Δοκιμάζουμε: Ford Fiesta ST - Suzuki Swift Sport


Σε πείσμα των καιρών, Ford και Suzuki εξακολουθούν να απευθύνουν τον λόγο στον πραγματικό οδηγό, αναβαθμίζοντας τις προδιαγραφές και τονώνοντας τον εγωισμό δύο τυπικών, κατά τ’ άλλα, αυτοκινήτων πόλης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 25/9/2019

Κάθε χρόνος που περνά η αλλαγή ρότας της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας γίνεται ολοένα και πιο αισθητή. Η αναγκαιότητα περιορισμού των εκλυόμενων ρύπων, η σχεδόν απόλυτη προσήλωση στις τεχνολογίες του μέλλοντος και τα νέα καταναλωτικά ήθη των ακριβοθώρητων Millennials έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον τουλάχιστον εχθρικό για οτιδήποτε παραπέμπει στο δαιμονοποιημένο παρελθόν.

Σπανίως οι ανά τον κόσμο κατασκευαστές μιλούν πλέον για επιδόσεις. Ακόμη πιο σπάνια εξελίσσουν και δημιουργούν με επίκεντρο τον Οδηγό, ο ρόλος του οποίου περιορίζεται διαρκώς έως ότου μετεξελιχθεί σε εκείνον του αμέτοχου παρατηρητή-επιβάτη. Στη νέα τάξη πραγμάτων, λοιπόν, προτάσεις όπως το Ford Fiesta ST και το Suzuki Swift Sport δείχνουν να κινούνται εκτός του αυστηρού πλαισίου που ορίζουν τα νέα, clean cut πρότυπα. Φαντάζουν ως πράξεις ηρωισμού, ως μια ύστατη προσπάθεια αντίστασης στη λαίλαπα της αναπόφευκτης ομογενοποίησης.

Γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι

Για τη Ford και τη Suzuki, η απόφαση να πλαισιώσουν την γκάμα των δημοφιλέστερων προτάσεών τους με εκδόσεις υψηλών επιδόσεων ήταν μάλλον εύκολη. Τόσο το Fiesta όσο και το Swift διαθέτουν μια μακρά παράδοση στο συγκεκριμένο... σπορ, ένα μοναδικό στις ημέρες μας pedigree που κάνει τα πράγματα να δείχνουν πολύ πιο... φυσικά. Η απόσταση που χρειάστηκε να καλύψει το νέο Fiesta ώστε να ντυθεί και πάλι στα χρώματα του πολέμου υπηρετώντας έναν τελείως διαφορετικό ρόλο δεν ήταν μεγάλη. Επί της ουσίας συνέχισε από εκεί που σταμάτησαν οι εξοπλιστικές εκδόσεις ST Line, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το μαγικό άγγιγμα της Ford Performance.

Τo παρουσιαστικό του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έως και μετριοπαθές, καθώς λείπουν τα απαραίτητα (;) στοιχεία εντυπωσιασμού. Θα πρέπει, λοιπόν, να εστιάσει κανείς στις χαρακτηριστικές ζάντες ελαφρού κράματος των 17 ιντσών, στο σχεδιαστικό μοτίβο που ακολουθεί η κεντρική εισαγωγή αέρα, στη διπλή απόληξη της εξάτμισης και φυσικά στο λογότυπο ώστε να σιγουρευτεί για την ταυτότητα της έκδοσης. Στο αντίπαλο στρατόπεδο, οι Ιάπωνες χρειάστηκαν να “δουλέψουν” περισσότερο στις επιφάνειες του αμαξώματος ώστε να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες αποστάσεις από τις πολιτικές εκδόσεις του αυτοκινήτου.

Το αποτέλεσμα τους δικαιώνει, καθώς γίνεται από την πρώτη στιγμή αντιληπτό ότι πρόκειται για κάτι το... εξωτικό. Πέρα από τους μεγαλύτερους τροχούς και τον επιθετικότερο σχεδιασμό του μπροστινού προφυλακτήρα, το δικό τους στίγμα δίνουν τα διακοσμητικά skirts σε φινίρισμα ανθρακονήματος, τα οποία διατρέχουν όλο το αμάξωμα πριν καταλήξουν στον διαχύτη.

