Δοκιμάζουμε τη νέα BMW Z4 sDRIVE20i


ΜΠΟΡΕΙ ΤΑ ROADSTER ΝΑ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΜΕ ΕΙΔΟΣ ΥΠΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ, ΟΜΩΣ Η BMW ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΕΠΙΜΕΝΕΙ ΑΛΛΑ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ Ζ4 ΦΤΙΑΧΝΕΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥΤΑΛΑΝΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΙΚΑΝΟ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΤΟ ROLE MODEL ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 22/8/2019

To σίγουρο είναι ότι υπήρξαν και πολύ καλύτερες εποχές από αυτές που ζούμε τώρα για ένα premium roadster. Εποχές όπως εκείνες της άγουρης πρώτης Ζ3 με τις ρετρό αναφορές και τον αναρχοαυτόνομο πίσω άξονα. Εποχές που οι σκληρές αναδιπλούμενες οροφές και οι πάσης εμπνεύσεως εκδόσεις CC έδιναν το trend ακόμα και σε «λαϊκούς» κατασκευαστές. Και εποχές σαν την σημερινή που το κλασικό διθέσιο «toy for boy» φαίνεται να μην τραβάει εμπορικά σε έναν κόσμο που θέλει να βλέπει από ψηλά και από απόσταση όσα συμβαίνουν στην άσφαλτο (και στη ζωή ενδεχομένως...). Η ΒΜW πάντως φαίνεται να επιμένει, έστω και αν για τη νέα Ζ4 χρειάστηκε να μοιραστούν… ρεφενέ το R&D αλλά και την παραγωγή στην Αυστρία με την Τoyota και την Supra της. Έξυπνη κίνηση-μονόδρομος για τα σύγχρονα δεδομένα, που στην περίπτωση της Ζ4 δίνει το φιλί της ζωής σε μία κατηγορία που φαίνεται να ξεθωριάζει από τον χάρτη (ήδη η Mercedes μελετά σοβαρά το ενδεχόμενο να μην συνεχίσει την SLC), χωρίς ξεκάθαρο εμπορικό μέλλον.

Τι καινούργιο φέρνει λοιπόν η τρίτη γενιά της Ζ4;

Στο τιμόνι της Ζ4 νιώθεις ευθύς εξ  αρχής πολύ πιο «ενεργό» κομμάτι του αυτοκινήτου από ό,τι στο παρελθόν
Στο τιμόνι της Ζ4 νιώθεις ευθύς εξ' αρχής πολύ πιο «ενεργό» κομμάτι του αυτοκινήτου από ό,τι στο παρελθόν

Ουσιαστικά μιλάμε για ένα εκ βάθρων αναβαθμισμένο αυτοκίνητο, χωρίς καμία σύνδεση με τα προηγούμενα και με δραστικές αλλαγές που συντείνουν ευθύς εξ' αρχής σε ένα πιο σπορ χαρακτήρα. Για παράδειγμα το μήκος βρίσκεται πλέον στα 4.324 mm, αυξημένο κατά 85 mm, είναι φαρδύτερη κατά 74 mm και κατά 13 mm ψηλότερη. Το πιο αξιοσημείωτο και ενδεικτικό της νέας φιλοσοφίας είναι η μείωση του μεταξονίου κατά 26 mm, στα 2.470 mm, την ίδια στιγμή που τα μετατρόχια έχουν μεγαλώσει σημαντικά (98 m εμπρός και 57 mm πίσω). Από εκεί και πέρα δόθηκε μεγάλη έμφαση στην ενίσχυση του πλαισίου, στην υιοθέτηση μιας πιο χαμηλής θέσης οδήγησης και βέβαια της ευλαβικής τήρησης του χρυσού κανόνα της BMW για 50:50 κατανομή του βάρους εμπρός-πίσω.

H νέα Ζ4 είναι με διαφορά η πιο ολοκληρωμένη και η πιο σπορ διθέσια ανοιχτή BMW που έχει κατασκευάσει η εταιρία τις τελευταίες δεκαετίες.
H νέα Ζ4 είναι με διαφορά η πιο ολοκληρωμένη και η πιο σπορ διθέσια ανοιχτή BMW που έχει κατασκευάσει η εταιρία τις τελευταίες δεκαετίες.

