Δοκιμάζουμε το ηλεκτρικό ποδήλατο της Riese & Muller Charger 3


Tα ηλεκτρικά ποδήλατα μπήκαν για τα καλά στην ζωή μας. Δοκιμάζουμε ένα από τα καλύτερα που υπάρχουν αυτή την στιγμή στην αγορά και ανακαλύπτουμε έναν νέο τρόπο να κινείται κανείς στην πόλη αλλά βρίσκουμε και έναν ευχάριστο τρόπο άθλησης για όσους δύσκολα αφήνουν τον... καναπέ τους.

  • ?ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 5/12/2020

Ποιος θα το περίμενε; Ποιος θα το περίμενε, εμείς, που μεγαλώσαμε με τα ρωσικά τρόλεϊ αγορασμένα με πορτοκάλια και τα ντουμανιασμένα λεωφορεία με την ένδειξη «ΧΩΡΙΣ ΕΙΣΠΡΑΚΤΟΡΑ», ότι θα ερχόταν ένα πρωινό του Αυγούστου που ένα όχημα με δύο ρόδες θα έκανε να νιώθουμε κάτοικοι ενός βαλκανικού Άμστερνταμ χωρίς κανάλια και με 40 βαθμούς Κελσίου.

Το απίστευτης κατασκευαστικής τελειότητας ηλεκτρικό ποδήλατο της Riese & Muller είναι μία εικόνα από το όχι και τόσο μακρινό μέλλον και της Αθήνας, όπου το αυτοκίνητο και κάθε άλλο μέσο πράσινης μετακίνησης θα μπορούν να συνυπάρχουν υπό τις σωστές προϋποθέσεις και με τις κατάλληλες παραχωρήσεις από όλες τις πλευρές (και όχι με το πολωτικό πνεύμα και την κακή σχεδίαση εφ' όλης της ύλης του βιαστικά στημένου μεγάλου περιπάτου). Ζήσαμε αρκετές ώρες μαζί του και βρεθήκαμε μπροστά σε ένα νέο περιβάλλον αστικών μετακινήσεων, με ατελείωτες νέες δυνατότητες και μία μοναδική αίσθηση ελευθερίας και απεξάρτησης από το παλιό και το ξεπερασμένο.  

#Electri_City

Το ποδήλατο-κομψοτέχνημα της γερμανικής Riese & Muller, είναι της σειράς Charger 3, με έναν σχεδιασμό που συνδυάζει premium πολυτέλεια αλλά και μία πολύ μελετημένη γεωμετρία για εξαιρετική ευελιξία στην πόλη και σε συγκρατημένες ορεινές διαδρομές εντός και εκτός ασφάλτου. Ακολουθεί την σχολή των hardtail mountain bikes, με έναν πολύ ισχυρό τριγωνικό σκελετό από εξαιρετικής ποιότητας αλουμίνιο (πρέπει να δείτε τις κολλήσεις για να αντιληφθείτε πόσο ποιοτικό είναι αυτό το ποδήλατο), και με ένα σύνολο περιφερειακών που εντυπωσιάζουν. 

Στο επίκεντρο βρίσκεται το ηλεκτρικό μοτέρ Βosch CX τέταρτης γενιάς, τοποθετημένη στη μεσαία τριβή για καλύτερη απόκριση στο πεντάλ και πιο σωστή κατανομή του κέντρου βάρους. Ο ηλεκτροκινητήρας αυτός υποβοηθά την κίνηση των πεντάλ και η λειτουργία του βασίζεται σε τρεις σένσορες που αντιλαμβάνονται πόσο δυνατά και πόσο γρήγορα κινείτε τα πεντάλ και ένας τρίτος που υπολογίζει την ταχύτητα του ποδηλάτου. Η βασική μπαταρία που είναι ενσωματωμένη μέσα στον σκελετό μαζί με όλη την καλωδίωσή της είναι των 500 Wh, όμως υπάρχουν και επιλογές για μεγαλύτερες ή και για διπλή μπαταρία με συνολική χωρητικότητα στα 1.125 Wh. 

Το ποδήλατο της δοκιμής μας είχε για μετάδοση έναν ιμάντα ενισχυμένο από carbon και εφοδιαζόταν με ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο «κιβώτιο» τύπου CVT από την Εnviolo (υπάρχουν και οι πιο φθηνές επιλογές σε Shimano Deore). O αναβάτης απλά περιστρέφει το δεξί γκριπ και ανάλογα με το ανάγλυφο στο οποίο κινείται (ανηφόρα, κατηφόρα, ευθεία), μεταβάλλεται και η σχέση μετάδοσης σε άπειρες ενδιάμεσες θέσεις. Κορυφαία και η επιλογή στα φρένα με τα υδραυλικά δισκόφρενα της Magura, ενώ εντυπωσιάζει και το πολύ ισχυρό και πολλαπλά ρυθμιζόμενο διπλό πιρούνι της Suntour εμπρός με υποβοήθηση αέρα και 100 mm διαδρομή. 

Αποκεί και πέρα υπάρχει ένας κεντρικός υπολογιστής Κiox της Bosch στο τιμόνι μέσα από τον οποίο παρέχονται δεκάδες πληροφορίες για τη διαδρομή, αλλά και τα τέσσερα προγράμματα υποβοήθησης του πεντάλ, με 60% στο «eco», 140% στο «tour», 240% στο «sport» και 340% στην τελευταία ρύθμιση «tubro» όπου κάθε κλίση και κάθε εμπόδιο είναι απλώς παιχνιδάκι, ακόμα και για τους πιο αγύμναστους. 

Συνολικά, πρόκειται για ένα πολύ premium πακέτο, από έναν κατασκευαστή με υψηλές μεθόδους κατασκευής (ρίξτε μια ματιά στο κανάλι τους στο Youtube από τη γραμμή παραγωγής και θα πάθετε πλάκα) και την κλασική γερμανική επιμονή, με όλη αυτή την ακραία προσήλωση στην ποιότητα να έχει μόνο έναν στόχο: την τέλεια απόδοση στην καθημερινή χρήση.

Εκεί που αν εξαιρέσουμε την αδικαιολόγητα κοντή τελική σχέση μετάδοσης που δεν σε αφήνει να αναπτύξεις εύκολα μεγάλες ταχύτητες, έχουμε να κάνουμε με ένα e-Bike που απολαμβάνεις να καβαλάς και να βολτάρεις μαζί του, που χαίρεσαι να το κοιτάζεις και να απολαμβάνεις κάθε του λεπτομέρεια, ένα ελιτίστικο προϊόν που τιμά κάθε ένα από τα 5.500 ευρώ που θα δώσεις για να το αποκτήσεις. Ακούγονται και είναι πολλά, όμως η ασύλληπτη ποιότητα και τα περιφερειακά του το δικαιολογούν. Και σίγουρα απευθύνεται σε ένα κοινό μιας πιο κατασταλαγμένης αντίληψης και ηλικίας που αντιλαμβάνεται και εκτιμά το ξεχωριστό. Και έχει και εκείνην τη γερμανική προδιάθεση και στα υπόλοιπα αντικείμενα με τροχούς (δύο ή και τέσσερις) που βρίσκονται στο γκαράζ του.

Volt-άροντας στην Αθήνα

Η πρώτη επαφή με ένα e-Bike είναι μία πραγματική αποκάλυψη. Ωραία τα γκάζια, τα 0-100 των αυτοκινήτων. Όμως, η χαρά που μπορεί να προσφέρει ένα τέτοιο όχημα στις πρώτες βόλτες μαζί του είναι κάτι που εγγράφεται για πάντα στο μυαλό σου. 

Δεν είναι ακριβώς το ποδήλατο που ήξερες. Είναι ένας νέος τρόπος να ζεις και να απολαμβάνεις την πόλη (ναι, ακόμα και αν αυτή η πόλη είναι η Αθήνα). Είναι ένας νέος τρόπος να μετακινείσαι, να φτάνεις εκεί που θέλεις με ένα απίστευτο αίσθημα ελευθερίας και, πάνω απ' όλα, χωρίς να έχεις κουραστεί. Χρειάστηκε να φτάσουμε από Ομόνοια έως το Καλλιμάρμαρο και όλα ήταν τόσο διαφορετικά. Η ανηφόρα της Σταδίου ποτέ δεν ήταν τόσο... κατηφορική, το Σύνταγμα ποτέ τόσο λαμπερό, η ιδέα να κόψουμε μέσα από τον Εθνικό Κήπο ποτέ δεν ήταν εφικτή, η κατηφόρα της Αίγλης και τα έκπληκτα βλέμματα των υπολοίπων «καλά, πότε έφτασες κιόλας;» ποτέ πριν δεν φανέρωναν έναν κόσμο που αλλάζει με τόσο γοητευτικό τρόπο. 

