2022 FIAT 500e - Test Drive: Δοκιμάζουμε το Best City Car της χρονιάς!


Δοκιμάζουμε το αμιγώς ηλεκτρικό FIAT 500e, το Best City Car του Car and Driver 10 Best 2022 που σε κερδίζει αμέσως με το design, τον ευέλικτο χαρακτήρα και την ευκολία με την οποία κινείται σε όλες τις συνθήκες, κάνοντας απλή και χειροπιαστή την ηλεκτροκίνηση. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 26/2/2022

Το 2022 συμπληρώνονται 65 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία του Fiat 500, ενός αυτοκινήτου που έμελλε να αποτελέσει το “σήμα κατατεθέν” της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας για σχεδόν δύο δεκαετίες, δηλαδή μέχρι τον Αύγουστο του 1975, όταν και ολοκληρώθηκε η παραγωγή του. Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 η Fiat αποφάσισε να αναβιώσει τον θρύλο του «500», κατασκευάζοντας το Nuova 500. Ήταν μια κίνηση προς το μέλλον με σαφείς ρίζες από το παρελθόν, μιας και το σύγχρονο «πεντακοσαράκι» σχεδιαστικά θύμιζε πολύ τον πρόγονό του, με τη διαφορά πως ήταν σημαντικά μεγαλύτερο σε διαστάσεις και ενσωμάτωνε όλες τις τεχνολογίες της δεκαετίας του 2000.

Φέτος συμπληρώνονται 15 χρόνια από την επιστροφή του Fiat 500 στη ζωή μας και φυσικά η Fiat, η οποία έχει θέσει ως στόχο μέχρι το 2027 να έχει εξηλεκτρίσει το σύνολο των μοντέλων της, δεν θα μπορούσε να μην δώσει έναν ακόμα πιο σύγχρονο τόνο στο best seller της. Επί της ουσίας, από το 2007, ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει για το 500. Ο εξωτερικός και εσωτερικός σχεδιασμός παρέμεινε σχετικά ίδιος, με μικρές αλλαγές προκειμένου το «πεντακοσαράκι» να παραμένει «φρέσκο».

Στα μέσα του 2019, όμως, η Fiat ανακοίνωσε ότι το «500» θα χρησιμοποιούσε μια ολοκαίνουργια πλατφόρμα, η οποία θα επέτρεπε τον εξηλεκτρισμό του μοντέλου! Και κάπως έτσι γεννήθηκε το Fiat 500e.

Ίδιο, μα τόσο διαφορετικό...

Κι εγένετο λοιπόν το Fiat 500e. Από πλευράς διαστάσεων, το 500e είναι 61 mm μακρύτερο, 56 mm φαρδύτερο και 40 mm ψηλότερο, ενώ το μεταξόνιό του έχει αυξηθεί κατά 39 mm, αριθμοί... ευεργετικοί ως προς τους συνολικούς παρεχόμενους χώρους για τους (τέσσερις) επιβάτες. Τα εμπρόσθια φωτιστικά σώματα έχουν νέο σχεδιασμό και διαιρούνται, με τα φώτα ημέρας να είναι τμήμα του καπό και τον ημικυκλικό προβολέα να παραμένει ενσωματωμένος στον προφυλακτήρα. Έτσι δημιουργείται ένα κυκλικό σύνολο, το οποίο αποτελεί χαρακτηριστικό του μικρού ιταλικού μοντέλου. Τα φλας βρίσκονται κάτω από τους προβολείς και έχουν επίσης σχήμα κύκλου.

Οι σχεδιαστές του 500e αποφάσισαν να αντικαταστήσουν το παραδοσιακό έμβλημα της Fiat με ένα ευμεγέθες «500», το οποίο κοσμεί το κεντρικό τμήμα του προφυλακτήρα. Φυσικά, άπαξ και πρόκειται για ηλεκτρικό μοντέλο, δεν χρειάζονται γρίλιες για την ψύξη του κινητήρα, παρά μόνον αεραγωγοί για τη μπαταρία, η οποία είναι τοποθετημένη στο πάτωμα. Το λογότυπο 500e θα το συναντήσετε τόσο στην πόρτα του χώρου αποσκευών, όσο και στην πίσω κολώνα. Μιας και ο λόγος για το πίσω τμήμα, εκεί οι αλλαγές είναι σαφώς περιορισμένες, με τα φωτιστικά σώματα να έχουν ακολουθήσει ένα φρεσκάρισμα.

