CAR AND DRIVER ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
2018 ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΕΛΛΑΔΑ

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Ευχαριστώ δεν θα πάρω! 28/2

  • img

Το μέλλον σίγουρα έρχεται με ορμή να αλλάξει τα πάντα. Αρκεί να φθάσει η μπαλαντέζα της υπομονής...

Να δηλώσω ευθύς εξ' αρχής φανατικός λάτρης της τεχνολογίας και των επιστημών. Οτιδήποτε έρχεται να αλλάξει τα πράγματα και να ανοίξει νέους δρόμους στη ζωή μας, με βρίσκει σύμφωνο, συνήθως χωρίς δεύτερη σκέψη. Και είμαι φανατικός πολέμιος κάθε αντίληψης που ξεκινάει με την βαρύγδουπη φράση "εκείνα τα χρόνια τα παλιά" , και διάφορα σακχαρόπηκτα νοσταλγίας, με φλούδες μανταρίνια στα μάτια να πονάς.

Σε ένα μόνο πράγμα έχω φάει σκάλωμα. Και αυτό είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ή μάλλον η πρεμούρα όλων να μας πείσουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι μια υπόθεση ενός μακρινού μέλλοντος, αλλά ότι είναι ήδη εδώ, έτοιμα να μας προσφέρουν ένα πιο οικολογικό και οικονομικό μέλλον. Είναι όμως έτσι;

Δεν θα σας ζαλίσω με όλα όσα διαβάζετε για πολλά και θέματα που ανακύπτουν κάθε λίγο και λιγάκι με την ηλεκτροκίνηση. Δεν θα σας μιλήσω για θέματα τεχνολογίας, μάρκετινγκ και πάσης φύσεως μελλοντολογική παραφιλολογία. Θα σας μιλήσω από την πλευρά του απλού χρήστη του σήμερα. Του ιδιοκτήτη ενός ηλεκτρικού μοντέλου στην Ελλάδα του 2018. Δεν έχει σημασία για ποιο μοντέλο μιλάω. Όλα λίγο πολύ έχουν τα ίδια κουσούρια. Με το κυριότερο ότι δεν μιλάμε για αυτοκίνητα, αλλά για αυτο-ακίνητα.

Η συμβίωση με ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο επί μία εβδομάδα που κρατά μια τυπική δοκιμή στο περιοδικό, είναι για όλους μας ένα πραγματικό μαρτύριο. Στην ουσία δεν πρόκειται για δοκιμή του αυτοκινήτου, αλλά για δοκιμή του νευρικού συστήματος του οδηγού του. Ο οποίος μάλλον δεν πρέπει πλέον να ονομάζεται “οδηγός”, αλλά ο Όσιος Ηλεκτροκίνητος, ο μαρτυρήσας στην άνοδο της Κηφισίας.

Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Αθήνα του 2018 δεν οδηγείς. Απλά προσεύχεσαι να μην είναι μακρύς ο δρόμος, χωρίς περιπέτειες και απρόοπτα. Και η 220V Iθάκη σου, όσο πιο κοντά γίνεται. Φεύγεις από το γραφείο ή το σπίτι και νιώθεις σαν πρωταγωνιστής ενός οδηγικού Survivor, που ποτέ δεν ξέρεις πως θα εξελιχθεί και σε ποια στιγμή θα πέσουν οι τίτλοι τέλους (της μπαταρίας). Στο μεσοδιάστημα, το μόνο που κοιτάς είναι το παιχνίδι με την αυτονομία στον πίνακα οργάνων, περνάς την ώρα σου με το Pac-Man με τα χιλιόμετρα να καταπίνουν τα led-άκια της μπαταρίας, παρακαλώντας να μην σου τύχει κάτι έκτακτο και χτυπήσει "Amber Alert" σε γνωστούς και φίλους να σε μαζέψουν από τη μέση του πουθενά..

Το θέμα είναι ότι εδώ δεν έχουμε ακόμα κάποια ώριμη τεχνολογία. Στην ουσία μιλάμε για ένα εν εξελίξει πείραμα ευρείας κλίμακας, το οποίο γίνεται όμως με πραγματικούς οδηγούς, και σε πραγματικές συνθήκες. Και μιλάμε επίσης για μία εντελώς νέα προσέγγιση στην έννοια της οδήγησης και της χρήσης του αυτοκινήτου. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, της μη-χρήσης του αυτοκινήτου.

