Δοκιμάζουμε την Mercedes-Benz B200 7G-DCT


Με εφαλτήριο του 163 ίππους του τετρακύλινδρου κινητήρα βενζίνης των 1.332 cc, η νέα Mercedes-Benz B-Class κινείται κόντρα στο ρεύμα της απόλυτης ερημοποίησης της ευρύτερης κατηγορίας των MPVs.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 10/11/2019

Πίσω στη δεκαετία του 1990, η ημίψηλη αρχιτεκτονική που λάνσαρε το νεόκοπο κίνημα του πολυμορφισμού αναδείχθηκε με τη βοήθεια των μαθητευόμενων μάγων του μάρκετινγκ σε προαπαιτούμενο της οικογενειακής ευτυχίας - στη μοναδική σοβαρή εναλλακτική όσων διέκριναν πίσω από τη μακρόσυρτη σιλουέτα των δοκιμασμένων στον χρόνο station wagon το αναχρονιστικό lifestyle μιας άλλης εποχής.

Είκοσι χρόνια μετά, τα περίφημα MPVs βρίσκονται στο σημείο από το οποίο ξεκίνησαν. Να μάχονται δηλαδή για μια θέση στον ήλιο, παρατηρώντας τη χρηματιστηριακή αξία τους να υποχωρεί υπό την ασφυκτική πίεση της γεωμετρικά αυξανόμενης δημοτικότητας των SUVs. Εξαιρέσεις υπήρξαν και ενδεχομένως να συνεχίσουν να υπάρχουν, ελάχιστοι ωστόσο είναι εκείνοι που θα στοιχημάτιζαν εν έτει 2019 στη διαιώνιση του πολυμορφικού είδους. Ελάχιστοι είναι αυτοί που θα γύριζαν την πλάτη σε ένα… υπερτροφικό όχημα ελευθέρου χρόνου για χάρη της  χωροταξικής αριστείας και της πολυπραγμοσύνης ενός τυπικού MPV. Κι όμως, η Mercedes-Benz B-Class βρίσκεται ακόμα εδώ. Είναι το «άστρο» στο προτεταμένο ρύγχος της εκείνο που την καθιστά αυτομάτως διαφορετική;

Είναι η εμφανής ομοιότητα με τη νέα A-Class αυτή που της επιτρέπει να λογίζεται ως μια προσιτή κατασκευή;  Όποιοι κι αν είναι οι λόγοι που διατήρησαν ένα μικρομεσαίων διαστάσεων MPV στην πρώτη γραμμή της γκάμας ενός premium κατασκευαστή εμείς οφείλουμε να τους αναδείξουμε πριν διαλέξουμε στρατόπεδο και επιχειρηματολογήσουμε υπέρ ή κατά  της απόφασης αυτής.

ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η Mercedes-Benz έχει την παράδοση με το μέρος της. Από την πρώτη στιγμή που οι Γερμανοί αποφάσισαν να δραστηριοποιηθούν στην κατηγορία των μικρομεσαίων hatchbacks -το όχι και τόσο μακρινό 1997- θέλησαν να εμφυσήσουν στην τότε A-Class τις θεμελιώδεις αρχές ενός πολυμορφικού οχήματος. Η συνέχεια, βέβαια, ήταν πολύ διαφορετική τόσο για την «baby Mercedes» όσο και για την B-Class, η οποία δεν άφησε τις ευκαιρίες που της δόθηκαν να πάνε χαμένες,  χτίζοντας χρόνο με τον χρόνο το δικό της φανατικό κοινό.

Ένα κοινό που ενδεχομένως να δει με καχυποψία την πρόθεση της γερμανικής φίρμας να αμβλύνει τον πολυχρηστικό προσανατολισμό του αυτοκινήτου για χάρη μιας πιο κομψής-αεροδυναμικής σιλουέτας. Η νέα B-Class δεν φωνάζει πια από μακριά την ιδιαιτερότητα του χαρακτήρα της, «κρύβοντας» πίσω από τις αναθεωρημένες αναλογίες του αμαξώματός της την όποια προσπάθεια μεγιστοποίησης του χωροταξικού κέρδους.      

Οι απρόσμενα λιτές γραμμές του πεντάθυρου αμαξώματος βοηθούν ώστε η πολυμορφική Mercedes-Benz να περνά σχεδόν απαρατήρητη. Να δαμάζει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τον άνεμο και να στέκεται πιο κοντά στο μινιμαλιστικό σχεδιαστικό παράδειγμα της νέας A-Class. Άλλωστε στοιχεία από τη μικρομεσαία Mercedes-Benz πρόκειται να συναντήσει κανείς και στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, παρατηρώντας τη διάταξη με τις δύο ξεχωριστές ψηφιακές οθόνες του cockpit.

