Δοκιμάζουμε το Volkswagen ID.4


Μετά το ID.3 που έδωσε ρεύμα στην κατηγορία των μικρομεσαίων hatchbacks, η Volkswagen «ηλεκτροδοτεί» και την κατηγορία των SUV με το νέο ID.4.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: JONATHON RAMSEY (CAR AND DRIVER, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤΟ: VOLKSWAGEN
  • 16/1/2021

Έτσι, η Volkswagen μας προσκάλεσε στο Chattanooga του Tennessee στις ΗΠΑ, για μια σύντομη οδήγηση ενός ID.4 προπαραγωγής. Από το ντεμπούτο του ID.4, η VW τόνισε την επιθυμία της να αναγνωριστεί το ID.4 ως ανταγωνιστής αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, καθώς και άλλων ηλεκτρικών «αμφισβητιών», όπως τα Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E και Hyundai Kona Electric. Αυτό δίνει στον ηλεκτρικό Γερμανό το βαρύ καθήκον να πείσει τους αγοραστές να απομακρυνθούν από την ασφάλεια των οικείων, ξεπερνώντας, παράλληλα, το δέλεαρ των ιαπωνικών κραταιών μοντέλων, όπως το Toyota RAV 4 και το Honda CR-V.

Αλλαγή σελίδας

Η όψη του ID.4 μοιάζει αναμφισβήτητα να κινείται εκ του ασφαλούς όντας πιο εξωτικό από τον ανταγωνισμό των SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά λιγότερο ρηξικέλευθο από τα Mach-E και Model Y, για παράδειγμα, τα οποία έχουν μια πιο κουπέ σχεδίαση. Από την άλλη, η οροφή του ID.4 βρίσκεται 4,8 cm χαμηλότερα από αυτήν ενός Tiguan, και η απόσταση από το έδαφος στα 21 cm είναι 1 εκατοστό περισσότερο από ό,τι προσφέρει το Tiguan, διασφαλίζοντας ότι είναι περισσότερο crossover από ό,τι περιμένεις από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Ο πίσω προφυλακτήρας συνδυάζει μερικές τολμηρές γραμμές και υφές, αλλά συνολικά παρουσιάζει μια πανέμορφη φόρμα. Εάν κάποιος αντικαθιστούσε τα σήματα της VW με αυτά της σειράς πολυτελείας DS της Citroen, δεν θα μπορούσαμε να καταλάβουμε τη διαφορά. Το σχήμα του ID.4 του επιτρέπει να γλιστρά στον αέρα, με τη VW να αναφέρει έναν συντελεστή οπισθέλκουσας 0,28, που ταιριάζει με αυτόν του Audi e-tron. Το Tesla Model Y φτάνει στο 0,23, ενώ η Ford έχει δεσμευτεί μόνο για το «κάτω από 0,30» για το Mach-E.

Δεδομένου ότι οδηγούσαμε ένα αυτοκίνητο προπαραγωγής, δεν μπορούμε να διατυπώσουμε τελική κρίση για ζητήματα, όπως ο θόρυβος, οι κραδασμοί και η σκληρότητα, τα οποία εξακολουθούν να υφίστανται ρύθμιση και όπου ακόμη γίνεται δουλειά από τους μηχανικούς. Κάθε ID.4 εφοδιάζεται με πρόσβαση χωρίς κλειδί και ενεργοποιείται και προετοιμάζεται μόλις ο οδηγός πάρει τη θέση του και πιέσει το πεντάλ φρένου.

Σε αυτό το σημείο, το EV είναι σιωπηλό. Κινηθείτε, και το αυτί αντιλαμβάνεται τον συριγμό σαν από διαστημόπλοιο που είναι κοινός σε κάθε ηλεκτροκίνητο όχημα, αλλά ο κινητήρας εκπέμπει, επίσης, ένα υψίσυχνο ήχο, καθώς περιστρέφεται μέχρι την κορυφή των 16.000 rpm. Μπορούσαμε να ακούσουμε το ήχο μέσα στην καμπίνα και, κατεβάζοντας τα παράθυρα σε χαμηλές ταχύτητες, επιβεβαιώσαμε ότι μπορεί να ακουστεί και έξω από το αυτοκίνητο, πράγμα καλό.

Το αυτοκίνητο το οποίο οδηγήσαμε φορούσε Pirelli P Zero που δημιουργούσαν έναν ήπιο συντονισμό σε όλους εκτός από τις πιο γυαλιστερούς δρόμους. Η αεροδυναμική φροντίδα διατηρεί τον θόρυβο του ανέμου σε χαμηλό επίπεδο, κάτι που σημαίνει ότι παραμένει ουσιαστικά ο ίδιος, είτε κινείσαι με 50 km/h είτε με 100. Όταν είχαμε την ευκαιρία το σανιδώσαμε σε προαστιακές δοκιμαστικές λούπες 50 χιλιομέτρων, ανακαλύψαμε ένα σπογγώδες πεντάλ φρένου με μεγάλη διαδρομή.

Η Volkswagen έχει βάλει ταμπούρα στον πίσω άξονα του ID.4, όπως και στο ID.3. Η εταιρεία αναφέρει ότι ο τυπικός κύκλος λειτουργίας ενός EV περιλαμβάνει τόσο αναγεννητικό φρενάρισμα που «τα δισκόφρενα στο πίσω μέρος μπορεί να είναι λιγότερο αποτελεσματικά από τα ταμπούρα μετά από μεγάλες περιόδους που δεν χρησιμοποιούνται». Αυτό μας φαίνεται σαν ένα μέτρο εξοικονόμησης κόστους πίσω από την εκ πρώτης αιτιολόγηση περί της απόδοσης. Τούτων λεχθέντων, προτιμήσαμε τη λειτουργία B του ID.4, η οποία αυξάνει την ανάκτηση ενέργειας φρένων για να κάνει την οδήγηση ως επί το πλείστον λειτουργία ενός πεντάλ.

Σαν…GTI

Όλα αυτά τα ζητήματα, εκτός από τα ταμπούρα, μπορούν να προσαρμοστούν από τους μηχανικούς. Στα θετικά στοιχεία, το ID.4 είναι σαφώς καλύτερο μοντέλο από πολλά ανταγωνιστικά του. Ένα μεγάλο μέρος του πλεονεκτήματος του ID.4 βασίζεται στο ό,τι παίρνει κίνηση από τον πίσω άξονα. Η VW αρέσκεται να κάνει αναφορές στο GTI σε συζητήσεις σχετικά με την οδική συμπεριφορά του ID.4. Αυτό είναι λίγο αισιόδοξο, αλλά μόνο λίγο. Στη δοκιμή του Tiguan είχαμε γράψει παλαιότερα πως «μοιάζει σαν ένα GTI για υπεύθυνους ενήλικες», μείον την ευελιξία και το υψηλό κέντρο βάρους.

Το ID.4 μοιάζει με GTI για αγοραστές EV crossover, προσφέροντας την ίδια ευχαρίστηση που διακρίνει το Tiguan. Η μέγιστη απόδοση ροπής του ηλεκτροκινητήρα στα 320 Nm δεν είναι γενναιόδωρη για ένα όχημα που ζυγίζει 2.124 κιλά στη βασική έκδοση Pro, αλλά η άμεση απόδοση κάθε διαθέσιμου Nm μάς μετατόπιζε το κεφάλι σε κάθε πάτημα του γκαζιού. Η Volkswagen ανακοινώνει ένα 0-100 km/h σε 8,5 sec δευτερόλεπτα, κάτι που ακούγεται συνεπές με την ονομαστική ισχύ των 204 PS. Το τιμόνι είναι ακριβές και η ακαμψία του πλαισίου σε βοηθά να βάλεις εύκολα το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου σε οποιαδήποτε οδηγική γραμμή χαράξεις. Και ο κύκλος στροφής στα 10,2 μέτρα είναι μικρός.

Ο βαθμός απόσβεσης και ο έλεγχος του αμαξώματος, από την άλλη, είναι εξαιρετικά, με τις κλίσεις να ελέγχονται από μια αντιστρεπτική ράβδο 24 mm μπροστά και μια ράβδο 22,5 mm πίσω. Χρειάζεται πολλή δουλειά στο ID.4 για να κάνεις τα ελαστικά να παρακαλούν για έλεος και υπάρχει ένα μικρό «παράθυρο» για τη χρήση του γκαζιού για να πλασάρεις το πίσω μέρος. Μόλις «στύψετε» τα 2.124 κιλά αυτού του πισωκίνητου compact crossover σε μια κλειστή στροφή, ωστόσο, δεν υπάρχει χώρος για ηρωισμούς κι έρχεται ώρα να σκαρφαλώσετε στο φρένο.

Θα πρέπει να περιμένουμε μια κανονική μεγάλη δοκιμή με το ID.4 για να διατυπώσουμε την τελική μας ετυμηγορία. Ωστόσο, το ID.4 που οδηγήσαμε δεν απείχε πολύ από το να προσφέρει την ευχάριστη ατμόσφαιρα ενός ηλεκτροκίνητου όπως την περιμέναμε, και ξεχωρίζει ήδη χάρη στο στυλ του. Σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό, δεν έχει θυσιάσει την ευρυχωρία ή τη χρηστικότητά του για χάρη της εμφάνισης. Δυναμικά, προσφέρει ήδη, περισσότερα από ό,τι οποιοσδήποτε από τους αγοραστές του θα απαιτήσει ποτέ. Το μοντέλο AWD υπόσχεται να είναι ακόμη καλύτερο, ειδικά αν η VW προγραμματίζει κάποια μορφή εμπνευσμένης διαχείρισης της ροπής μεταξύ των εμπρός και πίσω κινητήρων. Είμαστε σκεπτικοί για το αν το EV της VW θα αποσπάσει έναν σημαντικό αριθμό παραδοσιακών αγοραστών συμπαγών crossover, αλλά το ID.4 είναι μια μεγάλη κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση.