επιβεβαιώνουν την αυξητική τάση χρήσης μοτοσυκλέτας και δικύκλου εν γένει στην Ελλάδα, κάτι που συνδέεται σε ένα βαθμό, όχι αυστηρά βέβαια, με τις ταξινομήσεις οι οποίες διαρκώς αυξάνονται τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της IRF, υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν 1.851.620 δίκυκλα στη χώρα, αυξημένα κατά 7.38% από το 2022 και σημειώνοντας εντονότερο ρυθμό από την προηγούμενη εξαετία που είχε κολλήσει στα επίπεδα του 2-3% ετησίως. Έχουμε δηλαδή έως και υπερτριπλασιασμό του ρυθμού αύξησης των δικύκλων που κινούνται στους δρόμους μας.
Άρα, όχι δεν είναι απλώς η ιδέα σας ότι τριγύρω κυκλοφορούν περισσότερα δίκυκλα, περίπου 270.000 περισσότερα σε βάθος 6ετίας - κι ακόμη παραπάνω αν ενημερωθούν με ολόκληρο το 2024 και τα δύο τρίτα του 2025.
Παράλληλα, ασταμάτητη και σταθερή είναι η αύξηση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων, που ανήλθε στα 5.877.759 οχήματα το 2023, αυξημένη κατά 2.7% σε σχέση με το 2022. Η αύξηση κυκλοφορίας των δικύκλων ήταν ποσοστιαία σχεδόν τριπλάσια από ότι αυτή των αυτοκινήτων.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο: ο αριθμός τετράτροχων οχημάτων ανά χιλιόμετρο οδικού δικτύου στην Ελλάδα ανέρχεται σε 62.13, καθώς αυτός ο δείκτης αυξάνεται σταθερά από το 2018 ως το 2023 που αφορούν τα στοιχεία της IRF και αντικατοπτρίζει άμεσα τις συνθήκες κυκλοφορίας και μποτιλιαρίσματος στο οδικό μας δίκτυο.
Σίγουρα ένα μέρος αυτής της δυναμικής ανάπτυξης των δικύκλων οφείλεται στην ελαστικότητα που, αν μη τι άλλο, προσέφερε η νέα νομοθεσία περί διπλωμάτων – να μπορείς, υπό προϋποθέσεις, να οδηγήσεις δίκυκλο έως 125 κυβικά με το δίπλωμα αυτοκινήτου σου. Όμως, δεν θα κάνουμε άμεση την σύνδεση μιας και ο νέος αυτός νόμος έχει πάρει ΦΕΚ από το 2021, ενώ η ταχύτερη άνοδος που κατέγραψαν τα στατιστικά για την κυκλοφορία δικύκλων εμφανίζεται από το 2022.
Στις αιτίες σαφώς και περιλαμβάνεται το αυξημένο κόστος κυκλοφορίας με αυτοκίνητο εν γένει, η άνθηση των υπηρεσιών delivery, όπως και το κυκλοφοριακό αδιέξοδο που καθιστά ουσιαστικά το δίκυκλο ως το μόνο πρακτικά χρήσιμο, ατομικό-ιδιωτικό μέσο κυκλοφορίας στις μεγάλες ελληνικές πόλεις.