Εκεί όπου οι ακροβολισμένες απολήξεις βάζουν τον ιδανικό επίλογο. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, πως οι τεχνηέντως κρυμμένες χειρολαβές των πίσω θυρών δεν μετριάζουν τη δυναμική που αποπνέει το αποκλειστικά πεντάθυρο Swift Sport, οι εξωτερικές διαστάσεις του οποίου υπολείπονται από εκείνες του Fiesta ST. Στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων οι αναβαθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί ώστε να υποστηριχθεί το προφίλ των εκδόσεων κινούνται στην ίδια λογική, συνεπώς οι όποιες διαφορές προκύπτουν οφείλονται στο γεγονός ότι οι δύο προτάσεις “χτίζονται” πάνω σε διαφορετικές βάσεις.

Ειδικότερα, στο Fiesta ST μπορεί να διακρίνει κανείς την προσπάθεια που έχει καταβάλλει η Ford ώστε να δημιουργήσει ένα ποιοτικό σύνολο ικανό να κοιτάξει στα μάτια το σύνολο των ανταγωνιστών του. Η «αιωρούμενη» οθόνη αφής των 6,5 ιντσών αποτελεί τη “βιτρίνα” των εκτεταμένων δυνατοτήτων συνδεσιμότητας που προσφέρει το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας SYNC 3, τα χειριστήρια του ηλεκτρονικού κλιματισμού χαμηλότερα συνιστούν δείγμα της πληρότητας του εξοπλισμού και τα υφασμάτινα καθίσματα της Recaro των αγωνιστικών γονιδίων που συνθέτουν το DNA του αυτοκινήτου.

Αντιθέτως, η Suzuki παρέμεινε πιστή στη δική της κατασκευαστική φιλοσοφία, επιλέγοντας σκληρά πλαστικά για τις επιφάνειες του ταμπλό, την ενσωμάτωση της ψηφιακής οθόνης αφής των επτά ιντσών στην κεντρική κονσόλα και τη χρήση μπάκετ καθισμάτων που υπογράφει η ίδια. Τα τελευταία μάλιστα ενδεχομένως να αποδειχθούν στενά για όσους δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία στη σιλουέτα τους. Περισσότερο στο θέαμα και λιγότερο στην ουσία εστιάζουν, τέλος, τα διακοσμητικά στοιχεία που εντοπίζονται στο cockpit και των δύο αυτοκινήτων, αναλαμβάνοντας την υπεράσπιση της διαφορετικότητας του προσανατολισμού τους.

Από τη θεωρία στην πράξη

Στα «χαρτιά» το πλεονέκτημα που εξασφαλίζουν στο Fiesta ST οι 200 ίπποι του τρικύλινδρου EcoBoost κινητήρα βενζίνης του 1,5 λίτρου καθιστούν την πρόταση της Ford το απόλυτο φαβορί. Και αυτό γιατί το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο άμεσου ψεκασμού των 1.373 cc που επέλεξε η Suzuki για το Swift Sport δεν υπερβαίνει σε απόδοση τους 140 ίππους.

Στην πράξη, βέβαια, το σημαντικά χαμηλότερο βάρος της ιαπωνικής πρότασης -η διαφορά αγγίζει τα 220 κιλά- φροντίζει ώστε η ψαλίδα από το σαφώς ισχυρότερο Ford να κλείσει και μάλιστα αισθητά. Στην τυπική διαδικασία της επιτάχυνσης από στάση στα 100 km/h, το χρονόμετρο για το Fiesta ST σταμάτησε στα 7,0 δευτερόλεπτα, την ίδια στιγμή που το Swift Sport επιβεβαίωνε στην ελληνική άσφαλτο την εργοστασιακή τιμή, ολοκληρώνοντας την κούρσα της μίας ανάσας σε 8,0 δευτερόλεπτα.

Στα επίπεδα του μισού δευτερολέπτου κυμαίνεται η διαφορά στις επιταχύνσεις εν κινήσει, επιβεβαιώνοντας ότι κανένας από τους δύο κινητήρες δεν παρουσιάζει κενά στην απόδοσή του. Μάλιστα, η εντυπωσιακή ελαστικότητα και η παρεξηγήσιμα χαμηλή κατανάλωση και των δύο υπερτροφοδοτούμενων συνόλων χαρίζουν στα Fiesta ST και Swift Sport θέση βασικού στην καθημερινότητά σου.

Αναμφίβολα η πρόταση της Suzuki είναι εκείνη που διατηρεί το προβάδισμα σε επίπεδο ευχρηστίας, καθώς η ανάρτηση διαχειρίζεται αποτελεσματικότερα τις κακοτεχνίες της ασφάλτου, ενώ το πιο «αργό» τιμόνι εξασφαλίζει μικρότερο κύκλο στροφής και μεγαλύτερη ευελιξία. To «μικρό» Ford διατηρεί μια σαφώς επιθετικότερη στάση, χωρίς παρόλα αυτά να κουράζει. Η εικόνα δεν αλλάζει ουσιαστικά ακόμα και όταν έρθει η στιγμή που τα δύο αυτοκίνητα κληθούν να αντιμετωπίσουν ειδικές καταστάσεις.

Το Swift Sport υπερασπίζεται μέχρι τέλους τον ομοιογενή χαρακτήρα του. Οι αντιδράσεις του παραμένουν προβλέψιμες και ως εκ τούτου ελεγχόμενες, με την υποστροφή να αποτελεί το πρώτο σημάδι ότι έχεις υπερβεί τα εσκαμμένα. Αντιθέτως, ο πίσω άξονας σπανίως θα εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για τους χειρισμούς του οδηγού ή τη διάθεσή του να συμμετάσχει ενεργά στη διαδικασία αναζήτησης του απόλυτου ορίου.Η περίπτωση του νέου Fiesta ST είναι διαφορετική.

Οι 200 ίπποι ενός πραγματικά «ακούραστου» κινητήρα, η εξωφρενική αμεσότητα του συστήματος διεύθυνσης, το αριστοτεχνικό setup της ανάρτησης και η ανεξάντλητη πρόσφυση, προϊόν και του μηχανικού διαφορικού, συνωμοτούν χαρίζοντας στον «κόκκινο διάβολο» της Ford έναν καταιγιστικό και ταυτόχρονα εθιστικό ρυθμό. Ναι, τα τρία προγράμματα οδήγησης προσφέρουν τη δυνατότητα παραμετροποίησης βασικών λειτουργιών του αυτοκινήτου, ωστόσο, τίποτα λιγότερο από το «Race» δεν φαντάζει αρκετό για να ικανοποιήσει τη δίψα σου για αδρεναλίνη.

Κοινή αφετηρία, διαφορετικός προορισμός

Δύο ξεχωριστές «σχολές» της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας διεκδικούν εκ νέου το ιερό δισκοπότηρο της κατηγορίας των supermini. Οι Ιάπωνες εξακολουθούν να δηλώνουν εραστές του «less is more», αξιοποιώντας μεν την πλεονασματική απόδοση ενός υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα, διατηρώντας δε τον λιτοδίαιτο χαρακτήρα του Swift Sport.

Πληθωρικό σε σχεδόν όλες τις διαστάσεις του, το Fiesta ST υιοθετεί έναν διαφορετικό κώδικα συμπεριφοράς, ώστε να κεφαλαιοποιήσει την υπεροχή που απολαμβάνει χάρη στην επιβλητική ισχύ των 200 ίππων. Στην περιοχή των 20.000 ευρώ το προβάδισμα ανήκει χωρίς αμφιβολία στην πρόταση Ford, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι δεν περισσεύει ο χώρος και το κοινό ώστε η Suzuki να συνεχίζει να μας χαρίζει αυτοκίνητα όπως το νέο Swift Sport.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
Ford FIESTA ST

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 10

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ9

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ87

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
SUZUKI SWIFT SPORT

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 10

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ83

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ Ford FIESTA ST 2019   TIMH €20.264   ΤΕΛΗ €163,2

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.497, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 147(200)/6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 290/1.600-4.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7 sec, τελική 232 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 7,2 L/100km, 136 g/km

Ford FIESTA ST 2019

ΥΠΕΡ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

ΚΑΤΑ ΑΝΕΣΗ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ SUZUKI SWIFT SPORT 2019   TIMH €19.670   ΤΕΛΗ €260,85

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.373, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 103(140)/4.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/2.500-3.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8 sec, τελική 210 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,8 L/100km, 141 g/km

SUZUKI SWIFT SPORT 2019

ΥΠΕΡ ΑΠΟΔΟΣΗ ΦΡΕΝΩΝ, ΑΝΕΣΗ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