Car and Driver
Τα «μικρά αδερφάκια», είπατε; Μπορεί η απόδοση του 1.400άρη κινητήρα τους να τείνει να θεωρείται «συνηθισμένη» πλέον, όμως οι συγκεκριμένες εκδόσεις έχουν πολλά πλεονεκτήματα.
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ
ΦΩΤ.: REPORTER IMAGES
Η οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία το τελευταίο χρονικό διάστημα καταγράφεται σαφώς και στη χώρα μας, και οι αρνητικοί δείκτες φαίνονται και στην αγορά αυτοκινήτου. Οι πωλήσεις καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων έχουν μειωθεί σημαντικά σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια και οι υποψήφιοι αγοραστές τηρούν στάση αναμονής (στην καλύτερη περίπτωση) ή απορρίπτουν την απόκτηση αυτοκινήτου (στη χειρότερη).
Όπως είναι λογικό, το ζητούμενο είναι η πιο συμφέρουσα αγορά. Καθώς ο οικονομικός παράγοντας είναι η κυριότερη συνιστώσα, δεν είναι περίεργο που το ενδιαφέρον στρέφεται στα μοντέλα των μικρότερων κατηγοριών ή σε εκδόσεις με μικρότερης χωρητικότητας κινητήρα.
Τα δύο οχήματα του συγκριτικού μας συμπεριλαμβάνονται στη δεύτερη περίπτωση. Ανήκουν στην πολυτελή μικρομεσαία κατηγορία, έχουν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα χωρητικότητας 1,4 λίτρων που αποδίδει σχεδόν την ίδια μέγιστη απόδοση.
Το ένα, το Audi A3, είναι γνωστό και μη εξαιρετέο. Το δεύτερο, η Delta, αντιπροσωπεύει την προσπάθεια της Lancia να ορθοποδήσει οικονομικά και επιχειρηματικά, έπειτα από τo επιχειρηματικό «διαζύγιό» της με την General Motors.
Εκ των έσω
Τόσο το Audi όσο και η Lancia πρέπει να θεωρούνται τυπικά δείγματα της κατασκευαστικής «φιλοσοφίας» καθεμιάς από τις δύο εταιρείες. Βέβαια, το γερμανικό μοντέλο έχει ένα στοιχείο που είναι αξιοζήλευτο, την έξωθεν καλή μαρτυρία, αποτελεί το σημείο αναφοράς και το αντικείμενο «μίμησης» από πλευράς των Ιταλών. Δεν είναι κρυφό ότι κατά τη διάρκεια εξέλιξης και δημιουργίας της Delta τα γερμανικά μοντέλα της συγκεκριμένης κατηγορίας οχημάτων αποτέλεσαν τον εν δυνάμει εμπορικό ανταγωνιστή, και στη Lancia έκαναν ό,τι καλύτερο μπορούσαν ώστε να επιτύχουν το στόχο τους.
Η πεντάθυρη έκδοση του Α3 (Sportback) διακρίνεται για την πρακτικότητά της έναντι της αντίστοιχης τρίθυρης έκδοσης του μοντέλου και είναι αυτή που θα προτιμήσει ο οικογενειάρχης, αν θεωρήσουμε ότι αυτός είναι ο «τυπικός αγοραστής». Ίσως το επιμηκυσμένο αμάξωμά του να μην είναι τόσο ελκυστικό και να το κάνει να φαίνεται σαν station wagon, όμως αυτό το δεδομένο μάλλον δεν θα απασχολήσει πολύ όσους το προτιμήσουν (και μάλλον δεν θα επηρεάσει την επιλογή τους).
Αναμφισβήτητα, όμως, η Lancia προκαλεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον με τη σχεδίασή της, τυπικό δείγμα της ιταλικής προσέγγισης στη δημιουργία ιδιότυπων σχημάτων. Το αμάξωμά της είναι κατά 22,8 εκατοστά πιο μακρύ από το αντίστοιχο του Audi, κι όμως οι καμπύλες γραμμές της «κρύβουν» τις διαστάσεις της. Ίσως η λεγόμενη «νεορετρό» σχεδίασή της να μην είναι πλήρως αποδεκτή από όλους τους υποψήφιους αγοραστές της, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα αναγνωρίσουν την ιδιαίτερη μορφή η οποία προσδιορίζει την καινούργια Delta.
