Μπαταρίες, ο «μαύρος χρυσός» της νέας εποχής που ξημερώνει!


Αναμφίβολα, η επιστροφή των ΗΠΑ στην συμφωνία του Παρισιού για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, από την πρώτη ημέρα της ανάληψης της ηγεσίας του Joe Biden, είναι μια εξαιρετική είδηση, καταδεικνύοντας τον διαφορετικό αέρα που άρχισε να πνέει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού.

Η Αμερική σε μια «παγκοσμιοποιημένη» αγορά, λίγο έλειψε να απομονωθεί επιμένοντας σε ένα ατελέσφορο «κυνήγι μαγισσών» και άκρατου λαϊκισμού από τον απελθόντα πρόεδρό της, Donald Trump.

Σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά και σε ασύλληπτους χρόνους επιβάλλοντας νέους κανόνες και πρωταγωνιστές, δεν μπορείς να μένεις έξω από τις εξελίξεις, ακόμη και εάν είσαι υπερδύναμη.

Είναι γνωστό πώς, η ενέργεια, ανέκαθεν, συνιστά τον σημαντικότερο παράγοντα ισχύος στο παγκόσμιο γίγνεσθαι και εκείνοι που έχουν τον έλεγχό της καθίστανται πανίσχυροι.

Το πετρέλαιο, ο «μαύρος χρυσός» του προηγούμενου αιώνα, δείχνει να χάνει τη… λάμψη του σε αυτόν τον νέο κόσμο που ξημερώνει, καθώς η διεθνής κοινότητα στρέφεται σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, όπου ο αέρας και ο ήλιος κατέχουν σημαντικό ρόλο. Το ίδιο και το υδρογόνο, που για τους ειδικούς είναι το «καύσιμο» του μέλλοντος σε ό,τι αφορά στην «καθαρή» παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η αειφόρος παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι το μεγάλο παγκόσμιο στοίχημα και μονοπωλεί το επενδυτικό ενδιαφέρον. Και η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται ξανά σε ένα κομβικό σημείο, προκειμένου, αφενός, να εναρμονιστεί με τα πιο αυστηρά πρωτόκολλα εκπομπής ρύπων, αφετέρου να προετοιμάσει το έδαφος για το μέλλον. Πλέον, το παιχνίδι της βιωσιμότητας μιας μάρκας δεν «παίζεται» μόνο στα «αυτοκινητικά στερεότυπα» που γνωρίζουμε, αλλά και στις συνέργειες, κυρίως σε θέματα τεχνολογίας για το αύριο. Κάπως έτσι βλέπουμε νέους παίκτες να εμφανίζοντας, όπως η Stellantis, ο καινούργιος όμιλος που προέκυψε από τη «συνένωση» της FCA με την PSA και έχει υπό την ομπρέλα του μάρκες όπως οι FIAT, Chrysler, Alfa Romeo, αλλά και Peugeot, Citroen, Opel!

Βεβαίως, τη δύναμη των νέων τεχνολογιών απέναντι σε παραδοσιακούς κατασκευαστές την έχει δείξει προ πολλού η Tesla, που από το πουθενά κατάφερε να ανελιχθεί στην κορυφή (τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με τη χρηματιστηριακή της αξία), έχοντας ως ατού όχι την κατασκευαστική της δεινότητα, αλλά την καινοτομία: ηλεκτροκίνηση, ψηφιοποίηση, αυτοματισμοί, αλλά και πρωτοποριακούς τρόπους διάθεσης, αξιοποιώντας στο μέγιστο τη δύναμη του διαδικτύου.

Συμπερασματικά, στη νέα εποχή στην οποία εισέρχεται η αυτοκινητοβιομηχανία η ηλεκτροκίνηση και, κυρίως, οι -νέας τεχνολογίας- μπαταρίες είναι το σημείο αναφοράς και εκείνοι που θα καταφέρουν να κατασκευάσουν πρώτοι ελαφρύτερες, πιο αποδοτικές, φθηνότερες και ταχύτερα φορτιζόμενες θα πάρουν το παιχνίδι στα χέρια τους.

