2022 Honda HR-V eHEV 1.5 131 PS - TEST DRIVE: Δοκιμάζουμε το ολοκαίνουριο υβριδικό SUV της Honda


Αυτήν τη φορά, το Honda HR-V βασίστηκε στην πιο πραγματιστική εφαρμογή των κατασκευαστικών αξιών τής εταιρείας, παρά στην εξ ορισμού σκόπιμη απεικόνιση και διαμόρφωση αυτών στη μορφή ενός crossover.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 23/4/2022

Αν μη τι άλλο, οι Ιάπωνες έχουν μια έντονη φιλοσοφία την οποία εφαρμόζουν παντού στην καθημερινότητά τους. Για παράδειγμα, τον τελευταίο αιώνα, έζησαν έναν βίο περισσότερο εναρμονισμένο με τη Φύση απ’ ό,τι οι άνθρωποι της Δυτικής Ευρώπης και αυτό προσπαθούν να κάνουν και στην σημερινή, πλήρως εκβιομηχανισμένη εποχή μας.

Κατά τη διαδικασία της τεχνολογικής προόδου τους λάμβαναν πιο έντονα την προστασία και τον σεβασμό τους προς αυτήν. Αυτό συνεχίζουν να κάνουν, χωρίς την έκπληξη που μοιάζουν να ένιωσαν οι Ευρωπαίοι και οι λοιποί Δυτικοί όταν (σχετικά πρόσφατα) «ανακάλυψαν» την ευχαρίστηση να προστατεύουν το φυσικό περιβάλλον (και να επωφελούνται οικονομικά από αυτήν τη διαδικασία, φυσικά). Αυτή η εισαγωγή είναι μάλλον απαραίτητη προκειμένου να θέσουμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινήθηκε άπασα η ομάδα δημιουργίας του νέου ιαπωνικού μοντέλου.

Το e:HEV στο HR-V

Το υβριδικό σύστημα που διαθέτει το καινούργιο HR-V είναι μια πιο αποδοτική έκδοχή αυτού που πρωτοείδαμε στο νέο Jazz. Στο νέο crossover μοντέλο της Honda αποτελείται από τον ατμοσφαιρικό κινητήρα 1.5 i-VTEC που λειτουργεί σε κύκλο «Atkinson» και δύο ηλεκτροκινητήρες. O θερμικός κινητήρας αποδίδει 107 PS/6.000-6.400 rpm και η μέγιστη ροπή φτάνει τα 131 Nm/4.500-5.000 rpm. Ο πρώτος ηλεκτροκινητήρας, ο οποίος δίνει κίνηση στους τροχούς, αποδίδει 131 PS και μέγιστη ροπή 253 PS. Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες ιόντων λιθίου οι οποίες, σύμφωνα με την εταιρεία, αποτελούνται από 60 στοιχεία έναντι 48 στο Jazz (δηλαδή: είναι κατά 25% περισσότερα) και έχουν ενεργειακή χωρητικότητα μόλις περίπου μία (1) kWh.

Η κίνηση μεταδίδεται μέσω του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου CVT κιβωτίου μίας σχέσης, στο οποίο η τελική σχέση μετάδοσης είναι πιο «κοντή» συγκριτικά με αυτή στο Jazz. Στο νέο HR-V e:HEV είναι 3,909:1 και αυτό επιλέχθηκε για αντιμετωπίζεται καλύτερα το αυξημένο βάρος του νέου μοντέλου (σε σχέση με το Jazz) και να δίνει όσο το δυνατόν καλύτερες επιδόσεις στο όχημα. Όταν το όχημα κινείται με τον ηλεκτροκινητήρα, η σχέση μετάδοσης του κιβωτίου μίας σχέσης είναι 0,806:1, ενώ με τον εσωτερικής καύσης 2,455:1

Σύμφωνα με όσα δηλώνουν οι άνθρωποι της Honda, το σύστημα προήλθε από την τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει οι μηχανικοί της, τόσο από την υπερεικοσαετή εφαρμογή τής υβριδικής τεχνολογίας στα μοντέλα παραγωγής της, όσο και στους κινητήρες της για τα μονοθέσια της Formula 1. Το σύστημα εντάσσεται στην τεχνολογία την οποία στη Honda προσδιορίζουν με τα αρχικά «i-MMD», ως κωδικός προσδιορισμός της φράσης «intelligent Multi Mode Drive».

Συνοπτικά, στόχος της εφαρμογής της είναι να ενεργοποιείται όσο το δυνατόν λιγότερο ο 1.5 VVT-i, κατά τη διάρκεια μιας διαδρομής, και το νέο HR-V να κινείται ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο για τον περισσότερο χρόνο αυτής. Εξ ορισμού, ο θερμικός κινητήρας δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς μόνον όταν το όχημα κινείται με αυξημένη ταχύτητα, με την εμπλοκή του συμπλέκτη (ο τελευταίος παραμένει αποσυμπλεγμένος σε κάθε άλλη περίπτωση). Επίσης, ο κινητήρας ενεργοποιείται για να φορτίζει τις μπαταρίες, μέσω του ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια. Αυτές αποτελούνται από συστοιχία 60 στοιχείων και έχουν ενεργειακή χωρητικότητα περίπου μία κιλοβατώρα (1,08 kWh, όπως ανακοινώνει η Honda).

Δείχνει και είναι ποιοτικό

Ένα από τα πλεονεκτήματα (και μάλιστα δομικό) είναι το γεγονός ότι το καινούργιο HR-V e:HEV βασίστηκε στην αναβαθμισμένη πλατφόρμα την οποία στην εταιρεία ονομάζουν «Global Small Platform». Διευκρινίζοντας τη μετοχή θηλυκού γένους «αναβαθμισμένη», να επισημάνουμε ότι πλέον αυτή αποτελείται από χάλυβα υψηλής αντοχής σε μεγαλύτερο ποσοστό από πριν. Σύμφωνα με τη Honda, αυτός έχει τοποθετηθεί κυρίως στο πάτωμα και στη μεσαία κολόνα.

Έτσι, έχει αυξηθεί η στρεπτική δυσκαμψία του πλαισίου, η αντοχή του και ο βαθμός προστασίας των επιβατών σε περίπτωση σύγκρουσης. Επίσης, όπως ανακοινώνει η Honda, το βάρος του πλαισίου (αυτοφερόμενου, φυσικά) έχει μειωθεί σε σχέση με πριν, έστω και ελάχιστα συγκριτικά με πριν (σημ.: μόλις 1,5 kg). Εκτός από την ενίσχυση σε αυτό (υποχρεωτική, βεβαίως, και λόγω της ύπαρξης των ηλεκτροκινητήρων και της συστοιχίας των μπαταριών), έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη μείωση των κραδασμών και του θορύβου από τον δρόμο που φτάνουν στο εσωτερικό της καμπίνας.

Οδηγός και επιβάτης

Από την πρώτη στιγμή που θα εισέλθεις στο νέο HR-V e:HEV καταλαβαίνεις ότι έχει γίνει προσπάθεια να βελτιωθεί σημαντικά σε όλους στους τομείς. Θα το χαρακτηρίζαμε «πολυτελές»; Όχι, με την έννοια την οποία έχουμε συνηθίσει να δίνουμε στα οχήματα που πραγματικά προσδιορίζονται ως τέτοια. Όμως, η ποιότητα των υλικών είναι αναβαθμισμένη συγκριτικά με ό,τι ίσχυε ως τώρα για το μοντέλο όντας όντως πολυτελή. Τα εμπρός καθίσματα είναι σχετικά ψηλά τοποθετημένα και αυτό βοηθά τον οδηγό να έχει καλύτερη κατόπτευση. Αυτός μπορεί να ρυθμίσει τη θέση όπως ακριβώς θέλει και έχει εμπρός του τις έγχρωμες οθόνες, τόσο στον πίνακα οργάνων, όσο και στην κονσόλα.

Οι φυσικοί διακόπτες υπάρχουν και μάλιστα σε ευάριθμο πλήθος. Ωστόσο, είναι τόσο σωστά και διακριτικά τοποθετημένοι στην κονσόλα, που μοιάζουν να αποτελούν στοιχείο της γενικότερης διαμόρφωσης αυτής δίνοντας αυτόν τον τόνο της ακριβής κατασκευής. Το ίδιο συμβαίνει και για τις θήκες για μικροαντικείμενα, οι οποίες είναι πρακτικές, πολλές εμπρός και πίσω και εύχρηστες. Οι δε συνεπιβάτες έχουν ικανοποιητικότατο χώρο στη διάθεσή τους, ιδίως οι πίσω κάτι που εκπλήσσει αν λάβει κανείς υπόψη το συνολικό μήκος του μεταξονίου.

Ουσιαστικό στοιχείο τού Honda HR-V e:HEV είναι η διάταξη του υβριδικού συστήματος που διαθέτει, ο τρόπος που αυτό λειτουργεί στην πράξη και κατά πόσον αυτό εκπληρώνει τον στόχο του, που δεν είναι άλλος από την οικονομία καυσίμου.

Το νέο HR-V κινείται ως αμιγώς ηλεκτρικό εντός πόλης, δηλαδή με ταχύτητα που δεν ξεπερνά τα 40 km/h. Μόλις ο ρυθμός ξεπεράσει το εν λόγω όριο, και μέχρι τα 80 km/h, ενεργοποιείται, όποτε χρειάζεται, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης για να φορτίζει τις μπαταρίες και δίνει κίνηση στους τροχούς μόνο σε έντονη επιτάχυνση ή σε κίνηση σε ανηφόρα. Όταν η ταχύτητα του οχήματος κυμαίνεται μεταξύ 80-120 km/h, η κίνηση στους τροχούς γίνεται από τον 1.5 VVT-i κατά κύριο λόγο, με τον ηλεκτροκινητήρα να έχει μικρό ποσοστό συμμετοχής. Τέλος, όταν η ταχύτητα του οχήματος ξεπεράσει τα 120 km/h, την κίνηση αναλαμβάνει αποκλειστικά ο θερμικός κινητήρας.

Πώς λειτουργεί στην πράξη το σύστημα που θεωρητικά ακούγεται περίπλοκο; Κατ’ αρχάς να σημειώσουμε ότι η εναλλαγή στη μετάδοση της κίνησης μεταξύ των δύο κινητήριων μονάδων είναι διαρκής και ανεπαίσθητη στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Όμως, όταν ενεργοποιείται ο εσωτερικής καύσης, κάποιες φορές είναι έντονη η παρουσία του, ενώ το επίπεδο θορύβου είναι σχετικά υψηλό, όταν αυτό συμβαίνει και ο κινητήρας λειτουργεί υπό πίεση (λόγου χάριν σε ένα προσπέρασμα).

Αναφορικά με τις επιδόσεις του, το νέο HR-V e:HEV είναι ικανοποιητικό. Αν και δεν δημιουργήθηκε με σκοπό να διακρίνεται σε αυτόν τον τομέα, κάποιες φορές ο οδηγός αποζητά πιο άμεση επιτάχυνση κάτι που μπορεί έστω και οριακά να επιτύχει μέσω του σχετικού επιλογέα με τα Drive modes (μεταξύ Eco, Normal και Sport). Αν απογοητεύεται από τις επιδόσεις πάντως σίγουρα θα μείνει απολύτως ικανοποιημένος από τη λειτουργία της ανάρτησης. Η ρύθμισή της είναι πολύ καλή και η απορροφητικότητά της τόσο αποτελεσματική για τον χαρακτήρα τού οχήματος, που οι επιβάτες αισθάνονται ότι βρίσκονται σε ένα πολύ άνετο και ήσυχο αυτοκίνητο και μάλιστα μεγαλύτερης κατηγορίας. Ακόμα και η κίνηση σε χωματόδρομο δεν είναι ικανή να διαταράξει αυτή την καλή εικόνα του οχήματος σε αυτόν τον τομέα. Σε ό,τι αφορά στην κατανάλωση καυσίμου, εντός πόλης όπου ο ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει τον πρώτο ρόλο, αυτή είναι σχετικά χαμηλή (κυμαίνεται σταθερά μεταξύ 5,0-5,5 L/100 km). Η δε μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 7,2 L/100 km η οποία κρίνεται ικανοποιητική.

Το νέο HR-V e:HEV σού δίνει την αίσθηση ότι είναι ένα καλοκατασκευασμένο αυτοκίνητο εξαρχής. Όσο το οδηγείς ή μεταφέρεσαι με αυτό, καταλαβαίνεις ότι αυτό ισχύει στην πράξη και δεν είναι μόνο ένας ενθουσιασμός της πρώτης φοράς. Στη Honda επέλεξαν να το αλλάξουν ουσιαστικά σε σχέση με πριν, κάνοντάς το πιο ώριμο, τεχνολογικά πιο σύγχρονο και καλύτερα εξοπλισμένο. Βεβαίως, υπάρχει το θέμα (ή ζήτημα, για κάποιους) της τιμής αγοράς του. Όμως, ακόμα και στη βασική έκδοσή του, προσφέρει πολλά σε όποιον επιλέξει να το αποκτήσει και αυτό δεν αλλάζει.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ HONDA HR-V e:HEV 1.5 i-MMD 131 PS 2022   TIMH €33.350   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.498 cc, Ατμοσφαιρικός, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 131  ΡΟΠΗ Nm/rpm 253

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,6 sec, τελική 170 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,4 L/100km, 122 g/km

HONDA HR-V e:HEV 1.5 i-MMD 131 PS 2022

ΥΠΕΡ ΥΒΡΙΔΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΣΤΥΛ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΚΑΤΑ ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΤΙΜΗ ΕΚΔΟΣΗΣ