Δεν είναι μόνο το μεγαλύτερο μήκος του αυτοκινήτου, είναι και το κατά 12,2 εκατοστά πιο μακρύ μεταξόνιο συγκριτικά με το αντίστοιχο του A3 Sportback, για το οποίο διακρίνεται το ιταλικό μοντέλο. Οι αριθμοί δείχνουν την πραγματικότητα. Ο εσωτερικός χώρος της Lancia είναι απαράμιλλος για μικρομεσαίο όχημα ? αναμφίβολα παραπέμπει σε όχημα της μεσαίας κατηγορίας τουλάχιστον. Η ευρυχωρία είναι δεδομένη, όμως αυτοί που επωφελούνται περισσότερο είναι οι επιβάτες που μεταφέρονται στο πίσω κάθισμα (δεν είναι υπερβολή εάν πούμε ότι θυμίζει... καναπέ). Αυτό είναι διαιρούμενο αλλά και συρόμενο εμπρός-πίσω κατά 14 εκατοστά, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ανάκλισης της πλάτης σε εύρος 25 μοιρών. Βλέπουμε, δηλαδή, ότι οι Ιταλοί επέλεξαν να προσδώσουν στοιχεία πολυχρηστικότητας στο καινούργιο μοντέλο, ενισχύοντας έτσι την πρακτικότητά του.
Το ωφέλιμο μήκος για τους πίσω επιβάτες είναι μεγάλο, αλλά, εάν χρειαστεί, μειώνεται, αυξάνοντας αντίστοιχα τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ.
Το ταμπλό της Lancia αποτελεί κι αυτό σημείο αναφοράς σχεδιαστικά και, παρά το ότι διαθέτει περισσότερους διακόπτες από το αντίστοιχο του A3 Sportback, είναι εργονομικό. Η αίσθηση του τιμονιού δεν διακρίνεται για το «βάρος» που δίνει στα χέρια του οδηγού, όμως τον πληροφορεί σε ικανοποιητικό βαθμό και είναι καλύτερη συγκριτικά με αυτήν στη Lancia. Ο μοχλός ταχυτήτων είναι καλός στη λειτουργία του, όμως ο αντίστοιχος του γερμανικού μοντέλου ξεχωρίζει μεταξύ των δύο.
Το Audi δεν είναι τόσο ευρύχωρο στο πίσω μέρος, ωστόσο ο εσωτερικός χώρος του είναι ικανοποιητικός. Η θέση οδήγησης είναι καλύτερη στο A3 Sportback, ενώ τα εμπρός καθίσματα είναι χαμηλότερα τοποθετημένα απ’ ό,τι στην Delta.
Το ταμπλό είναι λιτό και καλοκατασκευασμένο, χωρίς να εντυπωσιάζει. Γενικά το εσωτερικό του Audi είναι τυπικά γερμανικό και συγκριτικά με το αντίστοιχο της Delta θα λέγαμε ότι περνά απαρατήρητο.
T-JET ή TFSI;
Σε θεωρητικό επίπεδο μια τέτοια ερώτηση δεν έχει ουσιαστικό νόημα, καθώς ο κινητήρας του A3 Sportback είναι πιο σύγχρονος και βεβαίως ενσωματώνει πιο πρόσφατη τεχνογνωσία. Εκτός από τον υπερτροφοδότη, διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού καύσιμου τεχνολογίας FSI («διαστρωματωμένου ψεκασμού») όπως και σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων εισαγωγής.
Στη Lancia τα δεδομένα είναι πιο συμβατικά, καθώς το υπερτροφοδοτούμενο μηχανικό σύνολο «έλκει τις ρίζες του» από αυτό τεχνολογίας... FIRE. Όμως, αυτό που φαινομενικά μοιάζει με μειονέκτημα οι Ιταλοί κατάφεραν να το μετατρέψουν σε πλεονέκτημα (και φυσικά πήραν τα εύσημα για την προσπάθειά τους).
Πρακτικά, οι δύο κινητήρες έχουν αρκετές ομοιότητες σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις. Η ονομαστική μέγιστη απόδοση του TFSI είναι κατά πέντε ίππους μεγαλύτερη από αυτήν του T-JΕΤ. Η μέγιστη ροπή έχει λίγο μεγαλύτερη τιμή στη Lancia, αλλά στο Audi αποδίδεται χαμηλότερα (από τις 1.500 σ.α.λ. έναντι των 1.750 σ.α.λ., αντίστοιχα).
Και στα δύο οχήματα η επιτάχυνση εν κινήσει είναι άμεση και, τηρουμένων των αναλογιών, ικανοποιητικότατη για το βάρος των οχημάτων. Οι διαφορές στις επιδόσεις είναι πολύ μικρές (αμελητέες, θα λέγαμε), οπότε δεν μπορούμε να πούμε ότι κάποιο από τα δύο οχήματα ξεχωρίζει. Όμως, το A3 Sportback διακρίνεται σαφώς στον τομέα της οικονομίας καυσίμου και του εκπεμπόμενου θορύβου.
Αναφορικά με την οδική συμπεριφορά, είναι ικανοποιητική και στα δύο οχήματα. Η ανάρτηση στην Delta είναι ρυθμισμένη με τρόπο που να προσφέρει περισσότερη άνεση στους επιβάτες σε σχέση με την αντίστοιχη του A3 Sportback. Γενικά, η Lancia, σε αυτή την έκδοση τουλάχιστον, δεν είναι φτιαγμένη για σπορτίφ οδήγηση, αν και θα τα καταφέρει κάπως όταν της ζητηθεί κάτι τέτοιο από τον οδηγό. Το Audi, που είναι πιο σκληρό σε αίσθηση, σε κάνει να πιστεύεις ότι είναι πιο «σπορτίφ».
Την ανάγκη φιλοτιμία;
Θα μπορούσε να είναι έτσι, όμως τα δύο οχήματα προσφέρουν περισσότερα από όσα θα περίμενε κάποιος ο οποίος, απερίσκεπτα ίσως, τα θεωρεί ως τα «μικρά αδερφάκια». Το Audi A3 Sportback με τον 1.4 TFSI κινητήρα ουσιαστικά αντικατέστησε την έκδοση με τον 1.6 FSI κινητήρα των 115 ίππων. Η πρόσφατη επανασχεδίασή του το έκανε περισσότερο ελκυστικό, με κυριότερο στοιχείο ενδιαφέροντος το συνδυασμό των εμπρός φωτιστικών σωμάτων και «μάσκας».
Στη Lancia έπρεπε να αποδείξουν κάποια πράγματα, κι αυτό σημαίνει ότι τα στελέχη της έπρεπε να προσπαθήσουν σκληρά. Έπρεπε να πείσουν τους υποψήφιους αγοραστές ότι ?παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισαν? ήταν σε θέση να δημιουργήσουν ένα αυτοκίνητο που να μπορεί να ανταγωνιστεί με αξιώσεις τους Γερμανούς, οι οποίοι κυριαρχούν στην κατηγορία. Και έπρεπε να το κάνουν όχι απλώς μιμούμενοι αυτούς, αλλά να προσδώσουν το δικό τους στίγμα.
Τόσο το A3 Sportback όσο και η Delta έχουν συγκεκριμένα πλεονεκτήματα που τα κάνουν μια εν δυνάμει αγορά. Εάν το ζητούμενο είναι (η από το χρόνο δημιουργημένη) προστιθέμενη αξία, τότε η ζυγαριά γέρνει προς το Audi. Εάν κάποιος θέτει ψηλά στα κριτήρια επιλογής τη σχεδίαση και τον απόηχο-θρύλο που φέρει το όνομα «Delta», τότε η απόφαση είναι μονόδρομος. Τέλος, εάν η βασική παράμετρος είναι η τιμή αγοράς ζωτικής σημασίας στις μέρες μας, τότε η Lancia έχει το προβάδισμα και πάλι.
Audi A3 Sportback / Lancia Delta
TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ // 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ // 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ // ΕΜΠΡΟΣ ΕΓΚΑΡΣΙΑ // ΕΜΠΡΟΣ ΕΓΚΑΡΣΙΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (Κ.ΕΚ.) // 1.390 // 1.368
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [KW (PS)/Σ.Α.Λ.] // 92 (125)/5.000 // 88 (120)/5.000
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (NM/Σ.Α.Λ.) // 200/1.500 // 206/1.750
ΚΙΒΩΤΙΟ // ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ // ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ // ΓΟΝΑΤΑ McPherson // ΓΟΝΑΤΑ McPherson
ΜΕ ΨΑΛΙΔΙΑ ΒΑΣΗΣ // ΜΕ ΨΑΛΙΔΙΑ ΒΑΣΗΣ
ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ // ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ // ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ (4) ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, // ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ,
ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ
YΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ // ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΗ // ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ
ΦΡΕΝΑ
(ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ) // ΑΕΡ. ΔΙΣΚΟΙ/ ΔΙΣΚΟΙ // ΑΕΡ. ΔΙΣΚΟΙ/ ΔΙΣΚΟΙ
EΛΑΣΤΙΚΑ
TΥΠΟΣ // MICHELIN PILOT PRIMACY // MICHELIN PILOT PRIMACY HP
ΔΙΑΣΤΑΣΗ // 205/55 - 16 // 225/45 - 17
ΑΜΑΞΩΜΑ
ΜXΠXΎ (ΧΙΛΙΟΣΤΑ) // 4.286x1.765x1.423 // 4.520x1.797x1.499
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (ΛΙΤΡΑ) // 370 // 380
ΒΑΡΟΣ (ΚΙΛΑ) // 1.300 // 1.320
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (ΧΛΜ./ΩΡΑ) // 203 // 195
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ (ΔΕΥΤ.)
0-80 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 6,9 // 7,0
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 10,3 // 10,6
0-120 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 14,6 // 15,0
0-400 ΜΕΤΡΑ // 17,3 // 17,4
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ (ΔΕΥΤ.)
MΕ 3η
50-80 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 4,6 // 4,2
MΕ 4η
70-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 6,5 // 6,4
MΕ 5η
80-120 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 12,1 // 12,2
MΕ 6η
90-120 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 15,1 // 13,8
ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ (ΜΕΤΡΑ)
50-0 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 9,7 // 9,6
90-0 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 30,9 // 31,4
120-0 ΧΛΜ./ΩΡΑ // 55,2 // 56,4
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (ΛΙΤΡΑ/100 ΧΛΜ.)
ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ/ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗ // 9,6/6,5 // 10,3/6,6
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ (ΛΙΤΡΑ) // 55 // 58
ΘΟΡΥΒΟΣ (DBA)
ΜΕ 50 ΧΛΜ./ΩΡΑ (3η) //58 // 60
ΜΕ 90 ΧΛΜ./ΩΡΑ (4η) // 63 // 66
ΜΕ 120 ΧΛΜ./ΩΡΑ (5η) // 67 // 70
ΤΙΜΗ ΑΥΤΟΚ. ΔΟΚΙΜΗΣ // €27.085 // €24.020
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ // €23.200 (ATTRACTION) // €21.100 (ΟRO)
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
AUDI A3 SPRTBACK: ΑΕΡΟΣΑΚΟΙ ΟΔΗΓΟΥ, ΣΥΝΟΔΗΓΟΥ, ΠΛΕΥΡΙΚΟΙ, ΚΕΦΑΛΗΣ, ΣΥΣΤΗΜΑ ABS ME EBD, ΣΥΣΤΗΜΑ ESP ME ASR KAI BAS, ΗΜΙΑΥΤΟΜΑΤΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΡΑΔΙΟ-CD AUDI, HΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ ΕΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΟΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ ΒΑΜΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΑΜΑΞΩΜΑΤΟΣ, ΦΩΤΑ ΗΜΕΡΑΣ, ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΛΕΙΔΩΜΑ ΜΕ ΙMMOBILIZER, ΕΝΕΡΓΑ ΠΡΟΣΚΕΦΑΛΑ, ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΟ ΚΑΤ' ΥΨΟΣ ΚΑΘΙΣΜΑ ΟΔΗΓΟΥ, ΠΙΣΩ ΦΩΤΑ ΟΜΙΧΛΗΣ.
LANCIA DELTA: ΑΕΡΟΣΑΚΟΙ ΟΔΗΓΟΥ, ΣΥΝΟΔΗΓΟΥ, ΠΛΕΥΡΙΚΟΙ, TΥΠΟΥ «ΚΟΥΡΤΙΝΑΣ», ΣΥΣΤΗΜΑ ABS ME EBD, ΣΥΣΤΗΜΑ ESP ME ASR, ΑHS KAI HILL HOLDER, AYTOMATOΣ ΔΙΖΩΝΙΚΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ ΕΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ, ΦΩΤΑ ΗΜΕΡΑΣ ΕΜΠΡΟΣ, ΠΙΣΩ ΦΩΤΑ LED, HΛΕΚΤΡΙΚΑ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΟΙ, ΘΕΡΜΑΙΝΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΝΑΔΙΠΛΟΥΜΕΝΟΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ, ΕΠΕΝΔΥΣΗ ALCANTARA, ΔΕΡΜΑΤΙΝΟ ΤΙΜΟΝΙ ΚΑΙ ΜΟΧΛΟΣ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ, ΕΝΕΡΓΑ ΠΡΟΣΚΕΦΑΛΑ ΕΜΠΡΟΣ, ΦΙΜΕ ΚΡΥΣΤΑΛΛΑ, ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ «ALARM» ΣΕ ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ ΠΑΝΙΚΟΥ.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΔΟΚΙΜΗΣ
AUDI A3 SPRTBACK: ΘΕΡΜΑΙΝΟΜΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ, ΡΑΔΙΟ-CD AUDI CONCERT, AYΤΟΜΑΤΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ, ΠΕΡΛΕ ΧΡΩΜΑ.
LANCIA DELTA:ANΟΙΓΟΜΕΝΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΟΡΟΦΗ «GRANDLUCE», XEΙΡΙΣΤΗΡΙΑ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ, ΣΥΣΤΗΜΑ «BLUE&ME», CRUISE CONTROL, ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ ΧΡΩΜΑ «MIKA».
ΘΑ ΑΓΟΡΑΖΑ ΤΗ...
...LANCIA ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΣΤΗ «ΣΦΙΧΤΗ» ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΠΟΥ ΔΙΑΝΥΟΥΜΕ. Κ.Ζ.