Mην το δείτε σαν ένα απλό ποδήλατο. Πρόκειται για μία ολοκληρωμένη και άκρως εθιστική πρόταση μικρο-κινητικότητας, ένα εργαλείο για να κινείσαι και να εξυπηρετείς τις ανάγκες σου μέσα στην πόλη χωρίς κόπο, χωρίς ρύπους και με ελάχιστα έξοδα. Τα e-Bikes ήρθαν για να μείνουν, προσθέτοντας μία έξτρα μορφή urban mobility, την οποία πολλές πόλεις πλέον την θεωρούν ως υπολογίσιμο κρίκο στην αλυσίδα των «πράσινων» μέσων για την μετακίνηση μέσα στην πόλη. 

Γιατί να πάρω ηλεκτρικό ποδήλατο;

  • Καταργούν τις ανηφόρες, τον κόντρα άνεμο, τον δισταγμό ότι δεν θα τα καταφέρεις. Καμία διαδρομή δεν είναι πλέον ανέφικτη.
  • Ξεχνάς τον ιδρώτα, την ταλαιπωρία και φτάνεις στο ραντεβού ατσαλάκωτος. Αξία ανεκτίμητη.
  • Μπορούν να κινηθούν σε σημεία που δεν επιτρέπεται στις μοτοσυκλέτες, αλλά μόνο σε πεζούς και ποδήλατα. Κόβεις δρόμο και γλιτώνεις χρόνο από παντού.
  • Τα 25 km/h ακούγονται λίγα, αλλά είναι διπλάσια των ΜΜΕ. Συν ότι τα πόδια σας δεν απεργούν ποτέ.
  • Κάνουν γρήγορη απόσβεση αν τα χρησιμοποιείς τακτικά αντί για το αυτοκίνητο. Ακόμα και σε λιγότερο από έναν χρόνο.
  • Σε σχέση με τις μοτοσικλέτες είναι πιο ελαφριά, αποθηκεύονται και παρκάρουν πιο εύκολα. Τα βάζεις στο ασανσέρ, τα αποθηκεύεις στο μπαλκόνι, τα παίρνεις και μέσα στο γραφείο σου. 
  • Δεν χρειάζονται δίπλωμα και άδεια κυκλοφορίας. 

  • Δεν έχουν σέρβις συντήρησης, τέλη κυκλοφορίας, ασφάλιστρα. Είναι και αθόρυβα σε σχέση με τα μηχανάκια.
  • Μπορούν να το χαρούν και άνθρωποι με κινητικά προβλήματα ή μεγαλύτερης ηλικίας. Ο εκδημοκρατισμός της χαράς της κίνησης.
  • Παραμένουν κανονικά ποδήλατα (αν το επιθυμείτε) για διασκέδαση και γυμναστική. Έστω και με πάρα πολλά κιλά παραπάνω από όσα ζυγίζει ένα κανονικό ποδήλατο στην ίδια τιμή. 
  • Ανακαλύπτεις μέρη της πόλης που δεν είχε φανταστεί ότι υπάρχουν. Το σπίτι-γραφείο-σπίτι αποκτά άλλο νόημα.
  • Δεν έχεις να ανησυχείς για πρόστιμα (παρκάρισμα, ταχύτητα κ.λπ.). Τηρείς τον ΚΟΚ, φοράς κράνος ΠΑΝΤΑ, και όλα είναι στα πόδια σου.
  • Για να είσαι μέσα στην εποχή. Το ηλεκτρικό ποδήλατο είναι το κορυφαίο trend της σύγχρονης αστικής μετακίνησης στις πιο high πόλεις του πλανήτη. Βe part of it.

Q&A

  • Πόση ζωή έχει μία μπαταρία; 
  • Ανάλογα με τη χρήση και την ποιότητα της φόρτισης-αποφόρτισης της μπαταρίας, υπολογίστε πάνω από 1.000 κύκλους για επώνυμα ποδήλατα. Όπως σε κάθε συσκευή με μπαταρία, σημασία έχει η σωστή φόρτιση με τον σωστό τρόπο. 
  • Πόση αυτονομία έχουν; 
  • Εξαρτάται από τη χωρητικότητα της μπαταρίας και τη διαδρομή που κάνετε. Τα περισσότερα σοβαρά e-Bikes θα σας καλύψουν για 80 με 100 χιλιόμετρα. 
  • Πόσο είναι το κόστος αλλαγής μιας μπαταρίας; 
  • Εξαρτάται από τον κατασκευαστή και τη χωρητικότητα. Ένα μέσο κόστος από επώνυμο κατασκευαστή είναι στην περιοχή των 600-800 ευρώ. Υπολογίστε ότι με κανονική χρήση αυτό θα χρειαστεί να γίνει σε 2 με 3 χρόνια (με καλή φόρτιση της μπαταρίας, επιμένουμε!).

  • Πώς επιλέγω ένα ηλεκτρικό ποδήλατο; 
  • Η βασική αρχή είναι εκείνη που ισχύει και για τα κλασικά ποδήλατα: επιλέγουμε κατά κύριο λόγο σκελετό. Αποφασίστε πιο στυλ σας πηγαίνει και αγοράστε ΑΚΡΙΒΩΣ το μέγεθος του σκελετού που ταιριάζει στον σωματότυπό σας. Αποκεί και πέρα τον λόγο έχει το πορτοφόλι σας. Και κατά βάση η ζυγαριά (όχι μόνο για εσάς, αλλά και για το ποδήλατο!) από την οποία εξαρτάται, κατά κύριο λόγο, η αυτονομία.
  • Να πάρω κινέζικο που είναι πιο φτηνό; 
  • Δεν θα ήταν σοφό για κάτι με το οποίο θα ζήσετε ωραίες στιγμές. Εμπιστευτείτε τις μεγάλες εταιρίες, ξοδέψτε λίγα παραπάνω χρήματα, πάρτε εγγυήσεις για μηχανικά μέρη και μπαταρίες. Θα τα βρείτε μπροστά σας. Και θα έχετε το κεφάλι σας (κυριολεκτικά) ήσυχο.
  • Με τόσα λεφτά, γιατί να μην πάρω μηχανάκι; 
  • Λάθος ερώτηση. Αλλά υπάρχει και μία σωστή απάντηση. Γιατί το ηλεκτρικό ποδήλατο εκφράζει ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο ζωής, μία νέα αντίληψη για την αστική μετακίνηση και την προστασία του περιβάλλοντος. Θέλεις να είσαι με το παλιό, επιλέγεις μηχανάκι. Θέλεις να είσαι στην πρώτη γραμμή της νέας εποχής, βάλε τα Watt στη ζωή και στα πόδια σου. 

Law and order: Τι είναι, λοιπόν, ένα ηλεκτρικό ποδήλατο και ποιες οι προδιαγραφές του. 

Ο ΚΟΚ είναι σαφής. Ποδήλατο είναι ένα όχημα με δύο τουλάχιστον ρόδες που κινείται με μυϊκή δύναμη ή με την υποβοήθηση ηλεκτροκινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ισχύς τα 0,25 kW (250 W), η ισχύς του οποίου μειώνεται και τελικά μηδενίζεται όταν το όχημα φτάσει στα 25 km/h. Ο κανονισμός αυτός ισχύει σε αρκετά μέρη του κόσμου και σε όλη την Ευρώπη, με τις ΗΠΑ να έχουν λίγο διαφορετικές προδιαγραφές ως προς την ταχύτητα.

Από εκεί και πέρα, οτιδήποτε έχει κινητήρα μεγαλύτερο των 250W, ταχύτητα μεγαλύτερη των 25 km/h ή το όχημα κινείται μόνο από τον ηλεκτροκινητήρα με γκάζι, τότε δεν πρόκειται για ποδήλατο, αλλά υπόκειται στην κατηγορία των μοτοποδηλάτων, οπότε ανοίγει ένα εντελώς νέο κεφάλαιο (έγκριση τύπου, πινακίδες, δίπλωμα οδήγησης, ασφάλεια, υποχρεωτική χρήση κράνους κ.λπ.). Η μετατροπή του ενός στο άλλο είναι όχι μόνο παράνομη, αλλά και εξαιρετικά επικίνδυνη, καθώς το στήσιμο και τα φρένα ενός ποδηλάτου δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε τόσο μεγάλες ταχύτητες. 

H ζωή μου (το) ποδήλατο!

Επί προσωπικού, λοιπόν. Αμαρτία εξομολογημένη δεν είναι αμαρτία. Ο υπογράφων υπήρξε στη ζωή του (και δη την ενήλικη) συνδρομητής σε πολλά περισσότερα περιοδικά για ποδήλατα παρά για αυτοκίνητα. Ιδίως στην εποχή της έκρηξης του mountain bike, όπου υλικά όπως το μαγνήσιο και το carbon fiber ήταν μία απτή πραγματικότητα, όταν στα αυτοκίνητα ακούγονταν μόνο στη Formula 1, το ποδήλατο υπήρξε και παραμένει η μεγάλη ερωμένη για την χαρά, την ευεξία. Και λιγότερο για τις μετακινήσεις σε μία πόλη σαν την Αθήνα, όπου ο ποδηλάτης δεν χώρεσε ποτέ στο οδικό οικοσύστημα. Στην πορεία των χρόνων οι τέσσερις τροχοί (αυτοκινήτων, παιδικών καροτσιών κ.λπ.) επικράτησαν των δύο, όμως οι παλιές αγάπες δεν ξεχνιούνται. Και αν είσαι τυχερός, ίσως να έχουν μία δεύτερη ευκαιρία. Και η συνάντησή μου με αυτό το κομψοτέχνημα της Riese & Muller ήταν πραγματικά μία αποκάλυψη συναισθημάτων και γεμάτων ένταση στιγμών.

Αν και προκατειλημμένος με την υποβοήθηση και το τεράστιο βάρος των e-Bikes (πού είναι οι εποχές που μετράγαμε γραμμάριο το γραμμάριο το στήσιμο του ποδηλάτου;), η αλήθεια είναι ότι βρέθηκα μπροστά σε ένα μεγαλοπρεπές συμβάν, από εκείνα που μπορούν να σου αλλάξουν όλη τη ζωή. Το καταθέτω ευθέως εδώ στους παλαιούς φίλους του ποδηλάτου, αλλά και σε όσους απείχαν μέχρι τώρα. Αφήστε τις δικαιολογίες, ξεχάστε ό,τι θυμάστε από παλιά για τις κομμένες ανάσες και τους καμένους τετρακέφαλους από τις ορθοπεταλιές. Ξεχάστε τα παχάκια, τα πολλά παχάκια, τους πόνους της μέσης, τις δουλειές και τις προφάσεις εν αμαρτίαις του καναπέ. Kαι αφεθείτε στην ηδονή τού να νιώσετε ξανά τον αέρα να σας κτυπά και πάλι στο πρόσωπο, τις φωνές και τις μυρωδιές να σας ξετρελαίνουν, την καρδιά σας να ανεβάζει λίγο παλμούς και τις αναμνήσεις των παιδικών σας χρόνων να κάνουν το κράνος σας να μη χωράει το χαμόγελό σας. Η ζωή ήταν και θα παραμείνει ωραία για πολλούς λόγους. Σ' αυτούς προσθέστε, αποδώ και πέρα, και τα e-Bikes. 

Experience Store by Kosmoride

Η Kosmocar έπιασε άμεσα τα μηνύματα των καιρών και του συνδυασμού πολλών λύσεων κινητικότητας, εγκαινιάζοντας μία νέα επιχειρηματική δραστηριότητα. H Κosmoride θα ασχολείται μόνο με τα e-Bikes και το πρώτο «Experience Store» έχει ήδη ανοίξει στο Μαρούσι, σε ένα πολύ όμορφο και λειτουργικό κτίριο. Εκεί διατίθενται πάνω από 35 ηλεκτρικά ποδήλατα από 6 από τις πιο καταξιωμένες μάρκες στον κόσμο, ενώ ειδικοί στα e-Bikes είναι στη διάθεση όσων ενδιαφέρονται για να τους εξηγήσουν τα μυστικά αυτής της νέας γενιάς ποδηλάτων και να τους καθοδηγήσουν στη σωστή γι’ αυτούς αγορά (τα περισσότερα διατίθενται και για test ride).

H Κosmoride προσφέρει ένα συνολικό «πακέτο» υπηρεσιών στον υποψήφιο πελάτη, όπως άτοκες δόσεις, bonus για την απόσυρση του παλαιού ποδηλάτου, επιδότηση με βάση το νέο νόμο που φτάνει έως και το 40% της αξίας και μέχρι τα 800 ευρώ, εγγύηση μέχρι 5 χρόνια και ασφαλιστική κάλυψη. Στο κατάστημα ο αγοραστής θα βρει και όλα τα περιφερειακά που χρειάζεται από ρουχισμό και κράνη μέχρι σχάρες και κλειδαριές ειδικές για ηλεκτρικά ποδήλατα. Τέλος, παρέχονται πλήρεις υπηρεσίες after sales και εξειδικευμένοι μηχανικοί για να γίνεται το service του ποδηλάτου. Περισσότερες και πιο αναλυτικές πληροφορίες μπορεί να αναζητήσει κανείς στο site της https://kosmoride.gr/.