Αν η ζωή σου δεν είναι τόσο τακτοποιημένη σε αυστηρά κουτάκια χώρου, χρόνου και υποχρεώσεων, τότε δεν έχεις καμία ελπίδα να συμβιώσεις χωρίς άγχος με ένα ηλεκτρικό μοντέλο Με πραγματικές αυτονομίες της τάξης των 100-120 χιλιομέτρων, και χρόνους φόρτισης κάτι ξεγυρισμένα 10ωρα, στην ουσία αντί για ένα μέσο μετακίνησης, έχεις δεμένη στα πόδια σου μια βαριά μεταλλική σφαίρα που σέρνεις σαν αλυσοδέσμιος στο δήθεν οικολογικό σου μέλλον.

Τα πάντα θα πρέπει να έχουν προγραμματιστεί από την ώρα που θα μπεις στο όχημα: να έχει βρεθεί η διαδρομή με τις λιγότερες υψομετρικές διαφορές, να έχει προβλεφθεί η κίνηση, να μην πατάς το γκάζι, να μην ανασαίνεις, να μην ζεσταίνεσαι (τι το θες τον κλιματισμό;), να μην κάνεις τούτο, να μην κάνεις το άλλο. Και μόνο αυτό επιτρέπεται: να φρενάρεις, όσο πιο πολύ να φρενάρεις! Το λες οδήγηση; Όχι δεν το λες.

Σε μία πόλη σαν την Αθήνα, που η πλειοψηφία των κατοίκων της ζει σε διαμερίσματα, είναι μάλλον ουτοπικό να θεωρεί κανείς ότι θα δει μεγάλες στιγμές της ηλεκτροκίνησης πριν περάσει τουλάχιστον μια δεκαετία (και βάλε). Ακόμα και όσοι έχουν θέση σε πυλωτή, και έχουν την έμπνευση να απλώσουν την μπαλαντέζα να φορτίσουν το plug in τους, αντιμετωπίζονται από τους υπόλοιπους ενοίκους και τον διαχειριστή ως ύποπτοι καταχραστές της μισής παραγωγής της ΔΕΗ. Και δεν θέλω να σκεφτώ τι θα μπορούσε να γίνει σε μία γενική συνέλευση πολυκατοικίας, όταν όλοι θα αρχίσουν να μπερδεύουν τις πρίζες τους, σε έναν λαό που προτιμά να ψοφήσει η μπαλαντέζα του γείτονα παρά να φορτίσει η δική τους μπαταρία γρήγορα.

Όχι, προφανώς και δεν είμαι εναντίον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όταν αυτά θα είναι έτοιμα. Όταν δηλαδή θα μπορούν να φορτίζουν μέσα σε ελάχιστο χρόνο (όσο κρατάει ο ανεφοδιασμός στο βενζινάδικο ας πούμε) σε ένα ευρύ δίκτυο ταχυφορτιστών, θα μπορούν κάνουν πολλά χιλιόμετρα με μία φόρτιση και χωρίς περιορισμούς στον τρόπο οδήγησης, και δεν θα μετατρέπουν την βόλτα σε κυνήγι των Volt.

Αυτή την στιγμή βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή, και έτσι όπως έχουν τα πράγματα, στην Ελλάδα του 2018, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ένα τεχνολογικό “μαρτύριο” που θέλει σκέψη και σύνεση για να μπει στην καθημερινότητά μας. Οι επίσημες στατιστικές μάλιστα είναι απογοητευτικές: μόλις 2.500 ηλεκτρικά θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2020 και κοντά στα 15.000 το 2030.

Τα νούμερα αυτά μας προσγειώνουν σε μία πραγματικότητα που όσο και αν προβληματίζει τους θιασώτες των νέων τεχνολογιών (μεταξύ των οποίων και ο υπογράφων), στην πράξη δείχνει την δυσκολία εφαρμογής της σε μια χώρα που χρειάζεται μήνες επί μηνών για το πιο απλό: Να λειτουργήσει, για παράδειγμα, τα μηχανήματα των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Τα μεταξωτά ηλεκτρικά θέλουν και επιδέξιες πρίζες. Και μέχρι να τα αποκτήσουμε όλα αυτά, όσο και να προσπαθείτε να με πείσετε, απελθέτω απ' εμού το ηλεκτρικόν ποτήριον τούτο. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • 26/9

    Οι σχολικές ποδιές και το τελευταίο κουδούνι

    Πώς μια ιστορία του Γιάννη Τσεκλένη από το "μακρινό" 1982 μας θυμίζει ότι εδώ και τέσσερις δεκαετίες τίποτα εκτός από τα ονόματα δεν έχει αλλάξει. Ίσως ούτε και τα ονόματα...

  • 2018 TESLA 27/8

    Έφθασε η αρχή του τέλους για την Tesla;

    Η εταιρία του Elon Musk εκτοξεύθηκε στα ύψη μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Ίσως όμως το διάστημα της πτώσης να είναι ακόμα μικρότερο.