Εκ των έσω...

Μεγαλύτερες, όμως, είναι οι αλλαγές στο εσωτερικό. Το ταμπλό έχει πλέον νέο σχεδιασμό και τα τεράστια περιστροφικά κουμπιά έχουν δώσει τη θέση του σε μια όμορφη οθόνη αφής υψηλής ανάλυσης 10,5 ιντσών στην κορυφή του ταμπλό, η οποία ενσωματώνει το τελευταίας γενιάς uConnect.

Νέας σχεδίασης είναι οι αεραγωγοί και τα κουμπιά κάτω απ' αυτούς, ενώ στη θέση ασύρματης φόρτισης του κινητού που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα, θα δείτε μια πολύ όμορφη απεικόνιση της πόλης του Τορίνο. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός, με όμορφα γραφικά και εναρμονίζεται πλήρως στη γενικότερη φιλοσοφία του εσωτερικού.

Όσο για το κιβώτιο μίας σχέσης, δεν έχει κάποιον παραδοσιακό επιλογέα, αλλά αποτελείται από τέσσερα κουμπιά, τοποθετημένα στην κεντρική κονσόλα, μέσω των οποίων ο οδηγός επιλέγει εάν θα κινηθεί εμπρός (D), πίσω (R), αν θα βάλει νεκρά (Ν) ή αν θα σταθμεύσει το όχημά του (P).

Παρά τις περιορισμένες διαστάσεις του, το 500e έχει αρκετούς χώρους για μικροαντικείμενα. Στις δύο μπροστινές θέσεις θα βολευτούν δίχως παραχωρήσεις ενήλικες με ύψος μέχρι 1,85 μ., όμως στο πίσω κάθισμα ο χώρος είναι περιορισμένος τόσο σε ό,τι αφορά στα κεφάλια, όσο και αναφορικά με τα πόδια των επιβατών. Το πορτμπαγκάζ των 185 λίτρων είναι τόσο-όσο για τις καθημερινές ανάγκες. Στο ταξίδι, όμως, είναι αρκετά περιοριστικό, καθώς δεν χωράει κάτι παραπάνω από δύο cabin bags. Η ποιότητα των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι καλή. Το αυτό ισχύει και για τη συναρμογή τους.

Από το 2013, αλλά...

Μπορεί η Fiat να έκανε δυναμικό λανσάρισμα στο 500e, στο πλαίσιο και της ευρύτερης προσπάθειας εξηλεκτρισμού της, εντούτοις το πρώτο ηλεκτρικό πεντακοσαράκι συμπληρώνει φέτος αισίως εννέα χρόνια ζωής. Το 500e του 2022, όμως, βασίζεται σε μιαν εντελώς νέα πλατφόρμα, η οποία παρέχει τη δυνατότητα στους μηχανικούς της φίρμας να τοποθετήσουν μεγαλύτερη μπαταρία στον χώρο του πατώματος.

Το 500e της δοκιμής μας εφοδιαζόταν με το ηλεκτρομοτέρ των 118 ίππων με τα 220 Nm ροπής και τη μπαταρία των 42 kWh, η οποία προσφέρει θεωρητική αυτονομία της τάξης των 320 χιλιομέτρων σε μικτές συνθήκες. Στην πραγματικότητα, το 500e δεν θα πέσει ποτέ κάτω από τα 250-260 χιλιόμετρα αυτονομίας, ακόμα κι αν η χρήση που θα κάνετε δεν είναι η πιο... συνετή.

Ακόμα κι έτσι, όμως, το συγκριτικό πλεονέκτημά του έναντι του ανταγωνισμού είναι καθοριστικό, μιας και μοντέλα όπως το ηλεκτρικό ΜΙΝΙ ή το Honda e έχουν σημαντικά μικρότερη αυτονομία, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε -κυρίως- πρακτικό επίπεδο. Τούτων λεχθέντων, εάν οι καθημερινές μετακινήσεις σας δεν ξεπερνούν τα 50-60 χιλιόμετρα, μπορείτε με μία φόρτιση να βγάλετε σχεδόν μία εβδομάδα!

Όμως και η διαδικασία της φόρτισης είναι εξαιρετικά απλή και ταχεία. Σε οικιακή πρίζα (σούκο) η μπαταρία φορτίζει πλήρως σε περίπου 15 ώρες, ενώ εάν έχετε wallbox, σε 4 ώρες και 15' θα έχετε το 100% της ενέργειας αποθηκευμένο. Τα 100 χιλιόμετρα από στάση έρχονται σε 9'', ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 km/h.

Υπάρχουν τρία διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης: το Normal για άμεση επιτάχυνση, το Range και το Sherpa, με την επιλογή των οποίων ενεργοποιείται και η λειτουργία οδήγησης με τη χρήση μόνο του πεντάλ του γκαζιού. Όπως συμβαίνει με αυτού του είδους τα συστήματα, όταν αφήνετε το πεντάλ του γκαζιού, το μοτέρ φρενάρει το όχημα και η ενέργεια που ανακτάται φορτίζει τη μπαταρία. Το Sherpa είναι ένα έξυπνο σύστημα, το οποίο επιλέγει τη βέλτιστη διαδρομή, με βάση την ενέργεια της μπαταρίας, προκειμένου να φτάσετε στον προορισμό σας δίχως... range anxiety!

Ελαφρώς υποστροφικό...

Η παρουσία της μπαταρίας των 300 κιλών στο πάτωμα, υποχρέωσε τους μηχανικούς της Fiat στο να αναθεωρήσουν τις ρυθμίσεις της ανάρτησης. Ως κλασσικό αυτοκίνητο πόλης, το 500e πρέπει να είναι προσανατολισμένο στην άνεση. Όμως και στον ανοιχτό δρόμο δεν θα αντιμετωπίσει ιδιαίτερα ζητήματα, με εξαίρεση μια ελαφρώς υποστροφική συμπεριφορά που θα επιδείξει στο όριο. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε, ωστόσο, πως η φιλοσοφία του 500e δεν είναι η αναζήτηση του ορίου, αλλά η άνετη, οικονομική, καθημερινή μετακίνηση.

Ως εκ τούτου συνολικά θα έλεγε κανείς πως είναι ιδιαίτερα ευχάριστο οδηγικά, σε εμπνέει να κινηθείς σβέλτα, όμως σε μια τέτοια περίπτωση η ένδειξη με το ποσοστό ενέργειας της μπαταρίας θα μειώνεται ταχύτερα.

Στο δια ταύτα, το Fiat 500e δεν κάνει απλά όλα όσα υπόσχεται, αλλά ακόμα περισσότερα. Είναι οικονομικό ως προς την απόκτηση και τη συντήρηση, άνετο, ρετρό μα συνάμα μοντέρνο, με εξαιρετική αυτονομία και ένα διαχρονικό στιλ που ακόμα και σήμερα, μιάμιση δεκαετία από την ημέρα της πρώτης κυκλοφορίας του, παραμένει άκρως... ερωτεύσιμο!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FIAT 500e FIAT 500e 2022   TIMH €21.477   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 87 (118)   ΡΟΠΗ Nm/rpm 220

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9 sec, τελική 150 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 kWh/100km, 0

FIAT 500e FIAT 500e 2022

ΥΠΕΡ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ, ΜΟΝΑΔΙΚΟ DESIGN, ΕΥΕΛΙΞΙΑ, ΕΥΚΟΛΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ.

ΚΑΤΑ ΜΙΚΡΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΧΩΡΟΙ, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ.