Audi A3 Sportback e-tron


Το ηλεκτρικό της διπλανής πόρτας! Με 204 ίππους, μέση κατανάλωση 1.5lt/100 km και εκπομπή CO2 μόλις 35 gr/km, δυνατότητα πλήρως  ηλεκτρικής χρήσης το Α3 εντυπωσιάζει με το διττό χαρακτήρα του.

  • 4/7/2014

Η ηλεκτροκίνηση είναι μια τεχνολογία που απασχολεί το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας, είτε με πολύ σοφιστικέ κατασκευές, είτε με πιο απλές και λιγότερο κοστοβόρες, όπως η πρόταση της Audi.

Φυσικά με μιλάμε για το Audi Α3 e-tron, που μόλις οδηγήσαμε στη Βιέννη και για το οποίο μπορούμε να πούμε πως δεν διαφέρει ως προς την χρηστικότητά του ή τα οδικά χαρακτηριστικά σε σχέση με το απλό Α3.

Για να είμαστε όμως απόλυτα ειλικρινείς, διαφέρει ως προς τις επιδόσεις και την απόδοση, καθώς λόγω της αυξημένης δύναμης, που κάνει τον χαρακτήρα του Audi A3 e-Tron κάτι περισσότερο από απολαυστικό.

Το ηλεκτρικό της Audi διαθέτει ένα υβριδικό σύστημα που συνδυάζει ένα κινητήρα βενζίνης 1.4-liter TFSI turbo που αποδίδει 150 PS με έναν ηλεκτρικό κινητήρα με απόδοση 75 kW (102 PS), ο οποίος είναι ενσωματωμένος στο νέο κιβώτιο 6 σχέσεων «e-S tronic». Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς.

Η συνδυαστική ισχύς του συστήματος αγγίζει τους 204 ίππους και τα 350 Nm ροπής γεγονός που σημαίνει ότι το 5θυρο Sportback μπορεί να πραγματοποιήσει το 0-100 km/h σε 7,6 sec. με την τελική του ταχύτητα να αγγίζει τα 222 km/h.

Σύμφωνα με τη γερμανική φίρμα, το Audi A3 e-tron διαθέτει μία μέση κατανάλωση της τάξης του 1,5 lt/100 km με τις εκπομπές CO2 να κυμαίνονται μόλις στα 35 gr/km! Βεβαίως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι αυτά τα νούμερα απαιτούν τη συνεχή χρήση του ηλεκτρικού κινητήρα για να επιτευχθούν.

Το A3 e-tron διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης: με τη χρήση μόνο του βενζινοκινητήρα, με τη χρήση μόνο του ηλεκτρικού κινητήρα (μηδενικών ρύπων φυσικά) και ως απλό υβριδικό. Ως αμιγώς ηλεκτρικό, το e-tron μπορεί να επιτύχει τελική ταχύτητα της τάξης των 130 km/h, ενώ η αυτονομία του αγγίζει τα 50 χιλιόμετρα.

Tech Talk

Ο υβριδικός κινητήρας του Α3 Sportback e-tron έχει εξελιχθεί από τους ανθρώπους της Audi, οι οποίοι δηλώνουν ότι πλέον έχουν την τεχνογνωσία και έχουν αναπτύξει την τεχνολογία ώστε να την προσαρμόζουν κατάλληλα στα οχήματά της που -προς το παρόν- κρίνουν ότι θα βοηθήσουν την εταιρεία να μειώσει τη συνολική μέση κατανάλωση διοξειδίου του άνθρακα των μοντέλων της.

Το υβριδικό σύστημα αποτελείται από έναν βενζινοκινητήρα τεχνολογίας TFSI (ο οποίος έχει χωρητικότητα 1.4 lt, αποδίδει μέγιστη ισχύ 150 PS/5.000-6.000 rpm και μέγιστη ροπή 250 Nm/1.600-3.500 rpm) και από έναν ηλεκτροκινητήρα (μόνιμου μαγνήτη) ο οποίος αποδίδει μέγιστη ισχύ 102 PS και μέγιστη ροπή 330 Nm ως τις περίπου 2.200 rpm. Η συνδυαστική μέγιστη ιπποδύναμη του Α3 Sportback e-tron είναι 204 PS/5.000-6.000 rpm και η συνδυαστική μέγιστη ροπή 350 Nm/1.600-3.500 rpm.

To σύστημα είναι παράλληλα συνδεδεμένο ώστε το όχημα να μπορεί να κινείται ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο για μια απόσταση που μπορεί να φτάσει τα 50 km (η αυτονομία εξαρτάται κυρίως από τη διαμόρφωση του δρόμου στον οποίο κινείται, τον τρόπο οδήγηση και το μεταφερόμενο βάρος).

Μεταξύ του βενζινοκινητήρα και του ηλεκτροκινητήρα παρεμβάλλεται ένας πολύδισκος συμπλέκτης ο οποίος ενεργοποιεί τον πρώτο όποτε χρειάζεται. Το Α3 Sportback e-tron ξεκινά ως ηλεκτροκίνητο και όσο η μπαταρία έχει επαρκή ενέργεια κινείται με αυτή. Όταν απαιτηθεί από τις συνθήκες, ενεργοποιείται και ο βενζινοκινητήρας για να συνδράμει στην επιτάχυνση ή για να φορτίσει τις μπαταρίες.