  • 2018 PREMIUM BRANDS 7/6

    Tι κάνει (και τι δεν κάνει...) μια μάρκα premium

    Δυο-τρια πράγματα είναι αυτά που κάνουν μια μάρκα αληθινά premium. Και σίγουρα δεν την κάνει το "έτσι θέλω" του τμήματος μάρκετινγκ και ένα διαφημιστικό σποτ με σοβαρές γραμματοσειρές.

  • 2018 ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΚΙΦΙΣΟΣ 10/5

    Είμαστε όλοι συνένοχοι για τον Κηφισό

    Ένα φορτηγό με μεθυσμένο οδηγό (και πιθανόν και άυπνο), που έχει πιαστεί και πάλι πιωμένος και αφέθηκε, πάνω σε ένα φορτηγό με ψεύτικα χαρτιά και "μαϊμού" πινακίδες, χάνει τον έλεγχο και σκοτώνει δυο ανθρώπους. Πόσο πιο αφόρητα ελληνικό θέλεις να σου το κάνω;

  • 2018 ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΚΟΚ 8/5

    Η τιμή των προστίμων

    Σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο (που ακόμα δεν έχουμε αποφασίσει αν θέλουμε να ανήκουμε ή απλά ξεχρεώσαμε με τον Παρθενώνα και τον Σωκράτη) η αυστηρή αστυνόμευση είναι η μόνη οδός για μείωση της παραβατικότητας στους δρόμους. Στην Ελλάδα όμως ακόμα το συζητάμε...  ...

  • 2018 ΜΕΣΑΙΑ ΛΩΡΙΔΑ 16/3

    Η μάστιγα της μεσαίας λωρίδας

    ​Τα προβλήματα στην Ελλάδα δεν προκύπτουν μόνο από την Δεξιά ή την Αριστερά, αλλά κυρίως από την Μεσαία. Για τις λωρίδες των αυτοκινητόδρομων μιλώ...

  • 2018 ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΕΛΛΑΔΑ 28/2

    Ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Ευχαριστώ δεν θα πάρω!

    Το μέλλον σίγουρα έρχεται με ορμή να αλλάξει τα πάντα. Αρκεί να φθάσει η μπαλαντέζα της υπομονής...

  • 2018 DIETER ZETSCHE 14/2

    Ο ταλαντούχος κύριος Zetsche

    To αφεντικό της Daimler είναι απόλυτος σταρ της αυτοκινητοβιομηχανίας, είτε αυτοτρολάρεται σε παγκόσμια Live μετάδοση για το μουστάκι του, είτε στέκεται ψηλά ως Manager Universalis, στο επίκεντρο μιας εποχής που αλλάζει με φρενήρεις ρυθμούς.

  • 2018 FCA PUNTO 25/1

    Πούντο το Punto;

    Που χάθηκαν όλα τα Punto (και τόσα μικρά Ιταλικά αυτοκίνητα) που γέμιζαν με έξυπνες ιδέες και την χαρά της οδήγησης τους δρόμους της Ευρώπης;

  • ΔΙΟΔΙΑ ΕΘΝΙΚΕΣ ΟΔΟΙ 11/1

    Eθνικές Ελλάδος

    Το κίνημα 'Δεν Πληρώνω' τώρα δικαιώνεται. Όχι με 'τζάμπα' μαγκιές (όχι και τόσο τζάμπα όπως αποδεικνύεται τελικά) και σηκωμένες μπάρες, αλλά με ένα πιο απλό όσο και αρκετά γοητευτικό τρόπο.

  • ΧΙΟΝΙΑ ΕΘΝΙΚΗ 28/12/2017

    Έλληνας

    Οδηγοί εγκλωβισμένοι σε πέντε πόντους χιόνι στην Ε.Ο. Αθηνών-Θεσσαλονίκης τα βάζουν με το Κράτος, την Εταιρία, την Αστυνομία, τον Άλλον, τον Ίδιο, τον Κανένα.

  • 21/12/2017

    Ποιός χρειάζεται -πραγματικά- τα SUV;

    Mπορούν μερικοί παραπάνω πόντοι απόστασης από το έδαφος να δικαιολογήσουν την εμπορική υστερία με τα SUV; Και γιατί ένα φορτωμένο Skoda Roomster στις ερημιές του Γράμμου είναι πιο 'τζιπ' από όλα τα ηλεκτρονικά διαφορικά και τις off road ψηφιακές 'χάντρες»...

  • 11/12/2017

    Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Κλειδί η Κίνα

    H τεράστια αγορά της Κίνας κρατάει το κλειδί των εξελίξεων στον μεγαλύτερο μετασχηματισμό που γνώρισε η αυτοκινητοβιομηχανία στην ιστορία της.