Αποστολή στην Αστυπάλαια: Με VW ID.3 και ID. Buzz στο νησί-πρότυπο για την αειφόρο ανάπτυξη


Όλα άρχισαν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας το Νοέμβριο του 2020 με τη συμφωνία Ελλάδας και Volkswagen Group να καταστήσουν την Αστυπάλαια νησί-πρότυπο στην κινητικότητα, με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα. Σήμερα, σχεδόν τρία χρόνια αργότερα, επισκεπτόμαστε το μαγευτικό νησί των Δωδεκανήσων, προσκεκλημένοι της Kosmocar, επίσημου εισαγωγέα μαρκών του Volkswagen Group στην Ελλάδα, για να μπούμε στο… κλίμα.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: Β.Π., KOSMOCAR, VW
  • 8/6/2023

Άργησε να έρθει αυτή η πρόσκληση καθώς έπρεπε να επιλυθούν πολλά θέματα προς την υλοποίηση ενός έργου με χρονικό ορίζοντα εξαετίας. Άλλωστε, δεν είναι δυνατόν από την μια ημέρα στην άλλη να στήσεις έναν μηχανισμό που να αφορά το σύνολο των μετακινήσεων, ντόπιων και επισκεπτών.

Με το σύστημα μεταφορών στο νησί να πρέπει να αντικατασταθεί από ηλεκτρικά οχήματα, να δομηθούν υπηρεσίες κινητικότητας, όπως ο διαμοιρασμός ή η κοινή χρήση οχημάτων, τα ΙΧ αυτοκίνητα και τα οχήματα του Δήμου να είναι ηλεκτρικά και συνάμα να υπάρξουν υποδομές για την, ως επί το πλείστον, παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας όπως η ηλιακή και η αιολική από πόρους του νησιού.

Στόχος ήταν από την πρώτη στιγμή το ενεργειακό σύστημα του νησιού να μετασχηματιστεί με βάση τις ανανεώσιμες πηγές σε δύο φάσεις: Το 2024, ένα υβριδικό σύστημα με πάνελ και μπαταρίες να παρέχει 3,5 MW πράσινης ενέργειας, καλύπτοντας το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση των EV αυτοκινήτων (και περισσότερο από 50% της απαιτούμενης συνολικά ενέργειας του νησιού) και μέχρι το 2030 το ενεργειακό σύστημα να καλύπτει πάνω από το 80% της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεγάλη πρόκληση ήταν και είναι να διασφαλιστεί ένα σύστημα αδιάλειπτης παροχής ρεύματος μέσω σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με μπαταρίες. Στόχος, η μείωση εκπομπή ρύπων CO2 του ενεργειακού συστήματος του νησιού αλλά και η μείωση του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι πρώτες αλλαγές σε ό,τι αφορά την κινητικότητα ήρθαν πριν δύο ακριβώς χρόνια με τα περιπολικά της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, των Δημοτικών αρχών αλλά και των οχημάτων του αεροδρομίου του νησιού. Και ακολούθησε η «απόβαση» ηλεκτρικών δικύκλων SEAT MÓ eScooter 125, και ηλεκτρικών ποδηλάτων για να έρθουν τα πρώτα ΙΧ,Volkswagen e-up!, ID.3 και ID.4 και μετά, το πρώτο ηλεκτρικό ταξί και τρία ID. Buzz ως μέσα αστικής κατά παραγγελίας μετακίνησης (διαθέσιμα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους). Οσονούπω δε, έρχεται ένα e-Crafter ως ασθενοφόρο συμπληρώνοντας το ήδη ηλεκτρικό ασθενοφόρο του νησιού.

Ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων στην Αστυπάλαια αυξάνεται συνεχώς. Για παράδειγμα, μετά την εμφάνιση των ID. Buzz κοινής χρήσης, ήρθε η ώρα για τους μόνιμους κατοίκους να το προμηθευτούν μέσω του προγράμματος e-Astypalea, με συνολικό όφελος μέχρι τις 29.000 €.

Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία στην Αστυπάλαια κυκλοφορούν περισσότερα από 50 ηλεκτρικά οχήματα, ενώ υπάρχουν 20 δημόσια σημεία φόρτισης και πολλά ιδιωτικά των επιχειρήσεων φιλοξενίας και ενοικίασης οχημάτων αλλά και κατοίκων.

Στα μισά σχεδόν λοιπόν αυτού του εξαετούς ορίζοντα επισκεφθήκαμε την Αστυπάλαια για να διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι, αν και πόσο, η Αστυπάλαια οδεύει προς τον μετασχηματισμό της σε «Έξυπνο, Αειφόρο Νησί».

Οικοδεσπότης μας ήταν ο Mike Stephan, Επικεφαλής του project και συνάμα μας έγινε παρουσίαση των αποτελεσμάτων επιστημονικής μελέτης, από τη Χρυσή Βιτσιλάκη, Πρύτανις του Πανεπιστήμιου Αιγαίου σχετικά με την εξέλιξη του έργου και τα οφέλη από αυτό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, η Πρύτανης παρουσίασε μια σε βάθος έρευνα που έλαβε χώρα το 2021 και το 2022. Κι ενώ το 2021 το 56% δε γνώριζε το project της Αστυπάλαιας, το 2022 είχε πέσει στο 16%. Συνολικά, από τις ενστάσεις, τους προβληματισμούς και την αβεβαιότητα, περάσαμε σε αντίστροφη του κλίματος.

Είχαμε και ανοιχτή συζήτηση για τον αντίκτυπο της μεταμόρφωσης του νησιού με τον Νίκο Κομινέα, Δήμαρχο της Αστυπάλαιας.

Βεβαίως, ένα πολύ μεγάλο μέρος της επίσκεψής μας περιλάμβανε ενημέρωση από στελέχη της ΔΕΗ στο σημερινό σταθμό παραγωγής ενέργειας της ΔΕΗ (που γίνεται με diesel).

Παράλληλα, κάναμε δοκιμές με τις υπηρεσίες AstyMOVE που περιλαμβάνουν τις κατηγορίες AstyBUS για χρήση των ID. Buzz μέσω της εταιρίας K2 και AstyGO για χρήση eBike (Ducati Scrambler) ηλεκτρικών scooter ή ηλεκτρικών αυτοκινήτων που για την περίπτωσή μας ήταν ID.3 τα οποία απαρτίζουν έναν στόλο 8 αυτοκινήτων για car sharing.

Όλες οι υπηρεσίες διαχειριζόμενες (και χρεώσιμες) από το App AstyMOVE, μια ιδιότυπη εφαρμογή για smartphones η οποία όμως προϋποθέτει μια δαιδαλώδη εγγραφή και εμπεριέχει μερικά… παιδικά bugs.

Κινηθήκαμε στη Χώρα, το Λιβάδι και σε αλλά σημεία του νησιού και η αίσθηση της κλίμακας αυτού του project είναι μοναδική και παντού ορατή. Από τα αρκετά πλέον EV οχήματα μέχρι τους φορτιστές και κυρίως την αίσθηση ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει να γίνεται «κτήμα» των κατοίκων.