Οι τελευταίες είναι ιόντων λιθίου, αποτελούνται συνολικά από 96 στοιχεία, το ενεργειακό φορτίο τους είναι 8,8 kWh, βρίσκονται τοποθετημένες κάτω από το πίσω κάθισμα και ζυγίζουν 125 kg. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί κατά 10 λίτρα η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ καυσίμου (στο Α3 Sportback e-tron είναι 40 lt έναντι 50 lt της αντίστοιχης συμβατικής έκδοσης) αλλά και το πορτμπαγκάζ, το οποίο εδώ είναι τουλάχιστον 280 lt (έναντι τουλάχιστον 380 lt, αντίστοιχα).

Η κίνηση μεταδίδεται στον εμπρός άξονα μέσω του (απαραίτητου για την περίσταση) ηλεκτρονικά ελεγχόμενου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων «S-Tronic».

Πρώτες εντυπώσεις

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, οι άνθρωποι της Audi μας είπαν ότι η έκδοση με τον υβριδικό κινητήρα θα διατίθεται μόνο στην πεντάθυρη εκδοχή του μοντέλου («Sportback») ώστε να τονιστεί ο περισσότερο χρηστικός «χαρακτήρας» του.

Το βάρος του Α3 Sportback e-tron φτάνει τα 1.540 kg (χωρίς οδηγό και υγρά). Παρόλα αυτά η καλή μέγιστη ισχύς και ροπή όπως και ο τρόπος λειτουργίας του ηλεκτροκινητήρα και του υβριδικού συστήματος «κρύβουν» το αυξημένο βάρος του οχήματος, συγκριτικά με αυτό της συμβατικής έκδοσης του μοντέλου (σημ.: σε σχέση με το Α3 Sportback 1.4 TFSI των 122 PS η έκδοση με τον υβριδικό κινητήρα είναι βαρύτερη κατά 335 kg, καθώς δίνεται 1.205 kg, χωρίς οδηγό και υγρά).

Οι μπαταρίες του A3 Sportback e-tron μπορούν να φορτιστούν με δύο τρόπους: είτε μέσω πρίζας (με οικιακό ρεύμα απαιτούνται 3:45' για πλήρη φόρτιση, με βιομηχανικό ρεύμα απαιτούνται 2:15') είτε χρησιμοποιώντας τον βενζινοκινητήρα και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, που διαθέτει το όχημα, ως γεννήτρια. Ο οδηγός, μέσω διακόπτη που βρίσκεται στο ταμπλό, μπορεί να επιλέξει μία από τις τέσσερις επιλογές που το δίνει το σύστημα: να κινηθεί αμιγώς μόνο με τις μπαταρίες, να αφήνει το σύστημα να εναλλάσσει αυτόματα την κινητήρια μονάδα κάθε φορά, (ηλεκτροκινητήρας, βενζινοκινητήρας), να διατηρεί την ενέργεια της μπαταρίας σταθερή ώστε να τη χρησιμοποιήσει στο μέρος της διαδρομής που (ο οδηγός) θα κρίνει ότι τότε τη χρειάζεται και τέλος να φορτίζει τις μπαταρίες (κίνηση μόνο με τον βενζινοκινητήρα που λειτουργεί και ως γεννήτρια). Να σημειώσουμε ότι ο οδηγός μπορεί να προγραμματίζει την ώρα φόρτισης και να παρακολουθεί την εξέλιξη της διαδικασίας μέσω του «smartphone» που (θα πρέπει να) έχει.

Στο δρόμο, το Α3 Sportback e-tron είναι αθόρυβο όσο κινείται μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα. Όταν απαιτηθεί, ο ρυθμός επιτάχυνσης είναι γρήγορος -μάλιστα η Audi ανακοινώνει ότι (ως ηλεκτροκίνητο) το όχημα φτάνει τα 60 km/h από στάση σε 4,9 sec. Η εμπλοκή του βενζινοκινητήρα γίνεται άμεσα και μόνο ο ήχος του σε κάνει να καταλάβεις ότι τέθηκε σε λειτουργία. Σε κάθε περίπτωση, ο αυτοκίνητο επιταχύνεται γρήγορα, τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, παρά το αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου. Η οδική συμπεριφορά του είναι πολύ καλή. Βεβαίως δεν είναι τόσο άμεσο στις αλλαγές πορείας, όσο η συμβατική εκδοχή του, όμως δεν είναι ορθό να γίνεται σύγκριση μεταξύ των εκδόσεων. Επίσης, με τον χρόνο, πίσω από το τιμόνι του Α3 Sportback e-tron ο οδηγός αλλάζει τις συνήθειές του και αποζητά την οικονομία καυσίμου, παρά τις όποιες επιδόσεις.

Οι τελευταίες είναι καλές καθώς το αυτοκίνητο επιταχύνεται από τα 0-100 km/h σε 7,6 sec και η τελική ταχύτητά του φτάνει τα 222 km/h (τιμές εταιρείας). Εντυπωσιακή είναι η μέση τυποποιημένη κατανάλωση του Α3 Sportback e-tron καθώς απαιτείται μόλις 1,5 lt/100 km ενώ η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα είναι μόλις 35 g/km.

Οι προπαραγγελίες για το Α3 Sportback e-tron έχουν αρχίσει και τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένονται στην Ευρωπαϊκή αγορά εντός φθινοπώρου. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν από την Ελληνική αντιπροσωπεία, τότε αναμένεται και στην χώρα μας. Προς το παρόν, δεν έχει καθοριστεί η τιμή του Audi Α3 Sportback e-tron για την Ελληνική αγορά. Ωστόσο, σαν μια ένδειξη και μόνο, αναφέρουμε ότι στην Γερμανική αγορά η τιμή του θα ξεκινά από τα 37.900 ευρώ.