H πρώτη, μεγέθους 7 ιντσών, φιλοξενεί τις ενδείξεις του πλήρως παραμετροποιήσιμου πίνακα οργάνων ενώ η δεύτερη των 10,25 ιντσών υποστηρίζει το προηγμένο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας της Mercedes-Benz, γνωστό και ως MBUX. Οι κυκλικοί αεραγωγοί συμπληρώνουν την εικόνα του άριστα δομημένου πιλοτηρίου, από το οποίο ο οδηγός έχει την πλήρη εποπτεία των πραγμάτων, μιας και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες σε συνδυασμό με την υψηλότερη κατά 90 χιλιοστά θέση οδήγησης -συγκριτικά με την A-Class- προσφέρουν εξαιρετική ορατότητα.  Στα κέρδη του αυτοκινήτου συγκαταλέγεται το μεγαλύτερο εσωτερικό πλάτος ( 30 χιλιοστά στην μπροστινή σειρά καθισμάτων), η αισθητή αναβάθμιση της ποιότητας κατασκευής και τα 455 λίτρα του χώρου αποσκευών, η μέγιστη τιμή του οποίου αγγίζει τα 1.540 λίτρα.

Η δυνατότητα ρύθμισης της πλάτης των πίσω καθισμάτων προσφέρεται προαιρετικά, όπως προαιρετικά διατίθεται και το σύστημα Easy Pack το οποίο επιτρέπει -μεταξύ άλλων- το  άνοιγμα του χώρου αποσκευών με μια συγκεκριμένη κίνηση του ποδιού. Μένοντας στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου και δη στον βασικό, από τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας ξεχωρίζουν το Active Brake Assist και το Active Lane Assist, η λειτουργία των οποίων δεν είναι αλάνθαστη.

ΥΠΕΡΠΛΕΟΝΑΣΜΑ

Ο τεχνολογικός πλούτος της νέας B-Class συμπληρώνεται από το συγκρότημα «κίνηση-μετάδοση». Στην προκειμένη περίπτωση, κάτω από το καπό της έκδοσης B200 τοποθετείται ο νέος, τετρακύλινδρος κινητήρας βενζίνης των 1.332 cc και μάλιστα στην ισχυρότερη -μέχρι σήμερα- εκδοχή του, η  οποία αποδίδει 163 ίππους και 250 Nm ροπής. Το επτατάτυχο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη της Getrag αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του υπερτροφοδοτούμενου συνόλου και των μπροστινών τροχών, προσφέροντας τις λειτουργίες πλεύσης (Coasting αγγλιστί) αλλά και της αδρανοποίησης των δύο εκ των τεσσάρων κυλίνδρων υπό -πολύ- συγκεκριμένες συνθήκες.

Εκτός των άλλων, το 7G-DCT, όπως χαρακτηριστικά ονομάζεται, φέρνει μαζί του και τρία προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal και Sport) μέσω των οποίων ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να παρέμβει στο setup του συστήματος κίνησης-μετάδοσης, ορίζοντας τις προτεραιότητές του. Ανεξαρτήτως επιλογής, πάντως, η βελούδινη λειτουργία του τετρακύλινδρου συνόλου και η αβίαστη επιτάχυνση που επιτυγχάνεται κάθε φορά που… ροκανίζεις τη διαδρομή του δεξιού πεντάλ κερδίζουν τις εντυπώσεις. 

Η σφικτή κλιμάκωση του επτατάχυτου κιβωτίου και η «γεμάτη» απόδοση του κινητήρα σε όλο το εύρος λειτουργίας του δεν αφήνουν αναπάντητα ερωτήματα, υποστηρίζοντας και με το παραπάνω την αποστολή του αυτοκινήτου. Τα 8,2 δευτερόλεπτα που ανακοινώνονται από τον κατασκευαστή για την τυπική διαδικασία του 0-100 km/h είναι μια άκρως… ενθαρρυντική τιμή και αναμφίβολα ενδεικτική των πραγματικών δυνατοτήτων του μικρομεσαίου MPV. Εξίσου θεαματικές, ωστόσο, είναι και οι επιδόσεις του στον τομέα της αποδοτικότητας, με τη μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες να κυμαίνεται μεταξύ 7,0 και 8,0 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα. 

Με τη σειρά του, το πλαίσιο ανταποκρίνεται στην πίεση χωρίς να θυσιάζει την άνεση ή να δίνει την αίσθηση ότι θα σε εκθέσει ανεπανόρθωτα μόλις πλησιάσεις τα όρια του. Μπορεί, λοιπόν, το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης να μην είναι ιδιαίτερα επικοινωνιακό και ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας να βγάζει νευρικότητα κάθε φορά που καλείται να διαχειριστεί τις έντονες κακοτεχνίες του οδοστρώματος, ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν είναι αρκετό για να δημιουργήσει δεύτερες σκέψεις για την αποτελεσματικότητα τη γερμανικής κατασκευής.

Με τον ανταγωνισμό στα όρια της… εξαφάνισης, η B-Class βάζει σοβαρή υποψηφιότητα για την κορυφή της κατηγορίας της. Οι 163 ίπποι και τα 250 Nm του τετρακύλινδρου κινητήρα των 1.332 cc δικαιολογούν τον τίτλο του Sports Tourer που της έχουν προσδώσει οι Γερμανοί, «καλλωπίζοντας» την απουσία των απαιτούμενων πολυχρηστικών χαρακτηριστικών και εκείνων των στοιχείων εξοπλισμού που θα αναδείκνυαν την πρακτική διάσταση ενός σύγχρονου MPV.