Δοκιμάζουμε το νέο crossover της Citroen. To C4 C-Cross


Μετά από σχεδόν μία δεκαετία ψαξίματος και αναζητήσεων, η Citroen με τo C4 C-Cross βρίσκει και πάλι τη δική της ξεκάθαρη φωνή στη μικρομεσαία κατηγορία. Και επιστρέφει με το καλύτερο και πλέον χαρισματικό αυτοκίνητό της, εδώ και πολλά πολλά χρόνια. Bienvenue, nouvelle Citroën!

  • Κείμενο: Παναγιώτης Τριτάρης, Φωτ.: Γιώργος Κούτος
  • 27/2/2021

Μεγάλο και μερικές φορές βαρύ το φορτίο της παράδοσης για μία εταιρεία. Ευχή και κατάρα μαζί, ανάλογα πώς θα τη χειριστεί. Ιδίως όταν αυτή είναι η Citroen, η οποία από την πρώτη βίδα που σχεδίασε ο ιδρυτής της ήταν ταγμένη στο να πορεύεται κόντρα στο ρεύμα και πάντα στο πρώτο θρανίο των νέων ιδεών. Οι καιροί βέβαια έχουν αλλάξει.

Καινούργιες συμμαχίες και συγχωνεύσεις δημιουργούν ένα διαφορετικό τοπίο. Και η αυτοκινητοβιομηχανία μπαίνει σε έναν επιταχυντή σωματιδίων τρέχοντας με απίστευτη ταχύτητα προς άγνωστη κατεύθυνση. Πώς μπορεί, λοιπόν, μια εταιρεία με τη βιοποικιλότητα της Citroen να συνομιλήσει με όλη αυτή την υστερική βιομηχανική βιασύνη;

Και πώς μπορεί όλο αυτό το ιστορικό πεπρωμένο της να το μετασχηματίσει σε ένα αυτοκίνητο της μικρομεσαίας κατηγορίας, εκεί όπου κυριολεκτικά σφάζονται όμιλοι, αντιλήψεις, νέα ήθη και η ανίκητη SUV-κρατία; Άραγε, υπάρχει δυνατότητα για μια σύνδεση με τα προηγούμενα σε έναν χώρο όπου η Citroen είχε δώσει σημαντικά διαπιστευτήρια ανά τις δεκαετίες (θυμηθείτε ονόματα όπως τα GS, GSA, ZX ή Xsara), έστω και αν έχασε τον βηματισμό της τα τελευταία χρόνια; Η απάντηση είναι ένα εμφατικό «Ναι!». Και βρίσκεται μπροστά σας.

Κυρίες και κύριοι, υποδεχτείτε το νέο C4 C-Cross. Μία διαφορετική προσέγγιση στην κατηγορία, ένα fusion σχήμα με καλοδουλεμένα δάνεια και επιρροές από παντού (υπάρχουν στοιχεία ακόμα και από GS για τους connaisseurs της Citroen...), και σίγουρα η ευτυχέστερη στιγμή στην πρόσφατη σχεδιαστική της πορεία, η οποία καλείται να βάλει και πάλι στον χάρτη της κατηγορίας τη γαλλική εταιρία. Και όπως θα δούμε, έχει όλα τα φόντα για να το κάνει.

Très chic

Για τη νέα της πρόταση στην παραδοσιακά πιο ανταγωνιστική κατηγορία, η Citroen αποφάσισε να αφήσει στην άκρη την αυτοσυγκράτηση και να δημιουργήσει ένα φρέσκο σχήμα που αλλάζει δραματικά τη μέχρι τώρα παρουσία της στα μικρομεσαία.

Με αναφορές σε πολλές κατηγορίες, με εμφανή τα στοιχεία από crossover, με έντονη κλίση της οροφής στο πίσω μέρος, ώστε να έχει και μια αύρα από κουπέ, και με ολίγη από sedan, το C4 C-Cross είναι ένα σχήμα που χωνεύει ιδανικά όλες τις προσλαμβάνουσες.

Το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει απόλυτα τις επιλογές της εταιρείας και τον σχεδιαστών, καθώς, όπως διαπιστώσαμε τις ημέρες της δοκιμής μας, το αυτοκίνητο αρέσει, συζητείται, πολώνει και γενικά κάνει γκελ σε ένα ευρύτερο κοινό, κάτι που είχε πολύ καιρό να γίνει με ένα Citroen αυτής της κατηγορίας.

Με μήκος στα 4,36 m και μεταξόνιο στα 2,67 m τοποθετείται προς το πάνω όριο του C Segment, ενώ χάρη και στα μεγάλα ελαστικά αλλά και τη σχεδίαση της ανάρτησης έχει ανεβεί στα 15,6 cm απόσταση από την άσφαλτο, κάτι που δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό και τον χαρακτηρισμό τού crossover.

Στο σαλόνι η εικόνα είναι ελαφρά πιο συγκρατημένη, με την εταιρεία να δίνει έμφαση στην εξέλιξη των δικών της ιδεών που ακολουθεί τελευταία για τη βελτίωση της άνεσης και της ευχάριστης διαβίωσης των επιβατών.

Αυτό επικεντρώνεται κατά κύριο λόγο στα καθίσματα τεχνολογίας «Advanced Comfort», τα οποία και αυτά, όπως σε όλα τα πρόσφατα Citroen, διαθέτουν ειδική μαλακή επένδυση με μεταβλητό βαθμό συμπίεσης έτσι ώστε να εξασφαλίζουν κορυφαία άνεση στην πολύωρη χρήση.

Η σχεδίαση του ταμπλώ αποφεύγει τις αισθητικές υπερβολές, ενώ έχει κάποιες διακριτικές πινελιές, αναφορά σε κλασικά μοτίβα της εταιρείας, όπως, για παράδειγμα, το μεγάλο μονό μπράτσο στο τιμόνι. Θετικό στοιχείο η άψογη εργονομία, ενώ δεν μπορεί να μείνει ασχολίαστο το γεγονός της ευπρόσδεκτης επιστροφής των φυσικών διακοπτών για τη χρήση του κλιματισμού, κάτι που στα υπόλοιπα αυτοκίνητα της Citroen γίνεται μέσω της οθόνης και με τρόπο που δεν είναι και ο πλέον εύχρηστος.

Η κεντρική οθόνη είναι μεγάλη και ανταποκρίνεται γρήγορα στις εντολές του χειριστή, διαθέτοντας και μία πληθώρα λειτουργιών για τον έλεγχο των συστημάτων του αυτοκινήτου. Πάντως, τα περισσότερα παράπονα θα ακουστούν για τον μικρό και αρκετά minimal πίνακα οργάνων. Αισθητικά είναι πολύ ιδιαίτερος με τον backlight φωτισμό, όμως είναι μικρός σε μέγεθος και με περιορισμένες ενδείξεις.

Σε σύγκριση με αντίστοιχες «υπερπαραγωγές» μέσα στο γκρουπ ή στον ανταγωνισμό, δείχνει κάπως «λίγος» για τα σημερινά δεδομένα. Όμως, κατά την άποψή μας, έχει αυτήν τη ζαμανφού τρέλα της Citroen να πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα, ακολουθώντας τη δική της λογική και γι' αυτό τού το συγχωρούμε ως έναν βαθμό.

Αποκεί και πέρα, οι χώροι για τους επιβάτες είναι εξαιρετικοί, ιδίως για τους πίσω που έχουν και την μεγαλύτερη απόσταση για τα γόνατά τους σε όλη την κατηγορία. Οι χώροι για μικροαντικείμενα ξεπερνούν τους 16, με συνολική χωρητικότητα τα 36 λίτρα, ενώ δεν λείπουν κάποιες έξυπνες ιδέες, όπως το συρτάρι πάνω από το ντουλαπάκι του συνοδηγού ή το σύστημα στήριξης tablet εμπρός από τον συνοδηγό.