Στο παράδειγμα της Tesla, έρχεται να προστεθεί αυτό της Νio, μιας άγνωστης κινεζικής εταιρείας που ιδρύθηκε το 2014 για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χωρίς, ωστόσο, να διαγράψει κάποια μεγάλη εμπορική επιτυχία. Το αντίθετο, φλέρταρε με τη χρεοκοπία. Αντιμετωπίζοντας τεράστια προβλήματα ρευστότητας, στις αρχές του 2020, αναζήτησε «ζεστό» χρήμα από επενδυτές και, απ’ ό,τι φαίνεται, το άντλησε (έχοντας και την αμέριστη κυβερνητική στήριξη, βεβαίως), όταν στόχευσε στην εξειδίκευση στην παραγωγή μπαταριών νέας γενιάς (έχει ήδη ανακοινώσει πως το 2022 θα λανσάρει αποδοτικότερες μπαταρίες στερεού τύπου ηλεκτρολύτη χωρητικότητας 150 kWh), ενώ διαφοροποιήθηκε από τον ανταγωνισμό, δημιουργώντας ένα δίκτυο 160 σημείων στην Κίνα, όπου οι πελάτες της, αντί να χάνουν πολύτιμο χρόνο για τη διαδικασία φόρτισης της μπαταρίας, προσέρχονται για την «ανταλλάξουν» με μια πλήρως φορτισμένη, διαδικασία που γίνεται σε χρόνο dt. Αυτό το καινοτόμο πρόγραμμα swapping, αφενός προσφέρει στον πελάτη πρόσβαση σε όλα τα τεχνολογικά updates των μπαταριών, αφετέρου τον απαλλάσσει από ένα κόστος τουλάχιστον 10.000 δολαρίων, πληρώνοντας ένα πολύ μικρότερο ετήσιο αντίτιμο. Αυτός ήταν και ο λόγος, που η τιμή μετοχής της Nio για το 2020 εκτινάχθηκε κατά 1.112%, με την κινεζική εταιρεία να δηλώνει έτοιμη να ανοίξει τα φτερά της στην Ευρώπη, ξεκινώντας από τη Νορβηγία.

H ΝΙΟ έχει ήδη ανακοινώσει πως το 2022 θα λανσάρει αποδοτικότερες μπαταρίες στερεού τύπου ηλεκτρολύτη χωρητικότητας 150 kWh.
H ΝΙΟ έχει ήδη ανακοινώσει πως το 2022 θα λανσάρει αποδοτικότερες μπαταρίες στερεού τύπου ηλεκτρολύτη χωρητικότητας 150 kWh.

Συμπερασματικά, στη νέα εποχή στην οποία εισέρχεται η αυτοκινητοβιομηχανία, η ηλεκτροκίνηση και, κυρίως, οι -νέας τεχνολογίας- μπαταρίες είναι το σημείο αναφοράς και εκείνοι που θα καταφέρουν να κατασκευάσουν πρώτοι ελαφρύτερες, πιο αποδοτικές, φθηνότερες και ταχύτερα φορτιζόμενες θα πάρουν το παιχνίδι στα χέρια τους. Φανταστείτε τι αλλαγές μπορούν να γίνουν από όλα αυτά σε επίπεδο «ισορροπίας δυνάμεων», αλλά και την ανάγκη να μη μένεις «εκτός» των εξελίξεων.

Η Ελλάδα μπορεί να μπει στο παιχνίδι, το πιστεύουμε ακράδαντα. Πρωτίστως, ως  παραγωγός χώρα ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, κάνοντας ένα πρώτο βήμα, όπως αυτό που έγινε, έστω και πιλοτικά, στην Αστυπάλαια. Αποκεί και ύστερα, εκπονώντας ένα ρεαλιστικό σχέδιο προσέλκυσης επενδύσεων, η χώρα μας μπορεί να μπει και στον τεχνολογικό-παραγωγικό τομέα, αξιοποιώντας συνεργασίες με φίλιες χώρες. Ένα παράδειγμα είναι το Ισραήλ, με τις νεοφυείς εταιρείες που έχουν κάνει μια τεχνολογική επανάσταση στην ηλεκτροκίνηση, ετοιμάζοντας μάλιστα μια νέα γενιά μπαταριών που θα φορτίζουν σε μόλις 5 λεπτά!

Βεβαίως, για να γίνει αυτό, θα πρέπει να κλείσουμε τον φαύλο κύκλο του λαϊκισμού (ας μη γελιόμαστε, εικόνες Καπιτωλίου έζησε και το Ελληνικό Κοινοβούλιο) και να στρέψουμε τον δημόσιο λόγο στο πώς η χώρα μπορεί να γυρίσει σελίδα, να μπει σε μια τροχιά ανάπτυξης και δημιουργίας, αξιοποιώντας, το τεράστιο κεφάλαιό της. Τον φυσικό της πλούτο και του υψηλού επιπέδου αποφοίτους των ελληνικών πανεπιστημίων. Είναι μια τεράστια ευκαιρία, τώρα που η επικράτηση της επιστήμης και της τεχνολογίας είναι καθολική.

Από εμάς, εξαρτάται…