Οι πόλεις του μέλλοντος και η αστική μετακίνηση


Με δεδομένη την αστικοποίηση του πληθυσμού στον πλανήτη όπου διαβιούμε, οι μετακινήσεις στις πόλεις στο άμεσο μέλλον θα είναι πολύ διαφορετικές. Είμαστε έτοιμοι;

 

Το πλαίσιο των αστικών μετακινήσεων αλλάζει ραγδαία. Φαντάζομαι, όλοι μας συμφωνούμε πώς στα επόμενα 10 χρόνια τίποτα δεν θα είναι το ίδιο όπως σήμερα.

Δείτε τις σύγχρονες προτάσεις των κατασκευαστών. Αυτοκίνητα όπως η Mercedes EQA, ήρθαν για να δείξουν αυτή την αλλαγή που συντελείται και το πώς με την τεχνολογία που ενσωματώνουν μπορούν να υποστηρίξουν το «οικοσύστημα» της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Ας ορίσουμε, όμως, πιο είναι αυτό: Ξεκάθαρα, ένα αστικό περιβάλλον, με δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, όπου τα οχήματα που θα κυκλοφορούν θα είναι πολύ χαμηλών ή και μηδενικών ρύπων, τα ατυχήματα μηδενικά, οι πολίτες θα επιλέγουν φιλικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, συνδυαστικά με τα λεγόμενα και ως ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) ή new gen οχήματα κοινής ιδιοκτησίας που μπορούν να μισθώνουν για τις ανάγκες της στιγμής (Car Sharing), ενώ θα έχουν στη διάθεσή τους υποδομές φόρτισης, τηλεματικής, οργανωμένης στάθμευσης, κ.ά., για την υποστήριξη όλης αυτής της σύγχρονης κινητικότητας.

Σύμφωνα με αναλύσεις, η παγκόσμια αγορά βιώσιμης κινητικότητας θα αυξηθεί κατά 60% έως το 2035, στα 11 τρισεκατομμύρια ευρώ!

Πίσω από όλο αυτό, υπάρχει ένας βασικός στόχος που έχει να κάνει με τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών, αναφορικά με τη δημιουργία ενός «πράσινου» αστικού περιβάλλοντος και δεν αναφερόμαστε μόνο στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Αλλά και στην ηχορύπανση, στο κυκλοφοριακό και γενικότερα σε ένα πλαίσιο ασφάλειας και ευ ζην που πρέπει να βιώνουν καθημερινά οι πολίτες μιας σύγχρονης πόλης.

Γίνεται σαφές πως για να λειτουργήσει όλο αυτό το πλαίσιο πρέπει να υπάρξουν κανόνες, καθώς δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει, ανεξέλεγκτα, όπως, για παράδειγμα, το επικίνδυνο φαινόμενο της κίνησης ηλεκτρικών πατινιών, ΕΠΗΟ, ακόμα και ποδηλάτων σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους, με τους χρήστες να παίζουν καθημερινά το κεφάλι τους κορόνα-γράμματα, ελλείψει υποδομών, κανονιστικού πλαισίου, εκπαίδευσης και κυκλοφοριακής αγωγής.

Η πολιτεία νομοθέτησε πρόσφατα τον νόμο 4784/2021 που ορίζει το πλαίσιο των αστικών μετακινήσεων, ενώ κάνει υποχρεωτικά τα νέα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Μετακίνησης (ΣΒΑΚ), για πόλεις άνω των 30.000 κατοίκων, στις οποίες και δίνει τη δυνατότητα να σχεδιάσουν εκείνες τις δράσεις τους. Να σημειωθεί εδώ πως τα ευρωπαϊκά κονδύλια για τη βιώσιμη αστική μετακίνηση θα μπορούν να απορροφηθούν μόνον από πόλεις που έχουν εκπονήσει ΣΒΑΚ.

Το πόσο καθοριστική είναι η εναρμόνιση των μεγαλουπόλεων με νέα σχέδια αστικής μετακίνησης δεν έχει να κάνει μόνο με τις τάσεις της ηλεκτροκίνησης ή των αυτοματισμών των σύγχρονων οχημάτων, αλλά και από το γεγονός της υπερσυγκέντρωσης του πληθυσμού στις πόλεις. Θυμίζουμε πως στην Ευρώπη το 1960 μόλις το 59% ζούσε στις πόλεις, σήμερα είναι στο 75% με την τάση να είναι αυξητική.

Περισσότερο καθοριστικό στοιχείο, ωστόσο, θεωρούμε την εκπαίδευση που πρέπει να λάβει ο χρήστης ενός σύγχρονου οχήματος, που μπορεί να είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ένα πατίνι. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει «διαβάζοντας» το manual τού κατασκευαστή, αλλά οι ίδιες οι εταιρείες διάθεσης θα πρέπει να προσφέρουν μια κατατοπιστική ενημέρωση για το προϊόν, κατά την παράδοση στον χρήστη, ο οποίος από πριν υποχρεωτικά θα πρέπει να έχει λάβει ένα σεμινάριο από εξειδικευμένες σχολές οδήγησης με θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα για το πώς φορτίζει, οδηγείται και γενικότερα λειτουργεί ένα σύγχρονο ηλεκτρικό όχημα, αλλά και το πώς αλληλοεπιδρά σε ένα αστικό περιβάλλον, μέσα από την εκμάθηση κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής.

Είναι η δική μας πρόταση για τη μετάβαση σε ένα σύγχρονο και ασφαλές περιβάλλον βιώσιμης αστικής κινητικότητας.