Ανατρέχοντας στα στοιχεία του ΣΕΑΑ, αβίαστα μπορεί κανείς να εξάγει το συμπέρασμα ότι η αγορά αυτοκινήτου, επιτέλους, βαδίζει στον δρόμο της ανάπτυξης, καθώς για το πρώτο οκτάμηνο του 2016 καταγράφεται αύξηση 10,5% στις ταξινομήσεις (58.621 μονάδες), ανεξάρτητα από το εάν ο Αύγουστος δεν ήταν και τόσο… hot, καθότι παρουσίασε επιβράδυνση κατά 6,6%, στις 4.174 μονάδες...
Βασική παράμετρος που θα πρέπει να λάβουν υπ΄ όψη τους, πριν κάποιοι επιχειρήσουν να πανηγυρίσουν είναι τα capital controls που μπήκαν στην ζωή μας πέρσι το καλοκαίρι… Άλλο είναι να συγκρίνεις μια περίοδο με «κανονικότητα» στην αγορά και εντελώς διαφορετικό όταν υπάρχει η παράμετρος της αδυναμίας των τραπεζικών συναλλαγών, καθώς επί της ουσίας με αυτό ακριβώς έχουμε να κάνουμε.
Βεβαίως, εκείνοι όμως που ζουν τα πράγματα «εκ των έσω» είναι σίγουρο ότι δεν θα πανηγυρίσουν. Μάλιστα, βλέποντας αυτά τα στοιχεία θεωρούμε πώς θα γίνουν ακόμη περισσότερο θιασώτες της ρήσης «οι αριθμοί δεν λένε πάντα την αλήθεια».
Καταρχάς, οι αριθμοί που αναφέραμε έχουν να κάνουν με «ταξινομήσεις», οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν λογίζονται ως πωλήσεις (τιμολόγια), παρά μόνον αφορούν στο πόσα καινούργια αυτοκίνητα έχουν πάρει άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Πράγμα που σημαίνει ότι, μπορεί ένα αυτοκίνητο να έχει ταξινομηθεί (να έχει πάρει πινακίδες κυκλοφορίας δηλαδή) για οποιοδήποτε λόγο και να… αναμένει στην έκθεση τον καινούργιο του ιδιοκτήτη!
Για τη ιστορία να αναφέρουμε ότι ένας σοβαρός λόγος ταξινομήσεων νέων οχημάτων τους περασμένους μήνες ήταν η αξιοποίηση του μειωμένου τέλους ταξινόμησης λίγο πριν λήξει το πρόγραμμα της απόσυρσης, ιδίως για τα αυτοκίνητα με αξία λιανικής άνω των 17.000 ευρώ.
Ταξινομημένα αυτοκίνητα με μειωμένο τέλος ταξινόμησης είναι αυτά που έδωσαν ώθηση στην αγορά, όπως και των εταιρειών Rent a Car που ενόψει της τουριστικής σεζόν ανανέωσαν τον στόλο τους.
Μάλιστα τα RAC, είναι αυτά που κρατούν «ζεστή» την αγορά τώρα τον Σεπτέμβριο…
Με αυτά γίνεται ξεκάθαρο ό,τι η αγορά διατηρεί το διαχρονικό της πρόβλημα, την υπερφορολόγηση, ενώ δεν διαφαίνεται η διάθεση της εξομάλυνσής του.
Από την μια είχαμε τις πρόσφατες αλλαγές στην φορολόγηση των καινούργιων ΙΧ στην κατεύθυνση της «δικαιότερης» επιβάρυνσης, όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται οι εμπνευστές του, από την άλλη, η αδικία με τα «αντικίνητρα» στους κατόχους αυτοκινήτων άνω των 2 λίτρων με τα ληστρικά τέλη κυκλοφορίας συνεχίζεται.
Και εάν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που θέλουν τις αλλαγές στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας για το 2017 να προβλέπουν το «άνοιγμα» της βάσης του υπολογισμού με βάση το CO2 από 1/1/2007 (σήμερα ισχύει από 1/11/2010), τότε θα έχουμε να κάνουμε με το απόλυτο ριφιφί!
Πολύ απλά γιατί ο κάτοχος ενός μικρού αυτοκινήτου 1.300 κ.εκ. που σήμερα επιβαρύνεται (με βάσει τον κυβισμό) 135 ευρώ τέλη, θα κληθεί να βάλει πιο βαθειά το χέρι στην τσέπη, πληρώνοντας 392 ευρώ, καθόσον ένας μέσος όρος εκπομπών CO2 αυτού του ηλικιακού προφίλ αυτοκινήτων είναι 160 γραμμάρια/χλμ., ενώ σημαντικές επιβαρύνσεις θα υπάρξουν και στην κατηγορία από 1.400-1.800 κ.εκ.
Δεν χρειάζεται να υπερθεματίσουμε για το πόσο θα απαξιωθούν τα ήδη απαξιωμένα αυτοκίνητα αυτών των κατηγοριών, όπως και για την αδυναμία που θα έχει κάποιος, με τα σημερινά δεδομένα, να το αντικαταστήσει και πολύ περισσότερο, με ένα αντίστοιχης κατηγορίας...
Αναστάτωση το νέο φορολογικό έχει προκαλέσει και στις εταιρικές πωλήσεις, βασικός στυλοβάτης της αγοράς στα χρόνια της κρίσης, αφού κάποια εποχή ξεπέρασαν τις λιανικές.
Εδώ έχουμε τη «μεταρρύθμιση» της αύξησης της φορολόγησης των μισθωμάτων από το 30% στο 80%, κάτι που από μόνο του δείχνει στρεβλό…
Για παράδειγμα σε στέλεχος που διαθέτει εταιρικό αυτοκίνητο με μηνιαίο μίσθωμα 500 ευρώ (ή 6.000 ευρώ ετησίως), το ετήσιο εισόδημα θα φορολογηθεί με επιπλέον 4.800 ευρώ (6.000 ευρώ Χ 80%).
Και ο πέλεκυς θα πέσει, ανάλογα με την φορολογική κλίμακα που βρίσκεται, ενώ είναι σαφές πώς μπορεί να την εκτινάξει. Σε κάθε περίπτωση, το 2χίλιαρο δεν θα το γλυτώσει, όταν πριν, αναλογικά, επιβαρυνόταν με 600-700 ευρώ.
Και μη φανταστείτε ότι το προφίλ ενός τέτοιου στελέχους είναι τίποτε το ξεχωριστό… Στα 1.500 καθαρά μηνιαίως (αν) είναι ή ότι έχει απομείνει από την αύξηση των συντελεστών στην κλίμακα των 30.000 ευρώ και άνω στη φορολογία εισοδήματος, εισφοράς αλληλεγγύης, ασφαλιστικών εισφορών, κλπ.
Ξεκάθαρα, και αυτή η κατηγορία των χρηστών αυτοκινήτων φθίνει ή οδηγεί σε downsize, πάντως σε καμία περίπτωση δεν θα προσφέρει περισσότερα φορολογικά έσοδα στα ταμεία.
Είναι δεδομένο ότι η αγορά αυτοκινήτου χρειάζεται βαθιές τομές για να αναπτυχθεί και όχι φωτοβολίδες. Πολύ περισσότερο να αλλάξει η νοοτροπία με την οποία αντιμετωπίζεται από την εκάστοτε Κυβέρνηση. Ακόμη και τώρα που έχει καταντήσει «ισχνή αγελάδα».




ΔΗΜΟΦΙΛΗ





