ΙΑΑ 2025: Η Ευρώπη ξυπνά, η Κίνα υπερβάλλει


Αντεπίθεση των Ευρωπαίων με προσιτά EV και επιστροφή στις παραδοσιακές αξίες απέναντι στις κινεζικές «υπερπαραγωγές» που κατακλύζουν την αγορά.

Η IAA Mobility 2025 στο Μόναχο έδειξε ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές επιτέλους ξύπνησαν και μπαίνουν ξανά δυναμικά στο παιχνίδι. Με προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα όπως το Volkswagen ID.Every1 και τα Renault 5 και Clio, αλλά και με πραγματικά premium προτάσεις όπως η νέα Mercedes GLC EV, εγκαταλείπουν το παλιό ελιτίστικο ύφος και απαντούν με ουσία. Απέναντί τους, οι Κινέζοι συνεχίζουν με εντυπωσιασμούς και πληθώρα νέων μαρκών, σε μια μάχη που τώρα μόλις ξεκινά.

Μπρα ντε φερ

Η IAA Mobility 2025 στο Μόναχο θα ήταν λάθος να χαρακτηρισθεί ως μια ακόμη μεγάλη ευρωπαϊκή έκθεση. Ήταν το σημείο καμπής όπου η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έδειξε ότι βγήκε από τον λήθαργο και κατάλαβε πού θα κριθεί η μάχη της ηλεκτροκίνησης. Οι Ευρωπαίοι σταμάτησαν να κοιτάζουν αφ’ υψηλού τους Κινέζους, με εκείνο το αυτάρεσκο ύφος που τους χαρακτήριζε μέχρι πρότινος, και πέρασαν στην αντεπίθεση με αυτό που πάντα έλειπε. Προσιτά, σωστά στοχευμένα μοντέλα για τον μέσο Ευρωπαίο οδηγό.

Το μήνυμα ήρθε καθαρά από τον όμιλο Volkswagen με το ID.Every1, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που φημολογείται ότι θα ξεκινά από τις 20.000 ευρώ. Ένα μοντέλο σχεδιασμένο και παραγόμενο στην Ευρώπη, για την Ευρώπη. Μαζί με αυτό, παρουσιάστηκαν το ID.Cross, το Cupra Raval και το Skoda Epiq, που συμπληρώνουν τη γκάμα με λύσεις στο χαμηλότερο κομμάτι της αγοράς. Από εκεί έπρεπε να ξεκινήσει η ηλεκτροκίνηση με μικρά, προσιτά αυτοκίνητα πόλης και όχι θηριώδη SUV άνω των 100.000 ευρώ...

Στο άλλο άκρο, η Mercedes με τη νέα GLC EV έδειξε πώς πρέπει να είναι κατασκευασμένο ένα σύγχρονο premium αυτοκίνητο και ιδίως το εσωτερικό του. Ούτε υπερβολική ψηφιοποίηση ούτε περιττές πολυτέλειες, ούτε… χάντρες και καθρεφτάκια. Ένα περιβάλλον που συνδυάζει τεχνολογία, λειτουργικότητα και ποιότητα, όπως ακριβώς το περιμένει ο Ευρωπαίος καταναλωτής. Το ίδιο ισχύει και με το Audi Q3 Sportback που επίσης είδαμε δια ζώσης στην ΙΑΑ, αλλά και την BMW iX3.

Εξίσου χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση της Renault, η οποία επιστρέφει στις παραδοσιακές της αξίες με αυτοκίνητα όπως το νέο Renault 5. Ένα μοντέλο που συνδυάζει το modern retro ντιζάιν με σύγχρονες τεχνολογίες και οδηγική απόλαυση, αποδεικνύοντας ότι η ηλεκτροκίνηση μπορεί να προσφέρει και συναίσθημα. Παράλληλα, ο όμιλος διαθέτει στη φαρέτρα του πλήρως υβριδοποιημένα οχήματα, δημιουργώντας μια γκάμα που μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες κινητικότητας.

Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Οι Ευρωπαίοι επένδυαν σε ακριβά EV, σε projects εντυπωσιασμού που απευθύνονταν σε λίγους. Σήμερα, εξαναγκασμένοι από την κινεζική πίεση, στρέφονται στην καρδιά της αγοράς. Και αυτό είναι το σωστό βήμα.

Η κινεζική επίθεση

Οι Κινέζοι, αντίθετα, δεν άλλαξαν τίποτα στη στρατηγική τους. Στην ΙΑΑ 2025 εμφανίστηκαν με πολυάριθμες μάρκες, όπως BYD, Changan, GAC, Leapmotor, Hongqi, Xpeng, Dongfeng και άλλες. Όλες παρουσίασαν νέα μοντέλα, με εντυπωσιακά σε μέγεθος αμαξώματα και εσωτερικά που παραπέμπουν σε υπερπαραγωγές σαπουνόπερας… Hollywood. Θηριώδη SUV και sedan με απαστράπτοντα αμαξώματα αμφιβόλου αισθητικής και καμπίνες με γιγαντιαίες οθόνες και πολυτέλεια στο έπακρο. Ένας άλλος κόσμος.

Η εικόνα τους είναι φαντασμαγορική, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι αγγίζει το ευρωπαϊκό γούστο. Για τον μέσο Ευρωπαίο, αυτά τα αυτοκίνητα είναι συχνά υπερβολικά. Αντί για ουσία, προβάλλουν εντυπωσιασμό. Και μέσα σε αυτή την καταιγίδα ονομάτων και μοντέλων, δημιουργείται σύγχυση. Ποιος είναι ποιος; Ποιος θα μείνει και ποιος θα εξαφανιστεί αύριο; Ακόμη και οι πιο έμπειροι του χώρου -εμείς δηλαδή- δυσκολευόμαστε να παρακολουθήσουμε αυτή την κινεζική πανσπερμία. Για τον καταναλωτή η κατάσταση είναι ακόμη πιο θολή.

Ο απρόσμενος παίκτης

Στο ίδιο σκηνικό εμφανίστηκε και η τουρκική Togg. Τα αυτοκίνητά της δεν δείχνουν να εντυπωσιάζουν ούτε με την τεχνολογία ούτε με τον χαρακτήρα τους. Όμως η παρουσία μιας τουρκικής εταιρείας σε μια τόσο σημαντική διεθνή έκθεση, απέναντι σε κολοσσούς, δεν μπορεί να αγνοηθεί. Η Τουρκία δείχνει τις φιλοδοξίες της να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με τους μεγάλους και είναι λάθος να υποτιμηθεί. 

Αντί επιλόγου

Η ΙΑΑ 2025 απέδειξε ότι η Ευρώπη μπορεί να αντεπιτεθεί. Οι κατασκευαστές, με πρώτο τον όμιλο Volkswagen, φέρνουν ξανά στο προσκήνιο το «σωστό προϊόν στη σωστή τιμή». Η Mercedes δείχνει πώς γνωρίζει άριστα να ισορροπεί την πολυτέλεια με τη λειτουργικότητα. Η Renault επιστρέφει στις ρίζες της με αυτοκίνητα όπως το «5», αποδεικνύοντας ότι η καινοτομία μπορεί να συνοδεύεται από συναίσθημα και οδηγική χαρά. Οι Κινέζοι συνεχίζουν ακάθεκτοι με υπερβολές και καταιγισμό μοντέλων, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι θα πείσουν τον Ευρωπαίο οδηγό.

Η μάχη μόλις ξεκίνησε. Και στο Μόναχο εκτυλίχθηκε το πρώτο επεισόδιο σε μια αναμέτρηση που θα καθορίσει το μέλλον της αυτοκίνησης στην ήπειρό μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Maxus: Νέος «παίκτης» στα pick-up της ελληνικής αγοράς - Ποιος όμιλος αναλαμβάνει διανομή και τεχνική υποστήριξη

Αυτή είναι η νέα Porsche 911 Turbo S: Το απόλυτο υβριδικό θηρίο

Επίσημο: Ανακοινώθηκε «ψαλίδι» στα τεκμήρια των ΙΧ – Για ποια οχήματα μειώνονται έως 50%