Η σχεδίαση του αμαξώματος είναι ένα από τα σημεία αιχμής της νέας γενιάς, καθώς στόχος ήταν να συνδυαστεί η οδηγική μεταστροφή με έναν πιο δυναμικό αισθητικό χαρακτήρα. Oι κλασικές αναλογίες διατηρούνται και εδώ, όμως είναι πιο ισορροπημένες (ιδίως σε ό,τι αφορά το πίσω μέρος) λόγω της νέας πλατφόρμας CLAR που χρησιμοποιείται. Μιλάμε για ένα σχέδιο με πιο έντονα χαρακτηριστικά, είτε αυτό αφορά την μάσκα με την κατακόρυφη -για πρώτη φορά- διάταξη και τις μεγάλες εισαγωγές στους πληθωρικούς προφυλακτήρες, είτε τα πολύ εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα με προβολείς LED (προαιρετικά Adaptive LED), είτε το πλαϊνό τμήμα του αυτοκινήτου με τα μεγάλα Air Breathers και την βασική γραμμή που ολοκληρώνεται ιδανικά στο πίσω μέρος με τα φώτα σχήματος L και το ενσωματωμένο σπόιλερ στο πορτμπαγκάζ. Σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με την προηγούμενη Z4 είναι η επιστροφή στην μαλακή υφασμάτινη οροφή, η οποία είναι κατασκευασμένη από εξαιρετικά υλικά, ενώ ο ιδιαίτερα στιβαρός μηχανισμός της είναι σε θέση να την αναδιπλώσει μέσα σε μόλις 10 δευτερόλεπτα και μάλιστα με το αυτοκίνητο εν κινήσει (μέχρι τα 50 km/h). Ενδεικτικό της πολύ καλής δουλειάς που έχει γίνει με την αεροδυναμική είναι ότι μπορείς να κινείσαι με ταχύτητες της τάξης των 140 Km/h με κατεβασμένη την οροφή χωρίς η ποσότητα και η ένταση του αέρα που φθάνει στο σαλόνι να γίνεται ενοχλητική.

Δομικές αλλαγές

Οι μεγαλύτερες και πιο κομβικές αλλαγές εντοπίζονται στα μηχανικά μέρη. Ξεκινώντας από τον κινητήρα, η έκδοση της δοκιμής εφοδιαζόταν με δίλιτρο turbo βενζινοκινητήρα 197 ίππων και 320 Νm ροπής, ο οποίος είναι και η εισαγωγή στην γκάμα. Γνωστό μοτέρ από τις διάφορες εμφανίσεις του σε άλλα μοντέλα της εταιρίας, στην περίπτωση της Ζ4 διατηρεί την κορυφαία ελαστικότητα και τον πολιτισμένο χαρακτήρα, έχει όμως υπερβολικά καλούς τρόπους για ένα τύπο αυτοκινήτου που θέλει να προσφέρει και μια διέγερση πέραν της comme il faut συμπεριφοράς. Ο ήχος δεν γίνεται ποτέ όσο αλέγκρος θα επιθυμούσε κάποιος από ένα καθαρόαιμο σπορ μοντέλο (κάτι που φυσιολογικά θα γίνεται στα εξακύλινδρα μοτέρ), η έκρηξη δεν εμφανίζεται πουθενά, τα 6,6 δευτερόλεπτα για το 0-100 km/h είναι απλά ΟΚ, και γενικά όλα γίνονται με μία τακτοποιημένη ομαλότητα που αρχικά ξενίζει με βάση το brutal υποσχέσεις που αφήνει το παρουσιαστικό της. Από την άλλη βέβαια υπάρχει μια αρκετά ικανοποιητική τιμή στην κατανάλωση, που μπορεί να μείνει κοντά στα 8,0 l/100 km σε χαλαρές βόλτες και σπάνια -και μόνο υπό πίεση- να ξεπεράσει ελαφρά το διψήφιο νούμερο. Το οκτατάχυτο διπλόδισκο κιβώτιο ταιριάζει άψογα με τον συγκεκριμένο κινητήρα, αν και κάποιες στιγμές θα ήθελες πιο ακαριαίες αντιδράσεις στα κατεβάσματα, ιδίως στα sport προγράμματα.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
BMW Z4 sDRIVE20i

