Στις νέες της εγκαταστάσεις στο 13ο χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας η Ecoshift έστησε τη νέα της γραμμή παραγωγής στην οποία θα κατασκευάζει και το ηλεκτρικό δίκυκλο Noos. Όλα όσα ξέρουμε μέχρι τώρα.
To όχημα έχει βαφτιστεί «NOOS», το οποίο διαβάζεται «νους», με σαφή τη σύνδεση με την ελληνική γλώσσα. Η ελληνικότητα του οχήματος αλλά και του εγχειρήματος ήταν κάτι που μας τόνισαν όλοι οι άνθρωποι της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ και της ECOSHIFT, με προεξέχοντα τον κ. Μιχάλη Η. Οικονομάκη, εκτελεστικό πρόεδρο του ομίλου Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, ο οποίος διέθεσε αρκετό χρόνο για να ακούσει ερωτήσεις μας και να μας απαντήσει, όχι μόνο για το δίκυκλο αλλά και για το project Ecoshift συνολικά – το οποίο, θα περιλαμβάνει άλλους 3 «πυλώνες», το σύστημα μπαταριών οικιακής ενέργειας BES, project δεύτερης ζωής των μπαταριών με στόχο την δημιουργία μονάδων τροφοδοσίας μεγάλων εγκαταστάσεων π.χ. datacenters κλπ, όπως και project ανακύκλωσης μπαταριών στο τέλος της ζωής τους.
Ας δούμε λοιπόν το δίκυκλο σε μία πρώτη φάση: Το Noos σχεδιάζεται 100% στην Ελλάδα και η ECOSHIFT έχει εμπλακεί σε μοναδικές συνεργασίες με πολλούς από τους προμηθευτές του project, εξασφαλίζοντας bespoke τμήματα για το μοντέλο, ακολουθώντας τα πρότυπα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Για παράδειγμα, ο ηλεκτροκινητήρας της Bosch που τοποθετείται στον πίσω τροχό είναι μοναδικός στο Noos, δεν είναι ένα μοτέρ εμπορικά διαθέσιμο «στο ράφι», αλλά τμήμα του ελληνικού project.
Οι προμηθευτές είναι πολυάριθμοι και από όλο τον κόσμο, ενώ η συναρμολόγηση, η κατασκευή, ο αρχικός και τελικός ποιοτικός έλεγχος και οι πρώτες δοκιμές του NOOS, γίνονται στις εγκαταστάσεις της Ecoshift, στην Λ. Αθηνών-Λαμίας στη Μεταμόρφωση - αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα παράγονται και κάποια από τα τμήματα του μοντέλου, αφού σχεδιαστούν in-house, όπως και το NOOS εξολοκλήρου. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει μία «όλα-σε-ένα» εγκατάσταση, με το σχεδιαστήριο, όπως και την αποθήκευση και την παραγωγή σε δύο ευθείες παράλληλες γραμμές, για την βέλτιστη αποδοτικότητα της διαδικασίας. Σύμφωνα με όσα μας δήλωσαν οι άνθρωποι της εταιρείας, η μονάδα έχει ανακοινώσιμη δυναμικότητα παραγωγής 5.000 κομματιών σε πρώτη φάση, αλλά αυτός ο αριθμός αναμένεται να ανέβει, όσο η μονάδα θα «στρώνει», ουσιαστικά τη λειτουργία της.
Ο ηλεκτροκινητήρας του NOOS έχει μέγιστη ισχύ 5 kW – που αντιστοιχούν σε 6,8 ίππους, ενώ θα κατατάσσεται στην κατηγορία L3, δηλαδή αντίστοιχα με 125 κυβικά. Θα μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα Α1 ή αυτοκινήτου-Β. Η τελική του ταχύτητα θα φτάνει τα 80 χλμ/ώρα, ανεξαρτήτως αν θα το χρησιμοποιείς με μία ή με δύο μπαταρίες, τις οποίες μπορεί να φέρει παράλληλα. Η αυτονομία του, με μία μπαταρία, ανακοινώνεται στα 60 χιλιόμετρα, με δύο μπαταρίες μαζί ανεβαίνει στα 131 χιλιόμετρα, σύμφωνα με τον κύκλο WMTC. Ο ηλεκτροκινητήρας της Bosch θα μπορεί να επιταχύνει το μοντέλο από τα 0 στα 50 χλμ/ώρα, σε 3,5 δευτερόλεπτα.