Η θέση οδήγησης είναι τοποθετημένη ψηλά, κάτι που προσδίδει ευχάριστη αίσθηση ελέγχου όλων των γωνιών του αμαξώματος, ενώ η ευχέρεια κινήσεων και η γενικότερη αίσθηση ευρυχωρίας είναι υποδειγματική, με μία μικρή μόνο παρατήρηση για την κάπως περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω, κάτι αναμενόμενο λόγω σχεδίασης (ευτυχώς, πάντως, που υπάρχουν οι κάμερες οπισθοπορείας). Το πορτμπαγκάζ έχει μεγάλο άνοιγμα, διπλό πρακτικό πάτωμα και χωρητικότητα στα 380 λίτρα, τα οποία είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμα χάρη και στο κανονικό του σχήμα.

Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν δεκάδες δυνατότητες εξατομίκευσης, αλλά και ένα πληθωρικό πακέτο τεχνολογιών για την υποβοήθηση του οδηγού, όπως το Active Safety Brake, Σύστημα Παρακολούθησης Τυφλών Σημείων, Ειδοποίηση για Κίνδυνο Πρόσκρουσης, Lane assist, Adaptive cruise control με Stop & Go, Highway Driver Assist (ένα σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2), Αναγνώριση Σημάτων Κυκλοφορίας, Αυτόματους προβολείς, Driver Attention Alert κ.ά. Υπάρχει, επίσης, και πλήρης διασύνδεση με διάφορες υπηρεσίες, ενώ χάρη στο Connect Play, παρέχεται συμβατότητα με Android Auto και Apple CarPlay. Τέλος, σε ό,τι αφορά στο κινητό τηλέφωνο υπάρχει η δυνατότητα ασύρματης φόρτισης στην κεντρική κονσόλα, ενώ παρέχονται και 4 θύρες USB, δύο εμπρός και δύο για τους πίσω επιβάτες.

New age Citroen

Κάτω από το εντυπωσιακό και επιτυχημένο σχεδιαστικά αμάξωμα, η Citroen επέλεξε να χρησιμοποιήσει ως βάση για το C4 το μικρό δάπεδο CMP του γκρουπ, το οποίο μεγάλωσε ως προς το μεταξόνιο, έτσι ώστε να φτάσει στα δεδομένα της μεγαλύτερης κατηγορίας. H συγκεκριμένη πλατφόρμα έχει δώσει ήδη τα κορυφαία διαπιστευτήριά της σε άλλα μοντέλα του γκρουπ PSA (και θα συνεχίσει να το κάνει γενικότερα πλέον στον όμιλο Stellantis όπως λέγεται η νέα εποχή της PSA με την FCA) έχοντας, εκτός των άλλων, και ένα ακόμα ατού: την εξαρχής σχεδίασή του, ώστε να δέχεται ηλεκτρικό σύστημα.

Έτσι, το νέο C4 C-Cross έχει από το λανσάρισμά του διαθέσιμη και την ηλεκτρική του εκδοχή e-C4, αυτή με την μπαταρία των 50 KWh και τους 136 PS που συναντάμε σε αυτοκίνητα όπως τα ηλεκτρικά Peugeot e-208 ή Opel Corsa-e, για παράδειγμα. Με αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα και από τιμολογιακής άποψης έκδοση θα ασχοληθούμε προσεχώς.

Προς το παρόν, επικεντρώνουμε στην έκδοση της δοκιμής μας, με τον γνωστό 1.200άρη turbo βενζινοκινητήρα PureTech στην έκδοση των 130 PS με το αυτόματο κιβώτιο EAT8. Ίσως η πιο σωστή επιλογή για το βάρος και τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, αφού το συγκεκριμένο μοτέρ έχει αρκετή ροπή από χαμηλά και μπόλικη όρεξη στις πάνω ενδείξεις του στροφομέτρου, ενώ και ο συνδυασμός του με το EAT8 δένει ιδανικά στον γενικότερο προσανατολισμό της άνεσης και της user friendly οδήγησης.

Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης (Sport, Comfort και Eco), στο πλαίσιο των οποίων μεταβάλλονται τα χαρακτηριστικά λειτουργίας κινητήρα-κιβωτίου, με το τελευταίο να διαθέτει και paddles για όσες φορές ο οδηγός χρειάζεται κάτι πιο άμεσες αντιδράσεις στα κατεβάσματα από τις default ρυθμίσεις του EAT8. Όσο για την κατανάλωση, η μέση τιμή που πήραμε στη δοκιμή μας ήταν στα 6,6 L/100 Km με τάσεις να πέσει κάτω από τα 6,0 στο λελογισμένο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο ή και να αγγίξει τα 8,0 L όταν ο οδηγός επιμένει να ζητά -μάλλον άσκοπα- οδηγικές συγκινήσεις.

Πέρα από το driveline, το σημείο το οποίο χαρακτηρίζει το αυτοκίνητο είναι η λειτουργία της ανάρτησης. Τα αμορτισέρ με την ονομασία «Progressive Hydraulic Cushions» που πρωτοείδαμε στο προηγούμενο C4, βρίσκονται εδώ στην καλύτερη, μέχρι στιγμής, εκδοχή τους απορροφώντας με έναν εντυπωσιακό τρόπο τις όποιες ανωμαλίες συναντήσουν στον δρόμο τους.

Τα υδραυλικά stop κάνουν εξαιρετική δουλειά και η Citroen έχει πολύ σοφά προσαρμόσει όλη τη λογική των αυτοκινήτων της πάνω σ' αυτά, καθώς θυμίζουν πολλά από τις υδροπνευματικές αναρτήσεις του παρελθόντος χωρίς την πολυπλοκότητα (και τα... βάσανα) εκείνων των ηρωικών εποχών.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
CITROEN C4 C-CROSS 1.2 130PS EAT8

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ81

Με οδηγό την άνεση

Άνεση. Κλισέ ή όχι, άλλη μία φορά το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό μόλις κάνεις μερικά μέτρα με το C4 C-Cross είναι ότι βρίσκεσαι πάνω σε ένα «μαγικό χαλί» που ίπταται λίγους πόντους πάνω από την άσφαλτο. Καταλαβαίνεις, επίσης, ότι αυτό το χαρακτηριστικό είναι που θα σε ακολουθεί παντού όσο ζεις και οδηγείς το νέο μικρομεσαίο Citroen, καθώς οτιδήποτε άλλο σταθεί δίπλα του θα μοιάζει αφόρητα σκληρό και κουραστικό. Η δουλειά που έχει γίνει στην ανάρτηση και τα αμορτισέρ ξεπερνά κάθε προσδοκία, θυμίζοντας καλή αερανάρτηση μεγάλης λιμουζίνας.

Το αξιοσημείωτο, επίσης, είναι ότι τα αμορτισέρ αυτά έχουν μηχανισμούς τελευταίας γενιάς και είναι αρκετά βελτιωμένα, τόσο ως προς τα χαρακτηριστικά απόδοσής τους όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με τη μείωση των πλάγιων μετατοπίσεων που είχαμε εντοπίσει στις πρώτες υλοποιήσεις της Citroen.

Με βάση όλα τα παραπάνω, έχουμε ένα αυτοκίνητο το οποίο απολαμβάνεις να οδηγείς με τις ώρες σε μεγάλα ταξίδια, ένα άνετο και ευχάριστο οικογενειακό, που με προσοχή και σύνεση θα μπορέσει να κινηθεί και σε ένα πατημένο χωματόδρομο χωρίς το άγχος μην τα βρει σκούρα στην πρώτη αναποδιά.