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ78

Νέας σχεδίασης είναι και η ανάρτηση η οποία είναι κατασκευασμένη από αλουμίνιο για μείωση του βάρους και αποτελείται από γόνατα ΜcPherson εμπρός με νέα αρχιτεκτονική έδρασης, και πέντε συνδέσμων -για πρώτη φορά σε roadster της BMW- στο πίσω μέρος. Ο σπορ προσανατολισμός ενισχύεται ακόμα περισσότερο με το νέο τιμόνι με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού, την ύπαρξη ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, καθώς και όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων που είναι πλέον προσαρμοσμένα σε ένα πιο σπορ ζητούμενο. Οι τροχοί ανάλογα με την έκδοση ξεκινούν από τους 17 ίντσες και φθάνουν έως και τις 19, ενώ υπάρχει και η επιλογή για πακέτο M Sport όπου το αμάξωμα είναι χαμηλότερο κατά 10 mm και συνδυάζεται με διαφορικό M Sport, ανάρτηση Adaptive M Sport (με τρία προγράμματα λειτουργίας), και φρένα M Sport.

Στο σαλόνι συναντάμε ένα σχεδόν τυποποιημένο copy-paste των πρόσφατων σχεδιαστικών αντιλήψεων της ΒΜW, πράγμα και καλό αλλά και κακό μαζί. Κακό γιατί όπως γράψαμε και στην περίπτωση της 840d σε προηγούμενη δοκιμή περιμένεις μερικά στοιχεία exclusiveness σε τέτοιου τύπου πιο ειδικά αυτοκίνητα. Αλλά και καλό, γιατί πλέον βρίσκεσαι εμπρός σε ένα κατασταλαγμένο αποτέλεσμα, χωρίς εργονομικές ατέλειες και απελευθερωμένο στο να εστιάσει σε πιο ουσιαστικούς τομείς όπως η ποιότητα κατασκευής και η συναρμολόγηση. Στοιχεία που για άλλη μια φορά κυριαρχούν σε μία BMW, σε συνδυασμό με το αισθητά βελτιωμένο i-Drive 7.0, τους επαρκέστατους φυσικούς διακόπτες για να μην απασχολείσαι συνέχεια με τα μενού της οθόνης (επιτέλους!) αφής, και ένα σετ εξαιρετικών καθισμάτων που όπως θα δούμε δρουν καταλυτικά στην συνολική προσλαμβάνουσα από το αυτοκίνητο. Σε ό,τι αφορά την οροφή, η ποιότητά της είναι ίσως η κορυφαία που υπάρχει αυτή την στιγμή σε ποιότητα και αντοχή υλικών, ενώ και η εφαρμογή της είναι εργαστηριακού επιπέδου, κάνοντας σταδιακά αισθητή την παρουσία της από ταχύτητες πάνω από τα 180 km/h. Η επιλογή υφασμάτινης οροφής απελευθερώνει έναν κορυφαίο χώρο για τις αποσκευές, της τάξης των 281 λίτρων, ο οποίος χάνει ελαφρά σε πρακτικότητα λόγω του φυσιολογικά μικρού ανοίγματος της πίσω πόρτας. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι υπεραρκετοί για τα δεδομένα αυτής της κατηγορίας (πολύ πρακτικό το διχτάκι πίσω από τα καθίσματα) ενώ και ο εξοπλισμός περιλαμβάνει όλη την παλέτα των τεχνολογιών της BMW με αρκετά έξτρα στοιχεία εξατομίκευσης τα οποία ως συνήθως έχουν και το αντίστοιχο υψηλό αντίτιμο.

Στιλ και ουσία

Στο τιμόνι της Ζ4 νιώθεις ευθύς εξ' αρχής πολύ πιο «ενεργό» κομμάτι του αυτοκινήτου από ό,τι στο παρελθόν. Και αυτό ξεκινά από την πρώτη κιόλας στιγμή, με την χαμηλή και πιο σωστά χωροθετημένη θέση οδήγησης, τα άψογα καθίσματα, και γενικά την πιο οργανική σχέση μηχανικών μερών και ασφάλτου να σε προδιαθέτει για τα όσα θα ακολουθήσουν. Τα στοιχεία που κυριαρχούν είναι το απίστευτα στιβαρό πλαίσιο και το νέο setup των αναρτήσεων που σε συνδυασμό με τα μεγαλύτερα μετατρόχια αλλά και τα φαρδιά ελαστικά έχουν δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο με πιο «πλατύ» και σαφώς πιο σίγουρο πάτημα στον δρόμο. Η σύνδεση όλων αυτών με το μικρότερο μεταξόνιο συντελούν στην εμφάνιση ενός πιο άμεσου και ζωντανού οχήματος που ξεφεύγει από την λογική των προηγούμενων ανοιχτών BMW και ρίχνει κλεφτές ματιές προς τις δημιουργίες του M Division και τις προδιαγραφές ενός καθαρόαιμου σπορ αυτοκινήτου. Η πρόσφυση βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα και λόγω των εξαιρετικών Michelin Pilot Super Sport και η ακρίβεια στην ανταπόκριση των εντολών του οδηγού είναι μοναδική.

Οι αναρτήσεις συνδυάζουν σχεδόν ιδανικά το ζητούμενο μεταξύ άνεσης και σπορ χαρακτήρα, ενώ και τα αναβαθμισμένα φρένα, κατά παράδοση της BMW, έχουν ακαριαία αίσθηση στο πεντάλ και διάρκεια στην απόδοση χωρίς σημάδια κόπωσης. Αυτή η Ζ4 μπορεί να οδηγηθεί με διάφορους τρόπους, από cruiser μεγάλων αποστάσεων έως μια σπορ κατασκευή με απόηχους από Μ2 (ναι, έχει κάτι και από εκεί). Και αν δεν ήταν το ελαφρώς flat σε αίσθηση τιμόνι με την μη γραμμική λειτουργία της μεταβλητής υποβοήθησης, τότε ίσως να μιλούσαμε για την πρώτη φορά που το ζητούμενο του αντίπαλου δέους της Boxster να ήταν τόσο κοντά. Τα διάφορα προγράμματα οδήγησης επιδρούν ως ένα βαθμό στο οδηγικό ταμπεραμέντο καλώντας τον οδηγό να βρει την δική του ιδανική ρύθμιση για παιχνίδια με το μπλοκέ και την τοποθέτηση πριν την στροφή (εμείς προτιμήσαμε το τιμόνι στο normal και όλα τα υπόλοιπα στο sport ). Όμως χρειάζεται αρκετό ψάξιμο με την ροπή, το κιβώτιο και τα 275άρια πίσω ελαστικά για να «σπάσει» η πρόσφυση και να αρχίσουν οι ασφάλτινες χορογραφίες ενός ελαφρύτερου roadster τύπου 124 Abarth για παράδειγμα.

Συνοψίζοντας, η νέα Ζ4 είναι με διαφορά η πιο ολοκληρωμένη και η πιο σπορ διθέσια ανοιχτή BMW που έχει κατασκευάσει η εταιρία τις τελευταίες δεκαετίες. Είναι πλέον περισσότερο ένα driver's car παρά ένα όχημα για πόζα στο μοδάτο club της παραλιακής. Οι αλλαγές σε πλαίσιο και αναρτήσεις έχουν φέρει τον αέρα μιας καθαρόαιμης BMW, με εκείνη την χειρουργική ακρίβεια στην εκτέλεση μιας στέρεης και πολυεπίπεδης οδικής συμπεριφοράς που έλειπε από τις προηγούμενες γενιές. Από κοντά η ολιστική αντιμετώπιση της έννοιας «ποιότητα», η εκ βάθρων αναβάθμιση σε εξοπλισμό αλλά και η ανανεωμένη εμφάνιση, δημιουργούν όλες τις προϋποθέσεις για την διατήρηση του είδους εν ζωή. Έστω και σε μικρούς αριθμούς, για τους οποίους «βοηθά» και η τιμή των 56.300 ευρώ της βασικής δίλιτρης έκδοσης. Όπως και να έχει όμως, η νέα Z4 είναι μία ακόμα κορυφαία στιγμή στην πρόσφατη ιστορία της BMW και ένα role model που δείχνει τον δρόμο για το πως μπορεί να παραμείνει ζωντανή η roadster μυθολογία στους καιρούς που έρχονται.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ BMW Z4 sDRIVE20i 2019   TIMH €56.300   ΤΕΛΗ €164

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.998 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 145(197)/4500-6500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 320/1450-4200

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,6 sec, τελική 240 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6 L/100km, 137 g/km

BMW Z4 sDRIVE20i 2019

ΥΠΕΡ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΣΠΟΡ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ

Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

SPORTS CAR

JOIN US