Οι μπαταρίες είναι και αυτές σχεδιασμένες από την ελληνική ομάδα της Ecoshift και είναι αφαιρούμενες, για να επαναφορτίζονται εύκολα σε οποιονδήποτε χώρο, μέσω κατάλληλου φορτιστή. Το βάρος της κάθε μπαταρίας είναι 12 κιλά και η χωρητικότητα της ανέρχεται σε 2,2 kWh. To έξυπνο λογισμικό του NOOS, διαβάζει ανά πάσα στιγμή αν το μοντέλο φορά 1 η 2 μπαταρίες, ποια είναι πιο φορτισμένη αλλά και πιο «κουρασμένη» και προσαρμόζει το πόση ενέργεια τραβά για τον ηλεκτροκινητήρα, για την βελτιστοποίηση της απόδοσης. Σύμφωνα με την Ecoshift, η κάθε μπαταρία έχει έναν κύκλο ζωής περίπου 4-5 χρόνια με καθημερινή χρήση και οδήγηση περίπου 50 χιλιομέτρων «σε μέσο κύκλο», ενώ έχει 4 χρόνια εγγύηση ή 40.000 χιλιόμετρα, όποιο έρθει πρώτο. Το ίδιο το Noos, μιας και αναφέραμε την εγγύηση, έχει 2 έτη.
Το μοντέλο έχει δοκιμαστεί και πιστοποιηθεί να έχει μέγιστο ωφέλιμο φορτίο τα 180 κιλά, προφανώς και... επισήμως στοχεύοντας και σε επαγγελματική χρήση σε περιβάλλον στόλου. Το λογισμικό προβλέπει και ανάκτηση ενέργειας μέσα από τον ηλεκτροκινητήρα, που θα λειτουργεί ως γεννήτρια στο κλείσιμο του γκαζιού και με το που ο αναβάτης «τσιμπήσει» τα φρένα, επιστρέφοντας ενέργεια στη μπαταρία.
Ένα ακόμα μοναδικό του χαρακτηριστικό είναι η συνδεσιμότητα με κινητό τηλέφωνο μέσω εξειδικευμένης εφαρμογής, η οποία θα μπορεί να λειτουργεί και ως ηλεκτρονικό κλειδί εκκίνησης για το μοντέλο ενώ θα μπορεί να δίνει και δυνατότητες Data Logging – πολύ χρήσιμες για διαχειριστές στόλου. Σε αυτές θα περιλαμβάνονται μετρήσεις υγείας-φόρτισης για μπαταρίες αλλά και κατάσταση οχήματος γενικότερα, όπως π.χ. τυχόν βλάβες.
Πάνω σε αυτό, οι δημοσιογράφοι επιμείναμε σε ερωτήσεις περί δοκιμών και αναμενόμενης αξιοπιστίας. Το μοντέλο έχει δοκιμαστεί σε πολύ σκληρές συνθήκες χρήσης, μεταξύ των οποίων και «αντίξοο περιβάλλον» σε ειδικά διαμορφωμένες πίστες, όπως π.χ. ανεβοκατέβασμα σε... σκαλιά, οδήγηση σε χωματόδρομο, σε νερά, ακόμη και προσομοίωση τρακαρίσματος, ώστε να καταγραφεί και να αξιολογηθεί τι συμβαίνει σε μία τέτοια περίπτωση. Οι δοκιμές του μοντέλου εξομοίωσαν έτσι, τουλάχιστον 50.000 χιλιόμετρα χρήσης.
Τέλος, καθώς είναι μέρος του γενικευμένου οράματος της Ecoshift για μία πραγματικά βιώσιμη «πράσινη μετάβαση», το Noos είναι κατασκευασμένο από βιώσιμα υλικά.
Τιμή του μοντέλου και της μπαταρίας
Σύμφωνα με τα πρώτα δεδομένα, το Noos θα κοστίζει €5.617 στην έκδοση με Delivery Box και €5.642 στη διθέσια έκδοση – η τιμή αυτή είναι με τον ΦΠΑ, αλλά χωρίς υπολογισμό επιδότησης και με μία μπαταρία. Η κάθε μπαταρία θα κοστίζει €1.054, οπότε για να έχετε το όχημα με δύο μπαταρίες, υπολογίζετε την ανάλογη πρόσθεση.
Σύντομα αναμένεται ενημέρωση σχετικά με δίκτυο αντιπροσώπων αλλά και το πώς τόσο ο ιδιώτης, όσο και ο business πελάτης, θα μπορεί να αποκτήσει ένα NOOS αλλά και πώς θα το συντηρήσει. Σύμφωνα με όσα μας κοινοποιήθηκαν, η Ecoshift βρίσκεται σε συζήτηση με εταιρεία γι' αυτό ακριβώς το κομμάτι.