Το τίμημα, βέβαια, είναι οι αυξημένες κλίσεις στις στροφές και μία γενικότερη ράθυμη αντίδραση στις απότομες αλλαγές πορείας. Αυτό, πάντως, ισχύει περισσότερο σε επίπεδο αίσθησης, παρά ουσιαστικών αποτελεσμάτων, μιας και αν το εμπιστευθείς και αντιληφθείς τις ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα του, θα ανακαλύψεις ότι στρίβει με ασφάλεια και είναι επαρκώς σβέλτο αν επιμείνεις λίγο παραπάνω με το setup στη σπορ ρύθμιση.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, μια τέτοια συνθήκη… κυνηγού της ασφάλτου δεν είναι το πνεύμα σ’ αυτό εδώ το αυτοκίνητο. Αντίθετα, στη χαλαρή καθημερινή οδήγηση είναι μία πραγματική απόλαυση, με τους 130 ίππουε και το εξαιρετικό ΕΑΤ8 να δουλεύουν προς τέρψη και άνεση των επιβατών (ίσως με λίγο παραπάνω θόρυβο από τον κινητήρα, όταν πιέζεται), θυμίζοντας έντονα το γενετικό υλικό της εταιρείας, σε ένα νέο, όμως, αμπαλάζ σύγχρονης τεχνολογίας και σχεδιαστικής ευρηματικότητας.

Συνοψίζοντας

Στο ξεκίνημα της νέας δεκαετίας, η Citroen φαίνεται να ξαναβρίσκει τον καλό της εαυτό και τη σύνδεση με το ιστορικό της πεπρωμένο, δημιουργώντας ένα αυτοκίνητο που έχει όλα τα φόντα να αποτελέσει μία σημαντική εμπορική επιτυχία. Το C4 C-Cross συνδυάζει πολλά πράγματα μαζί, χωρίς, όμως, να χάνει τον στόχο του, όντας την ίδια στιγμή ένα πολύ ιδιαίτερο και όμορφο σχήμα, αλλά και ένα κορυφαίας άνεσης και πρακτικότητας μοντέλο της μικρομεσαίας κατηγορίας.

Μην προσπαθήσετε να το κατηγοριοποιήσετε, άλλοτε ως crossover άλλοτε ως coupe-hatchback, από κάποιες γωνίες και ως περίπου liftback ή sedan. Θα χάσετε το νόημα αλλά και την ουσία ενός πολύ ιδιαίτερου αλλά και αξιόλογου αυτοκινήτου. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ξεπερνά όλες αυτές τις βιομηχανικές προσλαμβάνουσες, τις συνδυάζει ιδανικά, τις περνά μέσα από τη ζύμωση ενός και πλέον αιώνα ιστορίας και ως απόσταγμα μένει αυτό που μετρά περισσότερο.

Ένα αυτοκίνητο με άποψη, μία καθαρόαιμη Citroen της νέας εποχής. Δύσκολο πράγμα το ιστορικό φορτίο, ιδίως εν μέσω συγχωνεύσεων και εταιρικών ανακατατάξεων. Το C4 C-Cross, όμως, είναι το πιο στέρεο και χαρισματικό Citroen εδώ και πολύ πολύ καιρό. Καλώς όρισες, νέα Citroen.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CITROEN C4 C-CROSS 1.2 130PS EAT8 2021   TIMH €21.250   ΤΕΛΗ €83,2

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 96(130)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,9 sec, τελική 200 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 7,1 L/100km, 130 g/km

CITROEN C4 C-CROSS 1.2 130PS EAT8 2021

ΥΠΕΡ ΑΝΕΣΗ, ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΑΠΟΔΟΣΗ ΦΡΕΝΩΝ

ΚΑΤΑ ΜΙΚΡΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΡΓΑΝΩΝ, ΚΛΙΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΣΤΡΟΦΕΣ