Διότι από το 2022 που ξεκίνησε την πορεία του το bZ4X, θαρρείς και η Toyota αφουγκραζόταν και το παραμικρό σχόλιο, και το παραμικρό παράπονο. Κι έτσι τρία χρόνια αργότερα βελτίωσε το πρώτο της, ever, αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο με τρόπο πειστικό. Και καθώς το αεροπλάνο έφτανε στη Μάλαγα και η Ανδαλουσία απλωνόταν σαν καρτ-ποστάλ με μια ηλιοκαμένη ακτογραμμή, λόφους να ξεπροβάλλουν σαν κύματα από πράσινο και ώχρα και με τη χαρακτηριστική μεσογειακή λαμπρότητα στο φως είχαμε το ιδανικό σκηνικό για να γνωρίσουμε το bZ4X, ένα αυτοκίνητο που η ιαπωνική εταιρεία αντιμετωπίζει πλέον ξεκάθαρα ως νέα αρχή. Γιατί ναι, μπορεί στη θεωρία να μιλάμε για facelift, όμως στην πράξη η Toyota έχει αλλάξει τόσα πολλά, που το αυτοκίνητο μοιάζει περισσότερο με bZ4X… δεύτερης γενιάς.
Ίδια μάτια, αλλο βλέμμα
Ας ξεκινήσουμε από την εμφάνιση. Το πρώτο μοντέλο ενώ ήταν ρηξικέλευθο σε σχεδίαση υστερούσε σε χαρακτήρα... Toyota: Με αλλά λόγια ήταν καθαρό αισθητικά, αλλά έλειπε η συνοχή. Στο νέο bZ4X, η Toyota επανέρχεται δυναμικά. Η «hammerhead» προσέγγιση στη μάσκα, εμπνευσμένη από Tundra, Prius και άλλα πρόσφατα μοντέλα της φίρμας του δίνει -επιτέλους- μια σαφή γραμμή ότι ναι, το αυτοκίνητο είναι Toyota. Η νέα LED φωτεινή μπάρα ενώνει τα εμπρός φώτα, χαρίζοντας μια τεχνική, σχεδόν «ψηφιακή» όψη. Ταυτόχρονα, λεπτομέρειες όπως η ανασχεδιασμένη διαχείριση ροής του αέρα κάτω από το πάτωμα, οι μικρές αεροδυναμικές βελτιώσεις πάνω από τους θόλους, ακόμη και η διακριτική αλλαγή στην κλίση της πίσω αεροτομής, ρίχνουν τον συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,27. Για ηλεκτρικό SUV, αυτό είναι πολύ καλός αριθμός και φαίνεται στο δρόμο τόσο με τη χαμηλή κατανάλωση και την καλύτερη αυτονομία όσο και με την ποιότητα κύλισης.
Πίσω, στο...παρόν
Το εσωτερικό έχει μεγαλύτερη βελτίωση. Η Toyota άφησε πίσω την προηγούμενη, ιδιότυπη τοποθέτηση του πίνακα οργάνων και επέλεξε πιο ορθόδοξη, σύγχρονη διάταξη. Το οριζόντιο ταμπλό επενδεδυμένο με μαλακά πλαστικά «ανοίγει» οπτικά την καμπίνα, η νέα 14άρα οθόνη έχει καλύτερη ανάλυση και σημαντικά πιο γρήγορη απόκριση, ενώ το infotainment δέχεται πλέον over-the-air ενημερώσεις για χάρτες, συστήματα και λειτουργίες διαχείρισης ενέργειας. Υπάρχουν λίγοι φυσικοί διακόπτες αλλά μας λείπει το ντουλαπάκι συνοδηγού. Οι χώροι είναι άπλετοι και μαθαίνουμε ότι το σύστημα κλιματισμού με αντλία θερμότητας για εξοικονόμηση ενέργειας (μαζί με την έξυπνη κυκλοφορία θέρμου και ψυχρού αερά) είναι 30% πιο συμπαγές. Να μη μιλήσουμε για τα 452 L του χώρου αποσκευών ή τους άφθονους χώρους για μικρά ή μεγάλα αντικείμενα. Η ηχομόνωση έχει επίσης δεχθεί βελτιώσεις. Υπάρχει πλέον περισσότερη μόνωση στους θόλους, βελτιωμένα ηχομονωτικά υλικά στο πάτωμα, νέα στεγανοποίηση με τριπλές τσιμούχες στις πόρτες και πιο παχιά κρύσταλλα μπροστά. Στο ταξίδι αργότερα αυτό έγινε ξεκάθαρο: το αυτοκίνητο πλέον ταξιδεύει με premium αίσθηση, ειδικά πάνω από τα 100 km/h.
Πλούσια τεχνολογία
Ο μεγάλος αέρας αλλαγής, όμως, βρίσκεται κάτω από το πάτωμα. Η πλατφόρμα eTNGA δέχθηκε πολλή, πολλή δουλειά με έξτρα συγκολλήσεις για βέλτιστη ακαμψία, νέα υλικά, αλουμίνιο και τα 4,69 m μήκους (ίδιο με πριν) ενσωματώνουν ό, τι πιο φρέσκο σε μηχανολογία και software. Επίσης τα 20 cm απόστασης του πατώματος από το έδαφος είναι εξαιρετικά και είτε το πιστεύετε είτε όχι το EV SUV έχει δυνατότητα διέλευσης υδάτινου κωλύματος βάθους 500 mm με ταχύτητα μέχρι 10 km/h. Οι μπαταρίες είναι πλέον δύο: Η βασική στα 57,7 kWh με κατανάλωση 13,9 kWh/100 και αυτονομία στα 444 km και η μεγάλη στα 73,1 kWh με την οποία μπορεί κανείς να δει ως 569 km αυτονομίας στη δικίνητη έκδοση (κατανάλωση 13,9 kWh/100 km) ή έως 516 km στην τετρακίνητη με κατανάλωση 14,5 kWh/100km. Είναι κορυφαίες επιδόσεις με βάση την αυτονομία αναλογικά με την ενεργειακή χωρητικότητα.
Η απόδοση φτάνει τους 343 PS και τα 439 Nm συνδυαστικά στην AWD (δύο μοτέρ, ένα για κάθε άξονα), ενώ η FWD έκδοση αποδίδει 167 PS με τη μικρή μπαταρία, 224 PS με τη μεγάλη μπαταρία και, παραδόξως, ταυτόσημη ροπή, στα 269 Nm. Οι μπαταρίες είναι νέας γενιάς, καταφέρνοντας να έχουν μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, είναι ιόντων λιθίου και παραγωγής της κοινοπραξιας Toyota-Panasonic. Η Toyota έχει παρέμβει στην ψύξη, στο battery management system και στο προφίλ φόρτισης. Η μεγάλη μπαταρία συνοδεύεται απο ενσωματωμένο AC φορτιστή στα 22 kW (μοναδικό στοιχείο στην κατηγορία) ενώ αμφότερες οι μπαταρίες φορτίζουν πλέον πολύ πιο σταθερά σε DC μέχρι 150 kW χάρη στη νέα διαχείριση της διατήρησης ιδανικής θερμοκρασίας λειτουργία και στο έξυπνο pre-conditioning, το οποίο ενεργοποιείται αυτόματα όταν ο προορισμός στο σύστημα πλοήγησης είναι φορτιστής υψηλής ισχύος. Το αποτέλεσμα; 10–80% σε 28 λεπτά ακόμη και σε χαμηλές θερμοκρασίες, κάτι που το προηγούμενο μοντέλο δεν μπορούσε να πετύχει.
Κι ένα ακόμα κλου: Η ηλιακή οροφή που είχαμε δει στο Prius έρχεται κι εδώ και υπόσχεται ότι με 6 ώρες ηλιοφάνειας κάθε ημέρα το αυτοκίνητο μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία για να καλύψει 1.800 km το χρόνο (5 km αυτονομίας κάθε ημέρα μόνο από τον ήλιο)!
Αλλά και τα eAxles είναι καινούργια. Η Toyota συνεργάστηκε ξανά με τη Subaru για την AWD έκδοση, αλλά εδώ έχουμε σημαντικές τεχνικές βελτιώσεις: νέοι inverter με ημιαγωγούς καρβιδίου πυριτίου (SiC), βελτιωμένο σύστημα ελέγχου ροπής μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα και compact σχεδίαση που μειώνει το βάρος κατά περίπου 18 κιλά. Το πιο σημαντικό όμως δεν είναι οι αριθμοί, αλλά ο τρόπος με τον οποίο αποδίδεται η ισχύς: πιο γραμμική, πιο ακριβής, με μια αίσθηση γρήγορου ρυθμού και όχι... τηλεμεταφοράς αν και με 0-100 km/h σε 5,1 sec για το μοντέλο των 343 PS μιλάμε για επιδόσεις ... Gazoo Racing.
Οδηγώντας για ώρες
Η πρώτη γεύση στο μαγευτικό Sotogrande (ένα τεράστιο οικιστικό σύμπλεγμα έξω απο τη Μάλαγα) έγινε με τη δικίνητη έκδοση μεγάλης μπαταρίας με τους 224 PS με τη σοφή επιλογή ελαστικών Yokohama Advan V61 διαστάσεων 226/60-R18. Αμέσως, το bZ4X έδειξε ότι έχει κερδίσει σε πολιτισμένη λειτουργία. Η αίσθηση στο τιμόνι είναι πιο στιβαρή, με βελτίωση στην προοδευτικότητα της υποβοήθησης, ενώ η ανάρτηση έχει νέα ελατήρια και αμορτισέρ που περιορίζουν τις μικροαναπηδήσεις στο πίσω μέρος (θυμίζουμε, γονατα εμπρός και δίπλα ψαλίδια πισω). Στις χαμηλές ταχύτητες το αυτοκίνητο κυλά με εντελώς άλλη αίσθηση σε σχέση με πριν. Πιο στιβαρό, πιο ήσυχο και πιο άνετο. Βγαίνοντας από την πόλη το νέο SUV έδειξε τη δυναμική του. Το προσθιοκίνητο είναι ελαφρύ και ισορροπημένο, με καλή πρόσφυση και πιο άμεση είσοδο στη στροφή, απόδειξη ότι έχουν δουλευτεί τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Επίσης υπάρχουν paddles στο τιμόνι για αυξομείωση της πέδησης σε 4 βαθμίδες δίνοντας μια αίσθηση ανεβάσματος ή κατεβάσματος σχέαης ενός συμβατικού θεσμικού.
Η AWD όμως είναι το πραγματικό highlight. Με ελαστικά Bridgestone Alenza 235/50-R20, με τους 343 PS του, την κατανομή ροπής να αλλάζει συνεχώς και το νέο turning control να «μαζεύει» την τροχιά όταν χρειάζεται, το bZ4X στρίβει με αυτοπεποίθηση και αίσθηση συνοχής που λείπει από πολλά ηλεκτρικά SUV. Και μετά ήρθε το χώμα. Με X-MODE για Snow/Dirt, Deep Snow/Mud και το νέο Grip Control μέχρι 10 km/h, το αυτοκίνητο τα πήγε εξαιρετικά με χαρακτηριστικά low σε διαδρομή με πολλές κλίσεις και φυτευτές πέτρες. Η ανάρτηση δουλεύει σωστά, το σύστημα δεν υπερθερμαίνεται και η αίσθηση είναι ότι οδηγείς ένα πραγματικό SUV όχι απλώς ένα crossover με ηλεκτροκίνηση. Σε απλό χαλίκι ο ρυθμός μπορεί να γίνει πολύ γρήγορος με τσαγανό και ικανότητα να διατηρήσει το τέμπο. Κι ένα ακόμη ατού: Η αυξημένη ικανότητα ρυμούλκησης (έως 1.500 κιλά στην AWD) ολοκληρώνει μια σαφώς πιο «ειλικρινή» προσέγγιση στον χαρακτήρα του SUV.
Συνολικά, το ανανεωμένο Toyota bZ4X είναι μια εντυπωσιακά προσεγμένη δεύτερη προσπάθεια. Περισσότερη αυτονομία, ταχύτερη φόρτιση, σαφώς βελτιωμένη οδηγική συμπεριφορά και σημαντικά καλύτερη ποιότητα κύλισης. Η Toyota φαίνεται να άκουσε κάθε κριτική του πρώτου μοντέλου και να την αντιμετώπισε μεθοδικά. Και στην ηλιόλουστη Ανδαλουσία, το αποτέλεσμα έδειξε ξεκάθαρα: το bZ4X δεν είναι απλώς καλύτερο. Είναι ανταγωνιστικό και έτοιμο να τα βάλει με τον ανταγωνισμό από Κίνα και Ευρώπη. Πότε; Με την αρχή του νέου έτους θα το δούμε στη χώρα μας ενώ γνωρίζουμε ήδη τις τιμές. Η Toyota ξέρει να τηρεί όσα υπόσχεται με αξιοπιστία αφού υπάρχει η εγγύηση έως 11 έτη ή 1 εκατομμυρίου χιλιομέτρων για το 90% της συνολικής χωρητικοτητας της μπαταρίας και μάλιστα με αποδείξεις αφού υπάρχει σχετικό όργανο στον πίνακα οργάνων που δείχνει την υγεία της ενώ κλασικά ισχύει ολική εγγύηση 6 ετών και 200.000 km.




ΔΗΜΟΦΙΛΗ




_77761_474860_type13129.jpg)
