Αλλαγή πλεύσης για την Κομισιόν: Σκέψεις για «παράταση» των ΜΕΚ μετά το 2035


Η Κομισιόν ανοίγει ξανά τον φάκελο της απαγόρευσης των νέων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες, καθώς η πραγματικότητα της αγοράς και οι πιέσεις της βιομηχανίας δείχνουν ότι ο δρόμος προς το 2035 δεν είναι τόσο ευθύς όσο αρχικά πιστευόταν.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: EUROPEAN COMISSION PRESS CORNER, NISSAN
  • 19/11/2025

Το 2035 είχε καθοριστεί ως το μεγάλο ορόσημο για τη μετάβαση στους μηδενικούς ρύπους των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ. Όμως, η Κομισιόν επιβεβαίωσε, τώρα, ότι θα προχωρήσει σε επιτάχυνση της αναθεώρησης του κανονισμού, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγών πριν από το τέλος της χρονιάς. Η κίνηση αυτή δείχνει ότι η πολιτική πραγματικότητα έχει γίνει πιο σύνθετη και τα δεδομένα της αγοράς πιο απαιτητικά.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen

Η πρόεδρος της Επιτροπής, Ursula von der Leyen, ανέφερε σε επιστολή προς τα κράτη-μέλη ότι απαιτείται «περισσότερη ευελιξία» και ότι η αναθεώρηση των κανόνων θα ληφθεί υπόψη στο πλαίσιο του νέου κλιματικού σχεδίου για το 2040. Πρόκειται για μια ουσιαστική μετατόπιση σε σχέση με το αυστηρό πλαίσιο που είχε υιοθετηθεί το 2022.

Η στασιμότητα της ηλεκτροκίνησης δημιουργεί νέα δεδομένα

Παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν ακολούθησαν τη δυναμική που αναμενόταν. Στην Ευρώπη το μερίδιό τους παραμένει γύρω στο 15%, ενώ στα επαγγελματικά οχήματα το ποσοστό είναι ακόμη χαμηλότερο. Η πραγματικότητα αυτή, σε συνδυασμό με το αυξανόμενο κόστος παραγωγής, έφερε πολλές εταιρείες σε δύσκολη θέση.

Ο πρόεδρος του ACEA και CEO της Mercedes-Benz, Ola Kallenius
Ο πρόεδρος του ACEA και CEO της Mercedes-Benz, Ola Kallenius

Ο πρόεδρος του ACEA και CEO της Mercedes, Ola Kallenius, είχε τοποθετηθεί πρόσφατα με σαφήνεια, υπογραμμίζοντας ότι οι στόχοι για το 2030 και το 2035 «δεν μπορούν να επιτευχθούν στις σημερινές συνθήκες» και ότι απαιτείται ρεαλιστικότερη προσέγγιση στην ενεργειακή μετάβαση.

Η «ευελιξία» γίνεται κεντρική λέξη

Σε αυτό το κλίμα, η Κομισιόν δείχνει πρόθυμη να υιοθετήσει μια πιο τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση. Εκτός από την ηλεκτροκίνηση, μπαίνουν ενεργά στη συζήτηση τα υβριδικά συστήματα, οι λύσεις με επέκταση αυτονομίας, τα συνθετικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα. Κράτη όπως η Γερμανία και η Ιταλία υποστηρίζουν έντονα αυτή τη γραμμή, προειδοποιώντας για τον κίνδυνο απώλειας χιλιάδων θέσεων εργασίας σε μια δύσκολη περίοδο για την ευρωπαϊκή βιομηχανία. 

Από την άλλη πλευρά, χώρες που έχουν επενδύσει πιο επιθετικά στην ηλεκτροκίνηση ζητούν να διατηρηθεί η φιλοδοξία του αρχικού στόχου. Το αποτέλεσμα είναι μια νέα ισορροπία, με την ΕΕ να προσπαθεί να μην εγκαταλείψει τη στρατηγική της, αλλά και να μη θέσει σε κίνδυνο την οικονομική σταθερότητα ή την ανταγωνιστικότητα των κατασκευαστών.

Το σενάριο του 2040 και τι ισχύει πραγματικά σήμερα

Τους τελευταίους μήνες έχουν εμφανιστεί αρκετές αναλύσεις που εξετάζουν το ενδεχόμενο η πλήρης κατάργηση των θερμικών κινητήρων να μετακινηθεί προς το 2040, τουλάχιστον για ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Πρόκειται όμως για σενάριο που βρίσκεται στη δημόσια συζήτηση, όχι για επίσημη απόφαση ή νομική αλλαγή ακόμα. Η ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία εξακολουθεί να προβλέπει 100% μείωση εκπομπών στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, και οποιαδήποτε αλλαγή απαιτεί νέα νομοθετική διαδικασία και έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. 

Αυτό που είναι απολύτως βέβαιο είναι ότι η Κομισιόν θα παρουσιάσει μια αναθεωρημένη πρόταση, πιθανότατα με περισσότερες εξαιρέσεις, πιο ομαλό χρονοδιάγραμμα και ανοικτή πόρτα σε διαφορετικές τεχνολογίες. Αν αυτή η πρόταση μετακινήσει τον τελικό στόχο, θα το γνωρίζουμε τους επόμενους μήνες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αλλαγή πλεύσης από την Porsche: Δεν «πεθαίνουν» οι ΜΕΚ - Στην γκάμα και μετά το 2030

Η ΕΕ πιέζει για φθηνά EV- Η νέα κατηγορία οχημάτων που θα αλλάξει την ηλεκτροκίνηση

Τέλος στο «θρίλερ» των δασμών - Νέες λεπτομέρειες για τη συμφωνία ΕΕ και ΗΠΑ