Τα plug-in hybrid οχήματα αποτελούν για πολλούς την κατηγορία οχημάτων που γεφυρώνει το κενό ανάμεσα στα θερμικά και τα αμιγώς ηλεκτρικά, με αποτέλεσμα να θεωρούνται ως η «χρυσή τομή» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού διατηρούν τις εκπομπές ρύπων σε χαμηλά επίπεδα, προσφέροντας ταυτόχρονα μεγάλη συνδυαστική αυτονομία.
5 φορές πιο ρυπογόνα τα PHEV
Ωστόσο, έρευνα της περιβαλλοντικής οργάνωσης Transport & Environment αποκαλύπτει ότι τα plug-in hybrid εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερους ρύπους σε σχέση με τις επίσημες μετρήσεις. Πιο συγκεκριμένα, τα PHEV εκπέμπουν μόλις 19% λιγότερο CO2 σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, τη στιγμή που οι επίσημες δοκιμές τα εμφάνιζουν έως και 75% «καθαρότερα».
Η έρευνα, που βασίστηκε σε δεδομένα κατανάλωσης 800.000 αυτοκινήτων στην Ευρώπη κατά την περίοδο 2021-2023, έδειξε ότι οι πραγματικές εκπομπές CO2 των PHEV το 2023 ήταν 4,9 φορές υψηλότερες από τις τιμές εργαστηρίου, αυξημένες μάλιστα σε σχέση με το 2021, όταν η διαφορά ήταν 3,5 φορές.
«Οι πραγματικές εκπομπές αυξάνονται, ενώ οι επίσημες δείχνουν να μειώνονται», σχολίασε η ερευνήτρια της T&E, Sofia Navas Gohlke. «Το χάσμα αυτό μεγαλώνει και αποτελεί σοβαρό πρόβλημα. Στην πράξη, τα PHEVs ρυπαίνουν σχεδόν όσο τα βενζινοκίνητα».
Η κύρια αιτία του φαινομένου, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι η υπερεκτίμηση του λεγόμενου 'utility factor', δηλαδή του ποσοστού των χιλιομέτρων που διανύονται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Ενώ τα επίσημα στοιχεία υπολόγιζαν το ποσοστό αυτό στο 84%, στην πραγματικότητα ήταν μόλις 27%. Η Κομισιόν έχει ήδη ανακοινώσει διορθώσεις στον υπολογισμό, οι οποίες ωστόσο δεν αναμένεται να καλύψουν πλήρως τη διαφορά.
Ακόμη και όταν τα οχήματα λειτουργούσαν αποκλειστικά με τη βοήθεια του ηλεκτρισμού, οι εκπομπές αποδεικνύονταν σημαντικά υψηλότερες από τις αναμενόμενες, καθώς οι ηλεκτροκινητήρες δεν ήταν αρκετά ισχυροί για να κινούν το αυτοκίνητο χωρίς να ενεργοποιείται ο κινητήρας καύσης, ο οποίος έκαιγε καύσιμα σχεδόν στο ένα τρίτο της διαδρομής.
Ο Patrick Plotz, επικεφαλής του τμήματος Ενεργειακής Οικονομίας στο Ινστιτούτο Fraunhofer, χαρακτήρισε την έρευνα «πολύτιμη συνεισφορά», καθώς για χρόνια η αυτοκινητοβιομηχανία ισχυριζόταν ότι δεν υπήρχαν επαρκή δεδομένα για να εκτιμηθούν οι πραγματικές εκπομπές.
«Τα αποτελέσματα δείχνουν πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η απόσταση μεταξύ των επίσημων και των πραγματικών μετρήσεων είναι πολύ μεγαλύτερη στα PHEV από ό,τι στα συμβατικά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα», είπε, προσθέτοντας πως οι πολιτικές αποφάσεις γύρω από τα υβριδικά πρέπει να ληφθούν «με εξαιρετική προσοχή».
Η σημασία της κατάργησης των ΜΕΚ το 2035
Το ζήτημα επανέρχεται και στο πολιτικό προσκήνιο, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν την Ε.Ε. να χαλαρώσει τους στόχους για τις εκπομπές CO2. Η προγραμματισμένη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 δέχεται σφοδρό lobbying και αντιδράσεις από χώρες με ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία.
«Δεν πρέπει να υπάρξει μια τόσο απότομη τομή το 2035», δήλωσε ο Γερμανός καγκελάριος Friedrich Merz μετά τη συνάντησή του με εκπροσώπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, υποσχόμενος να κάνει «ό,τι περνά από το χέρι του» για να το αποτρέψει. Άλλοι Γερμανοί αξιωματούχοι προτείνουν τα PHEV ως πιθανή «ευελιξία» στη νομοθεσία.
Η υποεκτίμηση των εκπομπών, σύμφωνα με την T&E, επέτρεψε σε τέσσερις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αποφύγουν πρόστιμα άνω των 5 δισ. ευρώ την τριετία 2021-2023, εμφανίζοντας ευκολότερη συμμόρφωση με το κανονιστικό πλαίσιο των εκπομπών CO2. Παράλληλα, οι οδηγοί PHEV πληρώνουν περίπου 500 ευρώ περισσότερα τον χρόνο σε καύσιμα από ό,τι υπολογίζεται βάσει εργαστηριακών μετρήσεων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σοκ: Πόσο θα κοστίσει στην Volkswagen η στροφή της Porsche στις ΜΕΚ
Η Kia «απέναντι» στον ACEA: «Η διατήρηση των ΜΕΚ και μετά το 2035 θα μας κοστίσει μια περιουσία»
ACEA: Ανέφικτος ο στόχος μηδενικών εκπομπών το 2035 - Πίεση στην ΕΕ για άρση της απαγόρευσης των ΜΕΚ