Renault και Stellantis εγκατέλειψαν το «τρένο» του υδρογόνου - Ποιες εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν


Τελικά, μπορεί το υδρογόνο να αποτελέσει μια σημαντική εναλλακτική για τις μεταφορές του μέλλοντος

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 30/7/2025

Πριν από λίγες εβδομάδες, η Stellantis ανακοίνωσε ότι τερματίζει το πρόγραμμα καυσίμων υδρογόνου και εγκαταλείπει τη σειρά Pro One με τα υδρογονοκίνητα van, επιλέγοντας να στραφεί αποκλειστικά προς ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα.

Ο Jean-Philippe Imparato, COO Ευρώπης, ήταν ξεκάθαρος: «Η αγορά υδρογόνου παραμένει μια πολύ ειδική αγορά, χωρίς προοπτικές μεσοπρόθεσμης οικονομικής βιωσιμότητας». Η απόφαση αυτή έφερε και οικονομικό πλήγμα, με τη Stellantis να καταγράφει ζημιά €733 εκατ. από την επένδυση, ενώ αβέβαιο είναι πλέον το μέλλον της Symbio, της κοινοπραξίας της με τη Michelin και τη Forvia, από την οποία προερχόταν το 80% της δραστηριότητάς της.

Παράλληλα, η Renault ακολούθησε τον ίδιο δρόμο. Η κοινοπραξία Hyvia με την αμερικανική Plug Power, που δημιουργήθηκε το 2021 με στόχο την παραγωγή van υδρογόνου, μπήκε σε διαδικασία εκκαθάρισης μετά την αποτυχία να εξασφαλίσει αρκετές παραγγελίες. Όπως σημείωσε η Renault, «η πολύ αργή εξέλιξη του οικοσυστήματος κινητικότητας υδρογόνου στην Ευρώπη και το υψηλό κόστος ανάπτυξης οδήγησαν σε αυτή την απόφαση».

Παρά τις αποχωρήσεις, το υδρογόνο δεν έχει χάσει όλους τους συμμάχους του. Η Toyota συνεχίζει να ποντάρει δυνατά στην τεχνολογία, με το Mirai δεύτερης γενιάς να παραμένει η ναυαρχίδα της, ενώ αναπτύσσει και ένα νέο τρίτης γενιάς σύστημα κυψελών καυσίμου. Επιπλέον, σχεδιάζει ελαφρά φορτηγά υδρογόνου σε συνεργασία με την Isuzu.

Toyota Mirai
Toyota Mirai

Η BMW με τη σειρά της, παρουσίασε το πρωτότυπο iX5 Hydrogen μέσα στο 2024 και στοχεύει το 2028 για το πρώτο της παραγωγικό FCEV, σε συνεργασία με την Toyota. Ο CEO Oliver Zipse το είπε χωρίς περιστροφές: «Δεν πιστεύουμε σε τεχνολογικά μονόπλευρους κανονισμούς. Η αποκλειστική στροφή στα EV είναι ένας δρόμος χωρίς διέξοδο».

BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen

Η Hyundai, από την άλλη, βλέπει το υδρογόνο ως λύση για «όλους, παντού και για τα πάντα» μέχρι το 2040. Με το Nexo να βρίσκεται ήδη στην αγορά από το 2018, ετοιμάζει την επόμενη γενιά του και σχεδιάζει εφαρμογή κυψελών καυσίμου σε όλα τα επαγγελματικά της οχήματα έως το 2028, με στόχο το 2030 να πετύχει ισοτιμία κόστους με τα EV.

Hyundai Nexo
Hyundai Nexo

Τα πλεονεκτήματα και τα «αγκάθια» του υδρογόνου

Τα οχήματα κυψελών καυσίμου εκπέμπουν μόνο υδρατμούς, γεμίζουν σε λιγότερο από 5 λεπτά και προσφέρουν αυτονομία που φτάνει τα 700 km. Επιπλέον, δίνουν την υπόσχεση μείωσης της εξάρτησης από τα σπάνια υλικά που χρησιμοποιούνται για τις μπαταρίες.

Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι σκληρή κυρίως γιατί η υποδομή ανεφοδιασμού είναι ανεπαρκής, με μόλις 500 σταθμούς σε Ιαπωνία, Κορέα και Γερμανία αλλά και γιατί το κόστος παραγωγής και διανομής υδρογόνου παραμένει υψηλό.

Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής του υδρογόνου δεν είναι άλλος από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι πωλήσεις τους εκτοξεύονται και οι εταιρείες που τα υποστηρίζουν, όπως η Tesla, επενδύουν σε δίκτυα φόρτισης, δημιουργώντας ένα οικοσύστημα που σπρώχνει την αγορά μπροστά. Ο αναλυτής της Gartner, Pedro Pacheco, το συνοψίζει: «Σε κάθε κατηγορία οχημάτων, τα EV ξεπερνούν κατά πολύ τα FCEV και αναπτύσσονται γρηγορότερα. Είναι ξεκάθαρο: τα EV είναι αυτά που μένουν».

Το υδρογόνο δεν είναι νεκρό, αλλά η μάχη του με τα EV μοιάζει άνιση. Καθώς οι ευρωπαϊκοί κολοσσοί αποχωρούν ο ένας μετά τον άλλο οι Toyota, BMW και Hyundai κρατούν ζωντανή τη φλόγα του υδρογόνου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Έρευνα: Το υδρογόνο μπορεί να προσφέρει ουσιαστικό όφελος στις μεταφορές της Ευρώπης

Υδρογόνο: Πώς λειτουργεί ένα αυτοκίνητο με κυψέλες καυσίμου (video)

Μια κάψουλα/φορητό ρεζερβουάρ υδρογόνου από την Toyota